گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات

با بیماریهای گل کالانکوئه آشنا شوید

کالانکوئه یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب است که گل هایی به رنگ های متنوع ایجاد می کند. این گیاه از خانواده ساکولنت هاست و به همین دلیل از مقاومت بالایی برخوردار است اما گاهی ممکن است به دلایلی دچار بیماری شود. در این مقاله با علت بیماریهای کالانکوئه مثل علت گل ندادن گل کالانکوا ، علت زرد شدن برگ کالانکوئه و علت خشک شدن برگ کالانکوئه آشنا می شویم. اگر شما هم می خواهید از گیاهتان در برابر انواع بیماری و افت گل کالانکوا محافظت کنید با ما در این مقاله همراه شوید.

گل کالانکوئه

گل کالانکوئه

بیماریهای کالانکوئه

علت گل ندادن گل کالانکوا :

عوامل مختلفی می توانند علت گل ندادن گل کالانکوا شوند. این گیاه در طول روز به حداقل 6 ساعت آفتاب نیاز دارد تا به گلدهی برسد. البته گیاه روز کوتاه بوده و برای رفتن به خواب قبل از گلدهی دوباره در بهار، نیازمند تاریکی است. در زمستان این تاریکی به صورت طبیعی برای کالانکوئه هایی که در فضای باز رشد می کنند فراهم می شود. اما در شرایط آپارتمان علت گل ندادن گیاه می تواند این باشد که 12 ساعت تاریکی موردنیاز گیاه تامین نمی شود. اگر شرایط نوری و تارکی موردنیاز گیاه را برایش فراهم کنید در طول سال نه فقط یک بار بلکه چندین بار به گل می نشیند.

 

علت زرد شدن برگ کالانکوئه :

زرد شدن برگ کالانکوئه چندین علت دارد که به بررسی آن ها می پردازیم:

آبیاری بیش از اندازه:

مهم ترین علت زرد شدن برگ کالانکوئه، آبیاری زیاد آن است. در فاصله بین دو آبیاری حتما باید اجازه دهید که رویه خاک کامل خشک شود. برای تشخیص زمان مناسب آبیاری می توانید انگشت خود را به اندازه یک بند داخل خاک گیاه ببرید و اگر رطوبتی حس نکردید، آبیاری را انجام دهید. برای رفع مشکل زرد شدن برگ ها سریعا آبیاری را متوقف کرده و اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. نامناسب بودن زهکش خاک و عدم خروج آب هنگام آبیاری هم می تواند باعث خیس ماندن خاک و زرد شدن برگ ها شود.

نور مستقیم:

دریافت نور شدید و مستقیم به خصوص در فصل تابستان ممکن است باعث زرد شدن نوک برگ های کالانکوئه شود. بهتر است در فصل تابستان هنگام ظهر گیاه را در مکانی که نیم سایه داشته باشد قرار دهید.

کوددهی زیاد یا کم:

کمبود عنصری مثل نیتروژن می تواند علت زرد شدن برگ کالانکوئه شود. کوددهی منظم به گیاه در فصول رشد از این مشکل پیشگیری می کند. از طرفی کوددهی زیاد به گیاه به خصوص در دوره استراحت پاییز و زمستان می تواند علت زرد شدن برگ کالانکوئه شود. دقت کنید که در زمان استراحت گیاه به تغذیه نیازی ندارد.

وجود آفت:

وجود آفت هم یکی از عواملی است که باعث ضعیف شدن گیاه و زرد شدن برگ های آن می شود. اگر مشکلی در آبیاری، نور و تغذیه گیاه نبود، گیاه را به دقت بررسی کنید و اگر آفتی مشاهده شد سریعا برای رفع آن اقدام نمایید.

علت زرد شدن برگ کالانکوئه

علت زرد شدن برگ کالانکوئه

 

قرمز و سپس زرد شدن برگ ها:

این مشکل معمولا از آبیاری بیش از اندازه است. آبیاری منظم به خصوص در فصل رشد برای گیاه ضروری است اما نباید اجازه دهید خحاک مدت طولانی خیس و غرقاب بماند. در فاصله بین دو آبیاری حتما باید رویه خاک خشک شود. بازنبودن زهکش گلدان و باتلاقی شدن خاک هم می تواند باعث خیس ماندن خاک و پوسیدگی ریشه شود که خودش را با قرمز شدن و سپس زرد شدن برگ ها نشان می دهد.

علت خشک شدن برگ کالانکوئه :

سرمای هوا و یا خشک بودن محیط نگهداری علت خشک شدن برگ کالانکوئه است. برای رفع مشکل گیاه را به مکان گرم تری منتقل کنید و به کمک غبارپاشی رطوبت گیاه را بالا ببرید.

زرد شدن و ریزش برگ های پایینی:

این مشکل هم مثل بیشتر بیماریهای گل کالانکوئه از آبیاری زیاد گیاه و نبود زهکش مناسب به وجود می آید. فواصل آبیاری را بیشتر کنید و از خروج آب گلدان هنگام آبیاری مطمئن شوید.

پیچ خوردن برگ ها:

این مشکل یا به دلیل دمای نامناسب است و یا به دلیل وجود آفت. دقت کنید که گیاه در محیط خیلی سرد یا خیلی گرم قرار نگرفته باشد و دمای آن متعادل نگه داشته شود. همچنین گیاه را برای داشتن آفت بررسی کنید و در صورت لزوم از سموم آفت کش مخصوص استفاده نمایید.

رشد علفی و دراز شدن ساقه:

رشد طولی و دراز شدن بیش از حد ساقه های کالانکوئه می تواند به دلیل نور کم محیط باشد. گیاه را به مکانی پرنور اما با نور غیرمستقیم منتقل کنید تا مشکل برطرف شود.

بیماریهای کالانکوئه

بیماریهای کالانکوئه

قرمز شدن حاشیه برگ ها:

این مشکل به دلیل کمبود نور، نوسان دمای محیط و سرمای هوا بروز می کند. علت را پیدا کنید و سپس برای رفع آن اقدام نمایید.

کوچک بودن برگ ها و نازک شدن ساقه:

ریز شدن برگ ها و نازک شدن ساقه کالانکوئه به دلیل کمبود نور محیط است. گلدان را در مکانی قرار دهید که نور کافی و غیرمستقیم دریافت کند.

پوسیدگی ساقه:

یکی دیگر از بیماریهای گل کالانکوئه پوسیدگی ساقه آن است که به دلیل آبیاری زیاد و و خیس شدن ساقه هنگام آبیاری به وجود می آید. در این حالت باید سریعا آبیاری را متوقف کنید و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کامل خشک شود. همچنین از خروج آب گلدان هنکگام آبیاری و بسته نبودن زهکش مطمئن شوید. هنگام آبیاری دقت کنید که آب روی ساقه و برگ گیاه نریزد و تهویه محیط مناسب باشد تا گیاه دچار پوسیدگی نشود.

بیماری کالانکوا

بیماری کالانکوا

آفات گل کالانکوئه

شپشک آردآلود:

در صورت مشاهده حشرات ریز سفید رنگ، گیاه شما به شپشک مبتلا شده است. برای از بین بردن این افت گل کالانکوئه ابتدا به کمک یک پنبه و محلول صابونی رقیق برگ ها را تمیز کنید و گیاه را شستشو دهید. اگر آفات از بین نرفتند می توانید از سم دیازینون یا کونفیدور طبق دستور توصیه شده استفاده نمایید.

شته:

شته حشره کوچک سبز رنگی است که از شیره گیاه تغذیه کرده و باعث ضعیف شدن آن می شوند. در مراحل اولیه ابتلا می توانید این افت گل کالانکوا را با فشار آب زیاد از روی گیاه حذف کنید. اما اگر تعداد آفات زیاد باشد بهتر است با سمپاشی گیاه را از شر این حشرات نجات دهید.

افت گل کالانکوا

افت گل کالانکوا

 

6 دیدگاه در “با بیماریهای گل کالانکوئه آشنا شوید

  1. محمود شیبانی گفت:

    عالی

  2. Minaa گفت:

    گل من گل هاش پژمرده شدن و به طرف پایین اویزونن. لبه ی بعضی از برگ هاشم زرد و جمع شده مشکلش چیه؟
    از لحاظ آبیاری هم مشکلی نداره چون خاکش مرطوبه.

    1. تهمینه گفت:

      خاکش نباید مرطوب باشه همیشه متن هم گفته باید کامل خشک بشه بعد اب بدین

    2. همایون گفت:

      برا منم همین طوری شده ولی خاکش خشکه

  3. فاطمه گفت:

    سلام خوبید چه خاکی پاش بریزم وشاخه هاش پایین می‌آید ممنون میشم

  4. الهام گفت:

    داخل گل های من کرم زده چیکار کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *