گل ها, مقالات

با بیماری گل هورتانسیا آشنا شوید

هورتانسیا یا ادریسی گلی با ظاهری دوست داشتنی است که هم نوع گلدانی و هم گل شاخه ای آن محبوبیت زیادی دارد. اگر از ادریسی نگهداری می کنید حتما باید با شرایط موردنیاز و همچنین مشکلات گل هورتانسیا آشنا باشید. علت پژمرده شدن گل هورتانسیا ، زرد شدن برگ هورتانسیا و … می تواند وجود بیماری در گیاه باشد. در این مقاله انواع بیماری گل هورتانسیا و روش پیشگیری و درمان هر یک را به شما معرفی می کنیم. اگر شما هم از این گل زیبا نگهداری می کنید و می خواهید همیشه آن را سالم و شاداب نگه دارید، با ما همراه شوید.

انواع بیماری گل هورتانسیا

گل ندادن ادریسی:

گل ندادن یکی از رایج ترین مشکلات گل هورتانسیا است. این عارضه می تواند ناشی از هرس نامناسب گیاه و قطع کردن گل ها باشد. سرمای هوا در زمستان و نور کم هم می تواند باعث عدم گلدهی ادریسی شود. برای جلوگیری از این مشکل گیاه را از سرمای شدید در زمستان محافظت کنید و آن را در محیط پرنور بکارید.

زرد شدن برگ هورتانسیا:

زرد شدن برگ ها معمولا به دلیل کمبود مواد مغذی اتفاق می افتد. اگر برگ های جدید زرد می شوند احتمالا PH خاک قلیایی است و گیاه کمبود آهن دارد. اما اگر برگ های پیر زرد شده و می ریزند نشانه کمبود نیتروژن است. در حالت اول از کودهای آهن دار و در حالت دوم از کودهای نیتروژن دار برای رفع مشکل استفاده کنید.

علت پژمرده شدن گل هورتانسیا

زرد شدن برگ هورتانسیا

علت پژمرده شدن گل هورتانسیا:

علت پژمرده شدن گل هورتانسیا آبیاری کم یا زیاد است. اگر گیاه پژمرده شده اما خاک آن کاملا خیس و مرطوب است باید سریعا آبیاری را متوقف کنید. ممکن است ریشه به دلیل غرقاب بودن خاک در حال پوسبدگی باشد. اگر آبیاری مناسب است باید موارد دیگر را بررسی کنید. گرمای هوا و آفتاب شدید هم می تواند باعث پژمردگی گل هورتانسیا شوند. اگر علت پژمردگی گل هوررتانسیا آفتاب شدید بود، سریعا آن را به محیطی خنک تر و سایه منتقل کنید.

علت پژمرده شدن گل هورتانسیا

علت پژمرده شدن گل هورتانسیا

سوختگی برگ های ادریسی:

یک نوع بیماری گل هورتانسیا سوختگی برگ های آن است. این عارضه در تابستان که نور آفتاب شدید و مستقیم است در گیاه بروز می کند. در این زمان حتما باید رطوبت را برای گیاه تامین کنید و به آبیاری توجه بیشتری داشته باشید. بهتر است هنگام ظهر که آفتاب مستقیم است گلدان گیاه را به مکانی با نور کمتر منتقل کنید تا برگ ها دچار سوختگی نشوند.

 

بیماری های قارچی

زنگ بوتیریس

این قارچ می تواند جوانه گل ها ها را تحت تاثیر قرار دهد و حتی باعث مرگ گل ها قبل از باز شدن آن ها شود. به علاوه گل های آسیب دیده هنگام ریزش مکن است روی برگ ها افتاده و آن ها را هم آلوده کنند. اولین نشانه این بیماری مشاهده لکه های آبکی روی گل هاست. این لکه ها رنگ قهوه ای مایل به قرمز به خود می گیرند. قارچ بوتیریس در شرایط رطوبت زیاد گیاه را تهدید می کند. برای جلوگیری از این مشکل هنگام آبیاری مواظب باشید برگ ها و گل ها خیس نشوند و فقط ریشه را آبیاری کنید. همچنین اگر گیاه به قارچ مبتلا شد گل ها و برگ های آلوده را جدا کنید تا بیماری به بقیه قسمت های گیاه منتقل نشود. استفاده از قارچکش هایی مثل مانکوزب می تواند به رفع بیماری کمک کند.

بیماری گل هورتانسیا

بیماری گل هورتانسیا

لکه برگی

لکه برگی یکی از انواع بیماری قارچی گلهای آپارتمانی مثل هورتانسیا است. این بیماری توسط قارچی به نام سرکوسپورا ایجاد می شود. علامت آن مشاهده لکه های بنفش و قهوه ای در قسمت پایینی گیاه است. این لکه ها به تدریج بزرگ تر می شوند و در نهایت برگ ها زرد شده و می ریزند. آبیاری بدون خیس کردن برگ ها می تواند به پیشگیری از این بیماری قارچی کمک کند. برای رفع آلودگی در گیاهان مبتلا می توانید از انواع قارچ کش استفاده کنید.

زرد شدن برگ هورتانسیا

زرد شدن برگ هورتانسیا

سفیدک پودری

سفیدک پودری آفتی قارچی است که به صورت پودر سفیدرنگی روی سطح برگ ها ظاهر می شود. این قارچ می تواند جوانه های جدید را هم آلوده کند و باعث توقف رشد آن ها شود. برای پیشگیری از بیماری سفیدک پودری باید به تهویه مناسب گیاه توجه داشته باشید.

مشکلات گل هورتانسیا

مشکلات گل هورتانسیا

بیماری های باکتریایی

پژمردگی باکتریایی

یک علت پژمرده شدن گل هورتانسیا بیماری باکتریایی است. این بیماری مهم باکتریایی به صورت زنگی روی برگ ها و خوشه گل ها دیده می شود. اگر بیماری پیشروی کند موچب پژمردگی گیاه و پوسیدگی ریشه می شود. این بیماری در شرایط هوای گرم و باران های شدید بروز پیدا می کند. برای مبارزه با بیماری های باکتریایی روش شیمیایی وجود ندارد. فقط می توانید قسمت های آلوده را جدا کنید تا بیماری منتقل نشود.

لکه برگی باکتریایی (زانتوموناس)

باکتری عامل لکه برگی می تواند از طریق زخم های گیاه به آن وارد شود. مشاهده لکه های آبکی روی برگ ها می تواند نشانه بیماری باکتریایی باشد. لکه ها به مرور زمان تیره تر و بزرگتر شده و در نهایت موجب مرگ برگ ها می شوند.

 

1 دیدگاه در “با بیماری گل هورتانسیا آشنا شوید

  1. زهرا گفت:

    با سلام ، گل ادریسی من از پایین شروع به برگ دادن می کنه ولی برگهای خیلی کوچک و از بالا همه ی برگها و شاخه ها خشک شدن بطوریکه خیلی کوتاه شده و برگهای کوچیک هم از سر برگها شروع به خشک شدن میکنه . و گل خیلی کوچکی داده ، من ریشه هاش رو هم نگاه کردم سالم بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *