مقالات

با مزایای وجود گیاهان در بیمارستان ها آشنا شوید

قرن هاست که انسانها علاوه بر زیبایی، از قدرت بالای گیاهان در مصارف درمانی استفاده می‌کنند. این خواص دارویی صرفا استفاده از برگ، روغن و یا تهیه دمنوش توسط گیاهان نیست بلکه خاصیت شفا بخشی نگهداری از آنها در یک مرکز درمانی، فرضیه ای ثابت شده است. نگهداری از گیاهان زنده در کلینیک ها، بیمارستان ها و یا مطب ها برای افراد بیمار و همراهان آنها فواید زیادی دارد. برخی از فواید ها عبارتند از تحریک حس بویایی، بینایی و بخشیدن زندگی به افراد بیمار. در این مقاله با ما همراه باشید تا با مزایای وجود گیاهان در مراکز درمانی و بیمارستان ها آشنا شوید.

فواید گیاهان در بیمارستان

فواید گیاهان در بیمارستان

با مزایای نگهداری گیاهان در بیمارستان ها آشنا شوید

فضای حاکم بر بیمارستان ها در بیشتر مواقع سرشار از تنش و استرس است و این مشکل بر روی ذهن بیماران و همراهان آنها اثرات مخربی می‌گذارد. وجود گیاهان زنده در بیمارستان ها نوید بخش زندگی و تجدید امید است و می‌تواند با آوردن حس طبیعت و سرزندگی به این فضا، احساس آرامش در بیماران را افزایش دهد و از استرس و ترس آنها بکاهد.

گیاهان آپارتمانی یا پنجره ای به طبیعت !

فردی را تصور کنید که قرار است تا زمان بهبودی کامل، کمی از زندگی خود را در بیمارستان و تنها بر روی یک تخت سپری کند. در این اتاق پنجره کوچکی وجود دارد که تنها تخت نزدیک به آن می‌تواند کمی از منظره پشت آن را مشاهده کند. آنسوی پنجره چمن ها و دنیای بیرون قرار دارد و فضای سبز بیمارستان اندکی مشخص است. با نگاه کردن به این پنجره و گیاهان سبز و پرنده های زیبا، فرد بیمار قدرت شفابخش طبیعت را احساس می‌کند و این انرژی روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. همچنین به توصیه برخی پزشکان فرد بیمار بهتر است ساعاتی از روز را به بیرون برود و با قدم زدن در دل طبیعت همراه با انرژی مثبت و شارژ مجدد به اتاق برگردد. اما افراد بیماری که پنجره ای در کنار خود ندارند چه !؟

گلدان گل به جای دسته گل

مزایای وجود گیاهان در اتاق بیماران

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در داخل اتاق ها می‌تواند همانند فضای سبز پشت پنجره عمل کند و سلامتی بیماران را تقویت کند. علاوه بر لمس طبیعت، گیاهان سطح اکسیژن را بالا می‌برند و بعضی از آنها می‌توانند با عطری که از خود منتشر می‌کنند، فشار خون را کاهش داده و از این طریق نیاز بیمار به مسکن را کمتر کنند و روحیه کلی یک بیمار را تقویت کنند. امروزه استفاده از گیاهان در داخل مراکز درمانی و بخش های مختلف بیمارستان ضرورت دارد و محققان معتقدند که گیاهان احساس سلامتی و نشاط را در بیماران بالا می‌برند و از این طریق به روند بهبودی آنها کمک می‌کنند.

فواید گیاهان و گلهای شاخه ای

فواید گیاهان و گلهای شاخه ای

استفاده از گیاهان در بخش های مختلف بیمارستان

شما می‌توانید از گیاهان متوسط در داخل اتاق پزشکان، اتاق بیماران و … استفاده کنید و گیاهان بزرگتر را در لابی، راهروها، بخش های انتظار اتاق عمل و … نگهداری کنید. همچنین استفاده از گلخانه یا پاسیوهای کوچک در راهروها و یا لابی، می‌تواند بیماران و بازدید کنندکان را به طور یکسان بهره مند سازد. امروزه در بیمارستان های مدرن از راههای جدیدی مانند روف گاردن، و فضاسازی چشم انداز اتاق بیماران، برای بهره مندی از مزایای گیاهان استفاده می‌کنند.

ایجاد حیاط های استراحت با کف پوش چمن طبیعی همراه با درختان زینتی و درختان میوه که آن را احاطه کرده اند و باغ وحش کوچکی از پرندگان، خرگوشها و … می‌تواند تاثیر فوق العاده ای در روحیه بیماران، پرسنل و ملاقات کنندگان داشته باشد.

فضاسازی در بیمارستان

فضاسازی در بیمارستان

توصیه ای به ملاقات کنندگان بیمار

یکی از روش هایی که ملاقات کنندگان برای روحیه بخشیدن به بیمار از آن استفاده می‌کنند، آوردن دسته گل یا سبد گل است. اگر چه همه انسانها دوستدار عطر و بوی گلهای شاخه ای هستند اما پیشنهاد ما به همراهان بیمار این است که به جای آوردن گلهای چیده شده که عمر کوتاهی دارند، از نمونه زنده و گلدانی آنها استفاده کنید. یک گلدان در تمام طول اقامت بیمار در بیمارستان همراه آن است و پس از بهبودی نیز همراه با آن به خانه می‌آید. این در حالیست که گلهای شاخه ای تنها چند روز دوام می‌آورند و متاسفانه بعد از آن راهی سطل زباله می‌شوند.

مزایای وجود گیاهان در اتاق بیماران

گلدان گل یا دسته گل !؟

در صورتی که می‌خواهید برای بیمار خود از گیاه گلدانی استفاده کنید بهتر است شرایط را در نظر گرفته از یک گیاه مقاوم با فواید زیاد استفاده کنید. در انتخاب گیاه خود دقت کنید و از گیاهانی استفاده کنید که به طور طبیعی پرورش یافته و عطر و بوی آنها بیمار را اذیت نکند. قبل از خرید گیاه، اطلاعات خود در خصوص گیاهان دارویی را بالا برده و گیاهی از این لیست انتخاب کنید که در روند بهبودی بیمار نقش موثری داشته باشد. برای بیمارانی که از مشکلات تنفسی، آسم، حساسیت و … رنج می‌برند، گیاهانی را برگزینید که عطر کمتری داشته باشند و هدیه شما سلامت آنها را دچار مشکل نکند. گیاهانی چون:

  1. پتوس
  2. آلوئه ورا
  3. سانسوریا
  4. فیکوس الاستیکا
  5. اسپاتی فیلوم
  6. سرخس و … برای عیادت بیمار بسیار مناسبند و به بهبودی او کمک شایانی می‌کند.

فضاسازی در بیمارستان

فضاسازی در بیمارستان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *