کاکتوس, گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل آدنیوم نگهداری کنیم ؟!

آدنیوم یکی از گلهای آپارتمانی زیبا با قابلیت تبدیل شدن به بونسای است که به همین دلیل از محبوبیت زیادی در میان گیاه دوستان برخوردار است. این گل مقاوم در بسیاری از مناطق دنیا پرورش داده می‌شود اما در محیط های گرم و مرطوب رشد بهتری خواهد داشت پس اگر خانه ای گرم و معتدل دارید و به دنبال یک گل زیبا و مقاوم برای دکوراسیون خود می‌گردید، پیشنهاد ما آدنیوم است. البته باید در نظر داشته باشید که آدنیوم یک نکته منفی در نگهداری خود در آپارتمان دارد که برای دانستن آن در این مقاله همراهمان باشید.

گل-آدنیوم

با گل آدنیوم بیشتر آشنا شوید

گل آدنیوم ( Adenium ) عضوی از خانواده ( Apocynaceae ) و بومی شرق و جنوب آفریقا است و تایلند از بزرگترین تولید کنندگان این گل در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. این گل نیز مانند دیگر اعضای خانواده خود سمی می‌باشد و باید از کودکان و حیوانات خانگی دور بماند. همین نکته منفی سبب شده است که نگهداری آن در بعضی از خانه ها سخت باشد و باید قبل از خرید آن، شرایط خود را برای نگهداری از آن بررسی کنید.

این گل آپارتمانی زیبا دارای ساقه های گوشتی با ویژگی ذخیره کردن آب درون خود است و برگهای کشیده و سبز آن حتی بدون گل نیز خودنمایی می‌کنند. گلهای درشت و شیپوری مانند آن در طیف رنگهای صورتی و قرمز در اواخر زمستان می‌رویند و از بذر آنها می‌توان برای تکثیر این گل استفاده کرد. ساقه ضخیم و متورم آدنیوم را می‌توان با کمی دقت و تجربه به یک بونسای زیبا تبدیل کرد و یا در ابتدا آن را برای تبدیل شدن به بونسای پرورش داد.

آدنیوم-

 

شرایط نگهداری گل آدنیوم

نوردهی :

همانطور که گفته شد، آدنیوم بومی مناطق گرم و مرطوب است و بنابراین به نور غیر مستقیم زیادی نیاز دارد. برای گلدهی آدنیوم باید آن را حداقل 4 الی 5 ساعت در روز در معرض هوای آزاد و نور مستقیم قرار دهید. توجه داشته باشید که گلدهی در مکان های کم نور اتفاق نمی‌افتد و میزان برگها در این شرایط کم شده و ساقه ها بلند و باریک رشد می‌شوند. بهترین مکان برای قرارگیری آدنیوم، مکانی با نصف سایه و نصف نور کامل خورشید است. بهتر است آدنیوم های جوان را از نور شدید آفتاب در امان نگه دارید و با بزرگ شدن آنها میزان نور دریافتی را بیشتر کنید.

آبیاری :

در زمان رشد گیاه یعنی فصل بهار و اوایل تابستان بهتر است از آبیاری گیاه غافل نشوید و به آن خشکی ندهید در غیر این صورت رشد آدنیوم، کند یا حتی متوقف می‌شود. پس آدنیوم های جوان را بیشتر آبیاری کرده و سیراب کنید و هرچه گیاه بزرگتر می‌شود، آبیاری را کمتر کنید. بهتر است در پاییز و زمستان که فصل خواب گیاه است، آبیاری را کمتر کنید ( به عنوان مثال هر 20 روز یکبار ) تا ریشه نسوزد و بعد از اتمام خواب سریعا گل دهد.

خاک مناسب :

خاک سبک با زهکشی بالا برای خروج آب اضافی برای این گیاه مناسب است. خاک کاکتوس و ترکیبات ماسه، کوکوپیت و ورمیکولیت برای رشد بهتر آدنیوم مناسب است. خاکی که رطوبت را زیادی در خود نگه دارد اصلا برای آدنیوم مناسب نیست.

رطوبت :

آدنیوم خشکی هوا را به نسبت کم تحمل می‌کند اما بهترین رشد را در شرایط دمایی شبیه به زادگاه خود یعنی هوای گرم و مرطوب خواهد داشت. اگر می‌خواهید آدنیومی زیبا با ساقه و تنه قطور داشته باشید باید از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک گرفته و رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید. رطوبت نقش موثری در زیبا شدن ساقه و تنوع رنگی گلهای آدنیوم خواهد داشت.

دمای مناسب :

این گل بازه دمایی بین 10 تا 30 درجه را تحمل می‌کند و دماهای بالا برای آدنیوم مشکلی به وجود نمی‌آورد اما باید این گل را از دماهای پایینتر از 16 درجه دور نگه دارید چرا که در دماهای پایینتر از 16 درجه ممکن است برگها رو به زردی بروند. می‌توانید آدنیوم را در تابستان و بهار در بیرون از منزل و در مکانی نیم سایه نگه دارید. توجه داشته باشید که بهتر است آدنیوم  در زمستان پشت پنجره باشد تا دمای 10 درجه را تجربه کرده و به خواب زمستانی برود. این خواب زمستانی به گلدهی در اوایل بهار کمک می‌کند.

کوددهی :

تغذیه این گل در طبیعت و باغچه توسط گستراندن ریشه ها در خاک انجام می‌شود اما در شرایط گلدانی باید در زمان رشد یعنی از فصل بهار تا پاییز ماهی یک مرتبه با کود 20-20-20 تغذیه شود تا رشد آن متوقف نشود. توجه داشته باشید که از کودهای با فسفر و پتاس بالا استفاده کنید و از کودهای دارای ترکیبات اوره و ازت استفاده نکنید. 

تعویض گلدان :

آدنیوم در صورت بودن در مکانی با شرایط مناسب، رشد خوبی خواهد داشت و به تعویض گلدان سالیانه و یا 2 سال یکبار نیاز دارد. توجه داشته باشید که در زمان تعویض گلدان حتما خاک قبلی را تعویض کرده و ریشه های ناسالم را جدا کنید.

هرس :

اگر خواهان یک آدنیوم بوته ای و پر با گلدهی بالا هستید حتما هرس کردن آن را فراموش نکنید. این کار با حذف شاخه و جوانه انتهایی، حذف برگها و شاخه های پیر انجام می‌شود. با حذف جوانه های انتهای ساقه، گیاه چند شاخه می‌شود و گلدهی آن افزایش می‌یابد. بنابراین هر یک یا 2 سال یکبار ساقه های بلند، علفی و ضعیف را حذف کنید تا انرژی گیاه بیشتر صرف گلدهی و قطور شدن تنه شود. بهترین زمان برای انجام دادن هرس، در سال اول گیاه است تا زیبایی آن تثبیت شود.

گلدهی :

این گل در زادگاه خود در اواخر زمستان و اوایل بهار گلهای متنوع و شیپوری مانندی می‌دهد که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند. توجه داشته باشید که تنها آدنیوم های بالغ دارای 2 یا 3 سال سن گل می‌دهند و برای گلدهی باید به مدت 2 ماه در دمای 10 درجه نگهداری شود تا شوک سرمایی، آنها را به گلدهی تشویق کند.

نگهداری آدنیوم

 

 

48 دیدگاه در “چگونه از گل آدنیوم نگهداری کنیم ؟!

  1. *Eli..esfhan گفت:

    سلام خسته نباشیدمن یک ادنیوم کوچک ازنمایشگاه گل خریدم که گلدانش تعویض نشده ومعمولیه حدودسه هفته هست که خریدمش وهفته ای یک باراب جوشیده خنک وروزی 2باربااسپری آب می پاشم وکمی کودورمی کمپوست ریختم روی خاکش و پشت پنجره باپرده توری کشیده شده روبه تراس نگهداریش می کنم ولی تواین هفته دیدم که برگای پایینی دارندزردمی شندوروی یکی ازبرگاش لکه قهوه ای کمی زده می خواستم بدونم دلیلش چیه وکجانگهداریش کنم توتراس نگهداریش کنم بهتره چون هم افتابگیره هم سایه یاهمون جای قبلی بهتره؟ ودلیل زردشدن برگ پایین ولکه قهوه ای چیه؟ اصفهان زندگی می کنم
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. ممم گفت:

      سلام دوست عزیز ادنیوم رو نباید غبار پاشی کنید ضمن اینکه از ریزش برگ نگران نباشید در گیاه ادنیوم مهم تنه هست که همیشهباید محکم و پر. باشد.

      1. مهرداد گفت:

        سلام ببخشین منم یکی دارم تقریبا سه سال میشه خریدم تو‌خونه نگه میدارم گذاشتم پشت پنجره هم برگاش زرد میشه بعض وقتا هم می‌ریزه خودشم مثل درخت قلمه فقط دراز میشه تنه اش نازک هستش اگه میشه راهنمایی کنین چیکار کنم که دراز نشه تنه اش کلفت شه

        1. Mohammad گفت:

          دوست من بلند و دراز شدن ادنیوم بخاطر اینه داره رشد علفی میکنه ، بهترین کار اینه که سرزنی کنی که هم تنه قطور بشه و چند شاخه بشه ، ولی بعد از سر زنی سعی کن نور و خاک گلدارن رو چک کنی

      2. وحید گفت:

        سلام وقت بخیر من یه آدونیوم دارم آشپزخانه نگهداری میشه که از پاسیو نور کافی میگیره،هفته ای یکبار آبیاری میکنم ولی متاسفانه شاخه نمیده سیخ رفته بالا،چکار کنم که شاخه بده،مرسی از راهنمائیتون

        1. Mohammad گفت:

          سر زنی کن ،چون مال من هم به هم رشد علفی داشت و فقط دراز میشد ، بعد از سر زنی هم تنه قطور شده هم چند شاخه شده ، امسال اخر زمستان میخوام چندتا از شاخه ها دوباره سر زنی کنم

      3. مجید گفت:

        سلام ادنیوم گرفتم ویک ساقه سی سانتی داره و دارای چندبرگ که روزبعدازخریدچندبرگش زردشدوکندم برگهای زرد و.پشت پنجره گذاشتمش فروشنده مقداری ماسه خالی اضافه کرده.موندم الان چیکارکنم؟چون چندبرگ دیگه دارندزرد میشن.وچندبرگ دیگه باقی نمیمونه؟راهنمایی کنید متشکر؟

    2. عرفان شمس گفت:

      با سلام علت لکه قهوه ای روی برگ بخاطر موندن آب روی برگ و تابیدن نور خورشید بهش است
      و علت زرد شدن برگ ها اگر از نوگ زرد شده و به مرکز برگ رفته از بی آبی هست
      ولی اگر از مرکز برگ زرد شده و به نوک برگ ها رفته از آبیاری زیاد

    3. علیرضا گفت:

      سلام خسته نباشید
      در مورد کوددهیش سوال داشتم
      مثلا من یه قاشق از کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ رو داخل ۱ لیتر آب حل میکنم،باید کل ۱ لیتر رو بدم بهش یا فقط یه مقدار ازش؟

  2. zelzeleh گفت:

    سلام.ممنون از اینکه وقت گرانبهاتون رو در اختیار ما میگذارید،برگ آدنیوم من داره زرد میشه باید چیکار کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام وظیفه ماست. بهتر بود شرایط نگهداریتون رو بگین تا بتونم راهنماییتون کنم. ولی در کل زرد شدن برگ ها می تونه نشانه آبیاری زیاد یا کمبود مواد مغذی باشه. اول بهتره این موارد رو بررسی کنید. اگر برگ های زیرین زرد می شن و گیاه خودش رو انداخته احتمالا آبیاری زیاده.

  3. حمیرا گفت:

    سلام،خسته نباشید،من پارسال دو تا آدنیوم خریدم، از لحاظ سبز بودن برگها و شادابی مشکلی ندارن، فقط اینکه الان نزدیک چند ماهه ک یکیشون رشدش متوقف شده و برگ جدیدی اضافه نمیشه،در صورتی ک روی اون یکی گیاه آدنیوم هر سری داره برگهای جدیدی رشد میکنه.علتش چی میتونه باشه؟؟؟؟

  4. الیاس گفت:

    سلام. من یکی از گل ها دارم متاسفانه فقط قدی رشد میکنه و خیلی هم بلند شده چه باید کرد؟

    1. ساره گفت:

      نورش خیلی کم و غیر مستقیمه

  5. آرزو گفت:

    سلام من دوتا گل ادنیوم دارم تو اتاق خوابم گذاشتم متاسفانه برگ‌هاش ریختن وپژمرده شدن برگ‌هاش کم شدن اتاق خوابم نورش متوسط دلیلش چیه الان گذاشتم پذیرایی پشت پنجره هفته ای یک بار هم آب میدهم چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. ادنیوم بنسای گفت:

      سلام. ادنیوم به نور متوسط رو به بالا نیاز داره و دلیل ریختن برگ ها نور و رطوبت کم هستش از روش جزیره استفاده کنید و نور بیشتری به کیاه برسانید پنجره جنوبی بهترین جا برای نگهداری ادنیوم هست .

  6. آرزو گفت:

    سلام من یک دیدگاه فرستادم با همین اسم ولی فکر کنم نیومد لازمه دوباره بفرستم؟

  7. م گفت:

    سلام دوستان
    من دو تا گلدون آدنیوم بنسای دارم،ارتفاع گیاه حدود پانزده تا بیست سانتیمتر هست،یکیش برگهاش خیلی سبز و درشت بود،اما الان برگهاش داره از پایین زرد میشه و سر برگ ها لکه قهوه ای میزنه،رو میز تلویزیون هست و بخاری با فاصله دو سه متر از میز قرار داره و دو طرف میز پنجره جنوبی هست.
    لطفا راهنماییم کنید که چکار کنم؟
    ممنونم

    1. بنسای گل گفت:

      دوست عزیر یا بدلیل آب زیاد و کمبود رطوبت هوا است یا بدلیل فصل زمستان است که این نوع گل به خواب میرود

    2. Zahra گفت:

      سلام خسته نباشید
      من ی ادنیوم تازگی خریدم ب گل فروشی دادم گلدونش و عوض کرد گفت قارچ کش بزن و اسپری کن
      دو روز بعد از اسپری خیلی بی‌حال شده و برگاش داره خشک میشه و می‌ریزه و تنه اش خیلی نرم شده ???

  8. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید ادنیوم خواب زمستانی داره؟
    خیلی ها میگن همچین چیزی وجود نداره
    و اینکه در زمان خواب که خزان میکنه تنه هم شل میشه ینی اب از دست میده یا همچنان سفت میمونه؟؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

    1. نازنین گفت:

      سلام من حدود دوهفته است که یه گلدون کوچیک ادنیوم خریدم خودگیاه هم کوچیکه درحد دوشاخه کوچیک و چندتابرگ کوچیک ،پشت پنجره شمالی گذاشتم که چندساعتی درروز نورمستقیم میگیره امروز دیدم روی برگهاش لکه های سفید افتاده و یکی از برگهاش هم زرد شده علتش چیه چکارباید بکنم که ازبین نره ممنون میشم کسی راهنماییم کنه

    2. Mohaddese گفت:

      من یه مشکلی برای بن سایم پیش اومده
      آب زیاد دادم بهش و برگاش درحال ریزش و زرد شدن هست درحالی که من همه کار کردم مثلا ریشه و خاکش رو خشک کردم اما هنوز داره ریزش میکنه
      دیگه برگاش داره تموم میشه. ممنون میشم کمکم کنید

  9. نگاررضائی گفت:

    من یدونه ادنیوم دارم ولی ۷الی ۱۰ سانته.چطور، بوته ای بار بیارمش؟

    1. رضوان گفت:

      اگه منظورتون بنسای هست روش های مختلفی داره
      اولین کاری که باید بکنید برش ساقه یا کور کردن ساقه آدنیوم برای چند شاخه شدنشه
      اول وسط جوانه بالایی گیاه رو پیدا کنید با یه خلال دندون خیلی اروم روش و فشار بدین بعد کمی ضد قارچ پودری بزنید
      بعضی از ادنیومها بدقلق هستن و چند شاخه نمیشن من دو بار اینکارو کردم و نشد و مجبور شدم شاخه رو ببرم و دو شاخه شد باز بریدم و اینبار سه شاخه شد
      حتما جای برش رو ضدقارچ بزنید ترجیحا کج ببرید که اگه اب ریخت روش آب روش واینسه
      بعد از اینکه چند شاخه شد و کمی شاخه ها رشد کردن فیلم روش های تربیت بنسای ادنیوم رو از نت بگیرید
      و سالی یک بار ریشه ها رو حرص کنید

  10. محمدصادق جاویدان گفت:

    سلام و وقت بخیر خدمت؛
    تنه ی ادنیوم من داره مچاله میشه و انگار آب از دست میده، نور دهیش غیر مستقیم و پشت پنجره ، همچنین هفته ای یکبار آب، دما 20 درجه، لطفا راهنمایی کنید آیا مچاله شدن تنه طبیعیه؟؟!؟؟؟؟؟؟

    1. رضوان گفت:

      سلام
      خیر مچاله شدن تنه نشانه کم آبی یا خراب شدنش
      ابیاری رو اصلاح کنید و اگه درست نشد باید تنه خراب گیاه رو تا جایی که تنه سالم رو ببینید حرص کنید در غیر این صورت گیاه از بین میره
      مواظب باشین جاش هم سرد نباشه
      اگه تو خونه از ادنیوم نگهداری میکنید هر وقت خاک خشک شد باید آبیاری انجام بشه این ماهی یک بار برای گیاهان توی خونه نیس
      من ۳ ساله ۳ تا ادنیوم دارم یکیشو سال اول از دست دادم تا دستم اومد باید کجا نگهداریشون کنم

  11. رضوان گفت:

    سلام
    خیر مچاله شدن تنه نشانه کم آبی یا خراب شدنش
    ابیاری رو اصلاح کنید و اگه درست نشد باید تنه خراب گیاه رو تا جایی که تنه سالم رو ببینید حرص کنید در غیر این صورت گیاه از بین میره
    مواظب باشین جاش هم سرد نباشه
    اگه تو خونه از ادنیوم نگهداری میکنید هر وقت خاک خشک شد باید آبیاری انجام بشه این ماهی یک بار برای گیاهان توی خونه نیس
    من ۳ ساله ۳ تا ادنیوم دارم یکیشو سال اول از دست دادم تا دستم اومد باید کجا نگهداریشون کنم

  12. مجتبی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    من یک آدنیوم کوچک خریدم و وقتی که آوردم خونه بعد چند روز دیدم آفت هایی داره به رنگ سفید که حتی پرواز هم می کنن
    از چه سمی استفاده کنم؟

  13. ادنیوم بنسای گفت:

    سلام. ادنیوم به نور متوسط رو به بالا نیاز داره و دلیل ریختن برگ ها نور و رطوبت کم هستش از روش جزیره استفاده کنید و نور بیشتری به کیاه برسانید پنجره جنوبی بهترین جا برای نگهداری ادنیوم هست .

    1. مهرداد گفت:

      سلام ببخشین منم یکی دارم تقریبا سه سال میشه خریدم تو‌خونه نگه میدارم گذاشتم پشت پنجره هم برگاش زرد میشه بعض وقتا هم می‌ریزه خودشم مثل درخت قلمه فقط دراز میشه تنه اش نازک هستش اگه میشه راهنمایی کنین چیکار کنم که دراز نشه تنه اش کلفت شه

  14. متین گفت:

    سلام.غبار پاشی زیاد میتونه دلیلش باشه.در ضمن آدینیوم برگهاش غبار پاشی رو دوست دارند ولی تنه نباید خیس بشه در این صورت گیاه آسیب میبینه.

  15. نادر گیتی نورد گفت:

    سلام با خسته نباشید من حدود شش عدد دو نوع ادنیوم دارم وامسال هم شروع کردم به قلمه زنی آیا نیاز هست که قلمه هارو جلوی نور مستقیم قرار بدم در ضمن من ساکن کیش هستم

  16. مهرداد گفت:

    سلام ببخشین منم یکی دارم تقریبا سه سال میشه خریدم تو‌خونه نگه میدارم گذاشتم پشت پنجره هم برگاش زرد میشه بعض وقتا هم می‌ریزه خودشم مثل درخت قلمه فقط دراز میشه تنه اش نازک هستش اگه میشه راهنمایی کنین چیکار کنم که دراز نشه تنه اش کلفت شه

  17. حسام گفت:

    سلام برای این گیاه کود آهن مضر است؟

  18. n_bahramsari گفت:

    با سلام.
    من دو سال هست كه يك گلدان كوچك آدنيوم خريدم اما هم رشدش خيلي كمه و هم اين كه تازگيا نوك برگ هاي پايينيش حالت سوخته و خشك پيدا كرده. برگ هاي جديدش هم حالت فر خورده و جمع شده دارن.
    گلدونم توي آشپزخونه پشت پنجره جنوبي هستش و هفته اي يك بار آبياري مي كنم. كود دهي تا حالا نكردم. دما هم بين 18 تا 25 درجه هستش. اگه ميشه راهنمايي كنيد كه چكار كنم حالش خوب بشه. ممنونم

    1. M گفت:

      سلام من یکی از این گیاه رو دارم
      من در یزد زندگی میکنم و هوا به شدت گرمه و نمی تونم 4یا 5 ساعت گیاهم رو در مغرض نور مستقیم قرار بدم لطفا منو راهنمایی کنین ؟
      راستی میخواستم اینم بپرشم من گیاهم رو داخل خونه کنار پنجره نگه داری میکنم و هوا کاملا خشک هست میتونم برای رطوبت دهی به گیاه با اسپری آب به گیاه بپاشم؟؟؟

    2. Atefeh گفت:

      سلام وقتتون بخیر و شادی من جنوب کشور زندگی میکنم اینجا تابستون های فوق‌العاده گرمه دمای هوا بین ۴۰تا ۵۰ درجه گاها بیشتر هست بنابراین من تو خونه نگه میدارم پشت پنجره که نور بعدازظهر رو دریافت میکنه رشدش خوبه فقط الان برای خواب زمستانش چکار کنم بزارم بیرون از خونه باشه که هوا سرد و خشکه یا ن بازم تو خونه باشه البته اینم بگم که تو اون اتاق که نگه داری میکنم وسیله گرمایشی نیست و به تازگی تک تک برگاش زرد میشه و به راحتی میفته سوال بعدیم اینه که رطوبت رو با دستگاه رطوبت ساز اوکی کردم آیا در زمستان و پاییز هم بزارم روشن باشه یا ن

  19. M گفت:

    سلام من یکی از این گیاه رو دارم
    من در یزد زندگی میکنم و هوا به شدت گرمه و نمی تونم 4یا 5 ساعت گیاهم رو در مغرض نور مستقیم قرار بدم لطفا منو راهنمایی کنین ؟
    راستی میخواستم اینم بپرشم من گیاهم رو داخل خونه کنار پنجره نگه داری میکنم و هوا کاملا خشک هست میتونم برای رطوبت دهی به گیاه با اسپری آب به گیاه بپاشم؟؟؟

  20. تاجیک گفت:

    سلام
    من یک ادنیوم ۴ساله دارم، تاحالا گلدهی نداشته، مطالب مربوط به گلدهی رو مطالعه کردم و امیدوارم با انجام این موارد به گلدهی برسه، اما سوالم اینه که چند روزی هست روی برگ‌ها یه چیزای سفید هست که گاهاً چسبنده هست و اون برگ‌ها دچار خمیدگی هم شده..این مشکل رو چطور میتونم برطرف کنم و اگر نیاز به استفاده از کود و… هست از چه نوعی باید استفاده کنم، ممنون میشم راهنمایی بفرمائید. مچکر

  21. لیلا گفت:

    سلام ادنیوم من خیلی قدش بلند شده
    چیکار کنم نمی‌دونم
    میشه راهنمایی کنین

  22. عاطفه گفت:

    سلام خسته نباشید من یک گلدان آدنیوم دارم که ساقه ضعیف چروکیده پیداکرده ولی برگ جدید درآورده برای تنش بایدچکارکنم که ازخشکی چروکیدگی خارج بشه

  23. مجید گفت:

    سلام .بونسای من برگهای آن لوله ای میشه چکاربایدکنم.بعدش توخونه نگه داری بشه رشد میکنه.البته نورش خیلی نیس.ممنونم

  24. مجید گفت:

    سلام .بونسای من برگاش لوله ای میشه چکنم

  25. امیررضا گفت:

    با سلام من یک آدنیوم خریدم حدود 3 یا 2 ماه پیش که پیوند داره و یکیش هی داره تنهش شل و ول میشه حدود 1تا2 ماه چه کنم.

  26. میترا محسنی گفت:

    ادنیوم من تخم داده مثل قاصدک خیلی عجیبه میتونم اونا رو بکارم وتکثیرش کنم ،کاش عکسشو میتونستم بفرستم

  27. Love alarm گفت:

    سلام من تازه یک ادنیوم خریدم و خیلی بهش میرسم اما من به شدت گرمایی هستم و درب پنجره اکثرا بازه حتی در فصول سرد میشه بگین این برای گل خیلی بده یا نه؟ یا اگر براش ضرر داره سعی بکنن رعایت کنم عاخه نوشته بود که یکم هوای سرد براش خوبه و نمیدونم باید چیکار کنم ممنون

  28. Ftm گفت:

    سلام روز بخیر من ادنیومم حس میکنم داره خشک میشه با اینکه بهش آب میدم چیکار منم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *