گل ها, مقالات

با انواع گل ارکیده آشنا شوید

گل ارکیده یکی از خاص ترین گل هاست که آن را به عنوان نمادی از زیبایی چشمگیر می شناسند. به سختی می توان بهترین رنگ گل ارکیده را انتخاب کرد چرا که هر رنگ آن زیبایی خاص خودش را دارد. اما گل ارکیده سفید می تواند هدیه ای لوکس و ارزشمند برای هر مناسبتی باشد. اگر می خواهید گل ارکیده هدیه دهید و یا آن را برای نگهداری در منزل تهیه کنید بهتر است اول ببینید چه انتخاب هایی پیش رویتان دارید. خانواده ارکیده گل های بسیار متنوعی دارد که تعداد زیادی از آن ها را می توان در منزل نگهداری کرد. در این مقاله با انواع ارکیده مثل گل ارکیده فالانوپسیس ، گل ارکیده وحشی ، دندروبیوم و … آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

گل ارکیده بنفش

گل ارکیده بنفش

با خانواده ارکیده آشنا شویم

ارکیده ها خانواده ای از گیاهان هستند که تنوع بسیار بالایی در آن دیده می شود. خانواده ارکیداسه شامل بیش از 700 جنس و 28 هزار گونه است که یکی از بزرگترین خانواده های گیاهی محسوب می شود. این خانواده از روی تقارن دو جانبی گل هایش شناخته می شود. بسیاری از این انواع ارکیده را می توان به عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری کرد. ارکیده ها را به صورت گل بریدنی هم استفاده می کنند. در ادامه بعضی از معروف ترین انواع گل ارکیده را به شما معرفی می کنیم.

انواع گل ارکیده وحشی

انواع گل ارکیده وحشی

انواع ارکیده

1. گل ارکیده فالانوپسیس (Phalaenopsis Orchid)

این گل که به ارکیده پروانه ای هم معروف است گیاهی کاملا مناسب برای تازه کارهاست. گل ارکیده فالانوپسیس بومی کشورهای چین و هند است. این گل کم و بیش در تمام طول سال گلدهی دارد. گل ارکیده سفید و بنفش که در بازار می بینید احتمالا از این نوع ارکیده هستند. جنس فالانوپسیس 75 گونه شناخته شده دارد که بیشتر آن ها قابل کشت هستند. گل ارکیده سفید بریستول، یورک، کوبه و گل ارکیده بنفش ممفیس، بوشش و فونتین همگی از انواع ارکیده فالانوپسیس هستند.

گل ارکیده فالانوپسیس

گل ارکیده فالانوپسیس

2. ارکیده کاتاستوم (Catasetum Orchid)

تعداد زیاد گونه های این جنس با گل های براق غیرمعمولشان شناخته می شوند. زادگاه اصلی ارکیده کاتاستوم آمریکای مرکزی و شمالی است و این گیاه آب و هوای گرم و مرطوب را دوست دارد. اگر برگ های ارکیده کاتاستوم شما زرد شدند و شروع به ریزش کردند نگران نباشید. این ارکیده به طور طبیعی برگ هایش را در استراحت زمستانی از دست می دهد. در صورت نگهداری این ارکیده در منزل با فراهم کردن نور کافی برای گیاه و آبیاری منظم می توانید شاهد زیبایی چشمگیر آن باشید.

 

ارکیده کاتاستوم

ارکیده کاتاستوم

3. ارکیده کاتلیا (Cattleya Orchid)

از این نوع ارکیده دو رگه های زیادی گرففته اند. به همین دلیل تنوع رنگ و شکل این انواع ارکیده بسیار بالاست. انواع چند رنگ و خال خال هم در بین آن ها دیده می شود. ارکیده کاتلیا یکی از گل های محبوب برای دسته گل عروس است. این گل را می توان در منزل نگهداری کرد. برای این کار باید نور مناسب را برایش فراهم کنید.

ارکیده کاتلیا

ارکیده کاتلیا

 

4. ارکیده سیمبیدیوم(Cymbidium Orchid)

ارکیده سیمبیدیوم یا ارکیده قایقی گل های کوچکتری نسبت به بقیه انواع ارکیده دارند. اما تراکم زیاد گل ها باعث شده که به همان اندازه جلوه داشته باشند. این جنس ارکیده بومی مناطق استوایی آسیا و استرالیاست. از ارکیده سیمبیدیوم هم به صورت گل گلدانی و هم به صورت گل بریده در دسته گل عروس و … استفاده می شود.

ارکیده سیمبیدیوم

ارکیده سیمبیدیوم

5. ارکیده دندروبیوم (Dendrobium Orchid)

این جنس ارکیده بیش از 1000 گونه را در خود جای داده است. گل ارکیده سفید ، زرد و بنفش در بین این گونه ها یافت می شود. ارکیده دندروبیوم بومی آسیا و استرالیاست. این ارکیده به دلیل مراقب آسان به طور معمول به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می شود. نور زیاد و آبیاری متعادل از نیازهای این ارکیده است.

6. ارکیده اپی دندروم(Epidendrum Orchid)

جنس اپی دندروم بسیار متنوع است و شامل بیش از 1000 ارکیده خالص و تعداد بیشتری دورگه می باشد. گل های این ارکیده کوچک بوده و برای شکوفه دادن خواهان نور نسبتا زیادی هستند. برای پرورش این نوع ارکیده معمولا نیاز به لامپ های رشد است تا نور کافی گیاه تامین شود.

اپی دندروم

اپی دندروم

7. ارکیده وندا(Vanda Orchid)

جنس وندا از ارکیده شامل حدودا 80 گونه است که با گلبرگ های زیبا، معطر و بادوامشان شناخته می شوند. این نوع ارکیده با این که گل های ماندگاری دارد اما نسبت به شرایط محیطی سخت گیر است. برای نگهداری آن باید نور زیاد و رطوبت کافی را برایش فراهم کنید. بهترین دمای نگهداری ارکیده وندا در روز دمای زیر 29 درجه و در شب هوای خنک است.

ارکیدا وندا

ارکیدا وندا

8. ارکیده اونسیدیوم(Oncidium orchid)

ظاهر گل ارکیده اونسیدیوم یک بانوی رقصنده شباهت دارد. این ارکیده نیازهای کمی دارد و نگهداری آن ساده است. یکی از انواع ارکیده اونسیدیوم ارکیده sharry baby است که عطر آن کاملا مشابه عطر کاکائو می باشد. این ارکیده به آبیاری منظم و رطوبت دائمی نیاز دارند و اگر رطوبت کافی تامین نشود برگ ها بدفرم شده و گیاه ظاهر خود را از دست می دهد. ارکیده اونسیدیوم بیش از 300 گونه دارد که بیشتر آن ها اپی فیت هستند. یعنی روی سطح گیاهان دیگر رشد کرده و رطوبت و مواد مغذی را از هوا دریافت می کنند.

 

ارکیده اونسیدیوم

ارکیده اونسیدیوم

9. ارکیده لیکاسته(Lycaste orchid)

این ارکیده به طور طبیعی در دوره خواب زمستانی برگ ریزی دارد. در این حالت ساقه های تیزی نمایان می شوند که اگر مراقب نباشید ممکن است باعث خراش پوست شما شوند. انواع سفید، صورتی، قرمز و بنفش ارکیده لیکاسته موجود است.

ارکیده لیکاسته

ارکیده لیکاسته

10. ارکیده لودیسیا(Ludisia orchid)

ارکیده لودیسیا را با اسم ارکیده جواهر می شناسند. این گل چه در زمان شکوفه دهی و چه غیر از آن ظاهر زیبایی دارد. گل های ریز سفید که در پاییز و زمستان شکوفا می شوند از مشخصه های این ارکیده هستند. این جنس ارکیده بسیار کمیاب است و فقط یک گونه بومی آسیا دارد.

ارکیده لودیسیا

ارکیده لودیسیا

11. ارکیده فایوس(Phaius Orchid)

ارکیده فایوس که بومی آفریقا، آسیا و استرالیا می باشد با برگ های بزرگ و چین خوردهاش شناخته می شود. گلبرگ های این ارکیده به رنگ های بنفش، سفید یا زرد دیده می شوند. برای نگهداری ارکیده فایوس باید نور کامل را برایش فراهم کنید و خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید.

ارکیده فایوس

ارکیده فایوس

12. ارکیده براساوولا(Brassavola Orchid)

ارکیده براساوولا گل های سفید و سبز رنگ و گلبرگ های نازک و ظریف دارد. این گل دارای رایحه قوی می باشد. به خصوص در هنگام عصر که عطر آن آزاد می شود. بسیاری از گونه های براساوولا گیاهانی مقاوم هستند و افراد مبتدی هم می توانند آن ها را نگهداری کنند.

ارکیده براساوالا

ارکیده براساوالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *