اخبار, گیاهان آپارتمانی, مقالات

با فواید گل پتوس آشنا شوید

پتوس یکی از زیباترین و مفیدترین گیاهانی است که می‌توانید به راحتی آن را در منزل نگهداری کنید. این گیاه علاوه بر زیبایی منحصر به فردش خواص بسیاری هم دارد. تصفیه کردن هوا، جذب کربن دی اکسید، افزایش رطوبت محیط و … از جمله فواید گل پتوس برای سلامتی انسان هستند. البته خواص گیاه پتوس تنها به سلامتی انسان منتهی نمی‌شود. به کمک پتوس شما می‌توانید یک دکوراسیون خاص و زیبا برای منزلتان داشته باشید. همچنین در آیین فنگ شویی هم به خواص گیاه پتوس اشاره شده‌است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با فواید گل پتوس بیشتر آشنا شوید.

فواید گل پتوس

فواید گل پتوس

خواص گیاه پتوس

گیاهی با نگهداری بسیار آسان

پتوس گیاهی آپارتمانی با نگهداری بسیار ساده است. این گیاه در شرایط مختلف به خوبی رشد می‌کند. پتوس را می‌توان هم در نور و هم سایه، هم در خاک مرطوب و هم در خاک خشک و فقیر نگهداری کرد. البته برای این که بهترین نتیجه را بگیرید باید پتوس را در نور روشن و غیرمستقیم آفتاب قرار دهید. همچنین بعد از خشک شدن خاک اقدام به آبیاری کنید. در صورتی که نور دریافتی گیاه کم باشد، رگه‌های رنگی آن از بین می‌روند.

خواص گیاه پتوس

خواص گیاه پتوس

گیاهی با روش تکثیر ساده

یکی دیگر از خواص گیاه پتوس، تکثیر آسان آن است. تکثیر گیاه پتوس نسبت به گیاهان آپارتمانی دیگر بسیار ساده و اغلب موفقیت‌آمیز است. برای تکثیر پتوس می‌توانید قلمه‌هایی به طول 12 تا 15 سانتی‌متر از گیاه بگیرید. برگ‌های پایینی را جدا کنید و قلمه را در آب قرار دهید. آب را هر هفته تعویض کنید. بعد از ریشه دادن قلمه‌ها می‌توانید آن‌‎ها را در خاک بکارید.

تکثیر پتوس

تکثیر پتوس

تصفیه کنندگی هوا

پتوس یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا برای برداشتن ترکیبات آلی فرار و سموم مضر از هواست. در تحقیق در مورد پتوس، ناسا این گیاه را در لیست بهترین تصفیه کننده‌های هوا قرار داده است. گیاه پتوس ترکیبات آلوده کننده هوا مثل بنزن، تولوئن، فرمالدئید، کربن مونوکسید و گزیلن را می‌زداید. اثرات مضر این مواد را نباید نادیده گرفت. هر یک از این ترکیبات به نحوی سلامت ما را به خطر می‌اندازند:

بنزن

بودن در معرض بنزن از دود تنباکو، اگزوز ماشین‌ها و انتشار آلودگی‌های صنعتی ناشی می‌شود. حتی مواد ظاهرا بی‌خطر مانند رنگ‌ها، چسب و شوینده‌ها هم مقداری بنزن به هوای داخل خانه وارد می‌کنند. قرار گرفتن در معرض بنزن باعث آسیب سلول های مغز استخوان می‌شود که خود باعث کم‌خونی است. بنزن اثرات دیگری هم در طولانی مدت بر روی سلامتی انسان دارد. مثلا باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. ضعف سیستم ایمنی باعث می‌شود که انسان مستعد انواع بیماری‌ها شود.

فرمالدئید

محصولات چوب فشرده، فرش‌ها، دود سیگار، بخاری‌های نفتی و اجاق‌های گاز بدون دودکش از عوامل آزاد شدن فرمالدئید در هوای خانه هستند. قرار گرفتن در معرض فرمالدئید به مدت کوتاه می‌تواند باعث اشکی شدن چشم‌ها، ایجاد سوزش و حساسیت در بینی، چشم و گلو شود. همچنین بودن در معرض فرمالدئید در طولانی مدت منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان از جمله سرطان خون می‌شود.

کربن مونوکسید

در فضای داخلی خانه به دلیل کارکرد بخاری‌های گازی، شومینه‌های بدون دودکش و بعضی از لوازم الکتریکی منزل میزان کربن مونوکسید بالا می‌رود. نوزادان، خانم‌های باردار و افراد مسن افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر قرار دارند. همچنین افرادی که بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های تنفسی یا کم‌خونی دارند، کربن مونوکسید می تواند تاثیر بیشتری روی آن‌ها بگذارد. حالت تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه از عوارض تنفس کربن مونوکسید هستند.  میزان بالای کربن مونوکسید حتی می‌تواند منجر به بیهوشی و مرگ شود.

گزیلن

چسب‌ها، بنزین، لاک ناخن و مواد لاستیکی از جمله مواد حاوی گزیلن هستند. استنشاق این ترکیب بر سیستم عصبی مرکزی افراد تاثیر می‌گذارد. از عوارض استنشاق گزیلن می‌توان به تهوع و استفراغ، سرگیجه و سردرد اشاره کرد. هر چه بیشتر در معرض این ترکیب خطرناک باشید تهدید آن برای سلامتی شما بیشتر است.

تولوئن

بخار تولوئن از موادی مانند تینر رنگ‌ها، خود رنگ‌ها، بنزین و لاک ناخن خارج می‌شود. این ماده سمی بر دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و منجر به سردرد و سرگیجه می‌شود. از اثرات طولانی مدت تولوئن می‌توان به اختلالات شناختی، از دست دادن تعادل و از دست دادن بینایی و شنوایی اشاره کرد.

فواید گل پتوس

فواید گل پتوس

 

افزایش رطوبت محیط

هوای مرطوب از شما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند. چون ویروس‌ها نمی توانند به راحتی در هوای مرطوب منتقل شوند. همچنین رطوبت هوا باعث سالم و شاداب ماندن پوست انسان می‌شود. در مقابل، هوای خشک می‌تواند باعث بروز واکنش‌‎های آلرژیک در اثر گرد و غبار موجود در هوا باشد. حالا که مزایای هوای مرطوب را می‌دانید بهتر است این را هم بدانید که پتوس یکی از بهترین گیاهانی است که رطوبت اطرافش را افزایش می‌دهد. البته هنوز تحقیق درمورد گیاه پتوس انجام نشده که نشان دهد چه تعداد از این گیاه برای هر مترمربع کافی است. ولی به هر حال تحقیق ناسا نشان می‌دهد که پتوس طلایی(پتوس ابلق) یکی از گیاهان افزایش دهنده رطوبت هواست.

خواص گیاه پتوس

خواص گیاه پتوس

جذب کربن دی اکسید و ازون

یکی از بهترین خواص گیاه پتوس برای سلامتی انسان، جذب کربن دی اکسید از هوای خانه است.  طبق یک تحقیق درمورد گیاه پتوس، مشخص شد که سه گیاه(سانسوریا، گندمی و پتوس) می‌توانند اوزون را هم جذب کنند. اوزون یک آلوده کننده معمول فضاهای داخلی است. به کمک پتوس می‌توانید این ترکیب سمی را از هوای خانه دور کنید.

تحقیق در مورد گیاه پتوس

تحقیق در مورد گیاه پتوس

پتوس در آیین فنگ شویی

اگر به آیین فنگ‌شویی اعتقاد داشته باشید باید بدانید که طبق این آیین پتوس طلایی مزایای بسیاری دارد. چرا؟ چون فنگ شویی پتوس را عامل دفع انرژی‌های منفی از خانه می‌داند. از آن جا که پتوس یک تصفیه کننده هوا است، این مسئله کاملا با عقل جور در می‌آید. توصیه شده که پتوس را در کنار وای فای، تلویزیون یا کامپیوتر نگهداری کنید. از دیگر فواید گل پتوس می‌توانیم به کاهش استرس و افزایش کیفیت خواب اشاره کنیم.

تحقیق در مورد گیاه پتوس

تحقیق در مورد گیاه پتوس

پتوس در دکوراسیون منزل

پتوس یک گیاه رونده است که شما می‌توانید آن را به هر شکلی که می‌خواهید رشد دهید. به همین دلیل گیاه پتوس به عنوان گیاهی دکوراتیو کاربرد گسترده دارد. پتوس عملا می‌تواند روی هر چیزی به سمت بالا یا پایین رشد کند. همچنین برگ‌های پتوس برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی در کمبود نور کدر و تیره نمی‌شود و جلوه خود را حفظ می‌کند. برگ‌های این گیاه قلبی شکل و دارای ظاهری برق هستند. شلف‌های دیواری، میز کار و کانتر آشپزخانه مکان‌های مناسبی برای قرار دادن گیاه پتوس هستند. حتی می‌توانید پتوس رونده خود را از پنجره آویزان کنید تا ساقه‌هایش به سمت پایین رشد کنند و منظره فوق العاده‌ای ایجاد کنند.

پتوس در دکوراسیون منزل

پتوس در دکوراسیون منزل

 

2 دیدگاه در “با فواید گل پتوس آشنا شوید

  1. فرنوش گفت:

    من خرافاتی راجب این گیاه زیبا شنیده بودم تا جایی که میخواستم گیاه پتوس زیبای خودم را به کسی هدیه بدم واز خیرش بگذرم و با دیدن این مطالب کلا نظرم راجبش تغییر کرد …گیاه از درون مفید از برون زیبا

    1. نیلسا گفت:

      منم متاسفانه سالها پیش یه پتوس داشتم با۷ متری رشد یه دوستی اومد خونمون گفتن این گیاه با هر رشدی گره ای تو زندگی ایجاد میکنه منم اونقدر انرژی منفی ب گیاه بیچاره دادم تا همش زردشد الان بعد از ۸ سال دوباره خریدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *