کاکتوس, مقالات

با شرایط نگهداری افوربیا آشنا شوید

انواع کاکتوس افوربیا از محبوبترین ساکولنت های موجود در بازار هستند که طرفداران زیادی دارند. خانواده افوربیا جمعیت زیادی دارد که همگی دارای نگهداری راحت و نسبتا یکسان اما شکل ظاهری متفاوت هستند. مقاومت بالا، مراقبت اندک و سازگاری بالای این ساکولنت با محیط باعث شده است که برای مبتدیان در زمینه گل و گیاه نیز گزینه مناسبی باشد. اگر شما هم به این ساکولنت عجیب و خاص علاقه دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط نگهداری افوربیا بیشتر آشنا شوید.

نگهداری افوربیا سبز

با افوربیا بیشتر آشنا شویم

ساکولنت افوربیا (Euphorbia Cactus) بومی آفریقای جنوبی است و در بیایان های خشک رشد می‌کند. این ساکولنت عجیب دارای یک تنه بلند با انشعاب های متعدد است که فرم زیبا و خاصی به آن می‌دهند. از نظر فنی، افوربیاها کاکتوس نیستند و ساکولنت های عجیب و خاردار هستند که معمولا آنها را در دسته کاکتوس ها قرار می‌دهند. اما برخی از انواع افوربیا از نظر شکل فیزیکی و ویژگی های تکامل یافته، شباهت بسیار زیادی به کاکتوس ها دارند مانند افوربیاهای آمریکای شمالی و جنوبی و کاکتوس های بومی بیایان های ماداگاسکار و جنوب آفریقا که نسبت به خشکی و گرما تحمل بالایی دارند. اما به صورت کلی حدود 850 نوع از آنها به عنوان ساکولنت طبقه بندی می‌شوند.

افوربیا از بزگترین گونه های گلدار است که در بهار به گل می‌نشیند و گلهای آن تا تابستان دوام می‌آورند و در زمستان به خواب می‌روند. این کاکتوس تنه بلندی دارد که می‌تواند در داخل آپارتمان تا 2 متر ارتفاع داشته باشد اما ارتفاع این گیاه در طبیعت و زادگاه خودش به 12 متر هم می‌رسد.

نکته : افوربیا دارای یک شیره سفید رنگ به نام لاتکس است که در صورت تماس با دست برای انسان سمی است.

نگهداری افوربیا قرمز

محبوبترین انواع افوربیا

افوربیا دارای 2400 نوع مختلف است که همگی دارای شباهت ظاهری هستند. گونه های مختلف افوربیا در مناطق متعددی مانند آسیا، اروپا، ماداگاسکار، استرالیا و جزایر اقیانوس آرام رشد می‌کنند اما اکثر آنها متعلق به مناطق گرمسیری هستند.

  • Euphorbia trigona افوربیا تریگونا : که معمولا به عنوان درخت شیر ​​آفریقایی شناخته می‌شود.
  • Euphorbia lactea افوربیا لاکتی : یا کاکتوس اژدها
  • Euphorbia ignes افوربیا ایگنس

انواع افوربیا

با شرایط نگهداری افوربیا آشنا شوید

آبیاری :

افوربیا نسبت به خشکی مقاوم است و می‌تواند برای مدت کم در خشکسالی زنده بماند و تنها قانون اصلی در مورد آبیاری آن این است که از آبیاری زیاد پرهیز کنید. اجازه دهید بین دو آبیاری خاک به طور کامل خشک شود و سپس آبیاری مجدد را انجام دهید.

در فصل زمستان، دفعات آبیاری را کمتر کنید و تنها در حد مرطوب شدن سطح خاک و جلوگیری از پژمرده شدن آن را آبیاری کنید. اما در فصول گرم بعد از خشک شدن خاک به آبیاری آن اقدام کنید. بهتر است آبیاری افوربیا را صبح ها قبل از طلوع خورشید و افزایش دما انجام دهید.

نور :

افوربیا دوستدار نور زیاد غیر مستقیم، نیم سایه و نیمه آفتابی است و بهتر است حداقل چهار ساعت در روز زیر نور روشن و در عین حال غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد. اگر گیاه را در داخل خانه نگهداری می کنید، بهتر است آن را در کنار پنجره ای رو به جنوب یا جنوب شرقی قرار دهید. این امر درست است که افوربیا دوستدار نور خورشید است اما از قرار دادن آن در زیر نور مستقیم و شدید خورشید به خصوص در زمان ظهر خودداری کنید چرا که سبب سوختگی آن می‌شود.

دما :

گونه های افوربیا میزان تحمل دمایی متفاوتی دارند اما آنها به دلیل بودن در زادگاهی گرمسیری، آب و هوای تابستانی را دوست دارند و حداقل دمای زمستانی که می‌توانند تحمل کنند متفاوت است.

به عنوان مثال، گونه هایی از غرب و مرکز آفریقا و مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکا، در زمستان به دمای بین 13 تا 15 درجه سانتی گراد نیاز دارند. اما گونه هایی از شرق آفریقا و ماداگاسکار به دمای بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد نیاز دارند. گونه هایی از آفریقای شمالی و جنوبی نیز وجود دارند که به دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد نیاز دارند. اما با اطمینان می‌توان گفت که تمامی افوربیا ها در دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد آسیب خواهند دید.

نکته : اگر گیاه خود را در داخل خانه نگهداری می‌کنید، توصیه می‌شود آن را از بهار تا اواخر پاییز در فضای باز، مانند باغ یا بالکن، نگهداری کنید.

خاک :

افوربیا حساسیت زیادی به ترکیبات خاک ندارد و حتی در خاک خشک و فقیر نیز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. اما خاک آن باید زهکشی بالایی داشته باشد تا آب اضافی به راحتی از آن عبور کند. خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت برای آنها مناسب است. همچنین می‌توانید با افزودن سنگریزه، شن یا ماسه به انواع خاک های آپارتمانی یک خاک خوب برای این کاکتوس تهیه کنید. توصیه می‌کنیم از خاکی با pH از 6.1 که اسیدی خفیف است تا 7.8 که کمی قلیایی است استفاده کنید.

گلدان مناسب :

در مورد جنس گلدان مناسب افوربیا باید گفت که نوع سفالی برای آن مناسبتر است چرا که رطوبت اضافی را تبخیر می‌کند. همچنین باید گلدانی را انتخاب کنید که قطر آن بین 5 تا 7.5 سانتی متر بیشتر از اندازه قطر تنه باشد. توجه داشته باشید که گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد و از سنگ در کف گلدان برای زهکشی بیشتر استفاده کنید.

کوددهی :

گونه های مختلف افوربیا نیازمند کود مخصوص به خود هستند اما همه آنها در فصل رشد به یک کود عمومی نیاز دارند. افروبیاهای گلدانی در طول فصول رشد بهار و تابستان به تغذیه منظم نیاز دارند. می‌توانید از کود های N-P-K با درصد 6-7-1 استفاده کنید و طبق دستور با آب ترکیب کرده و یه گیاه خود بدهید. همانطور که می‌دانید NPK مخفف نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و سپس سری سه عددی درصد این مواد مغذی موجود در فرمول را نشان می‌دهد.

هرس :

افوربیا به طور مداوم منشعب می‌شود و تنه آن ممکن است تاب تحمل انشعاب ها را نداشته باشد.علاوه بر این، افوربیا کاکتوسی مرتفع است و ارتفاع آن بسیار بلند می‌شود. بنابراین برای کنترل ارتفاع و تعداد انشعاب هایاین کاکتوس می‌توانید آن را به طور دلخواه هرس کنید. می‌توانید از ساقه های بریده شده برای تکثیر افوربیا نیز استفاده کنید.

نکته : فراموش نکنید که همیشه هنگام هرس کردن یا بریدن قسمتی از افوربیا از دستکش و عینک استفاده کنید. زیرا شیره سفید رنگ آنها می‌تواند پوست شما را تحریک کند و اگر وارد چشم شود، ممکن است بینایی شما را دچار مشکل کند. در صورت تماس با شیره، بلافاصله آن را با آب بشویید.

تعویض گلدان :

همانطور که گفته شد افوربیا رشد زیادی دارد و در نتیجه با توجه به بزرگ شدن ابعاد به تعویض گلدان نیاز دارد. این ساکولنت به تعویض سالیانه نیاز ندارد و هر دو الی سه سال یکبار می‌توانید گلدان آن را تعویض کنید. زمان ایده آل برای جابجایی ساکولنت ها اوایل بهار است که فصل رشد آن آغاز شده است.

نکته : هنگامی که گیاهان خود را به گلدان بزرگتر با خاک جدید منتقل می‌کنید، قبل از آبیاری مجدد یک تا دو هفته صبر کنید.

نگهداری افوربیا

6 دیدگاه در “با شرایط نگهداری افوربیا آشنا شوید

  1. شاهسواری گفت:

    سلام ،من گل افوربیا دارم اما داره شاخه های اون خشک و بدون آب می شده. رنگش خوبه فقط گوشتی نیست ولی دار نیست نمی دونن علتش چیه

  2. ایلیا گفت:

    سلام
    گل افوربیای من برگ هایش خوش شده است به نظر شما باید چیکار کنم ؟

    1. علی رضایی گفت:

      سلام
      من خودم یه گلخونه کوچیک توی حیلطمون دارم
      فکر کنم دمای محیطی که گیاهتون رو گذاشتید بالاست یا فکر کنم خیلی محیط خشکه

  3. ایلیا گفت:

    سلام
    گل افوربیای من برگ هایش خوش شده است .
    به نظر شما باید چیکار کنم؟

    1. س گفت:

      آیا منظور شما خشک است؟

  4. صهبا گفت:

    آفربیای من اصلا ریشه ندارد امروزطی چند روز دیدیم حالش خوب نیست و گلدانش را عوض کردیم دیدیم راه کار چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *