گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه پدیلانتوس نگهداری کنیم ؟!

پدیلانتوس یکی از جالب ترین گیاهان آپارتمانی است که فرم خاصی دارد و با قامتی بلند و کشیده نگاه بیننده را به سمت بالا هدایت می‌کند. نگهداری از گیاه پدیلانتوس آسان است و ساقه خاص و برگهای خوشرنگ، آن را به گیاهی محبوب برای داخل خانه تبدیل کرده است. علاوه بر ظاهر جالب، پدیلانتوس اسامی عجیب و مختلفی دارد که در ادامه با آنها و نگهداری این گیاه زیبا آشنا می‌شویم.

گیاه پدیلانتوس

گیاه پدیلانتوس

پدیلانتوس را بیشتر بشناسید

گیاه پدیلانتوس ( Devil’s backbone ) از محبوب ترین گیاهان موجود در بازار و از خانواده افوربیاسه ( Euphorbiaceae ) است. این گیاه زیبا بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مکزیک و آمریکای مرکزی است و جالب است بدانید که به دلیل فرم زیگزاگ ساقه، نام های دیگر گل پدیلانتوس، ستون فقرات شیطان و زیگزاگ است. پدیلانتوس در دو رنگ سبز و ابلق وجود دارد که با دریافت نور شدید رنگ برگها به قرمزی نیز می‌زند. ساقه های این گیاه فرم جالبی دارند و در محل رویش هر برگ به یمت آن کشیده شده اند و فرم زیگزاگی به خود گرفته اند. برگهای پدیلانتوس دمبرگ ندارند و مانند زاموفیلیا مستقیما به ساقه وصلند.

به دلیل ساقه های بلند و ایستاده، قرار دادن این گیاه در جلوی درب منزل و یا کنار ستون ها، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. ارتفاع آن در خانه تا 1 متر و در زادگاه خود تا 3 متر افزایش می‌یابد. در صورت مناسب بودن تمامی شرایط، پدیلانتوس به گل می‌نشیند و گلهای ظریف و قرمز رنگ تولید می‌کند.

گیاه پدیلانتوس سمی نیست اما شیره ای که در وسط ساقه آن تولید می‌شود، ممکن است در صورت تماس با دست، برای پوست های حساس مضر باشد و ایجاد خارش کند. در اینصورت باید دستها را با ژل شست و شو و یا کرم دست و صورت و روغن زیتون تمیز کنید.

پدیلانتوس ابلق

پدیلانتوس ابلق

 

 

شرایط نگهداری گیاه پدیلانتوس

نور :

این گیاه به نور نسبتا زیادی نیاز دارد و باید در مکانی با نور مناسب قرار بگیرد. توجه داشته باشید که پدیلانتوس را در معرض آفتاب مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا سبب سوختگی نوک برگها و چروکیده شدن آنها می‌شود. بهترین مکان برای قرار گیری پدیلانتوس، پشت پنجره جنوبی و یا شرقی است تا نور مناسب برای رشد را دریافت کند. قرار گیری این گیاه در نور زیاد سبب کلفت شدن ساقه و متراکم شدن و گوشتی شدن برگها می‌شود و در صورتی که گیاه شما ابلق باشد، با دریافت نور زیاد حاشیه سبز رنگ برگها، صورتی می‌شود. نور بسیار کم نیز سبب ریزش برگهای سبز و زرد شدن برگهای زیرین می‌شود.

آبیاری :

پدیلانتوس نسبت به آبیاری حساس است و تنها زمانی اقدام به آبیاری مجدد کنید که خاک گیاه به عمق 2 سانتی متری خشک شده باشد. در زمان آبیاری بهتر است به برگهای گیاه آب نپاشید و در فصول سرد آبیاری را کاهش دهید. آبیاری زیاد سبب پوسیدگی ریشه و ساقه و خشک شدن برگهای سبز می‌شود و خشکی کشیدن گیاه سبب خشک و چروکیده شدن برگها، نازک شدن ساقه و از بین رفتن گیاه می‌شود. در هر دو مشکل آبیاری کم یا زیاد ممکن است برگها جمع شوند و برای پیدا کردن علت، بهتر است به علائم دیگر و شرایط نگهداری گیاه رجوع کنید.

دما :

زادگاه پدیلانتوس مناطق گرمسیری است اما این گیاه هوای خنک را بسیار دوست دارد. کاهش دما و نور زیاد سبب تغییر رنگ در برگها و صورتی شدن آنها می‌شود و همین امر زیبایی گیاه را چند برابر می‌کند. توجه داشته باشید که پدیلانتوس تحمل سرمای شدید را ندارد و در صورت یحبندان های شدید باید آن را به داخل بیاورید و یا از پنجره دور کنید. در هوای بسیار گرم نیز بهتر است کمی پنجره را باز کنید تا هوای تازه را دریافت کند و ریشه از بین نرود.

رطوبت :

این گیاه به رطوبت حساسیت بالایی ندارد و در رطوبت معمولی اتاق نیز رشد می‌کند. اما پدیلانتوس نیز مانند تمامی گیاهان دوستدار رطوبت است و در صورت فراهم کردن رطوبت برای آن شاهد رشد بهتر و بیشتر آن خواهید بود. 

انواع پدیلانتوس

انواع پدیلانتوس

 

کوددهی :

پدیلانتوس به کوددهی زیادی نیاز ندارد اما می‌توانید در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، گیاه را ماهی یک مرتبه کود مخصوص گیاهان زینتی تقویت کنید. 

تعویض گلدان :

بهتر است هر 2 یا 3 سال یکبار در صورت مشاهده بیرون زدن ریشه ها، گلدان را تعویض کنید. پدیلانتوس نیز مانند دیگر گیاهان در گلدان کوچکتر بهتر رشد می‌کند بنابراین از قرار دادن این گیاه در گلدان بزرگ خودداری کنید. گلدان بسیار بزرگ، علاوه بر متوقف کردن رشد گیاه، به ریشه نیز آسیب وارد می‌کند.

خاک :

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در ترکیب خاک پدیلانتوس رعایت کرد، سبک بودن و زهکشی خاک است. در صورتی که خاک این گیاه زهکشی خوبی نداشته باشد، آب اضافه از آن خارج نمی‌شود و ریشه غرقاب شده و می‌پوسد. خاک معمولی برای پدیلانتوس مناسب است اما ترکیب خاک برگ، شن و ماسه نیز برای آن گزینه خوبی محسوب می‌شود.

گلدهی :

در فصل تابستان یا پاییز در انتهای ساقه های پدیلانتوس، گلهای کوچک و ظریف قرمز، صورتی یا زرد به صورت خوشه ای شکوفا می‌شوند. این گلها تزیینی نیستند و تنها برای عمل گرده افشانی و تولید بذر استفاده می‌شوند.

هرس :

این گیاه رشد زیادی دارد و پس از مدتی به دلیل طویل شدن ساقه ها، زیبایی خود را از دست می‌دهد. برای زیباتر شدن گیاه و داشتن رشد بهتر هرس شاخه ها و قلمه گیری از آن ها ضروری می‌شود. بهتر است هرس ساقه ها در زمستان و از شاخه های مسن شروع شود و حداکثر تا یک سوم طول آنها کوتاه شود.

پدیلانتوس

پدیلانتوس

 

29 دیدگاه در “چگونه از گیاه پدیلانتوس نگهداری کنیم ؟!

  1. شهلا نظری گفت:

    سلام
    من دوبار از ایران‌درخت گل و گلدون خریدم هر دوبار سفارشم در اسرع وقت و با تزئین عالی همراه با اشانتیون بدستم رسیده، ممنونم از همتون.
    دوست دارم یه گلدون پدیدلانتوس داشته باشم ولی تو فروشگاه شما این گلدون زیبا رو پیدا نکردم.

    1. فرزانه گفت:

      سلام روی برگ گیاهم البته دوسه تا برگ حالت تار عنکبوت بسته ،با دستمال پاک کردم ولی فکر کنم دوباره پیش میاد ،گیاهم سرحال وخوبه ،بیماریه ،چه کنم؟

      1. سیمین گفت:

        گیاه در این شرایط نیاز به قارچ کش داره

      2. فرهاد گفت:

        ریشه گیاه پوسیده و در آینده گل شما از دست میره

    2. ملیکا تهرانی کیا گفت:

      من چند بار از این گیاه قلمه گرفتم ، تا وقتی داخل آب هستن عالیه همه چی، حتی شده ماه ها توی آب بودن ، ولی به محض اینکه میذارم داخل گلدان بعد از چند روز همه قلمه ها از بین میرن! خاک کوکوپیت، خاک بستر آماده کاشت و حتی ترکیب این دو با شن و ماسه رو برای زهکشی خوب امتحان کردم، ولی هیچ کدوم جواب نداد! چرا اینجوری میشه؟

      1. مسعود گفت:

        سلام
        داخل آب ریشه دار نکنید مستقیم توی گلدون بکارید و روش نایلون بکشید

        1. ملیکا گفت:

          توی چه خاکی بکارم ؟ آخه معمولا از این روش مستقیم داخل خاک نتیجه نمیگیرم ( البته این گیاه رو امتحان نکردم)

          1. مرجان گفت:

            داخل کاسه مستقیم بگذارید و تعداد قلم هاتون زیاد باشه چون ممکنه چندتاشون نگیره و گلدونش پلاستیکی باشه و نسبتا کوچک

      2. پریسا گفت:

        وقتی این گیاه را در آب ریشه دار کنیم آبزی می‌شود و باتوجه به اینکه ریشه های مویی دارند زود در گلدان خراب می‌شود، از این گیاه زیبا قلمه بگیرید و در کوکوپیت یا ماسه یا پرلیت بخوبی ریشه دار کنید و بعد از سه ماه به خاک گلدان انتقال دهید .

      3. مرجان گفت:

        داخل ماسه مستقیم بگذارید و تعداد قلم هاتون زیاد باشه چون ممکنه چندتاشون نگیره و گلدونش پلاستیکی باشه و نسبتا کوچک

  2. zahra گفت:

    سلام من گل پدیلانتوس دارم ک ساقه هاش باریک شدن و و پژمرده شدن لطفا راهنمای کنید

    1. مریم گفت:

      با سلام ودرود
      من گیاه پدیلانتوس دارم ،قد ساقه ها بلند میشه ولی صاف نیستند وبه پایین خم شده اند ،برگها هم رشد بالایی ندارند وریز هستند ،لطفا بفرمایید مشکل از کجاست
      سپاسگزارم?

      1. سیروس یوسف زاده گفت:

        نور مناسب باعث میشه رشد برگها بهتر بشه میتونید در فصل بهار و تابستان هم ماهی یکبار از کود استفاده کنید

      2. محمود گفت:

        سلام اگر میخوای همیشه صاف بمونه .آب کمتر بدید . جلو پنجره بذارید و در جای نسبتا سرد و خنک نگهدارید تا صاف بشه

      3. پریسا گفت:

        وقتی این گیاه را در آب ریشه دار کنیم آبزی می‌شود و باتوجه به اینکه ریشه های مویی دارند زود در گلدان خراب می‌شود، از این گیاه زیبا قلمه بگیرید و در کوکوپیت یا ماسه یا پرلیت بخوبی ریشه دار کنید و بعد از سه ماه به خاک گلدان انتقال دهید .

  3. آسمان گفت:

    سلام. وقت به خیر. سپاس از اینکه با حوصله و دقت همه پرسش ها را پاسخ میدهید. بیش از یک ماه پیش برای من گلدان پدیلانتوس هدیه آوردند که سرحال و خوب بود. باتوجه به خشکی هوای اتاق من و سرعت بالای خشک شدن خاک، تقریبا هر 5 روز یک بار آبش میدادم. کم کم متوجه شدم خاکش بسیار سفت و سنگین است و گلدان هم سوراخ ندارد. سه چهار روز پیش به گلخانه ای بردم. خاکش را عوض کردند و گلدان را سوراخ. بهم گفتند یک ماه آن را در بالکن بگذارم. گذاشتم، ولی برگهایش شدیدا بیحال شده اند، به داخل پیچیده اند و انگار غش کرده اند :(( بعد از یک روز آوردمش به جای قبلی، یعنی اتاقم که آفتاب خوبی از صبح تا ظهر بهش میخورد. خاکش هنوز مرطوب است، و برگها همچنان بیحال. فکر کنم دارد میمیرد (گریه :(( )

    1. صابر گفت:

      سلام
      گلدان پدیلانتوس من رو به پنجره شمالی است و در شش‌ماه نخست سال دو ساعت صبح و دو ساعت عصر تابش مستقیم خورشید (از پشت شیشه) و در مابقی روز نور غیر مستقیم دارد‌‌، بصورت رندم هم در هوای آزاد در مقابل تابش خورشید قرار میدهم، ابیاری هر سه یا چهار روز یک بار و کوددهی با کودکامل، پتاس و هیومیک اسید هر یک ماه یکبار، با این که گل از نظر ظاهری سالم است اما جدیدا بعضی از ساقه ها به سمت پایین خمیدگی پیدا کرده گویی که ساقه تحمل وزن خود را ندارد و این مورد درحال افزایش است، لازم به ذکر است که گلدان فاقد قارچ و دیگر بیماریهای قابل رویت است. لطفاً راهنمایی فرمایید.
      باتشکر

    2. محسن کیهانی بروجنی گفت:

      بهش کود۱۰_۵۲_۱۰ (فسفر بالا) و کود جلبک دریایی و کود پتاس بدین.
      ب ازای هر ۱لیتر یک قاشق مرباخوری باهم قاطی کنید و بهش بدین.هر ماه یکبار
      از خاک کوکوپیت‌ و پرلیت و پیتماس و یکم ماسه بادی و یکم خورده ذغال و خیلی کم پودر دارچین استفاده کن
      کف گلدان را پوکه سنگ لیکا بریز و بعدش خاک بریز که اضافات آب بیاد بیرون
      پشت پنجره بزار ک نور مستقیم هم بهش بخوره اشکالی نداره البته تابستان غیر مستقیم از پشت پرده بهش نور بخوره ک برگ هایش نسوزه.گلدونش راهم ترجیحا کوچک درنظر بگیر.گلت عالی میشه.این تجربه من هست در مورد این گل.
      گل من بعد از یکسال و نیم الان حدود ۱۱۰،۱۲۰ سانت شده و سرحال و قوی
      فقط نمی‌دونم چرا گل نمیده

    3. ابراهیم اصغرنیا گفت:

      گیاهت سرمازده شده … همینکه آوردیش توو اتاق و کنار پنجره گذاشتی تا نور غیرمستقیم و گرمای متعادل داشته باشه کافیه ؛ حالش خوب میشه

  4. محبوبه گفت:

    سلام
    گلدون پدیلانتوسم رو ۶ ماه قبل خریدم و این چند ماه حالش خوب بود؛ چند روز پبش گلدون و خاکش رو عوض کردم؛ پوکه ریختم کف گلدون؛ خاک قبلی خیلی کرم داشت، آب هم دادم بهش، امروز دیدم خیلی بیحاله و بعضی از برگها لول شدن 🙁
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  5. مهران گفت:

    سلام دوستان من دوسال میشه پدیلانتوس دارم با آبخوان بهش آب بدید خیلی تاثیر داره .باعث برگ دهی بیشتر میشه خراب هم نمیشه.

  6. بهزاد عس گفت:

    با سلام ، من حدود دو سال است كه گياه پدیلانتوس را دارم و چه پشت شيشه شفاف و چه پشت شيشه مشجر و مات گذاشتم و بنظر ميرسه حال عمومي از نظر ظاهر خوب و مناسب بنظر مياد منتهي رشد ساقه به كندي صورت مي گيرد و يا مي شود گفت رشدي نداشته و مثل روز اول هست و برگهايش نيز رشد خوبي ندارند و به مانند زماني كه خريداري شده درشت و پهن نيستند و حتي ريخته و جديدها نيز بسيار كوچك و به مانند هرمي شكل مي باشند. لطفاً راهنمايي كنيد؟ با تشكر

  7. فیروزه گفت:

    سلام.یه گلدان نسبتا بزرگ از پدیلانتوس دیروز خریدم.آ وردم منزل گلدان رو عوض کردم یه سایز بزرگتر.گذاشتم کنار پنجره جنوبی .با هیومیک اسید آ بش دادم.ولی شاخه هاش افتاده و بی حاله .خیلی نگرانم.بی حالیش هی بیشتر میشه.تو رو خدا راهنمایی کنید

    1. مریم گفت:

      عزیزم میتونی یه نایلون بپیچی دورش تا سرحال بشه یا جزیزه براش درست کن .

    2. پریسا گفت:

      دوست عزیز سعی کنید حتی‌المقدور گلدان این گیاه را تعویض نکنید در عوض هر سال میتوانید از آن قلمه بگیرید و در ماسه ریشه دار کنید ، در یک گلدان کوچک با خاک سبک بکارید و نور فیلتر شده کافی به آن بدهید و از رشد و برگهای زیبای آن لذت ببرید

  8. معلم گفت:

    گلدون من خیلی خوب بود جدیدا هر روز یکی دو تا برگش میفته و برگها جمع شده و با طراوت نیستن
    چی کار کنم؟

    1. مجید گفت:

      ریزش برگ دو علت داره:
      یا آبیاریش کمه
      یا آفت زده

  9. مجید گفت:

    سلام
    ی بار از دوستم قلمه پدیلانتوس رو گرفتم و تو خاک معمولی کاشتم.رسد بسیار خوبی داشت.تا ۱۲۰ رشد کرد.هرکس می دید قلمه می خواست منم دلم نیومد قلمه بدم.می گفتم خراب میشه.خیلی گشتم تا بالاخره ی گلدون ازش پیدا کردم و بردم خونه.کمی ظاهرش فرق می کرد.غبارآلود بود. آوردم خونه و گذاشتم کنار پدیلانتوس خودم.بعد مدتی دیدم آفت زد و شروع کرد به ریزش برگ.!!!!!
    اونوقت فهمیدم که پدیلانتوسی که تازه خریدم آفت داشته.شپشک آرد آلود.آفتی به شدت مسری و به سرعت واگیر!
    چند نفر برا بازدید آوردم ولی نفهمیدند چشه.همین آفت پدیلانتوس نازنین مرا خشکاند.
    حیف و صد حیف….
    اگر گل پیانو یا پدیلانتوس تو خونه دارید خیلی حواستون باشه.

  10. Pari گفت:

    سلام
    بزگهای گلم چروک شدن باید چیکار کنم؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *