گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل قهر و آشتی نگهداری کنیم ؟!

یکی از جالب ترین گیاهان آپارتمانی که همه حداقل یکبار اسم آن را شنیده اند، گل قهر و آشتی یا گل حساس است. این گل زیبا به محض تماس دست با برگها،خود را جمع می‌کند و یکی یکی برگها به هم می‌چسبند و به اصطلاح قهر می‌کنند. مکانیزم جمع شدن برگها بسیار جالب و علمی است و همین نکته در مورد این گیاه باهوش سبب شده است که طرفداران زیادی داشته باشد. برای آشنایی با چگونگی جمع شدن برگها و نگهداری گل قهر و آشتی در این مقاله همراهمان باشید.

گل قهر و آشتی را بیشتر بشناسید

گل قهر و آشتی ( Sensitive plant ) با نام های دیگر گل قهر کن و گل حساس نیز شناخته می‌شود و همانطور که از نامش پیداست تنها با یک لمس ساده، وزش باد، تکان خوردن، گرما و یا هر محرک دیگری برگها و ساقه های خود را جمع می‌کند. این گل زیبا و خاص بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و در بعضی از کشور ها به دلیل رشد بی رویه به عنوان علف هرز شناخته می‌شود. 

جالب ترین نکته در مورد این گل این است که تمامی خانواده آن نیز به یک محرک، با حرکات مختلف عکس العمل نشان می‌دهند. برای مثال گل رقصنده از همین خانواده مانند گل آفتابگردان با حرکت نور خورشید برگهایی خود را حرکت میدهد و به اصطلاح می‌رقصد ! و یا یک گیاه دیگر از این خانواده که در اوایل شب برگهای خود را جمع می‌کند و صبح دوباره با روشنایی روز آنها را باز می‌کند. اما گل قهر و آشتی در میان این خانواده محبوبیت بیشتری دارد چرا که شبیه به هیچ گل دیگری نیست و مکانیزم جمع کردن برگها و ساقه آن بسیار جالب است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

گل قهر و آشتی به هنگام تماس دست و یا هر محرک دیگری با برگها، آب را از سلولهای برگ ها خارج کرده و به ساقه می‌برد و به همین دلیل سلولها خشک شده و برگها شادابی خود را از دست می‌دهند و جمع می‌شوند و به همین دلیل می‌گویند گل قهر کرده است. عملیات جمع شدن برگها در چند لحظه صورت میگیرد اما آشتی کردن یا باز شدن دوباره برگها چند دقیقه طول می‌کشد چرا که گیاه باید آب جمع شده در سلولها را دوباره به برگها بازگرداند.

 

گل قهر و آشتی

 

با شرایط نگهداری گل قهر و آشتی آشنا شوید

 

نور :

گل قهر و آشتی برای داشتن انرژی باز و بسته شدن برگها به نور روشن ولی غیر مستقیم یا نیم سایه نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری این گل نزدیک پنجره جنوبی است تا هم از روشنایی آفتاب استفاده کند و هم از نور شدید و مستقیم خورشید در امان باشد تا برگها نسوزند. در صورتی که گل شما با تماس دست برگهای خود را جمع کرد و دیگر باز نشد بدانید به دلیل نور کم است. در تابستان و روزهای بسیار گرم نیز گل قهر برگهای خود را جمع می‌کند.

دما :

این گل دوستدار گرما است و در صورت سرمای شدید مانند گرمای زیاد برگها را جمع می‌کند و ممکن است یخ بزند. دمای اتاق برای گل قهر مناسب است و در صورتی که آن را در بیرون و فضای باز نگهداری می‌کنید حتما در فصول سرد سال آن را به داخل منتقل کنید. اگر در منطقه ای بسیار گرم زندگی می‌کنید بهتر است برای روزهای گرم رطوبت این گل را بالا ببرید تا دما کمی پایین بیاید.

آبیاری :

آبیاری گل قهر و آشتی نیز مانند باقی گیاهان باید در زمان خشک شدن خاک صورت بگیرد و این خشکی به وسیله فروبردن انگشت داخل خاک و یا یک قطعه چوب سنجیده می‌شود. بازهم در صورت نامنظم یا کم بودن آبیاری برگها جمع می‌شوند و قهر می‌کنند و در صورتی که آبیاری زیاد باشد گیاه از بین می‌رود. بنابراین حتما نظم و تعادل را در آبیاری این گل رعایت کنید.

رطوبت :

گل قهر و آشتی به رطوبت متوسطی نیاز دارد و در روزهای گرم بهتر است یک ظرف آب در کنار آن قرار دهید و یا از جزیره برای تامین رطوبت آن استفاده کنید. با دانستن راههای تامین رطوبت گیاهان می‌توانید با ایجاد جزیره و یا چند راه ساده دیگر به راحتی نیاز رطوبتی این گل را فراهم کنید. توجه داشته باشید که هرگز بر روی برگهای گل قهر آب نریزید چرا که خود را جمع می‌کنند و از بین می‌روند.

خاک مناسب :

این گل همانطور که از نامش پیداست کلا گل حساسی است و با هر خاکی کنار نمی‌آید ! بهترین خاک برای آن پیت ماس به همراه پرلیت با زهکش قوی است تا بتواند به خوبی رشد کرده و زیبا بماند. 

کوددهی :

گل قهر برای باز و بسته کردن برگها به انرژی بالایی نیاز دارد و به همین دلیل به کوددهی مرتب نیازمند است. می‌توانید از کود گلدهی که حاوی پتاسیم است استفاده کنید و ماهی یک مرتبه به آن بدهید.

نکته :

درست است که باز و بسته شدن برگها و ساقه این گل جالب است و می‌تواند به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته شود اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت باز و بسته شدن زیاد این گل عوامل محرک حساستی خود را از دست می‌دهد و آسیب می‌بیند. بنابراین آن را از دسترس بچه ها دور نگه دارید تا گل آسیبی نبیند.

گل قهر و آشتی

 

 

20 دیدگاه در “چگونه از گل قهر و آشتی نگهداری کنیم ؟!

  1. محمد گفت:

    من گل قهر دارم خیلی پژمرده میشه و خیلی قهر میکنه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام با تشکر از نظرتون. حتما باید از تماس دست با برگ های گیاه خودداری کنید.

    2. سارا گفت:

      سلام گل قهر من برگاش پژمرده شده چیکارش کنم؟

      1. حامد گفت:

        دعا کن ان شاالله که خوب بشه

  2. محدثه گفت:

    سلام گل قهر من همه برگاش خشک شدن

    1. Hamoun گفت:

      دقیقا من هم خیلی خوب داشت رشد می کرد و یهو خراب شد😔

  3. گلنوش گفت:

    سلام. گل قهر و آشچتی من برگهاش همه زرد شده و داره میریزه. دلیلش چیه؟ میتونم نجاتش بدم؟

  4. صدرا گفت:

    سلام من این گل رو از خالم گرفتم میگه قهر و آشتیه اما قهر نمیکنه فقط شب ها میبنده و صبح ها باز میکنه! الان این چه گیاهیه؟

    1. سعیده گفت:

      جالب ترین نکته در مورد این گل این است که تمامی خانواده آن نیز به یک محرک، با حرکات مختلف عکس العمل نشان می‌دهند. برای مثال گل رقصنده از همین خانواده مانند گل آفتابگردان با حرکت نور خورشید برگهایی خود را حرکت میدهد و به اصطلاح می‌رقصد !
      و یا یک گیاه دیگر از این خانواده که در اوایل شب برگهای خود را جمع می‌کند و صبح دوباره با روشنایی روز آنها را باز می‌کند.

    2. Ehsan گفت:

      حتما از خانواده این گل هست

    3. الو تهویه گفت:

      فرق داره از هم خانواده این گله

    4. . گفت:

      نور زیاد بهش بده

  5. سعیده گفت:

    و یا یک گیاه دیگر از این خانواده که در اوایل شب برگهای خود را جمع می‌کند و صبح دوباره با روشنایی روز آنها را باز می‌کند.

  6. بیتا اقدم گفت:

    سلام من قهر و آشتی دارم الان دو روز یه شاخش براش زرد شده یکیشم خم شده نمیدونم دلیلش چیه،.

  7. نجمه گفت:

    سلام
    گیاهتون باید تقویت کنید
    امروزه کودهای ارگانیک اومدن که نه شیمیایی هستند و@نهپمثل کود حیوانی باعث علف هرز میشوند
    این کودها ب شدت ب تقویت گیاهتون کمک میکنه

  8. مونا گفت:

    سلام. گل قهر من خیلی با سرعت رشد می کنه و میره بالا. دراز شده با ساقه های نازک. چیکارش کنم پر تر بشه و ضخیمتر ؟

    1. فرید گفت:

      سلام خسته نباشید
      گل قهر اشتی من شبا بعضی از برگاش بسته نمیشه و بعد چند روز همان برگا زرد میشه و میریزه دلیلش چیه؟

    2. کامی گفت:

      نورش کمه پشت پنجره جنوبی قراربدهید

  9. حسنی گفت:

    سام گل من بعد از اینکه گلدون رو عوض کردم داره خشک میشه چیکار کنم

  10. میرزا قلی گفت:

    سلام
    گل قهر من خیلی تند تند قهر میکنه. هر وقتم قهر میکنه حتما باید یه کادو براش بخرم تا آشتی کنه. نظرتون چیه باهاش تند برخورد کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *