کاکتوس, مقالات

با انواع کاکتوسهای میوه دار آشنا شوید

کاکتوس ها یکی از عجایب و جذابیت های خلقت هستند که خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. بعضی از کاکتوس ها در کنار خارهای برنده و ظاهر خشنشان، میوه های رنگارنگ و خوش طعمی تولید می‌کنند که هم انسانها هم موجودات دیگر از آنها استفاده می‌کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با برخی از کاکتوس هایی که میوه تولید می‌کنند، آشنا شوید.

با انواع کاکتوسهای میوه دار آشنا شوید

انواع کاکتوس هایی که میوه تولید می‌کنند

کاکتوس ها (Cactaceae) بومی آمریکای شمالی و جنوبی هستند و در آنجا برای مصارف آشپزی و دارویی استفاده می‌شوند. میوه های کاکتوس سمی نیستند، اما برداشتن آنها از میان خارهای تیز و برنده کاکتوس چالشی سخت است. برخی از انواع کاکتوس ها میوه های شیرین و خوشمزه ای تولید می‌کنند. با این حال، میوه های گونه های دیگر اغلب ترش یا تلخ است و تنها در زیبایی کاکتوس نقش دارند.

1. میوه اپونتیا یا انجیر هندی –  Prickly Pear Fruit

میوه های خوشرنگ اپونتیا خوراکی هستند و به آنها انجیر هندی می‌گویند. رنگ میوه این کاکتوس اغلب به رنگ قرمز مات است و میوه داخل آن صورتی است. با این حال، برخی از گونه ها میوه هایی با رنگ متفاوت نیز دارند. به عنوان مثال، میوه نوعی از اپونتیا دارای پوست سبز روشن و گوشت زرد یا سبز است، و گونه دیگر دارای پوست زرد با گوشت نارنجی است.

میوه اپونتیا را می‌توانید به صورت خام مصرف کنید یا می‌توانید از آب آن ژله یا شربت درست کنید. این شربت را می‌توان در دستور العمل های مختلف غذا ( روی مرغ یا ماهی ) و نوشیدنی استفاده کرد. توجه کنید که میوه های این کاکتوس باید با احتیاط برداشت شوند و حتما از دستکش های بلند استفاده کنید، زیرا گلوکیدها یا خارهای ریزی روی آنها وجود دارد که ممکن است موجب زخم شدن دهان بشوند. قبل از مصرف روی میوه را بتراشید.

کاکتوسهای میوه دار

2. میوه اژدها – Dragon Fruit

یکی دیگر از انواع بسیار محبوب میوه کاکتوس، میوه اژدها است که به آن گلابی توت فرنگی یا پیتایا نیز می‌گویند. بسته به نوع کاکتوس، این میوه دارای پوست قرمز یا زرد با پالپ قرمز یا سفید در داخل است. طعم این میوه شیرین است و می‌توان آن را به صورت خام یا خشک مصرف کرد. پوست پیتایا ترش است اما می‌توانید آن را همراه با پالپ داخلش میل کنید.

میوه اژدها به صورت انحصاری و به عنوان یک محصول تجاری کشت می‌شود، اما اگر در آب و هوای مناسب زندگی می‌کنید، می‌توانید میوه اژدها را در باغچه خانه خود نیز پرورش دهید. کاکتوس عادت رشدی شبیه انگور دارد و اگر کنترل نشود، می‌تواند بیشتر از 9 متر قد بکشد. ایده خوبی است که میوه اژدها را روی یک داربست بکارید تا میوه ها از زمین دور نشوند. آنها به رطوبت منظم خاک برای جلوگیری از شکافتن میوه نیاز دارند. کاکتوس از قلمه ها یا بذر رشد می‌کند، اما کاکتوس هایی که از بذر رشد می‌کنند تقریبا 6 سال طول می‌کشد تا بالغ شوند و میوه دهند اما کاکتوسهایی که از قلمه ها رشد می‌کنند، ظرف مدت 1 سال به بار می‌نشینند.

برای به بار نشستن کاکتوس خود اطمینان حاصل کنید که آن را در یک پنجره رو به جنوب یا مکانی قرار دهید که به مدت 6 تا 8 ساعت در روز به نور خورشید دسترسی داشته باشد. حدود یک بار در هفته به آن آب بدهید و هر بار که آن را آبیاری می‌کنید، خاک شما باید خشک شود.

میوه کاکتوس

3. میوه کاکتوس ساگوارو – Saguaro Cactus Fruits

کاکتوس ساگوارو نوعی کاکتوس شبیه به درخت است که قد آن تا 10 متر هم می‌رسد و تا 75 سالگی شروع به رشد بازو نمی‌کند. در بهار، ساگوارو شکوفه های سفید بزرگی را تولید می‌کند که میوه های آنها در تابستان رشد می‌کنند و می‌رسند. میوه ها با رنگ سبز شروع به رویش می‌کنند و با رسیدن به رنگ قرمز در می‌آیند و تقسیم می‌شوند. داخل این میوه، قرمز با دانه های سیاه است.

جمع آوری میوه از این کاکتوس بلند و خاردار هنوز یک چالش است، اما اگر آن را انجام دهید، از یک خوراکی شیرین لذت خواهید برد. میوه ساگوارو را می‌توان به‌صورت خام یا خشک مصرف کرد و می‌توانید از میوه آن ژله و شربت درست کنید که می‌توان از آن در دستور العمل‌ها و نوشیدنی‌ها مانند شراب استفاده کرد.

میوه کاکتوس ساگوارو

4. کاکتوس سیب پرو – Peruvian Apple Fruit

کاکتوس سرئوس رپاندوس یک کاکتوس ستونی است که در قسمت های شمالی آمریکای جنوبی رشد می‌کند. این کاکتوس در خاک اسیدی و با زهکشی خوب رشد می‌کند و هوای گرم را ترجیح می‌دهد و مقاوم به سرما نیست. این گیاه اغلب بر روی یک داربست رشد می‌کند و می تواند به ارتفاعات زیادی برسد.

کاکتوس با گل های کرم رنگ شکوفا می‌شود و سپس میوه های شبیه به میوه اژدهای آن تولید می‌شوند. میوه سیب پرو دارای پوست قرمز و گوشت سفید با دانه های سیاه است. گردتر و صاف تر از میوه اژدها است. در اروپا به آن میوه کوبو نیز می گویند.

Peruvian Apple Fruit

5. میوه کاکتوس چویا – Edible Cholla Cactus Fruits

میوه های کاکتوس چویا خوراکی هستند البته اگر به اندازه کافی شجاع باشید که بتوانید آنها را بدست آورید !! این کاکتوس‌ها پر از خارهای تیز هستند و هنگامی که خار به چیزی مانند پیراهن شما گیر کند بیرون آوردن آن بسیار سخت می‌شود.

این میوه خار ندارد و به محض اینکه آنها را از روی کاکتوس جدا کنید، به راحتی می توانید آنها را میل کنید. آنها شبیه میوه گلابی خاردار هستند و می توانید از آنها برای تهیه ژله یا شربت استفاده کنید. جوانه های گل نیز خوراکی هستند. بخش‌هایی از کاکتوس نیز برای اهداف دارویی کمک به درمان ورم معده استفاده می‌شود.

میوه کاکتوس چویا

6. کاکتوس بشکه ای – Barrel Cactus

کاکتوس بشکه ای دارای میوه های کوچکی به شکل آناناس است. اگرچه کاکتوس بشکه ای خارهای زیادی دارد اما میوه آن صاف است و کار با آن را آسان می‌کند. می توانید میوه را به صورت خام یا خشک مصرف کنید، اگرچه به شیرینی برخی از میوه های کاکتوس دیگر نیست. با این حال هم مفید و هم خوش طعم است.

کاکتوس خمره ای به آرامی رشد می کند و در نهایت به 90 سانتی متر قد می‌رسند و تنه ای سبز رنگ با ستون هایی از خارهای زرد قلاب دار دارند. کاکتوس بشکه ای در آفتاب کامل رشد می‌کند و به خاکی با زهکشی خوب و آبیاری کم نیاز دارد. دارای گلهای زرد روشن است که سپس جای خود را به میوه های خوراکی می‌دهد. متاسفانه این کاکتوس در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

کاکتوس بشکه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *