گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل برگ عبایی نگهداری کنیم ؟!

یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست گل برگ عبایی است. این گیاه زیبا با برگهای پهن و سبز تیره خود در دکوراسیون شما خود نمایی می‌کند و ظاهری شیک و مدرن به آن می‌دهد. برگ عبایی برای داخل لابی، راهروها، اتاق های تاریک و یا حتی سرویس های بهداشتی نیز مناسب است و به راحتی با هر شرایطی خود را وقف می‌دهد و از این نظر لقب گیاه فولادی را به خود اختصاص داده است. اگر شما نیز به این گیاه علاقه مند شده اید در این مقاله همراهمان باشید تا با گیاه برگ عبایی فولادین بیشتر آشنا شوید.

با برگ عبایی بیشتر آشنا شوید

برگ عبایی با نام انگلیسی ( Cast iron plant فولادی ) بومی کشور چین و ژاپن است و جالب است بدانید با عمر زیادی که دارد می‌تواند سالها بدون تغذیه، توجه و تعویض گلدان زنده بماند و رشد کند. برگهای این گیاه بلند، کشیده و به شکل برگهای ذرت است. این گیاه دارای گلهای ریز و ارغوانی رنگ است و که در قسمت پایینی گیاه و برروی خاک رشد می‌کنند و جنبه تزیینی ندارند. این گیاه در دو نوع سبز و ابلق وجود دارد و مقاومت نوع سبز آن بیشتر از واریته ابلق آن است.

برگ عبایی تا ارتفاع بلندی رشد می‌کند و بودن آن در گوشه ای از خانه و در گلدانی بلند و کشیده می‌تواند سالهای سال زیبایی آن فضا را تثبیت کند. برگهای این گیاه می‌توانند تا 50 سانتی متر طول داشته باشند و به دلیل رشد مستقیم از دمبرگ درون خاک و نداشتن ساقه ای واحد، زیبایی خاصی به آن بدهند.

 

برگ عبایی

با شرایط نگهداری گل برگ عبایی آشنا شوید

 

آبیاری :

برای آبیاری مانند تمامی گیاهان در ابتدا اجازه دهید تا خاک خشک شود سپس به آبیاری اقدام کنید. توجه داشته باشید که مهم ترین عامل بیماری و ازبین رفتن تمامی گیاهان، آبیاری زیاد است و حتما نظم را در آبیاری رعایت کنید. بهتر است برای آبیاری از آب بدون املاح استفاده کنید تا مشکل زرد شدن برگها اتفاق نیفتد.

دما :

همانطور که گفته شد برگ عبایی بسیار مقاوم است و در هر دما و شرایط آپارتمانی رشد کرده و زنده می‌ماند و به مراقبت کمی نیاز دارد. اما باید بدانید که بهترین بازه دمایی برای برگ عبایی، دمای اتاق است و این گل هوای خنک را دوست دارد و دماهای زیر صفر و هوای گرم را نیز می‌تواند تحمل کند.

رطوبت :

برگ عبایی نیز مانند تمامی گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست است اما رطوبت طبیعی محیط برای این گل کافیست. می‌توانید  برای داشتن یک برگ عبایی تازه و سبز از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و کمی رطوبت را برای آن بالا ببرید.

نور :

گل برگ عبایی از جمله گیاهان آپارتمانی سایه دوست است و مکانی روشن به دور از تابش مستقیم آفتاب برای این گل بهترین گزینه است. پشت پنجره های شمالی و شرقی که نور کم تا متوسط دریافت می‌کنند مکان خوبی برای نگهداری برگ عبایی است. توجه داشته باشید که تابش مستقیم خورشید بر روی برگهای این گل لکه و سوختگی ایجاد می‌کند.

کوددهی :

در فصول رشد یعنی بهار و تابستان به ماهی یک مرتبه کوددهی و تغذیه نیاز دارد. یکی از کمبود های این گل احساس نیاز به کود آهن است و می‌توانید در کوددهی برگ عبایی از کود آهن نیز استفاده کنید.

خاک :

برگ عبایی به خاک کمی قلیایی نیاز دارد و خاک های آماده کاشت، خاک معمولی همراه با ماسه و کمپوست برای این گیاه کافیست.

تعویض گلدان :

برگ عبایی رشد متوسطی دارد و بهتر است هر 2 یا 3 سال یکبار در اوایل بهار گلدان را با یک گلدان بزرگتر تعویض کنید. در صورت نداشتن امکانات برای تعویض گلدان، بهتر است خاک سطحی را با خاکی جدید تعویض کنید تا مواد مورد نیاز گیاه از این طریق تامین شود.

تمیز نمودن برگها :

تمام زیبایی برگ عبایی به برگهای کشیده، بلند و سبز تیره آن است و آلوده بودن آنها از زیبایی آن می‌کاهد. بنابراین بهتر است برای داشتن یک برگ عبایی زیبا و سبز، برگهای آن را هر از چند گاهی به هنگام مشاهده غبار بر روی آنها تمیز کنید. ترجیحا از مواد براق کننده شیمیایی برای برگهای این گیاه استفاده نکنید و با پارچه مرطوب هفته ای یک مرتبه برگ ها را تمیز کنید. محلول رقیق شیر و آب نیز برای پاکیزه کردن برگها و تضمین سللامت آنها بسیار گزینه مناسبی است.

 

برگ عبایی

 

1 دیدگاه در “چگونه از گل برگ عبایی نگهداری کنیم ؟!

  1. فاطمه گفت:

    سلام.
    گلم رو دو ساله دارمش ، ۳تا دونه برگ داره قدش هم کوتاه ، چرا خب ؟?

    1. ناهید هادیزاده فهادان گفت:

      کود سه بیست و کلات آهن و هیومیک اسید بدید ماهی یکبار از عید به بعد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *