گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل یاس رازقی نگهداری کنیم ؟!

یکی از خوشبو ترین گلهای آپارتمانی و فضای باز که عطر آن تمامی فضا را پر می‌کند، گل یاس است. این گل زیبا از دیرباز نقش عمده ای در فضاسازی باغچه ها و خوش عطر کردن محیط داشته است اما به دلیل نیاز این گل به آب و هوای گرم و مرطوب، نوع گلدانی آن متداول تر از نوع باغچه ای آن است. اگر شما نیز دوستدار گلهای خوشبو هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با یاس معطر و روش نگهداری آن بیشتر آشنا شوید.

با انواع گل یاس و یژگی های آنها آشنا شوید

گل یاس ( jasmine ) از جمله گلهای فضای باز است که به صورت شاخه بریده و گلدانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در صورتی که از ابتدای رویش در خانه نگهداری شود، گلدهی آن متوقف می‌شود. زادگاه این گل خوشبو جنوب و جنوب شرق آسیا، هندوستان و کشور فیلیپین است و اولین بار توسط عرب ها به کشورهای اروپایی برده شد و در ایران نیز به صورت گلدانی و در استانهای گیلان، مازندران، فارس و خوزستان پرورش می‌یابد. در استانهای جنوبی نیز به دلیل نبود خطرر سرمازدگی، این گل را در هوای آزاد پرورش می‌دهند و از خاصیت روندگی آن برای تزیین منازل استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته گلهای معطر یاس در بهار و تابستان و اوایل پاییز که هوا خنک است رشد می‌کنند و در اوایل صبح و بعد از غروب آفتاب بیشترین عطر را دارند. 

یاس

این گل زیبا با خاصیت روندگی خود می‌تواند تنها با یک نخ مسیر خود را پیدا کرده و خانه‌ی شما را زیباتر کند. تاثیرات فراوان یاس برروی آرامش جسمانی و روانی ما بسیار زیاد است. بوی خوش یاس سفید استرس را کم کرده و خوابی خوش را به ما هدیه می‌دهد. بهتر است این گل در پشت پنجره نگهداری شود و در صورت گرمی هوا با اسپری آب پاشی شود به صورتی که گلهای آن خیس نشوند. گل یاس بیش از 200 گونه با ظاهر متفاوت است که از مهمترین انواع آن می‌توان به یاس عربی، گلبوا، زمستانی، هندی و … اشاره کرد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

یاس عربی :

یاس عربی در تمام طول سال گل دارد و گلهای آن از سایر گونه ها بزرگتر و خوشبو تر است.

یاس گلبول :

در میان انواع یاس با گلهای زرد معطر و ریز نقش شناخته می‎شود.

یاس زمستانی :

لقب یاس زمستانی به دلیل مقاومت بالای آن در سرمای زمستان است و مانند یاس گلبول دارای شکوفه های زرد است با این تفاوت که معطر نیستند.

یاس هندی :

شکوفه های بالارونده و سفید با عطری بی نظیر از جمله ویژگی های یاس هندی است.

شرایط نگهداری گل یاس

نور :

یاس رازقی به محیطی پرنور با نور غیر مستقیم نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری آن در خانه در پشت پنجره جنوبی با نور زیاد غیر مستقیم است و در صورتی که آن را در بالکن یا تراس نگهداری می‌کنید باید مواظب تابش نور مستقیم آفتاب به آن باشید و ترجیحا محیطی سایه را برای یاس انتخاب کنید. در صورت دریافت نور شدید و مستقیم آفتاب، برگها خواهند سوخت و در مقابل با دریافت نور کم، ساقه ها دراز و بد شکل می‌شوند. 

دما :

یکی از حساسیت های این گیاه، هوای سرد است. یاس رازقی خزان ندارد و همیشه سبز است اما در صورت بیش از حد سرد بودن هوا ممکن است برگها از بین برود و گیاه دچار یخ زدگی شود. بنابراین بهتر است در هوای سرد بیرون، آن را به داخل بیاورید. توجه داشته باشید که گل یاس برای گلدهی به هوای خنک نیاز دارد و بهترین درجه حرارت برای آن 18 تا 22 درجه با تهویه مناسب است

آبیاری :

در فصول رویش به ویژه در تابستان و با گرمی هوا به آبیاری روزانه و منظم نیاز دارد. توجه داشته باشید که تعادل را در آبیاری گل یاس رعایت کنید و از بیش از حد خشکی دادن به آن پرهیز کنید. آبیاری با آب کتری سرد شده، آبی که مدتی در جایی باقی مانده و آب باران برای این گل مناسب است. 

رطوبت :

در تابستان و هوای گرم به رطوبت متوسطی نیاز دارد که با غبارپاشی و ایجاد جزیره در زیر گلدانی تامین می‌شود. توجه داشته باشید که در هنگام غبار پاشی از ریختن آب بر روی گلبرگ ها خودداری کنید.

کوددهی :

در فصل رویش و شکوفا شدن اولین گلها باید کوددهی را آغاز کنید. بهترین کود برای این گل، کود دارای آهن و اسید هیومیک است که بهتر است هر 2 هفته یکبار به آن داده شود.

گلدهی :

پس از دوره خواب زمستانی در اواخر پاییز و زمستان، گیاه در بهار و تابستان به گل می‌نشیند. البته در اوایل پاییز و خنکی هوا نیز این گیاه ممکن است گلدهی داشته باشد که در اینصورت بهتر است به آن کود بدهید.

هرس :

هرس کردن شاخه های خشک و ساقه هایی که علفی رشد کرده اند برای زیباتر شدن گاه و گلدهی بیشتر بسیار موثر است. توجه داشته باشید که هرس کردن را بعد از گلدهی انجام دهید.

خاک مناسب :

یکی از مهمترین نکات در مورد خاک گل یاس، عدم وجود آهک و قلیایی نبودن آن است. خاکی سبک با زهکش مناسب و گلدان دارای زهکش برای این گیاه مناسب است. مخلوطی از پیت ماس یا کمپوست نیز برای این گیاه مناسب است.

تعویض گلدان :

برای اینکه مطمئن شوید مواد مغذی خاک، برای رشد گیاه کافی است باید سالانه گلدان گیاهان در حال رشد را با یک سایز یزرگتر و خاک جدید تعویض کنید. برای گیاهانی که رشد خود را کرده اند می‌توانید هر 2 یا 3 سال یکبار گلدان را تعویض نمایید. 

 

26 دیدگاه در “چگونه از گل یاس رازقی نگهداری کنیم ؟!

  1. لیلا گفت:

    سلام و مرسی از اطلاعات دقیق و کاملتون درباره ی نگهداری از رازقی ?☺??????من خیلی سرچ کردم …هیچ جا دقیق توضیح نداده بودند مانند دمای مناسبش که 18تا۲۲درجس ،بازم مرسی عالی هسی

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون. خوشحالیم که راضی هستین.

      1. هاجر معینی گفت:

        سلام ممنون🥰

  2. لیلا گفت:

    سلام و مرسی از اطلاعات دقیقتون ،ممکنه اینستاگرامتون داشته باشم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله حتما : iranderakht

  3. کوروش گفت:

    سلام
    میخوام بالکن منزل رو با یاس کاملا بپوشونم. ایده رو از یک برنامه تلوزیونی گرفتم. آیا در تهران امکانش وجود داره؟ بالکن در ضلع غربی ساختمان وجود داره و در تابستان از ساعت 4 به بعد در معرض آفتاب شدید هستش.

    ممنون از پاسخگویی

    1. ارش گفت:

      ما یاس داریم تو باعچه جلو افتاب هیچیشم نشده

      1. علی گفت:

        یاس رازقی جلو افتام مستقیم از بین میره، با یاس معمولی خیلی فرق داره

  4. زهرا گفت:

    با عرض سلام و ادب،درخت یاس حیاطمون دو ماهی هست که خشک شده آیا امکانش هست مجدد سبز بشه؟و آیا میشه کاری کرد؟درخت یاس معمولی که بالای در حیاط اکثر خونه ها هست،سپاسگذارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا آبیاری گیاه کم بوده. اگر کامل خشک شده متاسفانه احتمال برگشتش نیست ولی اگه تعدادی از ساقه ها خشک شدن با آبیاری مناسب می تونین امیدوار باشین که گیاه احیا بشه.

  5. نیما گفت:

    سلام علت سوراخ شدن برگ های یاس رازقی چیست و چکاری باید انجام داد؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه به دلیل حضور آفت باشه. برای اطمینان از سم آفت کش طبق دستور استفاده کنید.

      1. سارا گفت:

        سلام ببخشید من گل یاسم برگاش سوراخ شدن چجوری از آفت کش استفاده کنم؟

  6. فروغ گفت:

    سلام ببخشید من یه گل یاس رازقی دارم که داره به خواب زمستانی فرو میره ولی برگاش بجایی که زرد خشک بشن سبز خشک میشن! میخواستم ببینم این طبیعیه یا نه؟ مرسی

    1. مصطفی گفت:

      لطفا پاسخ ایشون رو بدید چبکار دارید میکنید بس

    2. علی گفت:

      رازقی من بعد از اولین دوره گلدهی دیگه گل نداد و ۲ سال است که در هیچ فصلی گل نمیده، با کود هم تحریکش کردم، دما بین ۲۴-۲۷ هست- خاک غنی. علت چیست؟

  7. ارغوان گفت:

    رازقی من مدتهاست که گل نمی ده.تازگیا برگهاش رنگ پریده و سست شدن و با کوچکترین اشاره ای می افتند.من گلدون رازقی رو توی تراس شمالی گذاشته ام.بعد از چند ماه لامپ رشد گیاه خریدم ولی گلم حالش بهتر نشد.از کود آهن هم کمک گرفتم ولی همچنان ضعیفه.بی رنگ و رو بدون جوانه.گل هم نمی ده

    1. محیا گفت:

      شاید شته زده و یا آفتی داره که از مواد مغذی گیاه داره تغذیه می کنه و بهش مجال رشد گل نمیده.

  8. سمانه گفت:

    سلام من یک ماهی است این کل را تهیه کرده‌ام و در بالک جنوبی پست شیشه گذاشتم. حدود سه هفته‌ای که گل‌های قبلی ریخته و گل جدیدی هم نداده. هر روز آبیاری میکنم و به برگ‌ها هم با اسپری آب می رسانم اما گلها یا ریخته یا پژمرده و زرد شده. چه کار میتونم بکنم؟

    1. علی گفت:

      درود.اب زیادی گیاه رو میکشه یا بی گل میکنه.ریشه باید تنفس کنه.زمانی اب بدین که خاک رو اگه دوسانتیمتردبکنین خشک خشک باشه.وقتی اب میدین حتما باید ازته گلدون خارج بشه

    2. taimaz گفت:

      سلام من حدود ۲ ماه پیش دو تا گلدان یاس رازقی خریدم حدود یک ماه گل خوبی نداد خاک گلدان خیلی سفت الان میتونم خاک گلدان عوض کنم البته حدود ۴ سانتیمتر از روی خاک گلدان برداشتم از خاک سبک استفاده کردم گلدان کمی سرحال شده اگر کل خاک عوض بشه اشکالی ایجاد نمیکنه ممنون میشم راهنمايي کنید و تشکر از سایت بسیار عالی که دارید ممنون .

  9. سمانه گفت:

    سلام من یک ماهی است این گل را تهیه کرده‌ام و در بالکن جنوبی پشت شیشه گذاشتم. حدود سه هفته‌ایست که گل‌های قبلی ریخته و گل جدیدی هم نداده. هر روز آبیاری میکنم و به برگ‌ها هم با اسپری آب می رسانم اما گلها یا ریخته یا پژمرده و زرد شده. چه کار میتونم بکنم؟

  10. حسین گفت:

    سلام ببخشید گیاه یاس رازقی من سال گذشته خیلی گل می داد, امسال دو ماهی هست که همه برگاش ریخته, ساقه اش هنوز زنده است،نمی دونم چیکارش کنم که نجات پیدا کنه و خشک نشه،اگه میشه لطفا کمکم کنید,اگه لازمه عکسشو بفرستم

    1. محیا گفت:

      فکر کنم قلمه کنید بهترین کاره تو این شرایط.احتمالا زیادی آبش دادید.?

  11. ALI گفت:

    سلام :
    ۵ ماه پیش ی گلدان رازقی خریدم گلها زرد و خشک شدن حتی غنچه روی شاخه هم ریخت خاک گلدان آب از زیر گلدان خارج میشه اما خیلی سفت خاک یعنی برای تست کردن خاک که به آب نیاز داره یا نه بین ۳ تا ۴ سانتیمتری انگشت یا خلال دندان تست رطوبت خاک انجام بدم خیلی سفت کمی از خاک برداشتم از خاک سبک استفاده کردم اما هنوز بعد از یک ماه گل نداده چکار میتونم براش انجام بدم البته حدود ۷۰ تا گلدان انواع مختلف دارم این یکی مشکل ساز شده هر کاری انجام میدم بازم خبری از گل دهی نیست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید تشکر.

  12. ALI گفت:

    سلام :
    دفتر فروش ملزومات کشاورزی شما تهران اگر هست آدرس بدید برای خرید حضوری مزاحم بشم اکثر کود مایع که مورد نیاز بود نوشته موجود نیست ممنون میشم آدرس دفتر با محل فروش عنوان کنید تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *