گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با انواع شامادورا آشنا شوید

یکی از محبوب‌ترین انواع نخل آپارتمانی برای نگهداری در منزل، نخل شامادورا است. شامادورا با داشتن برگ‌های سبز باریک و کشیده در هر جایی که قرار بگیرد، همه چشم‌ها را به خود جلب می‌کند. نخل شامادورا همچنین یکی از تصفیه‌کنندگان هواست که با تمیز کردن هوای خانه به بهبود سلامت افراد کمک بسیاری می‌کند. نخل شامادورا چندین گونه دارد. اکثر این گونه‌ها نیازهای مشابهی دارند و برای نگهداری در منزل مناسب‌اند. در این مقاله می‌خواهیم با انواع نخل شامادورا مثل نخل بامبو ، نخل گربه ، شامادورا متالیکا و … آشنا شویم. با ما همراه باشید.

انواع نخل شامادورا

انواع نخل شامادورا

با نخل شامادورا بیشتر آشنا شویم

شامادورا یکی از معروف‌ترین انواع نخل آپارتمانی به شمار می‌رود. این گیاه به دلیل مراقبت آسان از محبوبیت بالایی برخوردار است. در واقع شامادورا نسبت به بقیه انواع نخل آپارتمانی مقاومت بیشتری در برابر سایه دارد. آبیاری شامادورا بهتر است بعد از این که خاک گیاه نیمه خشک شد انجام شود. اگر خاک همواره خیس بماند باعث ایجاد بیماری در گیاه می‌شود. همچنین برای تامین رطوبت گیاه می‌توانید آن را هر چند روز یک‌بار آبپاشی کنید. در ادامه هر کدام از انواع نخل شامادورا همراه با خلاصه‌ای از شرایط نگهداری هر یک معرفی می‌کنیم.

انواع نخل شامادورا

شامادورا الگانس یا نخل پارلور (Chamaedorea elegans)

شامادورا الگانس احتمالا محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع شامادورا است. این گیاه مدت زیادی است که به عنوان یک گیاه آپارتمانی راهش را به بسیاری از خانه‌ها باز کرده است. انگلیسی‌ها به شامادورا الگانس، نخل پارلور(اتاق پذیرایی) می‌گویند. علت این نامگذاری ریشه جالبی دارد. از دوره ویکتوریا انگلیسی‌ها این گیاه را در پذیرایی خانه‌شان نگهداری می‌کردند. اتاق پذیرایی معمولا مهم ترین اتاق خانه بوده است و به مهمانان ویژه در این اتاق خوشامدگویی می‌کردند. دلیل استفاده از شامادورا در اتاق پذیرایی کاملا واضح است. شامادورا گیاهی مقاوم است که با کمترین نگهداری می‌تواند هر مکانی را به اوج زیبایی برساند. این گیاه در نور کم هم به خوبی رشد می‌کند. به همین دلیل از گیاهان مناسب برای آپارتمان به شمار می‌رود. همچنین آبیاری گیاه متعادل و نیاز رطوبتی آن بالا است.

شامادورا الگانس

شامادورا الگانس

 

شامادورا نخل بامبو (Chamaedorea Seifrizii)

چند گونه از شامادورا وجود دارند که به آن‌ها نخل بامبو گفته می‌شود. Chamaedorea sefrizii معروف ترین نوع نخل بامبو از بین انواع شامادورا است.  این نگیاه به دلیلی پرورش آسان برای نگهداری در فضاهای داخلی بسیار ایده آل است. نخل بامبو بومی کشور مکزیک و بعضی دیگر از کشورهای آمریکای مرکزی می باشد. نخل بامبو یکی از مقاوم ترین انواع شامادورا به خشکی است. این گیاه در طیف گسترده‌ای از شرایط نوری رشد می‌کند و تا حد خوبی در برابر شرایط کم نور و نور کامل مقاومت نشان می‌دهد. در واقع برای نگهداری نخل بامبو در منزل، نور فیلتر شده بهترین حالت برای آن است.

شامادورا نخل بامبو

شامادورا نخل بامبو

شامادورا نخل گربه (Chamaedorea cataractarum)

یکی دیگر از انواع نخل شامادورا که به طور گسترده در جهان یافت می‌شود، نخل گربه است. نخل گربه هم در باغچه و فضای بیرونی و هم در گلدان و فضای داخلی نگهداری می‌شود. ظاهر انواع شامادورا تفاوت چندانی با هم ندارند. اما شامادورا نخل گربه برخلاف شامادورا الگانس و نخل بامبو به صورت بوته‌های بدون ساقه می‌روید. این گیاه در زادگاه خود(مکزیک) در خاک همواره مرطوب رشد می‌کند. نخل گربه حتی با غوطه‌ور شدن در آب هنگام بارش‌های فصلی هم سازگار شده است. به همین دلیل کشتن این گیاه با آبیاری زیاد تقریبا ناممکن است. البته نخل گربه در برابر کم آبی حساس است و اگر آب‌دهی آن را به تعویق بیاندازید ممکن است دچار پژمردگی شود.

نخل گربه

نخل گربه

شامادورا متالیکا (Chamaedorea metallica)

شامادورا متالیکا هم یکی دیگر از انواع رایج شامادورا است. شکل ظاهری این گیاه اندکی با بقیه انواع شامادورا تفاوت دارد. برگ‌های شامادورا متالیکا شکل بسیار خاصی دارند. این برگ‌ها دارای یک شکاف عمیق در وسط هستند. همچنین رگه‌های نقره‌ای زیبا روی آن‌ها دیده می‌شود. علت محبویت این گونه شامادورا نه تنها به علت برگ‌های خاص و براقش بلکه به علت نگهداری آسان در فضای داخلی و خارجی هم است. این نوع شامادورا در برابر سرما مقاومت کمی دارد و سرمای زیاد می‌تواند باعث آسیب و مرگ آن شود. نخل متالیکا با نور کم به خوبی سازگار می‌شود و برای نگهداری در آپارتمان کاملا مناسب است. یک نکته جالب دیگر درباره شامادورا متالیکا داشتن گل‌هایی به رنگ قرمز یا نارنجی با میوه‌های سیاه رنگ است. این میوه‌های براق سیاه رنگ روی شاخه‌های نارنجی گیاه می‌رویند.

شامادورا متالیکا

شامادورا متالیکا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *