گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

با بهترین زمان آبیاری باغچه آشنا شوید

زمانیکه از باغبان ها و افراد با تجربه در زمینه گیاهان در مورد بهترین زمان از روز برای آبیاری گیاهان سوال بپرسید ، همیشه پاسخ های زیادی وجود دارد. تعداد زیادی احتمال در مورد زمان مناسب آبیاری در روز و روش صحیح آن وجود دارد اما در این مقاله با مناسب ترین زمان آبیاری گیاهان در روز آشنا می‌شوید.

با بهترین زمان آبیاری باغچه آشنا شوید

با بهترین زمان آبیاری باغچه آشنا شوید

 

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان چه زمانیست ؟!

بهترین زمانی که می‌توان در روز به  آبیاری گیاهان اختصاص داد، صبح قبل از گرم شدن هوا و آمدن آفتاب است. این کار باعث می شود گیاهان شما بدون از بین رفتن بیش از حد آب و تبخیر زیاد ، آب را جذب کنند. این در حالی است که مطمئن شوید که تا شب شاخ و برگ گیاهتان خشک شد باشد تا خطر بیماری های گیاهی کاهش یابد.

چرا آبیاری در صبح زود بهترین زمان است ؟!

  • آبیاری صبح زود از تبخیر زیاد که باعث هدر رفتن مقدار زیادی آب می شود، جلوگیری می کند.
  • شاخ و برگ گیاه زمان کافی برای خشک شدن قبل از غروب را دارند و از بروز بیماری های قارچی و باکتریایی جلوگیری می کند.
  • گیاهان در طول روز با سرعت بیشتری آب را جذب می کنند ، بنابراین آب دریافتی به جای اینکه در خاک از بین برود ، توسط ریشه جذب می شود.
  • وقتی گیاهان خود را آبیاری می کنید ، جذب آب در خاک شروع می شود و قسمت زیادی از آن به سرعت از محدوده ریشه خارج می‌شود. آبیاری گیاهان در صبح ، هنگامی که سرعت رشد و متابولیسم آنها افزایش می یابد ، ایده آل است، زیرا نیاز آب آنها افزایش می یابد و ریشه ها برای جذب آب آماده می شوند.
  • علاوه بر این ، در اوایل صبح ، خورشید نسبتاً خنک است و تبخیر آب های سطحی کمتر خواهد بود. 
چرا آبیاری در صبح زود بهترین زمان است ؟!

چرا آبیاری در صبح زود بهترین زمان است ؟!

 

با رفتن به سمت ظهر گرمای روز به حداکثر خود می رسد و آب اضافی روی شاخ و برگ ها تبخیر می شود. این مهم ترین مسئله است ، زیرا بدان معنی است که با پایان روز ، آب اضافی روی برگ و ساقه گیاهان شما وجود نخواهد داشت. بیماری های قارچی و باکتریایی محیط مرطوب را دوست دارند ، بنابراین برگ های گیاهی که یک شب خیس می مانند می توانند بیماری های ناخوشایندی را جذب کنند که می تواند به سرعت گیاهان زیبای شما را از بین ببرد.

نکته : قبل از دانستن بهترین زمان برای آبیاری باید بدانید که در ابتدا چرا گیاهان خود را آبیاری می‌کنید ؟! آب برای زنده ماندن آنها ضروری است و این درست است که آبیاری صبح معمولاً بهترین است اما اگر گیاهان شما به شدت تشنه اند ، بهتر است بدون توجه به زمان روز به آنها آب دهید ، نه اینکه منتظر لحظه ای مناسب باشید.

چرا آبیاری در صبح زود بهترین زمان است ؟!

چرا آبیاری در صبح زود بهترین زمان است ؟!

 

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان در آب و هوای گرم

آبیاری گیاهان در هوای گرم نیز مانند هوای خنک است. به بسیاری از افراد گفته شده است که قطرات آب روی گیاه در هوای بسیار گرم می تواند مانند ذره بین های کوچک عمل کرده و گیاهان شما را سوزاند. خوشبختانه ، این افسانه قدیمی حقیقت ندارد. اگر گیاهان شما بتوانند هوای گرم را هنگام خشک شدن شاخ و برگ تحمل کنند ، در صورت مرطوب بودن شاخ و برگ وضعیت آنها بدتر نخواهد شد.

دلیل اصلی توصیه نشدن آبیاری در هوای گرم به دلیل تبخیر است. میزان تبخیر در هوای گرم بسیار بیشتر و رطوبت اغلب کمتر است. این بدان معناست که بیش از این که گیاهان از آب دریافتی استفاده کنند ، بیش از آب مورد نیاز شما در هوا تبخیر می شود.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان

 

آیا در هنگام آبیاری، برگها باید خیس شوند ؟!

در حالی که برخی از گیاهان می توانند آب را از طریق روزنه های برگ خود جذب کنند اما در اکثر آنها آب از طریق ریشه جذب می شود. آبیاری برگ ها می تواند به از بین بردن گرد و غبار از شاخ و برگ کمک کند ، اما باران این کار را برای گیاهان فضای باز شما انجام می دهد ، بنابراین نیازی به این کار نیست.

چند وقت یکبار باید گیاهان را آبیاری کنیم ؟

همانطور که می‌دانید برای اکثر گیاهان داخلی و فضای باز، بهتر است اجازه دهید گیاه و خاک نسبتاً خوب خشک شوند و سپس کاملاً آبیاری شوند. آبیاری کم گیاه به طور مکرر ، آنها را از ایجاد یک سیستم ریشه ای عمیق و قوی منصرف می کند.

آیا گیاهان مقاوم به خشکسالی نیز باید برای آبیاری چک شوند ؟

گیاهانی که برای زندگی در شرایط گرم و خشک سازگار هستند قطعاً می توانند آبیاری کم را تحمل کنند ، اما در دوره های خشکی بیش از حد ، هنوز نیاز به آبیاری دارند. مخصوصا در چند سال اول یا پس از بارگیری مجدد آنها به آبیاری بیشتری نیاز دارند تا سیستم ریشه ای عمیق و قوی داشته باشند.

چند وقت یکبار باید گیاهان را آبیاری کنیم ؟

چند وقت یکبار باید گیاهان را آبیاری کنیم ؟

 

 

1 دیدگاه در “با بهترین زمان آبیاری باغچه آشنا شوید

  1. ساسان گفت:

    سپاس از شما بسیار عالی و آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *