کاکتوس, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با افوربیا تیروکالی و شرایط نگهداری آن آشنا شوید

افوربیا تیروکالی یا افوربیا درخت مدادی یک گیاه آپارتمانی معروف است که به دلیل مقاومتش شناخته می شود. افوربیا هم نوعی کاکتوس است و مانند آن ها نیازهای کمی دارد. اما نگهداری از افوربیا به احتیاط زیادی نیاز دارد چون شیره این گیاه سمی است. در این مقاله بعد از معرفی افوربیا مدادی با شرایط نگهداری افوربیا در منزل آشنا می شویم. اگر شما هم می خواهید از این گیاه خاص در منزلتان نگهداری کنید با ما همراه باشید.

افوربیا درخت مدادی

افوربیا درخت مدادی

معرفی افوربیا مدادی

افوربیا تیروکالی یا کاکتوس مدادی یکی از اعضای خانواده افوربیای کاکتوس هاست. زادگاه اصلی این گیاه برزیل و آفریقا می باشد. افوربیا تیروکالی نسبت به آب و هوای خشک مقاوم است و در مناطق گرمسیری رشد می کند. برای نگهداری از افوربیا در منزل باید احتیاط به خرج داد. زیرا شیره گیاه حاوی نوعی هیدروکربن سمی است که در صورت تماس انسان اثرات جانبی به همراه دارد. گونه تیروکالی از افوربیاها ظاهری خشبی و بدون خار دارد و عموما بدون برگ است. اگر از افوربیا درخت مدادی به خوبی نگهداری کنید می تواند به ارتفاع 3 تا 5 متر برسد. گیاهان مسن تر می توانند رنگ های خاکستری و زرد و قرمز به خود بگیرند. اگر خوش شانس باشید می توانید گل های زرد رنگ این گیاه را در فصل پاییز در راس شاخه ها مشاهده کنید.

معرفی افوربیا مدادی

معرفی افوربیا مدادی

آیا افوربیا درخت مدادی سمی است؟

شیره گیاه افوربیا ماده ای بسیار سمی است و باید مراقب تماس آن با دست باشید. این شیره در صورت تماس با پوست انسان می تواند سوزش شدید ایجاد کند. تماس آن با چشم می تواند باعث درد شدید و حتی گاهی کوری موقت شود. اگر گیاه بلعیده شود باعث سوزش دهان و لب ها شده و ممکن است حتی موجب خفگی افراد شود. پس اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید حواستان باشد که اصلا به این گیاه نزدیک نشوند یا این که به سراغ نگهداری گیاهان بی خطر بروید.

شیره کاکتوس مدادی

شیره کاکتوس مدادی

کاربردهای افوربیا تیروکالی

  1. تولید بنزین: شاید برایتان عجیب باشد اما از هیدروکربن سمی(لاتکس) گیاه می توان بنزین ساخت. همچنین برای ساخت لاستیک هم می توان آن را مورد استفاده قرار داد.
  2. طب سنتی: به دلیل سمیت بالای افوربیا باید گیاه را برای مصارف طبی با احتیاط استفاده کرد. اما به طور کلی افروبیا را در بسیاری از کشورها استفاده دارویی دارد. در کشورهایی مثل برزیل، هند و اندونزی مردم از این گیاه برای درمان سرطان و تومور و همچنین درمان زگیل استفاده می کنند.
  3. دفع حشرات: به دلیل داشتن شیره سمی، افوربیا باعث دفع بیشتر حشرات و آفات می شود. به همین دلیل معمولا این گیاه موردحمله آفات قرار نمی گیرد.

شرایط نگهداری افوربیا تیروکالی

نور

افوربیا به طور کلی به نور زیادی نیاز دارد و باید در محیط روشن قرار بگیرد. البته گیاه می تواند کمبود نور را هم تا حدی تحمل کند. در فصل تابستان و هنگام ظهر نباید گیاه را در معرض نور مستقیم و شدید قرار داد. این کار باعث سوختن ساقه ها و بروز لکه های قهوه ای سوخته روی آن ها می شود. در صورت نگهداری از افوربیا در منزل می توانید آن را پشت پنجره جنوبی بگذارید تا نور کافی دریافت کند.

آبیاری

نیاز آبی افوربیا بالا نیست و بین آبیاری ها حتما باید خاک خشک شود. در تابستان بهتر است آبیاری منظم باشد و در زمستان آبیاری فقط تا حدی نیاز است که ظاهر گیاه چروکیده نباشد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه و در نهایت نابودی گیاه می شود.

دما

نکته قابل توجه در این مورد، حساسیت گیاه به سرماست. اگر در طول شب دما به صفر یا زیر آن برسد گیاه به مشکل می خورد و ممکن است از بین برود. برای محافظت از گیاه در فصل سرما می توانید دور آن یک کیسه پلاستیکی بکشید و اگر گلدان بیرون خانه است آن را داخل منزل بیاورید. در کل بهتر است افوربیا را در دمای 18 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

خاک

برای افوربیا می توانید از خاک لومی با زهکشی بالا استفاده کنید. استفاده از شن می تواند به بالا بردن زهکشی خاک کمک کند. برای کمک به رشد گیاه می توانید از مقداری خاکبرگ هم در ترکیب خاک استفاده کنید.

کوددهی

کود دادن به افوربیا درخت مدادی ضروری نیست چون گیاه نیاز شدید به آن ندارد. اما اگر می خواهید گیاه را تقویت کنید بهتر است در فصول رشد یعنی بهار و تابستان به آن کودهای پتاس دار بدهید.

نگهداری افوربیا در منزل

نگهداری افوربیا در منزل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *