گل ها, گیاهان دارویی, مقالات

با خواص گل بابونه و نگهداری آن آشنا شوید

امروزه گل بابونه به دلیل زیبایی و گل‌های معطرش به طور گسترده برای تزیین فضاهای بیرونی و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های پرورش گل بابونه این است که افراد عادی و غیرحرفه‌ا‎‌ی هم می‌‍‌توانند از آن نگهداری کنند. علاوه بر این بابونه خواص دارویی و درمانی بسیاری هم دارد که مورد توجه‌اند. مثلا این که بابونه خاصیت آرامش‌بخشی دارد و از آن در تهیه چای و دمنوش استفاده می‌شود. در این مقاله با خواص گل بابونه ، شرایط نگهداری گل بابونه و … آشنا می‌شویم. اگر شما هم به پرورش این گل زیبا و مفید علاقه دارید با ما همراه باشید.

گل بابونه

گل بابونه

معرفی گل بابونه

بابونه گیاهی یکساله و علفی از خانواده Asteraceae است. زادگاه اصلی بابونه اروپا، شمال آمریکا و آرژانتین می‌باشد. نام انگلیسی گل بابونه chamomile است. این گیاه به خوبی خود را با سرمای زمستان سازگار می‌کند. گل بابونه در مناطق معتدل به عنوان علف هرز یونجه و ذرت می‌روید. ارتفاع این گل می‌تواند بین 30 تا 80 سانتی‌متر باشد. اگر بابونه را در خاک‌های شور و با حاصلخیزی کم پرورش دهید گیاهانی بسیار کوتاهتر( حدود 5 سانتی‌متر) به وجود می‌آید. پس شرایط محیطی در رویش بابونه بسیار موثر واقع می‌شود. گل‌های سفیدرنگ بابونه با گل آذین کاپیتول به صورت تکی در انتهای ساقه‌های اصلی و فرعی قرار گرفته‌اند. این گل دارای میوه فندقه است که به رنگ خاکستری یا زرد روشن دیده می‌شود.

عکس گل بابونه

عکس گل بابونه

خواص گل بابونه

گیاه بابونه خواص دارویی زیادی دارد که از گذشته مورداستفاده بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین خواص گل بابونه بهبود بیماری‌های معده مثل زخم و ورم است. این گل به تقویت اعصاب هم کمک میکند. از دیگر خواص گل بابونه می‌توان به افزایش ترشح شیر در مادران شیرده، درمان سردرد و میگرن، درمان سنگ مثانه و … اشاره کرد. همچنین به کسانی که مشکل بی‌خوابی دارند مصرف دمکرده بابونه قبل از خواب توصیه می‌شود. برای تهیه دمکرده بابونه کافیست یک قاشق چایخوری بابونه خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و دم کنید.

خواص گل بابونه خشک شده

خواص گل بابونه خشک شده

مضرات بابونه

در کنار همه خواص گل بابونه، این گل مضراتی هم دارد که بهتر است آن‌ها را بشناسید. بابونه گیاهی از خانواده آفتابگردان است. این خانواده گل‌ها در بعضی از افراد واکنش‌های شدید آلرژیک ایجاد می‌کنند. از علائم این آلرژی جوش‌های پوستی و خارش است. در موارد شدیدتر ممکن است باعث تورم گلو و تنگی نفس هم بشود. چشم‌های این افراد در تماس با گیاه بابونه التهاب پیدا می‌کند. در واقع افراد دارای حساسیت تا زمانی که دچار این واکنش‌ها نشوند از آلرژی خود اطلاع پیدا نمی‌کنند. همچنین استفاده از بابونه به دلیل خاصیت آرامش‌بخشی هنگام رانندگی و خواب‌آلودگی توصیه نمی‌شود.

 

شرایط نگهداری گل بابونه

نور

یکی از عوامل مهم در شرایط نگهداری گل بابونه نور است.گل بابونه در طول دوره رویش نیاز به نور کافی در طول روز دارد. کاشت گیاه در سایه موجب کاهش کیفیت گلدهی می‌شود.

آبیاری

آبیاری مناسب رشد خوب هر گیاهی را تضمین می‌کند. دفعات آبیاری این گل هم در فصول مختلف متناسب با دمای هر فصل صورت می‌گیرد. در فصول بهار و تابستان که هوا گرمتر است گیاه به آبیاری بیشتری احتیاج پیدا می‌کند. در فصل پاییز و زمستان نیاز به آبیاری کمتر می‌شود. دقت کنید که خاک زهکشی خوبی داشته باشد تا آب به راحتی خارج شده و در خاک نماند. در صورت ماندن آب اضافی در خاک ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه از بین می‌رود. بابونه به طور کلی می‌تواند کم آبی را تا حدی تحمل کند. اما بهترین کار برای تضمین رشد گیاه آبیاری عمیق بعد از خشک شدن خاک است.

دما

بابونه بومی مناطقی با آب‌وهوای معتدل است. بهترین دما برای نگهداری آن 6- تا 28 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این گل کاهش دما در زمستان را تا حدی تحمل می‌کند. البته کاهش دما به زیر 6- درجه موجب یخ‌زدگی و در نهایت سیاه شدن و ریزش برگ‌های گیاه می‌شود.

خاک

خاک گل بابونه بهتر است شوری زیادی نداشته باشد. پرورش بابونه در خاک شور باعث گلدهی و رشد کمتر گیاه می‌شود.  مخلوط خاک لومی، ماسه‌ای و شنی برای بابونه مناسب است. همچنین دقت کنید که خاک کاشت بابونه غنی از مواد آلی باشد.

گلدهی

زمان گلدهی بابونه در شرایط اقلیمی مختلف و محل کاشت، متفاوت است. گل‌های خودرو نسبت به انواع کشت‌ شده زودتر به گلدهی می‌رسند. در انواع خودرو اولین گل‌ها را می توان در اواخر فروردین مشاهده کرد. انواع کشت شده معمولا در اردیبهشت ماه به گلدهی می‌رسند. بعد از آن همه گل‌ها در مدت 10 تا 16 روز پدیدار می‌شوند.

شرایط نگهداری گل بابونه

شرایط نگهداری گل بابونه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *