گل ها, مقالات

با نحوه پرورش گل لیسیانتوس آشنا شوید

لیسیانتوس گلی زیبا و پرطرفدار است که گل بریده آن در انواع دسته گل ها از جمله دسته گل عروس استفاده می شود. تنوع رنگی فراوان این گل به شما امکان انتخاب برای انواع دسته گل ها و مناسبت ها را می دهد. مثلا دسته گل لیسیانتوس سفید در بین تازه عروس ها بسیار پرطرفدار است. علاوه بر استفاده به صورت گل بریده، بعضی از انواع این گیاه را می توان به صورت گلدانی هم پرورش داد. برای پرورش لیسیانتوس تنها کافیست نکات کاشت و نگهداری آن را بدانید و محل مناسبی برای گلدانتان انتخاب کنید. در این مقاله با شرایط نگهداری گل لیسیانتوس و روش کاشت بذر گل لیسیانتوس آشنا می شویم. اگر شما هم به پرورش این گل علاقه دارید با ما همراه باشید.

گل لیسیانتوس نماد چیست

گل لیسیانتوس نماد چیست

با گل لیسیانتوس آشنا شویم

این گل با نام انگلیسی Lisianthus و نام علمی Eustoma grandiflorum گیاهی یکساله، دو ساله یا چند ساله بومی آمریکا می باشد. این گل انواع پاکوتاه و پابلند دارد که انواع پاکوتاه برای کاشت گلدانی و انواع پابلند برای استفاده در دسته گل مناسبند. این گل در رنگ های سفید، بنفش، صورتی و آبی و در نوع کم پر و پر پر دیده می شود. ارتفاع گیاه در فضا آزاد تا 70 سانتی متر می رسد اما نوع گلدانی ارتفاعی بین 15 تا 60 سانتی متر دارد. از گل بریده لیسیانتوس در هنر گل آرایی و در تزیین دسته گل های مختلف استفاده فراوانی می شود. در ادامه به شما می گوییم گل لیسیانتوس نماد چیست و هر رنگ آن چه پیامی را به مخاطب می رساند.

گل لیسیانتوس

گل لیسیانتوس

گل لیسیانتوس نماد چیست؟

دسته گل لیسیانتوس را معمولا برای ابراز تشکر و قدردانی هدیه می دهند. این گل می تواند هدیه مناسبی برای تبریک سالگرد ازدواج باشد چرا که به معنی آرزوی عمر طولانی برای یک زوج است. از لیسیانتوس سفید که نماد پاکی و معصومیت است، می توان در دسته گل عروس استفاده کرد. برای ابراز علاقه و محبت و همچنین وفاداری به معشوق، لیسیانتوس بنفش بهترین انتخاب است. لیسیانتوس صورتی مفهوم ظرافت و شادی را می رساند و لیسیانتوس آبی نماد آرامش و گذراندن دوران سخت زندگیست.

کاشت و پرورش لیسیانتوس

گل لیسیانتوس را اخیرا به صورت گلدانی پرورش می دهند و به همین شکل هم در بازار موجود است. البته این گل به جابه جایی حساس بوده و بعد از کاشت در گلدان بهتر است از تعویض مکان آن پرهیز کنید. کاشت گیاه از طریق بذر گل لیسیانتوس هم انجام می شود که بهترین زمان انجام آن فصل بهار است. شما می توانید بذر گل لیسیانتوس را در فصل پاییز هم بکارید و بعد از حدود 3 ماه نشاها را به محل اصلی منتقل کنید. در ادامه با شرایط نگهداری لیسیانتوس در گلدان یا باغچه آشنا می شویم.

گل لیسیانتوس

گل لیسیانتوس

شرایط نگهداری گل لیسیانتوس

نور

این گیاه برای گلدهی مناسب به روزانه حداقل 12 ساعت نور کامل آفتاب نیاز دارد. البته در دوره گلدهی بهتر است نور ملایم را برای آن فراهم کنید. نور زیاد باعث می شود که ارتفاع گیاه کوتاه مانده و رشد خوبی نداشته باشد. دقت کنید که گیاه در فصل تابستان در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. در فصل زمستان هم که شدت نور کمتر است باید از دریافت نور کافی توسط گیاه مطمئن شوید.

آبیاری

این گل به خصوص در فصول رشد به آبیاری منظم نیاز دارد و خاک آن نباید کامل خشک شود. البته اگر خاک گیاه مدت طولانی غرقاب بماند باعث ایجاد مشکلاتی می شود. همچنین دقت کنید که رشد گیاه در اوایل زندگی اش کند است و به همین دلیل به آبیاری کمتری نیازمند است. برای گیاه بالغ به خصوص در دوره گلدهی آبیاری باید منظم باشد تا کیفیت گل ها تضمین شود.

دما

گل لیسیانتوس گرما را می پسندد و در برابر سرما مقاومت زیادی ندارد. این گیاه را معمولا در گلخانه ها پرورش می دهند. سرما هوا باعث استحکام بیشتر ساقه ها می شود اما از طرفی گلدهی را به تعویق می اندازد. بهترین دما برای آن در طول روز بین 20 تا 25 درجه و در طول شب 16 تا 18 درجه است. دمای زیر 4 درجه باعث از بین رفتن گیاه می شود.

خاک

خاگ این گیاه باید غنی باشد و زهکشی بالا داشته باشد. بهتر است از خاکی با PH خنثی و یا کمی قلیایی استفاده شود.

کوددهی

برای بهبود گلدهی حتما از تقویت کننده های مخصوص با فرمول 20-10-20 استفاده نمایید. کود را هر دو هفته یک بار تا زمانی که به گلدهی برسد به گیاه بدهید. بعد از گلدهی فواصل کوددهی را بیشتر کنید و این کار را هر 4 هفته یک بار انجام دهید. غلظت مناسب کود برای گیاه نصف مقدار توصیه شده روی بسته است.

گل لیسیانتوس

گل لیسیانتوس

 

1 دیدگاه در “با نحوه پرورش گل لیسیانتوس آشنا شوید

  1. میرزایی گفت:

    با سلام آیا نشاء گل لیسیانتوس برای فروش دارید!؟
    برای حدود ۴ هزار متر مربع گلخانه در پیشوا
    نحوه ی پرداخت و قرارداد چگونه است
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *