کاکتوس, مقالات

با انواع ساکولنت ها آشنا شوید ( 2 )

 

امروزه ساکولنت ها در میان گیاه دوستان طرفداران زیادی دارند و یکی از دلایل این محبوبیت، تکثیر آسان و کاشت گروهی آنها در کنار سایر گیاهان و کاکتوس ها است که زیبایی خانه و میز کار شما را چند برابر می‌کند. ساکولنت ها انواع مختلفی از اشکال، رنگ ها و سبک ها را ارائه می‌دهند و می‌توانند برای هر مکانی از دفتر محیز کار تا اتاق خواب کودک مناسب باشند. در مقاله انواع ساکولنت 1، با ساکولنت های زیادی آشنا شدید که در اینجا به ادامه معرفی ساکولنتهای دیگر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ساکولنت

ساکولنت

ساکولنت ها و نیاز مراقبتی بسیار کم

ساکولنت نوعی گیاه است که در آب و هوای خشک رشد می‌کند و به هیمن دلیل بسیار مقاوم است. بیشتر ساكولنت ها از مناطقی در آفریقا یا آمریكای میانه می آیند، در این کشور ها هوا گرم و رطوبت بسیار کم است. کمبود رطوبت و نبود آب در این گونه ها سبب شده است که آنها آب را در برگ های خود ذخیره کنند و ساعت های طولانی در برابر آفتاب و آبیاری کم مقاومت کنند. ساکولنت ها به دلیل نگهداری کم و طول عمر زیاد شناخته شده اند و همین امر باعث می شود آنها برای افرادی که تمام روز کار میکنند ، دائما در سفر هستند یا فقط در مراقبت از گیاهان عالی نیستند ، مناسب باشد.

ساکولنت ها در رطوبت کم و دمای اتاق بهترین رشد را دارند. گرچه آنها نور مستقیم خورشید را دوست دارند ، اما می توانند با سطح کمتری از نور نیز سازگار شوند و به همین دلیل برای دکوراسیون خانه های کم نور و یا دارای نور متوسط بسیار ایده آل هستند.

انواع ساکولنت

انواع ساکولنت

1. کالانکوئه (Kalanchoe)

 یکی از دلالیل محبویت کالانکوئه داشتن گل های ریز بسیار زیبا و در رنگ های متنوع است. همین ویژگی باعث شده که کالانکوئه در گل آرایی یک گیاه پر استفاده باشد. در صورت فراهم کردن شرایط مناسب حتی می‌تواند کالانکوئه را در فصل زمستان وادار به گلدهی کرد. حواستان به آبیاری کالانکوئه باشد چرا که آن ها هم مانند بقیه ساکولنت ها به آبیاری زیاد حساسند. بیشتر انواع کالانکوئه ظاهری مانند سایر گیاهان آپارتمانی دارند و به صورت مستقیم رشد می‌کنند. اما انواع آویزی کالانکوئه هم موجود است که می‌توان از آن ها در تزیین سبد های آویزی گل استفاده کرد.

کالانکوئه

کالانکوئه

2. کراسولا

یکی دیگر از معروف ترین انواع ساکولنت مخملی کراسولا است. این ساکولنت به دلیل نگهداری آسان هم مناسب داخل منزل و هم مناسب بالکن و فضای آزاد است. تکثیر و هرس کراسولا برای رسیدن به فرم دلخواه به راحتی انجام می‌شود  که یکی دیگر از مزیت های آن است. کراسولا برگ های گوشتی و ساقه های ضخیم دارد که با قرار دادن در آب به راحتی ریشه دار می‌شوند. برای این که کراسولای شما در بهترین وضعیت خود باشد آبیاری را تنها بعد از خشک شدن خاک انجام دهید و شرایط آفتاب کامل را برای آن فراهم کنید. اگر نور گیاه کافی نباشد به خوبی رشد نخواهد کرد و فاصله برگ ها از هم زیاد می‌شود.

کراسولا

کراسولا

 

 

3. سدوم (Sedum)

همانند بقیه ساکولنت ها، جنس سدوم نیز آب را داخل برگ هایش ذخیره می‌کند. برگ ها به صورت خوشه ای در اطراف یک ساقه ضخیم رشد می‌کنند. در حالی که بعضی از برگ ها کاملا براق هستند، سطح بقیه برگ ها با پرز پوشیده شده اند. انواع مختلفی از نظر اندازه و ظاهر در این جنس ساکولنتی وجود دارد. بعضی از آن ها به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شوند و بعضی می‌توانند گیاهانی ایده آل برای پوشاندن باغچه باشند. بهترین شرایط نگهداری این ساکولنت ها، نور کامل است. اگر شرایط مناسب را برایشان فراهم کنید، شکوفه زده و گل های بسیار زیبایی می‌دهند. این گل های کوچک ستاره ای شکل در رنگ های متنوعی مثل قرمز، نارنجی، بنفش، زرد، سفید و … دیده می‌شوند.

سدوم (Sedum)

سدوم (Sedum)

4. آگاو (Agave)

ساکولنت های آگاو از نظر اندازه گیاهان بسیار بزرگی هستند. در انتهای برگ این ساکولنت ها برجستگی های خارمانندی دیده می‌شود. برگ ها به فرم رزت (رز مانند) رشد می‌کنند البته تشخیص فرم آن ها در نگاه اول ممکن است مشکل باشد.بعضی از انواع آگاو در طبیعت تا 6 متر هم ارتفاع می‌گیرند. ساکولنت های آگاو معمولا بعد از تولید دانه از بین می‌روند.

آگاو (Agave)

آگاو (Agave)

 

5. سمپریوم (Sempervivum)

یکی از رایج ترین ساکولنت هایی که می‌توانید خریداری کنید، ساکولنت سمپرویوم است. اگرچه این ساکولنت به اشوریا شباهت زیادی دارد اما ویژگی های بارزی مثل تحمل سرما هم در آن دیده می‌شود. ساکولنت سمپرویوم حتی قادر است یخ زدگی زمستان را هم تحمل کند. به همین دلیل این گیاه برای کاشت در باغچه بدون نگرانی از سرمای زمستان کاملا مناسب می‌باشد. سمپرویوم ها به طور معمول فرم رزتی تشکیل می‌دهند . به این صورت که یک رزت بزرگتر در مرکمز قرار می‌گیرد و رزت های کوچکتر آن را احاطه می‌کنند. این رزت های کوچک همان پاجوش ها هستند که به کمک استولون به گیاه مادری متصل شده اند بعد از مدتی پاجوش ها خودشان ریشه می‌دهند و به گیاه جدید تبدیل می‌شوند.

سمپریوم (Sempervivum)

سمپریوم (Sempervivum)

 

6. کوتیلدون (Cotyledons)

بیشتر انواع کوتیلدون ها سمی هستند پس باید برای مراقب از آن ها احتیاط کرد. این ساکولنت ها هم مثل بقیه اعضای خانواده شان نیازمند نور زیاد، هوای گرم و خاک خشک هستند. برخلاف بقیه ساکولنت ها کوتیلدون ها می‌توانند بسیار بزرگ و مرتفع شوند. این ساکولنت های بزرگ را هم به منزل و هم باغچه جلوه ای خاص می‌بخشند. اگر در منزل حیوان خانگی یا کودک داید حتما اینم گیاه را از دسترس آن ها دور نگه دارید تا در معرض خطر قرار نگیرند. دزر شرایط مناسب می توانید شاهد گلدهی این ساکولنت هم باشید.

کوتیلدون

7. سنکیو (Senecio)

برخلاف بقیه انواع ساکولنت ها اعضای این جنس تفاوت هایس بسیاری از نظر اندازه و شکل ظارهری با یکدیگر دارند. این ساکولنت ها از انواع کوچک، گیاهان راست قامت تا گیاهان بلند و رونده را شامل می‌شوند. یکی از ویژگی هایی مکه در بین اعضای جنس سنکیو مشترک است نحوه شکوفا شدن گل های آن ها می‌باشد. البته گل های سنکیو معمولا بهع دلیل اندازه کوچکشان نادیده گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید این ساکولنت را در منزل پرورش دهید باید حواستان باشد که سنکیو گیاهی سمی است و در صورت بلع مشکلاتی را به وجود می آورد. البته شما می‌توانید به راحتی این ساکولنت را در باغچه پرورش دهید چرا که به آفات بسیار مقاوم است.

سنکیو (Senecio)

سنکیو (Senecio)

 

1 دیدگاه در “با انواع ساکولنت ها آشنا شوید ( 2 )

  1. مریم خاندانی گفت:

    بسیار زیباااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *