گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه مانع گرمازدگی گیاهان در تابستان شویم ؟!

فصل تابستان فصل بسیار گرمی است و هر سال هوا گرم‌تر می‌شود. گرما تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر روی گیاهان خانگی دارد. احتمال دارد که مجبور شوید در این فصل با گرمازدگی گیاهان سر و کله بزنید. اما چگونه می‌توانید این مشکل را حل کنید و چه راهی برای رفع گرمای تابستان برای گیاهان وجود دارد؟

تاثیر گرما و تنش گرمایی بر روی گیاهان

تنش گرمایی زمانی رخ می‌دهد که گیاه شما دمای بالایی را تجربه می‌کند. همانطور که گفتیم دو نوع تاثیر وجود دارد. یک تاثیر غیرمستقیم و دیگری مستقیم است. در زمینه تاثیر غیرمستقیم، فقط گرمای تابستان به گیاه شما آسیب نمی‌رساند. یک گیاه خانگی در فضای آپارتمان، همان هوای سرد و خنک هر روزه را تجربه خواهد کرد. دمای مناسب برای یک گیاه خانگی بین ۱۵ تا ۲۳ است که دمای پایینی است. اما منازل ما عموما با تهویه روشن بین ۲۰ تا ۲۵ هستند که برای برخی گیاهان مناسب نیست.

برای پایین آمدن دمای گیاه، باید آن را زیردر جای خنکی از خانه که باد کولر مستقیم به آن نمیخورد قرار دهید. این باعث می‌شود که رطوبت گیاه از بین برود و خاک گیاه هم خشک شود. اگر گیاه در کنار پنجره هم باشد، نور خورشید اینکار را انجام می‌دهد و با بالا بردن دما، رطوبت بخار می‌شود و دوباره خاک خشک خواهد شد.

اما در مورد تاثیر مستقیم گرمای تابستان چطور؟ تاثیر مستقیم گرمازدگی گیاهان به چه شکل است؟ گیاهانی که بیرون از خانه هستند، گرما و تابش خورشید بیشتری را تجربه می‌کنند. اما این گیاهان رطوبت بیشتری را از هوا جذب خواهند کرد. در داخل منزل این میزان رطوبت وجود ندارد. به همین خاطر گیاه گرم‌تر از حد معمول خواهد شد و رطوبت کافی به آن نمی‌رسد.

نشانه‌های گرمازدگی گیاهان چیست؟

برای مراقبت هر چه بهتر از گیاه خود، بهتر است که با نشانه‌های تنش و گرمازدگی گیاهان آشنا شوید. بدین ترتیب در دفعات آینده راحت‌تر می‌توانید به کاهش گرمای تابستان برای گیاهان کمک کنید. یک سری نشانه کلی وجود دارد. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • گیاهان گرمسیری، مخصوصا آن‌هایی که برگ‌های ظریفی دارند، با جذب بیش از اندازه خورشید، پژمرده خواهند شد.
  • شاخ و برگی که به رنگ سبز روشن بوده است ممکن است رنگ و رو رفته شود.
  • آفتاب سوختگی هم ممکن است رخ بدهد و به شکل تکه‌های قهوه‌ای سوخته روی برگ خود را نشان می‌دهد.
  • گل‌ها و برگ‌ها عموما با افزایش تنش گرما، یا زرد می‌شوند یا می‌ریزند.
  • حاشیه‌های یک برگ ممکن است که خشک شوند.

هر گیاهی به یک شکل نسبت به گرما واکنش نشان می‌دهد. باید نسبت به گیاهی که در اختیار دارید اطلاعات کامل جذب کنید و ببینید که ممکن است این مشکلات از کجا نشات گرفته باشد. سپس می‌توانید به پیشگیری و درمان فکر کنید.

بهترین روش‌های رفع گرمای تابستان برای گیاهان

تا به اینجا شاید فکر کنید که فصل تابستان یک سم مهلک برای گیاهان شما است. اما اینگونه نیست. شما می‌توانید با امکانات در اختیار خود و همچنین کمی مراقبت، از گرمازدگی گیاهان جلوگیری کنید. در این فصل باید بیشتر به گیاهان خود سر بزنید و به نکات نگهداری آن ها مانند آب، نور و دما توجه بسیار زیادی کنید. در ادامه با چند روش رفع گرمای تابستان برای گیاهان آشنا خواهیم شد.

  • رطوبت:

گیاهان عاشق رطوبت بالا در هوا هستند. در طول دوران گرما، گیاهان باید اسپری شوند. همچنین برای تامین رطوبت و جلوگیری از گرمازدگی گیاهان می توانید برای آن جزیره درست کنید به این صورت که یک ظرف کم عمق پیدا کنید، کمی سنگ‌ریزه درون آن بریزید و با آب پر کنید. ظرف را زیر گلدان قرار دهید. همین میزان رطوبت را بالا می‌برد.

  • آب‌رسانی:

آب‌رسانی یکی از راه‌های مناسب خنک کردن گیاهان در تابستان است. اما زیاد آب‌رسانی نکنید. سعی کنید به کل خاک آب برسانید و هر روز میزان آب را چک کنید و از خشکی جلوگیری کنید.

با 4 مورد از علائم آبیاری بیش از حد گیاهان آشنا شوید.

  • سایه:

برای کاهش گرمای تابستان برای گیاهان و جلوگیری از گرمازدگی گیاهان ، گیاهان حساس خود را در سایه بگذارید. گیاهانی که در قسمت جنوبی یا غربی ساختمان هستند، نور زیادی جذب می‌کنند. آن‌ها را تابش مستقیم خورشید دور کنید.

  • خنک کردن گیاهان در تابستان :

تنها آب‌رسانی برای خنک کردن کافی نیست. بهتر است که گیاه در فضایی باشد که شما در آن احساس راحتی و خنکی می‌کنید. گیاه هم همانند شما عصب دارد و گرما او را آزار خواهد داد.

  • کود:

از اضافه کردن کود و مکمل به خاک در دوران تنش گرمایی خودداری کنید. کود تاثیر مثبتی در تابستان دارد. اما گیاهی که با گرمازدگی سر و کله می‌زند، نیازی به کود ندارد. اجازه دهید گیاه دوباره سرپا شود و سپس کود بریزید.

با در نظر گرفتن این نکات، گیاه شما رشد می‌کند و از این دوران سخت گذر خواهد کرد. گرمازدگی گیاهان امری جدی است و مراقبت بیشتر شما، به گیاه کمک شگرفی خواهد کرد. پس حواس‌تان به گیاه خود باشد.

گرمازدگی گیاهان

برای خرید انواع کودهای مختلف کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *