گل ها, گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, نگهداری گیاهان

چگونه از گل حنا ( امپیشن ) نگهداری کنیم ؟!

گل حنا یا امپیشن از جمله گیاهان گلدار آپارتمانی و زیبا است که برای نگهداری در فضای داخل و یا باغچه بسیار مناسب است. انواع گل امپیشن از خانواده ی بالزامیناسه (Balsaminaceae) بومی شرق آفریقا از کنیا تا موزامبیک هستند و به دلیل گلهای زیبا و رنگارنگ چند سالیست که وارد ایران شده است. قیمت گل حنا بسیار مناسب است و همین امر و زیبایی گلهای آن، این گیاه را به یک گزینه عالی برای هدیه دادن در هر مناسبتی تبدیل کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با شرایط نگهداری گل امپیشن در آپارتمان و این گیاه زیبا بیشتر آشنا شوید.

گل-حنا

 

با انواع گل امپیشن آشنا شوید

این گل چیزی در حدود 400 گونه متفاوت دارد و انواع مختلف این گل زیبا ممکن است در ایران یافت نشود اما بودن آن در کنار گیاهان دیگر، زیبایی باغچه را چندین برابر خواهد کرد. ارتفاع بوته های این گل از 20 تا 30 سانتی متر متغیر است و شکل ظاهری گلها نیز در انواع مختلف تغییر می‌کند. در همه ی آنها گلها در محور بالایی رشد کرده و در انواع نامتقارن ، کلاهخودی، 5 گلبرگی به صورت منفرد یا خوشه ای ظاهر می‌شود. 

گل حنا در فضای باز به خصوص بالکن های شمالی بیشتر دوام می‌آورد و آوردن آن به داخل خانه نیازمند شرایط نگهداری بسیار ویژه ایست. گلهای زیبای حنا در انواع رنگبندی قرمز، بنفش، صورتی، گلبهی و سفید یافت می‌شود و رنگ زیرین برگ ها با رنگ گلبرگ ها تغییر کرده و در بعضی انواع آن به مانند چرم خودنمایی می‌کند. این گل حساس از خرداد تا اوایل پاییز گل می‌دهد و ممکن است در هر شرایطی رشد نکند و برای داشتن طولانی مدت آن باید در ابتدا به خوبی از نیازهای آن آگاه شوید. 

 

شرایط نگهداری امپیشن در آپارتمان و باغچه

دما :

درجه حرارت برای رشد گل امپیشن باید 16 تا 26 درجه باشد و اگر محیط رشد آن گرمتر باشد، گلدهی این گل زیبا نیز مداوم تر خواهد بود. اما استراحت و خواب زمستانی حنا را نباید فراموش کرد و در این دوره ممکن است هیچ رشدی نداشته باشد.

آبیاری :

بین 2 آبیاری حتما باید خاک آن کمی خشک شود اما آبیاری منظم برای گل حنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر می‌خواهید یک گل حنای سالم و پر انرژی داشته باشید، اصلا نباید آبیاری آن را فراموش کنید و باید به اندازه ای آب دهید که فقط چند قطره آب خارج شود. 

بهتر است اجازه ندهید تا سطح خاک حنا خیلی خشک شود و ممکن است در روزهای گرم، هر روز و یا یک روز در میان به آبیاری نیاز داشته باشد. توجه کنید که هرچه قدر بوته های داخل گلدان بیشتر باشد، مقدار آبیاری نیز بیشتر خواهد بود. در صورت فراموشی در آب دادن و خشک شدن بعضی از ساقه ها، باید ساقه های خشک را خارج کرده و گلدان را به مدت 10 دقیقه در تشت آب قرار دهید.

نور :

گل حنا به سایه مقاوم است و به خوبی رشد کرده و گل می‌دهد. حواستان باشد که این گل را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید چرا که سبب خشک و پژمرده شدن برگها می‌شود. تنها نور صبح تا ظهر برای آن کافیست. با سرد شدن هوا در زمستان بهتر است آن را به داخل بیاورید اما هر روز تابش چند ساعت نور خورشید این فصل برای آن مفید است.

خاک :

ترکیب خاک مناسب برای گل حنا خاک باغچه + پیت ماس و مقدار کمی ورمی کمپوست می‌باشد.

کوددهی : 

برای رشد بهتر گیاه استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی مخصوص توصیه می‌شود. برای دادن کود بهتر است آن را به صورت رقیق همراه با آبیاری به گیاه بدهید تا به راحتی جذب آب و خاک شود. دادن کود در زمستان و به گیاهان دارای رشد خوب و سن دار جایز نیست.

رطوبت :

گل حنا هوای گرم و مرطوب را می‌پسندد و اگر خاک همیشه مرطوب باشد، رشد گیاه به بیشترین حد خود می‌رسد. برای حفظ و تامین رطوبت این گیاه می‌توانید از انواع راهها استفاده کنید و یا از خزه برروی خاک استفاده کنید تا رطوبت را حفظ کند. همچنین می‌توانید با کمی غبار پاشی برروی برگها، رطوبت مورد نیاز این گل را تامین کنید اما توجه کنید که در زمان غبار پاشی روی گلها آبی ریخته نشود.

تمیز نمودن برگ :

برای تمیز ماندن برگها بهتر است همراه با غبار پاشی با یک دستمال مرطوب برگهارا از غبار و آلودگی پاک کنید اما دقت کنید که اینکار به آرامی صورت گیرد.

تعویض گلدان :

از تعویض زود هنگام گلدان خودداری کنید چرا که این گیاه تنها زمانی گل می‌دهد که گلدان مملو از ریشه های آن باشد. 

 

18 دیدگاه در “چگونه از گل حنا ( امپیشن ) نگهداری کنیم ؟!

  1. مهوش زندی لک گفت:

    من گل حنا گرفتم بعد دو. روز گلدون رو عوض کردم نور صبح گاهی رو دریافت میکنه آب هم ی روز در میان میدم اما برگ ها خشک پ ریزش دارن گل ها خشک شدن علت چیه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا به دلیل تعویض گلدان به گیاه شوک وارد شده. آبیاری منظم رو فراموش نکنید و حتی اگه براتون مقدوره الان که هوا گرمه هر روز آبیاری رو انجام بدین. برگ ها و ساقه های خشک شده رو جدا کنید و گلدان گیاه رو به مدت 10 دقیقه درون یک تشت آب قرار بدین.

  2. شهره گفت:

    سلام من هفته ی پیش امپیشن ارغوانی گرفتم گلدونشو عوض کردم هر روز نصف لیوان اب میدم و چند بار روز بهش آب اسپری میکنم ولی فقط یه غنچه داره و باز نمیشه به نظرتون مشکلش چیه تازه نوک برگاش سبز و خشک شده بعضی هاشم نوکش زرد شده

    1. کیانا والی گفت:

      سلام برای گل دادن گیاه باید همه شرایط موردنیازش رو فراهم کنید. هوا باید کمی خنک باشه. نور کافی البته غیرمستقیم دریافت کنه و هر ماه هم با کود 10-10-10 یا کود گلدهی تقویت بشه. در زمان غبارپاشی هم آب رو روی گل ها اسپری نکنید ممکنه گیاه به قارچ مبتلا شه.

      1. shohreh.zabihi521 گفت:

        وای نمیدونم باید چیکارش کنم امروز یه شاخه اش کاملا پژمرده شد افتاد پشه هم کرده خیلی بی حاله

        1. سیده الهام هاشمی گفت:

          سلام وقت بخیر من دو روز پیش این گل زیبا رو خریدم الان در فصل پاییزیم خونم اپارتمان نور کافی هس ولی افتاب نیس درضمن میخاستم بدونم اگه بخاری روشن کنم برای گیاه مناسب هس یاخیر

          1. حمید گفت:

            نور آفتاب با گرمای بخاری فرق داره
            باید نور آفتاب بهش بخوره

  3. حامی گفت:

    سلام
    من دو هفته است که یه گلدون حنا خریدم اما متاسفانه امروز که بیدار شدم دیدم برگاش همه پژمرده شدن. غنچه داره اما غنچه ها یه کوچولو که باز میشن پژمرده میشن و خشک میشن و اصلا مثل روزای اول شکفته نمیشن.
    نمیدونم چیکار کنم. ممنون میشم بهم کمک کنین.
    ایا این گیاه کود خاصی داره؟
    ممنون

  4. بهارباباخانی گفت:

    سلام ببخشید من گل امپیشن رو الان خریدم و نمیدونم چند روز یکبار و چقدر بهش آب بدم اگه میشه راهنمایی کنید

  5. مرجان گفت:

    سلام . آپارتمان من شمالی و جنوبی است سالن آفتابگیر نیست گیاهی میخوام که گل داشته باشه و در سالن بشه نگهداری کرد . لطفا راهنمایی بفرمایید

  6. سیده مریم حسینی گفت:

    سلام من اخیرا گل حنا رو گرفتم و در باغچه کاشتم از دیدن گلهاش لذت میبرم چون در منطقه گرم و خشک هستیم از افتاب بعدازظهر محافظتش میکم این گل رو خیلی دوست دارم دلم میخواد تمام رنگهاشو داشته باشم

  7. mali گفت:

    سه روزه این گل رو همسر برام هدیه خرید
    امروز بیدارشدم دیدم کلا پژمرده شده
    خیلی دوسش دارم
    چون ازش خیلی خوشم اومد همسرم برام خرید??

    1. عظیم کرامت گفت:

      ای جانم

  8. راضیه گفت:

    سلام من یه ماهی میشه گل حنا خریدم اولا خوب بود و شاداب تو راه پله نور گیر بود بعد یه مدت برگهاش پژمرده و گلهاش ریخت الانم کمکم داره همه برگاش خشک میشه اوردم خونه ابیاری هم منظم بود راهنمایی کنید این گلرو چطور نجات بدم.ممنون

  9. راضیه گفت:

    منم یه گل حنا دارم برگاش کامل ریخته آب هم مداوم بهش میدم اما افاقه نمیکنه لطفاً راهنمایی کنید

  10. صبا گفت:

    سلام من این گیاه دو روزه بهم هدیه دادن الان کامل پژمرده شده ؟ چیکارش کنم؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید

  11. میترا گفت:

    سلام من این گیاه رو حدودا یه ماهه خریدم و هر روز به اندازه یک لیوان آب دادم و پشت پنجره بود و نور غیر مستقیم بهش میخورد ولی الان حدود یه هفتس که برگاش خشک شده و همین امروز دو سه تاش ریخت و غنچه هاش کاملا خشک شده.
    میشه راهنمایی کنید

  12. ناشناس گفت:

    سلام من بعد اینکه گل رو به گلدان منتقل کردم پژمرده شده به خاطر خاکش میتونه باشه کود حیوانیه؟یابخاطر سردی هواس؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *