کاکتوس, مقالات

با بیماری ها و مشکلات اشوریا آشنا شوید

اشوریا یکی از محبوب ترین انواع ساکولنت ها است. شکل خاص برگ ها  و متنوع بودن رنگ آن ها باعث شده که اشوریا به گل ها شباهت زیادی داشته باشد. به دلیلی همین ظاهر خاص از اشوریا در گل آرایی، ساخت تراریوم ها و … استفاده می شود. ساکولنت ها گیاهانی مقاوم هستند. اما بعضی از بیماری ها می تواند آن ها را تهدید کند. بیشتر انواع بیماری اشوریا ناشی از رطوبت و آبیاری زیاد یا نور کم است. در این مقاله با مشکلات اشوریا مثل ریزش برگ اشوریا و علت زرد شدن برگ اشوریا آشنا می شویم با ما همراه باشید.

ساکولنت اشوریا

ساکولنت اشوریا

بیماری ها و مشکلات اشوریا

لکه های سیاه روی برگ ها:

یک بیماری اشوریا لکه های سیاه روی برگ آن است. لکه های خشک و سوخته روی برگ ها نشانه نور مستقیم است. اما لکه های سیاه آبدار به دلیل بیماری قارچی است. این بیماری معمولا با زرد شدن برگ های پایینی و ریزش آن ها همراه است. برای رفع مشکل باید گلدان را به مکانی با نور غیرمستقیم ببرید. اگر هم آبیاری زیاد است بگذارید خاک گلدان کاملا خشک شود. قبل از هر بار آبیاری خاک را بررسی کنید که رطوبت در آن نمانده باشد. سپس اقدام به آبیاری کنید.

بیماری اشوریا

بیماری اشوریا

سوختگی لبه برگ اشوریا:

عوامل متضادی مثا آبیاری زیاد یا کم و همچنین نور زیاد یا کم می تواند باعث بروز این مشکل در اشوریا شوند. برای رفع مشکل ابتدا باید علت آن را ریشه یابی کنید و بعد در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

مشکلات اشوریا

مشکلات اشوریا

جمع شدن برگ ها اشوریا:

این عارضه در اشوریا می توانید چندین علت داشته باشد. آبیاری بیش از حد یا کم و کمبود مواد مغذی از دلایل جمع شدن برگ های اشوریا هستند. برای این که گیاه به این مشکل دچار نشود، قبل از آبیاری اجازه دهید خاک گیاه خشک شود. همچنین برای تقویت گیاه هر سه هفته یکبار در فصل بهار و تابستان به آن کود مخصوص کاکتوس بدهید.

ریزش برگ اشوریا:

یکی دیگر از مشکلات نگهداری اشوریا ریزش برگ های آن است. ریزش برگ اشوریا می تواند علت های مختلفی داشته باشد. قرار گزفتن گیاه زیر نور مستقیم خورشید باعث این مسئله می شود. همچنین جابه جا کردن زیاد گیاه و قرار دادن آن در محل های شلوغ و پر تردد موجب ریزش برگ اشوریا می شود. یک عامل مهم دیگر دمای محیط است. قرار گرففتن گیاه در محیط های سرد یا گرم و به خصوص نزدیگ وسایل گرمایشی و سرمایشی باعث ریزشش برگ ها می شود.

رشد علفی اشوریا:

اشوریا با قرار گرفتن در نور کم دچار این مشکل می شود. در این حالت ساقه طویل می شود و فاصله بین برگ ها افزایش پیدا می کند. در نور کم برگ ها هم کوچمک می شوند. در صورت مشاهده این علائم باید گیاه را به مکانی با نور بیشتر و البته غیر مستقیم منتقل کنید.

مشکلات نگهداری اشوریا

مشکلات نگهداری اشوریا

 

مسمومیت با مواد شیمیایی:

اگر در دادن کود شیمیایی به اشوریا زیاده روی کنید، گیاه مسموم شده و شادابی خود را از دست می دهد. میزان صحیح مصرف یک قاشق چایخوری در 1 لیتر آب است که باید هر دو هفته یکبار به گیاه داده شود. اگر گیاهتان دچار مسمومیت شد باید سریعا آن را به یک ظرف بزرگتر پر از آب(مثلا وان حمام) منتقل کنید. آب باید کل سطح خاک را در بر بگیرد. بعد از حدود 20 دقیقه گلدان را در آورده و بگذارید آب اضافی از خاک خارج شود. این کار باعث شسته شدن خاک و حذف مواد شیمایی اضافی آن می شود و جلوی گسترش مسمومیت به کل گیاه را می گیرد.

مشاهده حشرات ریز سیاه:

اگر در اطراف گیاه حشرات ریز سیاه رنگی مشاهد کردید ابتدا بهتر است محلول آب و صابون رقیق به گیاه اسپری کنید. این کار را هر 4 روز یکبار تکرار کنید. اگر مشکل رفع نشد به سراغ حشره کش های مخصوص بروید.

آبیاری نامناسب اشوریا:

دقت کنید که آبیاری با آب سرد نباید انجام شود. بهتر است آب لوله کشی را به مدت 24 ساعت کنار بگذارید و بعد برای آبیاری گیاه استفاده کنید. همچنین باقی ماندن آب در خاک باعث پوسیدگی ریشه می شود. برای جلوگیری از این مشکل باید از زهکشی بالای خاک مطمئن شوید و آبیاری را بعد از خشک شدن خاک انجام دهید. همچنین برای جلوگیری از پوسیدگی گیاه باید از ریختن آب روی برگ ها پرهیز کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *