خلاقیت, مقالات

گیاهان خوراکی مناسب برای آشپزخانه ی منزل شما

صد در صد در هر خانواده‌ای خرید غذا از مهم ترین و ضروری ترین نیاز های آنهاست. اما همین مواد غذایی در بعضی شرایط از گرانترین نیازها نیز محسوب می‌شود. اما اگر بتوانید تنها دسته‌ی سبزیجات را از لیست خرید خود حذف کنید، می‌توانید هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ به صرفه بودن بر روی گیاهان و سبزی های خوراکی که خودتان می‌توانید بکارید، حساب کنید. در مقاله‌های قبل نحوه‌ی سبز کردن دوباره‌ی ته مانده‌ی سبزیجات را آموزش داده ایم. در این مقاله می‌خواهیم با چد نمونه گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه بیشتر آشنا شویم و برای کاشتن آنها دست به کار شویم.

گیاه-خوراکی

 

بذر انواع گیاهان خوراکی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان و … را در هر زمان و هر فصلی، می‌توان در آپارتمان و در بسترهای خاکی و غیرخاکی کاشت. تمام آنچه که برای پرورش یک گیاه خوراکی آپارتمانی لازم دارید فضایی با نور مناسب است. رشد این سبزی های خوراکی ممکن است در ابتدا کند بوده و به صبر و حوصله نیاز داشته باشد ولی پس از گذشت مدتی تنها لذت دیدن و چشیدن سبزی های زیبا در آشپزخانتان است که باقی میماند. با کاشت سبزی در خانه علاوه بر برداشت محصولی با کیفیت، در وقت و هزینه‌ی خود نیز صرفه جویی می‌کنید.

اکنون به معرفی برخی گیاهان مناسب آشپزخانه می‌پردازیم :

گیاهان مناسب آشپزخانه :

1. ریحان :

این سبزی خواص بسیار زیادی دارد و محافظ خوبی برای قلب شماست. از مهمترین خواص آن می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده، ضد التهاب و درد، ضد اسپاسم، خاصیت ضد اسیدی، ضد نفخ، ضد قند، هضم کننده، اشتها آور، شیر افزا و مقوی بودن آن اشاره کرد. برای کاشت ریحان در گلدان میتوان از بذر یا ساقه های خود آن استفاده کرد و برای رشد بهتر باید برگ‌ها را هرس کرده و از کود مناسب استفاده کرد.

ریحان

2. پیازچه :

این گیاه دارای عطر و طعم ملایم و مناسبی برای استفاده در انواع غذاهاست. ریشه‌های پیازچه را در مقداری آب قرار داده و بعد از حدود 5 روز پیازچه های جدیدی دارید که میتوانید از ساقه آن هم در پخت غذا و هم به عنوان سبزی خوردن در کنار غذاها استفاده کنید.

گیاه-خوراکی-آپارتمانی

3. گشنیز :

گشنیز را میتوان به صورت تازه یا خشک شده مصرف کرد و فواید بسیاری دارد. عموما کاشت بذر آن نتیجه‌ی بهتری دارد، گشنیز تا 50 سانتیمتر رشد کرده و عمر کوتاهی دارد و بعد از برداشت دوباره رشد نمیکند. می‌توان از دانه های آن نیز به عنوان ادویه در غذا استفاده کرد.

گیاهان-مناسب-آشپزخانه

4. نعناع :

از سبزی‌های خوراکی چندساله با عمری طولانی است و میتواند طراوت و زیبایی خاصی به محیط آشپزخانه شما بدهد. میتوان آنرا به صورت بذر یا با قلمه زدن کاشت که کاشت نعناع به صورت قلمه رایج تر و بهتر است.

نعناع

 

5. جعفری :

جعفری گیاهی پرکاربرد است که در بسیاری از غذاها استفاده میشود. جعفری خواص بیشماری دارد و خوردن،جویدن آن بعد از غذا به بهتر و راحتتر تنفس کردن بسیار کمک کرده و در رفع بوی بد دهان بسیار موثر است. برای کاشت آن میتوان از بذر یا خود گیاه استفاده کرد.

سبزی-های-خوراکی

6. رزماری :

این گیاه خوراکی با عطری عالی عمری چند ساله دارد. نوع فشرده آن با برگ‌های عمودی نسبت به انواع دیگر آن، خوش‌طعم‌تر است. شرایط خشک برای این گیاه مناسب است ولی نباید بگذارید خاک آن کاملا خشک شود. برای کاشت آن برشی از ساقه را در آب بگذارید تا ریشه دهد. بهترین جا برای رشد رزماری پنجره ای به سمت جنوب است. رزماری با دادن گل های بنفش و زیبا می‌تواند یک گل طبیعی مخصوص آشپزخانه نیز به حساب بیاید.

گیاهان-مناسب-آشپزخانه

7. ترخون :

گیاه خوراکی ترخون، سرشار از خواص مفید برای سلامت جسمانی ما انسانهاست. یک دوره خواب زمستانی آخر پاییز یا اول زمستان برای رشد ترخون داخل آپارتمان لازم است. گلدانی را پر از این گیاه کنید و تا زمان ریزش برگ ها و رشد مجدد آنها صبر کنید. بعد از چند روز، آنرا در خنکترین نقطه ی خانه تان قرار دهید، و در آخر یک مکان ثابت برای آن انتخاب کنید. پشت پنجره‌ی جنوبی، یعنی جایی که بیشترین نور را دارد، برای آن مناسب است. 

سبزی-های-خوراکی

8. کرفس :

کرفس یکی از ساده ترین سبزی های خوراکی است که به راحتی می‌توانید در آشپزخانه بکارید. کرفس از جمله گیاهان خوراکی سرشار از خاصیت و ویتامین است و خوردن آن برای لاغری توصیه می‌شود. همچنین نوشیدن آب کرفس قبل از خواب نیز فواید زیادی برای ما دارد که پیشنهاد می‌شود حتما مقاله‌ی آن را بخوانید. 

برای کاشت کرفس هم می‌توانید از بذر آن استفاده کنید و هم از خود گیاه کمک بگیرید. قسمت زیرین کرفس را قطع کرده و در آب گرم قرار دهید و آنرا در معرض نور مستقیم آفتاب بگذارید. بعد از گذشت حدودا یک هفته، برگها رشد کرده و بعد از این مدت می‌توانید آن‌را در خاک بکارید و منتظر رشد آن باشید.

گیاه-خوراکی-مناسب-آشپرخانه

 

 

2 دیدگاه در “گیاهان خوراکی مناسب برای آشپزخانه ی منزل شما

  1. میترا قسیمی گفت:

    با سلام من یک بالکن کوچک دارم که تصمیم گرفتم باکس‌های کوچک از فلفل وریحان ونعناع داشته باشم چه کمکی بمن میتوانید بکنید لطفا بمن پاسخ بدهید تا بتونم سفارش بدهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *