کاکتوس, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری های گیاه آلوئه ورا را درمان کنیم ؟!

آلوئه ورا از جمله بهترین گیاهان آپارتمانی است که به نگهداری اندکی نیاز دارد. این گیاه سبز علاوه بر زیبایی، خواص بسیاری دارد و به دلیل تولید اکسیژن در شب، از جمله گیاهان مناسب و مفید برای اتاق خواب نیز محسوب می‌شود. مایع درون این گیاه که به اصطلاح به آن ژل آلوئه ورا می‌گویند، به عنوان یک ماده‌ی کمک های اولیه برای انواع بریدگی و سوختگی کاربرد دارد. همچنین این ژل برای پوست بسیار مفید است و حتی از نوع خوراکی آن می‌توان برای درمان انواع بیماری ها استفاده کرد. شرایط نگهداری آلوئه ورا آسان است اما در صورت رعایت نکردن نکات بسیار ساده در مورد آن ممکن است به بیماری هایی دچار شود که در این مقاله به معرفی و درمان آنها می‌پردازیم.

بیماری های رایج گیاه آلوئه ورا و درمان آنها

در ابتدا بهتر است کمی راجع به نگهداری این گیاه بیشتر بدانید چرا که ممکن است نگرانی شما در مورد بیماری گیاهتان تنها با کمی تغییر شرایط محیط نگهداری رفع شود.بهترین مکان برای کاشت این گیاه، درون یک گلدان بزرگ در جایی با نور کامل و تهویه هوای مناسب است تا خوب رشد کرده و شاهد برگهای بزرگ و سبز آن باشید. تنها نکته در مورد نگهداری آلوئه ورا، نور کامل یا نیم سایه و آبیاری مناسب و منظم است و سعی کنید که حتما از زهکش گلدان مطمئن شوید و بدانید که آلوئه ورا به آبیاری زیادی نیاز ندارد. اما در بعضی موارد با وجود رعایت تمامی موارد گفته شده ممکن است در اثر عوامل جانبی گیاه شما با مشکلاتی رو به رو شود که هرچه زودتر در صدد رفع آن اقدام کنید برای گیاهتان بهتر است. در ادامه با آن مشکلات و راههای از بین بردن آنها آشنا می‌شویم.

آلو ورا

 

زرد شدن قسمت پایین برگهای گیاه

این مشکل ممکن است به دلیل آبیاری زیاد صورت گیرد و باید توجه کنید که گیاه آلوئه ورا مانند تمامی گیاهان دارای برگهای گوشتی به آبیاری زیادی نیاز ندارد و تنها در صورت خشک شدن خاک باید به آن آب دهید و آب اضافی حتما از سوراخهای زهکش بیرون بیاید. در صورتی که انتهای گیاه شل و یا قهوه ای شده است ممکن است عامل قارچ نیز در این مشکل دست داشته باشد و بهتر است از قارچ کش نیز استفاده کنید و گیاه را مجدد در ماسه بادی و یا خاکبرگ ضدعفونی شده بکارید.

ظاهر شدن لکه های سیاه بر روی برگها

این عامل بر اثر گزش حشرات و یا ریختن تخم آنها بر روی برگها ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که این لکه ها تنها رنگ برگها را تغییر می‌دهند و به داخل آنها و ژل موجود در آنها نفوذ نمی‌کند و مصرف ژل آنها مشکلی ندارد.

برگها لاغر و پریشان شده اند

در صورتی که برگهای گیاه شما لاغر شده و زیبایی ظاهری خود را از دست داده اند، بهتر است تعداد دفعات آبیاری گیاه را بیشتر کنید و به آلوئه ورای خود بیش از حد خشکی ندهید. علاوه بر خشکی، کمبود نور و مواد غذایی نیز می‌تواند دلایل به وجود آمدن این مشکل باشد که بهتر است هر يک ماه يکبار در فصول بهار و تابستان با کود مايع تقويت شود.

موجودات سفید پودر مانند ( شپشک آرد آلود )

بیماری شپشک آرد آلود بر اثر آبیاری غلط و زیاد و بیشتر در روزهای گرم سال اتفاق می‌افتد. در صورت مشاهده این موجودات سفید کوچک در قسمت اتصال برگها به یکدیگر و پشت برگها، باید گیاه آلوده را از باقی گیاهان دور کنید. بعد از جدا کردن گیاه از بقیه، باید شپشک ها را با دستمال از روی برگها پاک کنید و از محلول رقیق مایع ظرفشویی و آب برای از بین بردن کامل آنها استفاده کنید. در صورت نتیجه گرفتن بهتر است از سموم شیمایی استفاده کنید.

آلوئه ورا

برگها قرمز و قهوه ای شده اند

آلوئه ورا دوستدار نور خورشید است اما در صورتی که نور بسیار شدید باشد، برگها حالت سوختگی و مردگی به خود می‌گیرند. در اینصورت باید آنها را در جایی با آفتاب کمتر و یا نیم سایه قرار دهید تا برگها دوباره حالت طبیعی خود را بازیابند.

برگهای وا رفته و سر پایین

برعکس سوختگی برگها در آفتاب زیاد، در صورتی آلوئه ورا نور کمی دریافت کند، برگها بیحال شده و به سمت پایین متمایل می‌شوند. مکانی با آفتاب معتدل برای آلوئه ورا مناسب است.

رشد کم گیاه و یا توقف آن

اگر بعد از چند وقت متوجه شدید که گیاه شما رشد نمی‌کند و یا رشد ان بسیار کم شده است، ممکن است خاک آن به سمت قلیایی شدشن پیش رفته باشد و عناصر مورد نیاز گیاه بسیار کم شده باشد. در این شرایط بهتر است خاک گیاهتان را به صورت کامل تعویض کنید و از خاک جدید با درصد اسیدی بیشتر استفاده کنید.

وجود کرم در خاک گیاه

بهترین راه در مورد کرمها آبیاری منظم و مناسب است. اما در صورتی که گلدان شما پر از کرم شده است بهتر است از سموم شیمیایی مالاتیون و … استفاده کرده و هفته ای یک مرتبه با آبیاری به گیاهتان بدهید. 

آلوورا

 

60 دیدگاه در “چگونه بیماری های گیاه آلوئه ورا را درمان کنیم ؟!

  1. بهرام گفت:

    درود برشما از انگلیس کامنت میگذارم
    شما معالجه لکه های سیاه روی برگ‌های الوورا را توضیح نداده اید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر لکه سیاه ناشی از پوسیدگی باشه باید سریعا آبیاری رو متوقف کنید و تا خشک شدن کامل خاک آبیاری نکنید. اگر هم ناشی از آفت باشه باید برگ هارو با پنبه الکی یا صابونی تمیز کنید و اگر موثر نبود با سم مخصوص سمپاشی کنید.

    2. احسان گفت:

      ربطی داشت از کجا کامت گذاشتی از انگلیس خخخ

      1. Zz گفت:

        خوب توضیح ندادین
        نوک برگ ها قهوه ای شده

      2. محدثه گفت:

        ایول??

      3. حامد گفت:

        سلام من از اقیانوس اطلس پیام میدم..
        گیاهان اقیانوس بی حال شدن چیکار کنم

  2. سارا گفت:

    سلام من نشاءآلوئه ورار رو به تازگی در خاک ترکیبی ۵۰-۵۰پیت ماس و پرلیت کاشتم و البته زهکشی بدلیل پرلیت کف گلدون مناسبه ولی بعد سه روز بعضی از برگها زرد شدن(لهیده نشدن)بنظرتون باید چیکار کنم ؟ضمنا خاک بعد گذشت یکهفته از کاشت کمی رطوبت داره.سپاسگزارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام یعنی آبیاری نکردین این مدت؟ آلوئه ورا یک گیاه گوشتیه و به همین دلیل به آبیاری زیاد اصلا نیاز نداره. اتفاقا آبیاری بیش از حد باعث همین زرد شدن برگ ها می شه.

      1. سارا گفت:

        نه آبیاری نکرده بودم رطوبت خاک البته خیلی کم بود ولی هنوز خشک نشده بود.بعد از خشک شدن آبیاری انجام شد.ممکنه بدلیل رطوبت اولیه خاکی که نشا رو داخلش کاشتم بوده باشه..الان باید چیکار کنم؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام باید ببینید گیاه داره رو به خشکی می ره یا رو به پوسیدگی. زرد شدن هم می توانه ناشی از آبیاری و رطوبت زیاد باشه و هم آبیاری کم. بنابراین باید اول علتش رو پبدا کنید. البته چون گیاه رو به تازگی کاشتین کمی زرد شدن طبیعیه باید اجازه بدین به شرایط جدید عادت کنه.

        2. سعید گفت:

          سلام. میشه بگید از چه قارچ کشی برای قارچ ریشه استفاده کنم؟

    2. Saman گفت:

      بستر مناسبی رو برای کشت آلوئه ورا انتخاب نکردین پیت ماس و پرلیت هیچ ارزش غذایی ندارن و تنها برای قلمه زدن کاربرد داره یا کاشت هیدروپونیک.
      از یه خاک سنگین شنی با پرلیت و ورمی کمپوست سبک استفاده کنین

    3. رضایی گفت:

      سلام ببخشید گیاه من برگای پایینیش خراب شدن شبیه سبزی پلاسیده ولی رنگش زرده دلیلش چیه؟

    4. الوئه ورا ساری گفت:

      سلام از افریقای جنوبی دارم راهنماییت میکنم گفتی 50 درصد پرلیت !!!!!!!دختر خوب باید بیشتر حجم گلدونت رو با خاک باغچه و مابقی رو جهت زهکشی از پرلیت یا پوکه های برنج پر کنی ریشه های گیاهت هوا گرفته و در اثر رطوبت زیاد بستر کاشتت ، گیاهت قارچی و نهایتا غش کرده.

  3. آقای ولدوند هستم گفت:

    باسلام. گیاه آلوورا دارم که تازگیشو داره از دست میده و برگاش داره لاغر میشن. نور مستقیم هم بهش نمیخوره . چهار روز یکبار آبشو میدم. لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام حتما نور کافی رو براش فراهم کنید و در صورت امکان با کود تقویتش کنین.

      1. Akram گفت:

        سلام ،گیاه آلوورای من ژل های داخلش خیلی سفت بود اما الان نسبت ب قبل خیلی نرم تر شده…لطفا راهنمایی کنید ممنونم

      2. فرشته گفت:

        خاستم بدونم کمپوست خانگی مثلا پوست موز سیب زمینی مقداری تفاله قهوه ونمک برا آلوورا خوبه یانه ؟

    2. جلال گفت:

      الوئه ورا نورخورشید فیلترشده غیر مستقیم رو دوست داره بزار پشت شیشه پنجره که کمی سایه داشته باشه البته تابستون فقط چون نور مستقیم افتاب باعث سوختگی و قهوه ای شدن نوک برگ ها میشه در خصوص نازک شدن برگ احتمالا بستر کاشتت خاکش سنگینه و هر چهار روزم ک بهش اب میدی ک این خیلی بده هر ده روز بهش اب بده ابتدای بهار یه کوچولو کود سه بیست و اسید هیومیک و اهن بهش بده خوب میشه.الوئه ورا ساری

  4. علی گفت:

    سلام بنده از پاجوش یک آلوورا خیلی سرسبز برای خودم داخل یک گلدان با خاک مخصوص کاکتوس با زهکشی مناسب کاشتم ولی هر روز شاهد عوض شدن زنگ‌های برگ‌ها به رنگ قهوه ای که از سر برگ‌ها شروع میشه هستم میشه راهنمایی بفرمایید با توجه به قرار داشتن گلدان در بالکن با نور مناسب و آبیاری هفتگی که خاک آن کاملا خشک میشه بعد آبیاری میکنم چطور این رنگ عوض شدن برگ‌ها رو جلوگیری کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  5. مهشید شیرازی گفت:

    سلام،خسته نباشید،گیاه آلویه ورایی داشتم که برگهاش لاغر و ولی به تعداد زیاد بود گلدانشو عوض کردم که برگاش پهن تر بشن چند روز هم داخل حیاط گذاشتمش اما ژل داخل چند تا از برگاش خشک شد و برگاش بی حال شدن چکار باید انجام بدم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. بیحال شدن گیاه بعد از تعویض گلدان طبیعیه. باید صبر کنید که گیاه به گلدون جدید عادت کنه. در این مدت نگذارید گیاه خشکی بکشه و گلدون رو هم جایی قرار بدین که نور کافی دریافت کنه.

  6. سامان گفت:

    سلام
    یه گلدون آلوئه ورا جوون خریدم نوک یکی دو تا از برگاش قهوه ای و قرمز شده چیکارش کنم؟ مشکلی هست؟
    ممنون

  7. باجلان گفت:

    سلام گیاه الوریه را من داخل برگهاش انگار نرم شده.و دیگه مثل اول برگهاش سفت نیستن. چیکار باید بکنم؟ میشه راهنمایی کنید.

  8. پرستو گفت:

    درختچه آلووراي من برگاش بي حال و خالي از مايع الورا هست وداخلي ي مايع زرد رنگ خيلي بد بو هست دليلي چيه

  9. آرزو گفت:

    سلام خسته نباشید. گل من تمام برگ هاش زرد شده و برگ ها افتادگی پیدا کردند و برگ ها دارای فرو رفتگی شده با اینکه سه روزی هست خاک رو عوض کردم نور خوب داشته و آب دهی هم خوب بوده
    چطور درمان کنم؟

    1. رضا گفت:

      سلام گل من شروع کرده به رنگ عوض کردن و از پایین داره نرم میشه و مثل سبزی پلاسیده میشه ممنون میشم کمک کنید

  10. ALI گفت:

    سلام
    من چند روز پیش گلدان گل الوئورایی رو که دارم عوض کردم چونکه تعداد زیادی پاجوش زده بود و گلدان برای گل کوچک شده بود حالا بعد از این کار گلها هر روز داره بیحال تر میشه علت از چی میتونه باشه و چطوری میتونم این مشکل رو حل کنم

    با تشکر

  11. مریم گفت:

    سلام، من گیاه آلوئورا دارم ولی یه مدته احساس میکنم به دلیل سنگین شدن ژل داخل برگاش کمی افتاده شده برگهاش، راه حلش چی میتونه باشه؟

  12. Maryam گفت:

    سلام، من گیاه آلوئورا دارم ولی یه مدته احساس میکنم به دلیل سنگین شدن ژل داخل برگاش کمی افتاده شده برگهاش، راه حلش چی میتونه باشه؟..

  13. Mani گفت:

    باسلام آلوئه ورا سیاه شده کلن خم شده افتاده پایینشم خشک شده علتش چیه دوروزه اینجورشده
    بندازم بره یا میشه درستش کرد

  14. محدثه گفت:

    سلام الووراب من داخل تراس هست، الان یکم داره تیره رنگ میشه بخاطر چی هست؟

  15. فاطمه گفت:

    سلام من چند گلدان آلوئه ورای کوچیک داشتم که حالشون خوب بود اما تو بارندگیه چند ماه پیش زیر بارون بود و بعد ازون همه ی برگ هاش قرمز و قهوه ای و یه حالت شل شدن پیدا کردن، با این که چند ماهه توی آفتابن بازم فرقی نکردن و کاملا مشخصه که گیاه شبیهه گندیده شده، چه کاری باید انجام بدم

    1. Saman گفت:

      بستر خاک رو عوض کنین .آبدهی و نور رو رعایت کنین اشالله برمیگرده.در زمان جابجایی ریشه هارو نگاه کنین اگه رنگش تیره شده بود دچار قارچ یا سرمازدگی شده
      از هورمون ریشه زایی برای تقویت ریشه و قلمتون استفاده کنین

  16. پرستو گفت:

    سلام روز بخیر
    من یه گیاه آلوىه ورا دارم که تقریبا یکماه و نیم شده که گلدونش رو عوض کردم.بعد از این مدت برگ های پایینی دارن لوله ای میشن و به رنگ زرد و قهوه ای تغییر رنگ پیدا میکنن.بعد اینکه من هر هفت روز یکبار گلم رو آبیاری میکنم.مشکلش چیه برای احیای دوبارش چی کار کنم؟

    1. یا زین العابدین گفت:

      به گیاهها آلوئه ورا چقدر باید آب داد منظورم اینه که اندازه گیری با لیوان رو میگم ی لیوان دو لیوان یا بیشتر

  17. بهار گفت:

    سلام من یک گیاه آلوئه ورا دارم ک از یک گلدونی ک سه تا آلوئه ورای سرحال داشت برداشتم و تو گلدون کاشتم.اما برگهاش به شدت نازک و بی حاله و اصلن حالت گوشتی و سفت و نداره و همش آویزونه در صورتی ک گیاه ریشه های سالمی داره چون برگ جدید در میاره اما اون برگهای جدید هم ب شدت نازک و لاغره.میتونین راهنماییم کنین؟

  18. دهقانی گفت:

    ببخشید این لکه های سفید پایین گیاه بیماری هستش؟؟؟ در داخل تصویر نخست وجود دارد.

    1. mahdi گفت:

      با تشکر از راهنماییهای شما ایا می تونیم در مورد بیماریها عکس بفرستیم تا دقیق تر گیاه رو درمان یا راهنمایی کنید

  19. mahdi گفت:

    بد نبود اطلاعات بیشتری درمورد بیماریها و مکانهای تهیه سموم بدهید با تشکر

  20. mahdi گفت:

    با تشکر از راهنماییهای شما ایا می تونیم در مورد بیماریها عکس بفرستیم تا دقیق تر گیاه رو درمان یا راهنمایی کنید

  21. سارینا گفت:

    سلام وقت بخیر
    آلوئه ورای من نوک برگهاش خشک شدن
    هفته ای دوبار آبیاری میکنم و نور غیر مستقیم دریافت میکنه
    اگه راهنماییم کنید ممنون میشم?

    1. Mahdie گفت:

      مطالب عالی بود .
      الوورای من برگ هاش از وسط داره خشک میشه انگاری ژل داخلش خشک شده ،
      ممنون میشم راهنمایی کنید چی کار کنم

    2. Mist گفت:

      واسه منم همینطوری شده

  22. عباس گفت:

    سلام خسته نباشید آ لوئه ورای من برگهاش ازپایین شل شده ونوکشون زردوخشک شده ممنون میشم راهنمایی بکنید

  23. hamidreza45h6@gmail.com گفت:

    سلام خسته نباشید روی برگ های آلوورا لکه های سیاه به ووجود آمده ممنون میشم نحوه درمانش رو بهم بگید

  24. Mahdi گفت:

    مطالب عالی بود .
    الوورای من برگ هاش از وسط داره خشک میشه انگاری ژل داخلش خشک شده ،
    ممنون میشم راهنمایی کنید چی کار کنم

  25. Leila.r گفت:

    سلام ژلی که داخل آلوئه ورای منه همیشه سفیدبودووقتی به پوست صورتم میزدم عالی بودولی چندوقته ژل داخلش زردشده والبته بوی بدیم داره چنتابرگش اینجوری شده ازبرگایی که ژل سفیدداره هم وقتی به پوستم میزنم احساس خارش وسوزش میکنم علتش چیه که آلوئه ورام اینجوری شده میشه لطفاراهنماییم کنین ممنون

  26. Nicki گفت:

    سلام. من برگ آلوورا خریدم و وقتی بازش کردم دیدم رنگ ژلش کاملا قرمزه….. این یعنی خرابه؟ یا نمیتونم ازش برای پوست استفاده کنم؟

  27. kasra گفت:

    سلام. من برگ آلوورا خریدم و وقتی بازش کردم دیدم رنگ ژلش کاملا قرمزه….. این یعنی خرابه؟ یا نمیتونم ازش برای پوست استفاده کنم؟

  28. لیلا آزادی گفت:

    با سلام من اصلا تا حالا کودهی نکردم نمیدونم از چه کودی استفاده کنم .و برگ آلوئه ورا و ساقه اش دارن زرد میشن

  29. فرزام گفت:

    سلام
    متاسفانه مایع ژله ای درون برگ گیاه آلوئه ورای من بد بو شده. میتونید بگید چرا اینطوری شده و چکار باید بکنم تا درست بشه؟
    ممنون از راهنمایی شما

  30. Pegah گفت:

    سلام وقتتون بخیر ، برگ گیاه آلوئه ورای من چند وقتی بود که پژمرده شده بودن و امروز که رفتم بهشون آب بدم دیدم که دونه دونه برگاش افتادن ، چ پشکلی پیش اومده واسشون؟راهی نیست که دوباره رشد کنن؟

  31. . گفت:

    سلام الوورام از بالای برگ ها داره زرد میشه البته چند روز پیش جابه جاش کردم با خاک برگ و کود و کمی خاک کاشتم توی گلدون ولی الان برگاش داره زرد میشه میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم

    1. :) گفت:

      از برگ گا آلوورای من خون میاد دلیلش چیه؟

  32. لیلا گفت:

    سلام گیاه آلوئه ورا من گلدونشو عوض کردم آب لمبو شده چکارش کنم میشه قلمه بزنم

  33. لیلا گفت:

    سلام ، دیروز دو تا از برگهای آلویه ورام رو چیدم تا برای پوستم استفاده کنم، تا به حال ازش نچیده بودم…. اونقدر بوی گند و افتضاحی میده که نمیشه روی پوست گذاشت علتش چی هست؟

  34. لیلا گفت:

    در ضمن کاملا هم سرحال و بدون هیچ زردی و لکه هست… دقیقا عین برگهای عطاری فروش ها هست ولی خیلی بوی گندی میده… یه شیرهی زرد رنگ هم ازش خارج شد.

  35. یا زین العابدین گفت:

    سلام گیاه آلوئه ورای من نوکش قهوه ای سوخته شده و نوک بعضی هاشم از مایع خالی،شده و اینکه من آلوئه ورا و رو صندلی جلو پنجره گذاشتم نور میخوره بهش نع زیاد بعد روی همشون هم نقطه های سفید هست تازگیا هم پاجوشهای زیادی زده انگار گلدونه کوچیک شده من ۵ساله که دارمش خاکش هم عوض نکردم تا حالا و کود هم ندادم بهش حتی ویتامین چیزی چکار بکنم که گیاه آلوئه ورام خوب بشه خاکیم خاک گیاه کاکتوس که نرم کاشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *