گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات

۵ دلیل عمده برای گل ندادن گل اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم یکی از گلهای زیبا و ظریف آپارتمانی است که برگهای همیشه سبز و براقش بدون گلهای سفید و اسپات مانند آن زیبایی منحصر به فردی دارند. اما با این وجود باز هم این گلهای اسپاتی است که آن را متمایز می‌کند. همانطور که گیاهان آپارتمانی زیادی هستند که شاخ و برگ زیبایی دارند و تعداد گیاهانی که شکوفا می‌شوند محدود است. بنابراین اگر می‌خواهید که یک اسپاتی پر گل و زیبا داشته باشید، در این مقاله همراه ما باشید تا با ۵ عامل مهم و تاثیر گذار در گل ندادن اسپاتی آشنا شوید.

علت گل ندادن اسپاتی فیلوم

۵ دلیل عمده در گل ندادن اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum spp.) در مناطق گرمسیری و د جنگل های بارانی رشد می‌کند. این گیاه همیشه سبز شکوفه های سفیدی تولید می‌کند که در واقع همان برگهای تغییر یافته هستند که اسپات نام دارند. پنج دلیل اصلی برای گل ندادن این گیاه زیبا وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

۱. سن گیاه
۲. کمبود مواد مغذی
۳. نور کم
۴. درجه حرارت
۵. زمان سال

زمان گلدهی اسپاتی فیلوم

1. سن گیاه

در زندگی تمام موجودات زنده پیر می‌شوند و دیگر قادر به تولید مثل نیستند. این امر در مورد انسان ها و گیاهان نیز صادق است. اگر گیاه شما تنها به رشد برگها و ریشه گسترانی مشغول است، ممکن است که عمر آن به پایان رسیده باشد. با این وجود این گلها می‌توانند سالها زنده بمانند اما اگر نزدیک یک دهه است که از این گیاه نگهداری می‌کنید، این احتمال وجود دارد که گیاه شما پیر شده باشد.

درست بر عکس پیر شدن گیاه، جوان بودن گیاه نیز می‌تواند عاملی برای گل ندادن آن باشد، چرا که گیاهان جوان قادر به تولید مثل نیستند. بنابراین اگر گیاه شما جوان است و کمتر از دو تا سه سال سن دارد، احتمالاً برای گل دادن خیلی جوان است. برای گلدهی موفق، یک گیاه باید حدود دو سال سن داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر گیاه شما هنگام خرید گلدهی داشت، علیرغم اینکه  کوچک و جوان بود، احتمالاً به آن اسید جیبرلیک داده بودند تا مجبور به شکوفه دادن شود. بنابراین اگر گیاه کوچک باشد و هنگام خرید گلدهی داشته باشد و به مدت یک یا دو ماه به شکوفایی خود ادامه دهد و بعد دوباره شکوفا نشود، می‌توانید کاملاً مطمئن باشید که این اتفاق افتاده است.

2. کمبود مواد مغذی

اسپاتی فیلوم به کوددهی زیادی نیاز ندارد اما مانند همه گیاهان به مواد مغذی کافی نیاز دارد. بنابراین اگر چندین سال است که به گیاه خود کود ندهید و یا گلدان آن را تعویض نکرده اید، ممکن است دلیل گل ندادن آن از کمبود مواد مغذی باشد. در بهار و تابستان گیاه را هر سه هفته یکبار با کودهای مناسب تغذیه کنید. می‌توانید از کودهای گلدهی نیز برای گل دادن این گیاه استفاده کنید.

همچنین اگر چندین سال است که گلدان گیاه خود را تغییر نداده اید، بهتر است خاک سطحی را با حاک جدید جایگزین کنید و یا گلدان را تعویض کنید. ممکن است لزوما گیاه نیازی به بزرگ کردن گلدان نداشته باشد و تنها درآوردن گیاه از حاک فعلی و جایگزین کردن آن با خاک جدید کافی باشد.

شرایط گلدهی اسپاتی فیلوم

3. نور کم

یک اسپاتی فیلوم سالم که نور مورد نیاز خود را دریافت نکند، گل نمی‌دهد. بنابراین کمبود نور شایع ترین علت گل ندادن این گیاه است. برای پی بردن به این موضوع که آیا نور گیاه شما کافی است یا حیر، باید این سوال ها را در باره گیاهتان از خود بپرسید: آیا گیاه شما سن مناسبی دارد ؟ آیا مقدار مناسبی آب و غذا دریافت می‌کند ؟ اگر جواب شما به این سوالها مثبت است، باید بدانید که نور گیاه شما کم است.

برای اطمینان از مناسل بودن نور گیاه می‌توانید از نورسنج استفاده کنید. اگر تشخیص دادید که کمبود نور احتمالاً مشکل گل ندادن گیاه است، آن را به جایی منتقل کنید که نور بیشتری دریافت کند. به یاد داشته باشید، نور مستقیم خورشید خوب نیست، اما نور روشن، فیلتر شده یا غیر مستقیم عالی است. اسپاتی فیلوم در سطح جنگلهایی رشد می‌کند که نور را از لابه لای شاح و برگ بلند درختها دریافت می‌کند، دقیقا همان نوری که هنگام قدم زدن در یک جنگل بلند به صورت شما برخورد می‌کند. این همان چیزی است که گیاهتان لازم دارد. سعی کنید حداقل شش ساعت در روز این سطح از نور را به آنها بدهید. اگر گیاه شما در مکانی با نور بسیار کم رشد کرده است، باید این انتقال را به تدریج طی یک هفته یا بیشتر انجام دهید.

4. دما

اگر اسپاتی فیلوم شما دائما در معرض دمای کمتر از 18 سانتی گراد قرار می‌گیرد، به احتمال زیاد گل نخواهد داد. تنها در صورتی که دما در طول روز به 29 درجه سانتی گراد برسد، احتمال گلدهی این گیاه افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر گیاه خود را در مکانی قرار داده اید که در نزدیکی پنجره درز دار یا وسایل سرمایشی قرار دارد، بهتر است آن را جابه جا کنید. همچنین شما باید از نگهداری گیاه خود در جایی که هوای گرم یا سرد مستقیماً روی آن می‌وزد، خودداری کنید و در اکثر مواقع آن را در جایی قرار دهید که دما متعادل باشد. اسپاتی را در طول زمستان از نزدیک پنجره دور کنید.

زمان گلدهی اسپاتی فیلوم

5. بودن در فصل نامناسب

یکی از جذابیت های اسپاتی فیلوم این است ک در هر فصلی از سال شکوفا می‌شود. اما این گلها از نظر فنی شکوفه دهندگان فصلی هستند و حتی اگر شکوفه دادن آنها در تمام طول سال را مشاهده کرده اید، بازهم نباید هر سال انتظار این عمل را از آنها داشته باشید. فصل گلدهی طبیعی آنها بین اواخر دی تا اواسط شهریور است. بنابراین اگر گیاه شما در فصل پاییز شکوفا نمی‌شود، فقط باید صبر کنید تا فصل مناسب آن از راه برسد.

نکته آخر : بازگشت به حالت آرامش

در حالی که لیست بالا شامل شایع ترین دلایل کمبود گل در اسپاتی است، اما به خاطر داشته باشید که هر گونه استرس روی گیاه می‌تواند منجر به عدم شکوفایی شود. همچنین اگر گیاه شما ناخوشایند به نظر می‌رسد، پژمرده است یا شاخ و برگ آن قهوه ای یا زرد شده است، قبل از اینکه انتظار گلدهی از آن را داشته باشید، باید علت بیماری را کشف کنید و آن را درمان کنید.

فصل گلدهی اسپاتی فیلوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *