گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل پامچال نگهداری کنیم ؟!

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

گل پامچال یکی از زیباترین و متنوع ترین گلهای فصلی زمستانه است و معمولا در ایران در اوایل بهار و شب عید وارد بازار می‌شود. انواع گل پامچال از لحاظ شکل ظاهری، طرح گلبرگها و رنگ کاملا متفاوتند به طوری که برای هر سلیقه ای یک گل پامچال وجود دارد. این گل زیبا گیاهی چند ساله است اما در ایران آن را طوری پرورش می‌دهند که عید نوروز به گل بنشیند و نوع گلدانی آن در صورت نگهداری اشتباه، ممکن است بعد از پژمرده شدن گلها از بین برود. در این مقاله همراهمان باشید تا با شرایط نگهداری گل پامچال و انواع آن آشنا شوید. 

گل پامچال، یکی از معروف ترین گلها در شب عید

گل پامچال بومی مناطق سرد و مرطوب اروپای مرکزی و آسیا است و به همین دلیل به سرما مقاوم بوده و در اواسط اسفند به گل می‌نشیند. این گل زیبا به طور وحشی در کنار صخره ها، مرداب ها و نواحی کوهستانی تا مناطق جنگلی و صخره ای رشد می‌کند و به همین دلیل نسبت به شرایط محیطی سازگار است. جالب است بدانید ریشه، برگها و گلبرگهای گل پامچال، خاصیت دارویی دارند و در طب پزشکی به عنوان ماده اولیه بعضی از داروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دم کرده گل پامچال برای درمان بیماری های آسم، تنگی نفس و بیماری های مربوط به معده، کبد و روده استفاده می‌شود.

 

گل پامچال

 

برگهای این گل تخم مرغی شکل و دندانه دار است و از قسمت بالای ریشه رشد می‌کند. این برگها حاوی 1 درصد ویتامین ث هستند و می‌توانند تا 5 سانتی متر پهنا داشته باشند. ریشه ها نیز با ضخامت 1 میلی متر و طول تقریبی 20 سانتی متر دارای ماده اولیه بعضی داروهای پزشکی هستند و آنها را در اوایل بهار و یا فصل پاییز برداشت می‌کنند. پس از برداشت ریشه، آنها را تمیز شسته و خشک می‌کنند و به صورت دمنوش برای درمان اختلالات تنفسی، سیاه سرفه، برونشیت و … استفاده می‌کنند. گلهای پامچال نیز بلافاصله پس از چیده شدن باید خشک شوند تا مواد معدنی درون آنها از بین نرود. به دلیل همین خواص دارویی و زیبایی این گل، طرفداران آن در سراسر دنیا بسیار زیاد است.

در ایران نیز گل پامچال گلدانی به خصوص در شب عید و برای هدیه دادن طرفداران زیادی دارد که از جمله مقاومترین انوع گلدانی آن می‌توان به : گل پامچال شب عید ( P. acaulis ) – پامچال مطبق ( P. malacoides ) – پامچال نرمه – چینی و … اشاره کرد.[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید گلهای آپارتمانی” taxonomies=”450, 537, 325, 483″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

شرایط نگهداری گل پامچال

نور :

گل پامچال به نور کامل و مستقیم نیاز دارد اما در روزهای گرم تابستان بهتر است جهت کاهش دما و نسوختن برگها، آن را در سایه قرار دهید. در فصل زمستان و روزهای سرد ترجیحا این گل را در نور کامل قرار دهید.

دما :

همانطور که گفته شد این گل زیبا به سرما مقاوم است اما بهترین دما برای نگهداری آن 12-15 درجه است. برای رسیدن به گلهای پامچال باید آنها را در هوا خنک نگهداری کنید و بعد از گلدهی می‌توانید تا 13 درجه دما را افزایش دهید. توجه داشته باشید در صورتی که عمل افزایش دما را زود و قبل از گلدهی انجام دهید باعث می‌شود که گیاه برگ و گلهای ضعیف تولید کند.

آبیاری :

بهتر است از آب دادن بیش از حد به گل پامچال خودداری کنید تا ریشه ها نپوسند. این گل خشکی را تا حدی تحمل می‌کند اما از خشکی دادن بیش از حد به آن خودداری کنید و ترجیحا قبل از خشک شدن کامل خاک گیاه را آبیاری کنید.

رطوبت :

گل پامچال برای شاداب ماندن به رطوبت بالایی نیاز دارد. بهتر است از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و رطوبت مورد نیاز این گیاه را تامین کنید تا ماندگاری و رشد بیشتری داشته باشد.

تعویض گلدان :

گلهای گلدانی که برای زینت بخشیدن به فضا در بازار به فروش می‌رسند، به تعویض گلدان نیازی ندارند. اما اگر گل پامچالی چندساله دارید، می‌توانید 1 الی 2 سال بعد از آخرین تعویض گلدان، گلدان آن را یک سایز بزرگتر کنید.

گلدهی :

بسته به نوع پامچال، نیازهای آنها برای گلدهی می‌تواند متفاوت باشد. اما همه گونه های این گل برای گلدهی به دمای پایین و هوای خنک نیاز دارند. 

خاک مناسب :

بهترین خاک برای پامچال، خاکهای قلیایی با PH حدود 6 و دارای کلسیم و یا ترکیبی از خاک باغچه، خاکبرگ و پیت ماس است. 

کوددهی :

یکی از شایع ترین مشکلات گل پامچال، کمبود آهن است. استفاده از کودهای آهن دار و دارای نیتروژن و پتاسیم برای این گل مناسب است.

 [/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

4 دیدگاه در “چگونه از گل پامچال نگهداری کنیم ؟!

  1. دیلا گفت:

    من این گل رو تازه خریدم اما گل هاش پژمرده شده??

    1. رقیه گفت:

      اگر داخل منزل نگهداری میکنید جای خنک باشه تازودگلاش خراب نشن جای خنک و افتابی رو دوس داره بیرون از خانه تو تراس یاایوون ابیاریش هم منطم باشه تا خشک نشده باشه اگه خیلی خشکی ببینه گلها و برگاش پزمرده میشه اما بعدابیاری چندساعت بعد باز ب حالت اولش برمیگرده

  2. سید محمد تقی مرتضوی گفت:

    البته با این صد در صد مخالفم که پامچال نور مستقیم میخواد. در دو شرایط متفاوت ولی همزمان نگهداری کرده ام و به مرات دیدم اومی که تو نور غیر مستقیم می مونه، به جهت خنک موندن خیییلییی عمر طولانی تری داشته

    1. هلو گفت:

      چرا این سایت همه چیز رو در مورد گل پامچال برعکس گفته؟!
      خاک قلیایی براش مضره و حتما باید از خاکهای اسیدی استفاده کرد.
      جالبه در مورد آبیاری هم نوشته به خشکی مقاومه!!! در حالیکه عاشق آب هست و اصلا تحمل کم آبی رو نداره.
      هر روز آب فراوون و رطوبت میخواد منتها باید زهکش گلدون مناسب باشه که آب اضافه از زیرش خالی بشه.
      سایت جالبی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *