گل ها, گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل محبوبه شب نگهداری کنیم ؟!

اگر از مادربزرگ خود در مورد این گل بپرسید به خوبی عطر و بوی آن را توصیف میکند .گل محبوبه شب از گل‌های همیشه سبز است که با هوای گرمسیری سازگاری دارد و در هوای گرم و خشک رشد خوبی دارد. اگر آن را در گلدان بکارید، همه فصول سال گل می‌دهد. محبوبیت این گل بیشتر به دلیل عطر خوشی که شب ها از خود ساطع می‌کند است. اگر شما نیز طرفدار این گل هستید با ما در این مقاله همراه باشید تا با نگهداری و خواص محبوبه شب آشنا شوید.

 

گل محبوبه شب

گل محبوبه شب را بیشتر بشناسید

به نظر شما چرا اسم این گل محبوبه شب است ؟! همانطور که گفته شد گلبرگهای این گل زیبا در شب عطر و بوی خوبی از خود منتشر می‌کنند که همین امر دلیل نامگذاری آن است. البته در ایران با نام یاس شب ( Night Blooming Jasmine ) نیز شناخته می‌شود. این گیاه بومی مناطق غرب هندوستان، آمریکای مرکزی و جنوبی است. گل محبوبه شب در بهار وارد بازار می‌شود و می‌توان آن را در لیست بهترین گلها برای هفت سین جا داد چرا که نوع گلدانی آن علاوه بر عطر خوش، گلهایی زیبا و ظریف نیز دارد.

تنها نکته در مورد این گل این است که دوستدار هوای گرم است و در صورتی که این گل را در باغچه نگهداری می‌کنید و محل زندگی شما سرمای شدیدی دارد، به گل دادن آن در فصل بهار امیدوار نباشید ! محبوبه شب می‌تواند تا ارتفاع 3 متر قد بکشد  و با برگهای سبز براق و گلهای لوله ای شکل در رنگهای سفید، سبز، زرد، قرمز و بنفش تیره خود نمایی کند. بر خلاف عطر خوش گلها، در صورت فشرده شدن برگها بوی ناخوشایندی از آنها ساطع خواهد شد. 

نکته !!

برگهای این گل سمی است و در صورت جویده شدن ممکن است به شما آسیب برساند. همانطور که گفته شد محبوبه شب در پایان روز عطر گلهای خود را آزاد می‌کند و به دلیل اینکه عطر این گل کمی حساسیت زا است، بهتر است از نزدیک آن را بو نکنید.

 

گل محبوبه شب

با شرایط نگهداری گل محبوبه شب آشنا شوید

نور :

این گل به نور کامل و فراوانی نیاز دارد. در صورتی که محبوبه شب را در داخل آپارتمان نگهداری می‌کنید بهترین مکان برای آن کنار پنجره جنوبی است. برای کاشتن داخل باغچه نیز در جایی نور گیر کاشته شود.

آبیاری :

مانند تمامی گلها، بهتر است آبیاری بعد از هر بار خشک شدن خاک صورت بگیرد. به دلیل داشتن ریشه های عمیق، بیماری پوسیدگی ریشه در این گل شایع است و حتما آبیاری به صورت منظم انجام شود. در روزهای گرم که تبخیر آب بیشتر است، تعداد دفعات آبیاری گل نیز باید بیشتر شود.

دما :

همانطور که در بالا گفته شد، محبوبه شب دوستدار هوای گرم است و در مناطقی که آب و هوای معتدل رو به گرم دارند می‌توانید آن را در باغچه بکارید اما در مناطق سرد حتما نوع گلدانی آن را تهیه کرده و داخل خانه نگهداری کنید.

رطوبت :

رطوبت متوسط برای این گل نیاز است. می‌توانید از راههای تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان کمک گرفته و رطوبت را فراهم کنید. غبارپاشی در روزهای گرم و قرار دادن یک ظرف آب در کنار این گل از راههای ساده برای تامین رطوبت است.

کوددهی :

این گل نمی‌تواند تمامی مواد مورد نیاز برای گلدهی و آزادسازی عطر خوش را از خاک تامین کند و حتما به کوددهی نیاز دارد. بنابراین بهتر است ماهی یک مرتبه با کودهای دارای فسفات آمونیوم و یا کود مخصوص گلدهی آن را تقویت کنید.

خاک :

خاکی نرم، مرغوب مانند ترکیبی از پیت ماس، کمپوست و خاک باغچه برای این گل مناسب است. دقت داشته باشید که خاک شما از زهکش خوبی نیز برخوردار باشد.

هرس :

رشدساقه ها و برگهای این گل نا منظم است و به هرس منظم نیاز دارد. به منظور انجام این کار می‌توانید در پایان گلدهی، هرسال شاخه های خشک و برگهای ضعیف و زرد را از انتها بچینید.

گلدهی :

گلدهی محبوبه شب در آپارتمان در هر فصلی با مهیا بودن شرایط انجام می‌شود اما در باغچه پس از اتمام دوره سرما و ریختن کامل گلها، در بهار آینده باید منتظر گلدهی باشید. توجه کنید که برای گلدهی به محیطی گرم نیاز دارد.

تعویض گلدان :

هر سال انتهای گلدان محبوبه شب را چک کنید و در صورت بیرون زدن ریشه ها گلدان آن را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. در صورتی که ریشه ها فضای کافی داشته باشند بیرون نمی‌‌زنند اما به منظور تامین مواد مغذی خاک می‌توانید خاک سطحی و قدیمی را با خاکی تازه تعویض کنید.

 

 

63 دیدگاه در “چگونه از گل محبوبه شب نگهداری کنیم ؟!

  1. اسد الله گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما
    من یک گل محبوبه شب در حیات منزل خود دارم حدودا ۲ متر بلند شده است حالا دارد برگ های آن با گل میرزید اولا برگ آن زرد می شود و سپس با گل میرزید نمیدانم علت اش چه ای؟
    اما با کود اهن ۲ روز قبل کد دهی نموده بودم شاید علت آن باشد
    همچنان دفعات آبیاری نیز از من بیشتر شده
    لطفا معلومات بدهید چه کار کنم گل ام دارد خشک می شود
    با مهر

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه از آبیاری زیاد باشه. اگر خاک همیشه خیس باشه و ریشه غرقاب بمونه باعث زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها می شه. خاک رو هربار قبل از آبیاری چک کنید و اگر تا حدی رطوبتش رو از دست داده بود آبیاری کنید.

      1. masa گفت:

        سلام
        ما یک گل محبوبه ی ی داریم که در پشت پنجره شمالی گذاشته ایم و آبدهی هم وقتی خشک باشه میدیم و تمام برگ هایش بی حال شده و زرد میشه می‌ریزه میخواستم بدونم دلیلش چی؟؟؟؟؟

        1. حامد گفت:

          سلام،پنجره شمالی مناسب نیست،پشت پنجره جنوبی یا جایی ک افتاب زیاد میخوره بزارید و اب زیاد باعث زرد شدن میشود،هر دو هفته یبار با کود الیت قرمز کود دهی کنید،

      2. منصوره گفت:

        احتمالا کودآهن تقلبی بوده

    2. mj گفت:

      سلام بزرگوار ابیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها میشه..ساعت منظم و ابیاری به اندازه باید باشه

  2. علیرضا گفت:

    من در باغچه خونه م محبوبه شب دارم که متاسفانه شته زده سر شاخه ها رو . و گلدهی ش هم کمتر شده .چکار کنم با این بیماری

    1. حسین گفت:

      از عطاری سمه دیازینول بگیر و طبق دستور العملش با آب ترکیب کن بعد روش اسپری کن،من برا گل رز انجام میدم

  3. درویشی گفت:

    سلام، روزتون بخیر
    محبوبه شب من مدتی هست که گل نمیده،برگهاش سبز و شادابه اما گل نمیده،دلیلش چی میتومه باسه؟

    1. هادی گفت:

      برای گلدهی محبوبه شب بهتره نوک شاخه ها هرس بشه تا به فاز گلدهی برود

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

        1. ملیحه گفت:

          سلام وقت بخیر
          گل محبوبه شب رو گرفتم تو تراس گذاشتم نور زیاد هست و گرمه ,,
          فقط امشب برگاش پژمرده و آویزان شده مشکل کجاست لطفا راهنمایی کنید

      2. اقبال پربار گفت:

        نگران نباشید ، پس از دوره گلدهی یک دوره برای رشد میوه و دانه است که معمولا بدلایلی اتفاق نمی‌افتد ولی زمانش باید سپری شود پس از آن گیاه شروع به جوانه زدن و اضافه کردن شاخه‌ها میکند و بعد از آن دوباره گلدهی از سر گرفته می‌شود
        بهترین زمان برای هرس هر گیاهی پس از ریزش موها و در گلها پس از پایان فصل گلدهی است
        با هرس کردن میتوان به گیاه سایز و شکل منظم و مناسبی ببخشید و نیز در پشت شدن گیاه نیز مستلزم هرس کردن به موقع است .
        اگر گیاه را به حال خود رها کنید و از هرس کردن آن بپرهیزید شاخه‌ها به شکلی نا منظم دراز و بدقواره میشوند و گلدهی کمتری را شاهد خواهید بود اما مواظب باشد که زیاده‌روی نکنید بطوری که به گیاه اجازه رشد ندهید ، یک بار هرس کردن در اکثر گیاهان کافی است .

    2. جمشید راوی گفت:

      سلام . . زاج سبز به پاش بریزید . متاسفانه ایمیل من کار نمی کنه.

    3. اقبال پربار گفت:

      نگران نباشید ، پس از دوره گلدهی یک دوره برای رشد میوه و دانه است که معمولا بدلایلی اتفاق نمی‌افتد ولی زمانش باید سپری شود پس از آن گیاه شروع به جوانه زدن و اضافه کردن شاخه‌ها میکند و بعد از آن دوباره گلدهی از سر گرفته می‌شود
      بهترین زمان برای هرس هر گیاهی پس از ریزش موها و در گلها پس از پایان فصل گلدهی است
      با هرس کردن میتوان به گیاه سایز و شکل منظم و مناسبی ببخشید و نیز در پشت شدن گیاه نیز مستلزم هرس کردن به موقع است .
      اگر گیاه را به حال خود رها کنید و از هرس کردن آن بپرهیزید شاخه‌ها به شکلی نا منظم دراز و بدقواره میشوند و گلدهی کمتری را شاهد خواهید بود اما مواظب باشد که زیاده‌روی نکنید بطوری که به گیاه اجازه رشد ندهید ، یک بار هرس کردن در اکثر گیاهان کافی است .

  4. افشین گفت:

    سلام اگر سر محبوبه شب رو قطع کنیم از شاخه ها رشدش اضافه میشه ؟ آخه هی داره قدش بلند میشه و من نمیخوام خیلی بلند بشه .
    سوال بعدی اینکه اگر اون تیکه اش رو بریدم میتونم قلمه بزنم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر هرس منظم انجام بدین رشد طولی گیاه کنترل می شه و گیاه پرپشت تر می شه.
      اگر قلمه هایی حدودا 10 سانتی از ساقه بگیرین که حداقل 2 تا جوانه داشته باشن می تونین از این روش گیاه رو تکثیر کنین.

      1. فریبا گفت:

        سلام.من یه گلدون محبوبه شب دارم توی ایوان حیاطم.وقتی نزدیکش مینشینم یه مقداری بوی عطرش اذیت میکنه وبنظرم عطرش افراطیه ویه شباهتی به عطرهای عربی داره

        1. شبنم گفت:

          تو این هوای گرم بیرون‌گذاشتن محبوبه شب باعث خرابیش نمیشه ؟ میشه این گل رو داخل آپارتمان‌ نگهداری کرد یا نه؟

    2. جمشید راوی گفت:

      الان که مهر ماه هست هیچ کاری نکنید ولی پانزده اسفند هم می تونید ببرید و هم می تونید قلمه بزنید

      1. رقیه السادات مصدق گفت:

        سلام
        من تو باغچه ام محبوب شب دارم. پارسال خیلی خوب گل داد. اما در بهمن ماه برگهای سبزش خشک شد بدون اینکه زرد بشه. و الان تبدیل به یک بوته خشک شده.کود آهن بهش دادم. الان که بهاره یه کوچولو از پایین تنه اش جوانه زده میخوام بدونم چه کار کنم دوباره گلم سرسبز بشه مثل پارسال

        1. محمد گفت:

          سلام ب علت سرما خشک شده…نگران نباشید دوباره سبز میشه از پایین…یهتره در فصل سرما اون رو کاور کنید

          1. محمد گفت:

            سلام با چی کاور کنیم

  5. رویا گفت:

    سلام من یه محبوبه شب دارم پر از گله ولی شبها اصلا بو نداره نمیدونم چکار کنم

  6. فایزه اصلانی گفت:

    سلام من این گل رو دارم ارتفاعش هم به یک متر و نیم میرسه ولی تا به حال گل نداده جاش رو عوض کردم برگاش از پایین داره می‌ریزه و رشدش از بالا متوقف شده. فقط یک شاخش داره رشد می‌کنه چیکار کنم ممنون اگر راهنمایی کنید.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گلدهی این گیاه در فصل بهاره و نهایتا تا اواسط تابستانه. برای گلدهی به حداقل 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل در روز و کوددهی منظم نیاز داره.

    2. Aryana گفت:

      سلام من يك گل محبوبه شب داخل تراسم دارم ك تازه خريدم و نور آفتاب مستقيم بهش ميخوره اما برگاش كاملا خشك شده!! ب علت نور آفتاب مستفيمه؟؟؟ بايد تو سايه باشه؟

    3. ثمین گفت:

      سلام بعضی مواقع گیاهان باید مورد حمله قرار بگیرند تا گلدهی و رشد خوبی داشته باشند حتما بطرز اصولی و در موقع مناسب گیاهتان را هرس کنید و مقداری هم کود گلدهی بدهید مطمعنا گلهای خوبی خواهد داد

  7. شیدایی گفت:

    گیاه فوقولاده مقاومی هست بسیار زیباست برای من در زمستان کامل کامل خشک شد اما در بهار دیدم که شاخه های خشک شده داره جوانه میزنه و با کود دهی بسیار رشد کرده و الان نیم متر شده و حسابی گل داده ???

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

  8. حمید گفت:

    سلام.
    لطفا بفرمایید چرا گیاه من با داشتم گلهای بسیار زیاد اصلا بو ندارد ??

    1. امیرعلی گفت:

      حتما از کود دهی در فواصل زمانی مشخص استفاده کنید ، کودهای آماده ای هست که توی آب حل میکنید و میریزید تو گلدون .

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

    2. مريم گفت:

      شايد بوداره ولي شما كرونا گرفتي حس بوياييتون كار نميكنه?

  9. زهرا گفت:

    سلام گل من که تازه خریدم تا یک هفته گل داشت اما گلهاش ریختند وبرگهاش بزرگ شدند چیکار باید بکنم دوباره گل بده

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاه در این زمان به دوره استراحتش وارد می شه. شما باید میزان آبیاری رو کم کنید و دما رو حدود 5 تا 10 درجه براش نگه دارین و گلدون رو جایی بذارین که در طول شب هیچ نوری نبینه. دوره استراحت گیاه حدودا 2 ماه طول می کشه.

  10. شادی گفت:

    سلام، این گل زیر پنجره اتاق من هست و احساس میکنم باعث سردرد و گیجی میشه، در موردش خوندم که سمیه و اینجا هم ذکر شده که بوش نکنیم. آیا شما چیزی شنیدین یا حس کردین؟ وقت‌هایی که بارون میباره ایجاد سردرد نمیکنه…

  11. Somaye گفت:

    سلام من یه محبوبه شب بزرگ تو باغچه خونمون دارم که گلدهی اون عالی بود ولی الان میبینم درخت باوجودیکه درخت سبز هستش گلهاش خشک میشن علتش چی میتونه باشه ممنون میشم جواب بدین.

  12. محمدسعید گفت:

    سلام
    از این گل تو یک گلدان بیرون خونه دارم متاسفانه یه چند روز نبودم که بهش آب بدم و بعدم که آب دادم فایده نداشت چون بعدش ذره ذره شروع کرد به ریختن برگاش و الان تمام شاخه هاش به جز تنه ی اصلیش کاملا خشک شدن و الان خاکش خیسه احساس میکنم که دیگه مرده و اسه همین آبی مصرف نمیکنه و خاک خیسه اصلا دوست ندارم از دستش بدم لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم احیاش کنم. ممنون

  13. ارسلان گفت:

    سلام گیاه محبوبه شب من برگ هاش سب هستن اما جمع شدن مچاله شدنه و یک گیاه باریکی مثله پیچک ا درون ساقه هاش رشد کرده
    رشد خود گیاه خیلی کند شده پارسال عالی بود الان نمیدونم چکارش کنم ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    1. سجادی گفت:

      سلام خسته نباشید وممنون از اطلاعات خوبتون دوست عزیز من یک ماه پیش یک محبوبه شب خریدم که داخل گلدان است وروی بالکن البته آفتاب خیلی ندارد حالا برگهاش پر از شته سبز وقهو ه ای شده وبرگهاش مچاله شده هنوز هم گل نداده چکار باید بکنم سپاسگزار میشم پاسخ بدهید که راه حل ان چیه ممنونم

  14. ارسلان 4660 گفت:

    سلام گیاه محبوبه شب من برگ هاش سب هستن اما جمع شدن مچاله شدنه و یک گیاه باریکی مثله پیچک ا درون ساقه هاش رشد کرده
    رشد خود گیاه خیلی کند شده پارسال عالی بود الان نمیدونم چکارش کنم ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    1. آرش گفت:

      سلام ، محبوبه منهم همین طور شد احساس کردم فسفر خاک کم شده با ریختن پوست میگو که سرشار فسفر هست پای گل محبوبه رشدش عالی شد و شاخه خیلی مقاوم شدن و رو گل دهی بسیار تاثیر گذاشت

    2. - گفت:

      سلام
      اسم اون گیاه باریک سِس هستش که یه نوع انگله و با تغذيه از گیاه باعث ضعيف شدنش ميشه.
      باید از گیاه جدا کنیدش و از روش های کنترل و ریشه کن کردن مثل علف کش استفاده کنید

      1. علی گفت:

        اسمش هست سلمک

  15. لیلا ایزدی گفت:

    سلام و روز بخیر
    ما یک‌گل محبوبه شب رو از شمال آوردیم همدان. چند روزی گل میداد ولی الان برگها خشک میشه و میریزه و بویی نداره دیگه. به علت سرماس یا آبیاری کم؟ کود لازم داره؟

    1. سیامک گفت:

      من هم همدان هستم. هر سال اوایل شهریور محبوب شب ما گل میداد ولی امسال اواسط مهر ماه پر از گل شد. الان هم که تو دی ماه هستیم و هوا هم خیلی سرد شده، همچنان تو راهرو هستش و برگهاش هم سرحاله. احتمالا گل شما به خاطر تغییر اب و هوا، دچار تنش شده و برگهاش ریخته. خاکش که نسبتا خشک شد حتما بهش اب بدید چون به تشنگی سریع واکنش میده و برگهاش جمع و پلاسیده میشه تا اب کمتری از برگها خارج بشه. کود دهی مناسب هم فراموش نشه که خیلی تاثیر مثبت داره

    2. محمد گفت:

      اگر بیرون نگه داری میکنید و فصل سرما است حتمن بدلیل سردی هواست بهتره در خانه نگهداری کنید…در غیر اینصورت ابیاری کم است…

  16. Erfan گفت:

    سلام
    من وقتی گلدان گل محبوبه شب رو در پشت بام در آفتاب میذارم برگهاش شل میشن و حالت پژمردگی می گیرن ولی به محض اینکه توی سایه باشه برگهاش از حالت پژمردگی و شل بودن درمیان.
    آیا بهتره که همیشه توی سایه بذارم یا با این حالت باز هم در آفتاب قرارش بدم؟

    1. محمد گفت:

      سلام احتمالا منطقه شما برای این گیاه کمی گرم است و یا ابیاری کم است…با توجه ب اینکه گیاه را در گلدان نگه داری می گنید بهتر است در محلی نیم سایه قرار دهید…

  17. عرفان گفت:

    سلام من هم یه گلدان گل محبوبه شب دارم. خونه مون تبریز هست گذاشته ام داخل خونه و جلو پنجره هر از گاهی گل می ده و زمستان هم کلی گل داد . چون خیلی بزرگ شده در واقع ریشه اش زیاده و به آب زیاد هم نیاز داره هر روز باید یه لیوان آب بدم . الان میخوام بزارم باغچه . نمیدونم خراب میشه یا نه ؟ و آیا با توجه به آب و هوای ما در زمستان هم میشه باغچه نگهداری کرد؟

  18. علی گفت:

    سلام من هم یه گلدان گل محبوبه شب دارم. خونه مون تبریز هست گذاشته ام داخل خونه و جلو پنجره هر از گاهی گل می ده و زمستان هم کلی گل داد . چون خیلی بزرگ شده در واقع ریشه اش زیاده و به آب زیاد هم نیاز داره هر روز باید یه لیوان آب بدم . الان میخوام بزارم باغچه . نمیدونم خراب میشه یا نه ؟ و آیا با توجه به آب و هوای ما در زمستان هم میشه باغچه نگهداری کرد؟

    1. محمد گفت:

      سلام در تبریز ب علت سرمای شدید زمستان خشک میشه….

    2. فریبا گفت:

      سلام.من یه گلدون محبوبه شب دارم توی ایوان حیاطم.وقتی نزدیکش مینشینم یه مقداری بوی عطرش اذیت میکنه وبنظرم عطرش افراطیه ویه شباهتی به عطرهای عربی داره

  19. traneh گفت:

    سلام من گل محبوبه شب در خانه دارم رشد خوبی داره قدش خیلی بلند شده ولی گل نمی‌دهد علتش چیه؟

  20. مصطفی گفت:

    سلام من محبوب دارم برگ خیلی زیاد میده اما سبز کم رنگه و گل هم نمیده فقط هر روز برگ اضافه میکنه خیلی زیاد رشد میکنه و برگ‌ها سبز کم رنگ و مچاله و میریزه چه باید کرد

  21. امیر گفت:

    سلام. گل محبوب شب من جوانه می‌زنه ولی دوروز بعد جوانه ها زرد وبعد خشک میشن علت چیست ممنون از لطفتون

  22. میلاد گفت:

    سلام
    چیکار‌ کنم گل بده این محبوبه شب؟
    چندماهی میشه تو باغچه کاشتمش
    سرسبز هست ولی گل نمیده

  23. ناناز گفت:

    سلام وقتتون بخیر من تازه یک درختچه محبوب شب خریدم. تو بالکن هست و نور عالی دریافت میکنه-پر گل بود و تو این چند روز هم برگاش داره خشک میشه هم گلاش میریزه -آبیاری هم چون تابستان هست هر روز انجام میدم به گفته گلفروش-به نظر شما این شوک بابت جابه جایی هست؟ یا دلیل دیگه ای داره-تشکر

  24. مرادی گفت:

    سلام من یه محبوب شب دارم نوک برگ هایش زرد میشه و لکه لکه زرد میشود و می ریزد آبیاری اش در موعد مقرر انجام می شود کنار پنجره استو نور گیری خوبی دارد
    احتمال دارد ویروس گرفته باشد ؟؟!!

  25. amirhosseinshierie گفت:

    سلام
    گل محبوبه شب از سرما برگ هاش ریخت جاشو عوض کردیم جای پر نور ولی نور غیر مستقیم هست و الان خشک و برگ نداره آیا امیدی هست دوباره رشد کنه؟

    1. مصطفی گفت:

      سلام من تجربه داشتم که گل محبوبه به خاطر سرما و یک بار دیگه به خاطر اب ندادن خشک خشک شد . و در هر دو بار تمام شاخه هاش و هرس کردم و فقط چند شاخه به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانت براش گذاشتم بدون هیچ برگی و حتی شاخه هم سبز نبود حالت چوب داشت .
      با مقداری کود اهن و دو قاشق غذاخوری تفاله قهوه و مقداری مولتی ویتامین دوباره از همون شاخه های خشک جوانه زد و شاداب شد

  26. ملیحه گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    محبوبه ی شب من گل میده ولی اصلا گلها باز نمیشن
    ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *