گیاهان آپارتمانی, مقالات

با بیماری های هاورتیا گورخری آشنا شوید

اگر شما هم به دنبال یک گیاه زیبا اما ساده برای منزل و یا میز کارتان می گردید هاورتیا گورخری یکی از بهترین انتخاب هاست. مانند بقیه ساکولنت ها، هاورتیا گورخری هم نگهداری آسانی دارد و کشتن آن تقریبا ناممکن است. البته آبیاری بیش از اندازه یکی از عواملی است که می تواند باعث بیماری هاورتیا گورخری شود. پوسیدگی ریشه هاورتیا از همین آبیاری زیاد است. عوامل دیگری مثل نور زیاد هم می تواند باعث سوختن برگ هاورتیا شود. برای آشنایی با بیماری های هاورتیا گورخری مثل: پوسیدگی ریشه هاورتیا ، قهوه ای شدن هاورتیا و … با ما در این مقاله همراه باشید.

بیماری هاورتیا

بیماری هاورتیا

معرفی هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری با برگ های سبز تیره و خطوط راه راه سفید گیاهی از گروه ساکولنت هاست. هاورتیا به دلیل شباهت ظاهری، با آلوئه ورا اشتباه می گیرند. جای تعجب نیست که هر دو گیاه در یک خانواده هستند و به همین دلیل ظاهری بسیار شبیه به هم دارند. اما برخلاف آلوئه ورا هاورتیا معمولا رشد خیلی کندی دارد و کوچک است. هاورتیا به مراقبت چندانی نیاز ندارد و حتی می تواند هفته ها بی آبی را تحمل کند. یک مزیت دیگر هاورتیا این است که برای انسان و حیوانات خانگی سمی نیست و با خیال راحت می توان آن را در منزل نگهداری کرد. هاورتیا معمولا به بیماری و آفت دچار نمی شود فقط آبیاری زیاد است که می تواند باعث بروز مشکلاتی در هاورتیا شود. در ادامه با انواع بیماری هاورتیا گورخری بیشتر آشنا می شویم.

 

انواع بیماری هاورتیا گورخری

برگ ها رو به قرمزی می روند:

قرمز یا قهوه ای شدن هاورتیا زمانی اتفاق می افتد که گیاه مرتبا در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد یا این که نور آن خیلی زیاد باشد. در این حالت گلدان را به مکانی تاریک تر منتقل کنید یا برای گیاه سایه ایجاد کنید. بعد از چند هفته قرمزی برگ ها از بین می رود و گیاه به رنگ سبز طبیعی خود برمی گردد.

 

قهوه ای شدن هاورتیا

قهوه ای شدن هاورتیا

 

لکه های سیاه روی برگ ها مشاهده می شود:

همان طور که گفتیم اصلی ترین علت خراب شدن کاکتوس گورخری آبیاری بیش از حد است. بروز لکه های سیاه نشانه پوسیدگی ریشه هاورتیا است که از همین آبیاری زیاد ناشی می شود. پس سیاه شدن هاورتیا به دلیل آبیاری بیش از اندازه روی می دهد. باقی ماندن آب روی برگ ها هم می تواند باعث این مشکل شود. برای رفع مشکل باید فواصل آبیاری را بیشتر کنید و از زهکشی خوب خاک مطمئن شوید.

 

پوسیدگی ریشه هاورتیا

پوسیدگی ریشه هاورتیا

گیاه حالت افتاده پیدا کرده است:

این عارضه همزمان به دو دلیل آبیاری زیاد و بودن در معرض هوای سرد است. به خاطر داشته باشید که هاورتیا گیاهی دوستدار گرماست که به آبیاری متعادل و کمی نیاز دارد. در واقع هاورتیا مثل کاکتوس های بیابانی با شرایط آب کم، هوای گرم و نور زیاد سازگاری پیدا کرده اند. عدم تامین هر کدام از این نیازها می تواند علت خراب شدن کاکتوس گورخری باشد.

برگ های گیاه چروکیده شده اند:

برگ های چروکیده هاورتیا معمولا یا اثر آبیاری نکردن در زمان طولانی است و یا اثر آبیاری بیش از اندازه. برای رفع مشکل ابتدا باید علت را پیدا کنید. اگر خاک گیاه خیلی خشک است نشان دهنده آبیاری کم و اگر خاک خیس مانده نشان دهنده آبیاری بیش از اندازه است. به تناسب علت، آبیاری را به تعادل برسانید تا گیاه دوباره به حالت عادی برگردد. دقت کنید که آبیاری زیاد می تواند باعث پوسیدگی ریشه هاورتیا شود.

نوک برگ ها قهوه ای می شود:

قهوه ای شدن نوک برگ ها یک بیماری رایج هاورتیاست. باید بدانید که این مسئله تا حدی طبیعی است و در هاورتیای سالم هم اتفاق می افتد. اما به طور کلی قهوه ای شدن نوک برگ هاورتیا نشانه کمبود رطوبت گیاه است. هاورتیا را به هیچ وجه نباید نزدیک منبع گرما مثل رادیاتور قرار دهید. برای جلوگیری از ادامه بیماری لازم است که گیاه را به مکان دیگری منتقل کنید.

قهوه ای شدن نوک برگ ها

قهوه ای شدن نوک برگ ها

برگ های پایینی تغییر رنگ می دهند:

اگر در برگ های پایینی یعنی برگ های پیر تغییر رنگ مشاهده کردید احتمالا علت آن آبیاری نامناسب است. ممکن است خاک زهکشی خوبی نداشته باشد و ماندن آب در خاک باعث بیماری قارچی شود. در این حالت باید میزان آبیاری را پایین بیاورید تا گیاه در اثر پوسیدگی از بین نرود.

برگ ها زرد و بی رنگ می شوند:

برگ های زرد یا بی رنگ معمولا نشانه نور زیاد است. اگر گیاه در معرض نور شدید و مستقیم آفتاب قرار بگیرد برگ ها شروع به سوختن می کنند. اولین نشانه هایی که در این حالت ظاهر می شوند، زرد و بی رنگ شدن برگ هاست. اگر این علائم را مشاهده کردید سریعا گلدان را به مکانی با نور غیرمستقیم ببرید تا دچار سوختگی نشود.

بیماری هاورتیا گورخری

بیماری هاورتیا گورخری

آفات هاورتیا گورخری

شپشک آردآلود:

برای تشخیص این آفت به دنبال نقاط سفید پودری در سطح برگ ها باشید. اگر متوجه این آفت شدید به کمک یک پنبه آغشته به الکل به آرامی برگ ها را تمیز کنید تا آفت ها از بین بروند.

کنه عنکبوتی:

مشاهده ساختارهای تارعنکبوتی زیر برگ های گیاه نشانه حمله کنه به گیاه است. برای دفع این کنه ها می توانید از سم کنه کش استفاده کنید.

 

16 دیدگاه در “با بیماری های هاورتیا گورخری آشنا شوید

  1. اکرم گفت:

    برگ های پایینی هاورتیای من به مرور داره قهوه ای و خراب میشن علتش چیه؟ و راه درمانش هم چیه؟
    البته گیاهم پاجوش های زیادی داره که سالمن و فقط گیاه مادر از قسمت پایینش داره خراب میشه.

    1. رضا گفت:

      هاورتیای منم دقیقا همین مشکل رو پیدا کرده، فکر کنم خاکش زهکشی مناسب نداره

  2. Saeed گفت:

    سلام
    بهتره بجای تاریک تر منتقل بشه

    1. Reza گفت:

      سلام خسته نباشین من یدونه هاورتیا ابلق خریدم این بعد 3ماه که شده الان برگاش خشک میشن ومیپوسن علتشو میشه بگین

      1. Reza گفت:

        لطفا اگه میشه کمکم کنین حیفه نمی‌دونم چیکار کنم قارچ کش هم زدم ممنونم ازتون

      2. سعید گفت:

        سلام زیاد آبش دادی ريشش خشک شده

  3. Reza گفت:

    لطفا اگه میشه کمکم کنین حیفه نمی‌دونم چیکار کنم قارچ کش هم زدم ممنونم ازتون

    1. زهرا گفت:

      سلام من ب تازگی هاورتیا خریدم ولی گلم افتاد پایین و ریشه هاش از خاک اومده بیرون میشه بگید الان چکار کنم؟!))):

  4. روژان گفت:

    سلام هاورتیا ی من برگ های قدیمی اش تیره شدن رشد اش نسبتا خوبه برگ های جدیدش سبزن ولی برگ های دیمی اش تیره ان چرا ؟؟
    چطوری خوب اش کنم؟؟

  5. زهرا گفت:

    سلام من ب تازگی هاورتیا خریدم ولی گلم افتاد پایین و ریشه هاش از خاک اومده بیرون میشه بگید الان چکار کنم؟!))):

  6. عرفان گفت:

    سلام.من یه هاورتیا گورخری خیلی سالم دارم و هیچ بیماری نداره.برگ های داخلیش اون اخرشون که چسبیده به برگ های دیگه هست قهوه ای روشن هست خودم فکر میکنم که چم محل قرار گرفتن برگ های دیگه هست اینجوریه.دقیقه جایی که برگا بهم میچسبن

  7. فاطمه گفت:

    سلام
    هاورتیای من انگار داره جمع میشههه
    چیکارش کنم چرا اینجوری شده؟ಥ_ಥ

  8. علی گفت:

    سلام هاورتیای من چن تا از بوته های وسطیش،انتهاشون که نزدیک ریشه هست،به رنگ قهوه ای کم رنگ در اومده؛این به خاطره رشدشونه؟ یا ممکنه به خاطر جذب مجدد آب اضافی آبیاری مانده در زیره گلدان توسط پیتماس باشه(که باعث ماندگاری بیشتر رطوبت در ریشه میشه) ؟

  9. .. گفت:

    سلام
    من یه هاورتیا داشتم ولی بعد چند روز یکدفعه برگاش قهوه ای شدن و الان کاملا قهوه ای هست فقط یه برگش سبزه
    نوک براش هم خشک شده
    میتونید بگید مشکلش چیه و آیا میشه درستش کرد یا دیگه کامل خراب شده؟

    1. M گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر گیاهی که از حالت طبیعی خودش خارج میشه یه نشونه برای نامناسب بودن شرایط نگهداریشه
      معمولاً تمام گیاهان به یکی از این سه دلیل یعنی نور نامناسب ، آبیاری نامناسب و خاک نامناسب دچار مشکل میشن
      زهکشی خاک گلدونتون رو چک کنید و اگه خیلی وقته خاکش رو عوض نکردیم بهتره با یه خاک مناسب خاکش رو عوض کنین ، آبیاریشو منظم کنید و زمانی که به اندازه یک یا دو بند انگشت از سطح خاک خشک شد بهش آب بدین و در یک محیط روشن که نور خیلی زیاد و مستقیمی بهش نخوره نگهداری کنید
      انشالله مشکلش برطرف میشه

  10. عارف گفت:

    من دو تا گلدون هاورتیا دارم که یکیشون رو حدود یکساله دارم و اون یکی رو دو ماهه
    اول اینکه به شدت سرعت رشدشون کمه و یجورایی فقط ارتفاع بعضی برگاشون رشد میکنه
    اولیه هم برگای پایینش زرد شدن و با یه دست زدن کنده میشن
    امروز هم متوجه شدم که یه ذره کوچک نارنجی رنگ متمایل به قرمز روی گلم هست و با دست کندمش
    علت این مشکلات هاورتیا من چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *