گل ها, مقالات

با گل زیبای آلاله بیشتر آشنا شوید

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

گل آلاله گونه های مختلف و رنگ های متنوع دارد که از آن ها در تزیین دسته گل ها و تاج گل ها استفاده می شود. علاوه بر این که آلاله را به صورت گل بریده استفاده می کنند کاشت و نگهداری آلاله در گلدان و باغچه هم مرسوم است. به خصوص نوعی از آلاله به نام گل آلاله ایرانی که با شرایط آب و هوایی کشور ما سازگار است و به راحتی در باغچه خانه های ایرانی پرورش می یابد. در این مقاله با روش نگهداری گل آلاله و روش های کاشت آن مثل کاشت بذر گل آلاله و پیاز آلاله … آشنا می شویم. اگر شما هم به نگهداری آلاله در گلدان یا باغچه منزلتان علاقه دارید با ما همراه باشید.

گل آلاله

گل آلاله

 

با گل آلاله آشنا شویم

گل آلاله که در انگلیسی به آن buttercup می گویند، گیاهی علفی با گل های زرد، سفید، نارنجی، صورتی یا قرمز رنگ می باشد. این گیاه بومی خاور میانه بوده و بیش از 600 گونه گیاهی را در بر می گیرد. گل های آلاله معمولا 5 گلبرگی هستند اما گاهی تعدا گلبرگ ها به 6 و یا بیشتر هم می رسد. انواع پر گلبرگ آن در بین طرفداران گل و گیاه از محبوبیت بالایی برخوردار است. گل آلاله ایرانی یا Persian buttercup یکی از انواع معروف آلاله است که بسیاری از گونه های آن انحصارا متعلق به ایران هستند. این نوع آلاله را می توانید با خیال راحت در باغچه بکارید تا در شرایط اقلیمی موردپسند خود رشد کند و شکوفا شود. در ادامه با انواع آلاله، نماد این گل و روش نگهداری آن آشنا می شویم.

انواع گل آلاله

بعضی از رایج ترین انواع این گل را برای آشنایی شما در ادامه می آوریم:

  • آلاله آفریقایی( africabus): گل های درسپشت دارد و از نوع پر پر است.
  • آلاله ایرانی( asiaticus): گل های سفید، زرد و نارنجی یا قرمز دارد. بیشتر انواع آن پر پر هستند اما انواع نیمه پر پر هم در بین آن ها دیده می شود. بعضی از گونه ها انحصارا متعلق به ایران هستند.
  • آلاله خزنده( repens): گل های زرد روشن دارد و گیاهی چندساله است.

 

نماد گل آلاله

این گل در اغلب کشورها نماد یکسانی دارد. نماد آن جذابیت و فریبندگی است و با هدیه دادن آلاله به مخاب می گویید که او برای شما جذاب و دلرباست. همچنین رنگ زرد آن را به نیت شروع دوباره و دوستی هدیه می دهند. هدیه دادن این گل به معنی نیت خوب داشتن هم تلقی می شود. برای آگاه کردن مخاطب از نیت خوبتان می توانید از یک دسته گل آلاله به عنوان هدیه استفاده کنید.

انواع گل آلاله

انواع گل آلاله

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید انواع دسته گل و سبد گل” taxonomies=”52, 53″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”yes” center_mode=”yes” wrap=”no” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

شرایط نگهداری گل آلاله

نور:

گیاه برای گلدهی مناسب به حداقل 6 ساعت نور کامل در روز نیاز دارد. کمبود نور یکی از مهم ترین علل گل ندادن گیاه است. در صورت نگهداری آلاله در گلدان و در منزل بهتر است آن را پشت پنجره جنوبی قرار دهید که نور غیرمستقیم کافی دریافت کند و در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. همچنین در فصول گرم مثل تابستان بهتر است گیاه را هنگام ظهر اصلا در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید و بگذارید هنگام صبح و قبل از ظهر آفتاب ببیند.

آبیاری:

نیاز آبیاری گیاه در هنگام گلدهی کمتر می شود. در این زمان آبیاری باید به حدی باشد که خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد اما خیس و غرقاب نماند. آبیاری بیش از اندازه باعث کاهش گلدهی و پوسیدگی ریشه ها می شود. در زمان توقف رشد گیاه در فصل پاییز هم بهتر است میزان آبیاری کاهش پیدا کند به حدی که فقط بعد از خشک شدن رویه خاک انجام بگیرد.

دما:

گیاه در هوای خنک رشد بهتری دارد و نباید در معرض سرمای شدید زمستان قرار بگیرد. در طول زمستان دما را تا 10 درجه تحمل می کند اما اگر دما به زیر 10 برسد گیاه کم کم از بین می رود. بهترین دمای نگهداری گل آلاله 16 تا 24 درجه است. اگر هوا در طول بهار و تابستان خیلی گرم شود ممکن است گیاه گلدهی مناسبی نداشته باشد.                  

کوددهی:

اگر گیاه را در باغچه کاشته اید و در ترکیب خاک از خاکبرگ استفاده کردید کوددهی دیگر ضروری نیست. اما در صورت نگهداری گلدانی می توانید قبل از گلدهی گیاه را ماهانه با کود کامل طبق دستور تغذیه نمایید.

گلدهی:

گلدهی آلاله در فضای آزاد در بهار و اوایل تابستان است. البته در می توان با فراهم کردن شرایط مناسب در گلخانه گیاه را وادار به گلدهی در زمستان کرد. هر چه در طول تابستان هوا گرمتر شود برگ ها رو به زردی رفته و گیاه وارد دوره استراحت می شود. در این زرمان باید میزان آبیاری را بسیار کم کنید تا دوئره استراحت ژوخه ای به اتمام برسد. در پاییز دوباره آبیاری را از سر بگیرید تا با ادامه آبیاری گیاه در فصل بهار و تابستان سال بعد به گل بنشیند.

شرایط نگهداری گل آلاله

شرایط نگهداری گل آلاله

کاشت گل آلاله

کاشت این گل هم از طریق بذر گل آلاله و هم از طریق کاشت پیاز گل انجام می شود. بعد از این که گیاه در فصل پاییز رو به زردی رفت، پیازهای آن را از خاک بیرون می آوردند و تا زمان کاشت در محلی خنک و در ترکیب پیت ماس کمی مرطوب نگهداری می کنند.  بهترین زمان کاشت این پیازها اوایل بهار است. همچنین بهتر است قبل از کاشت پیاز گل را به مدت 2 ساعت در آب خیس کنید تا آماده ریشه زایی شوند. بعد از کاشت، جوانه زن مدت 15 تا 25 روز طول می کشد.

شرایط نگهداری گل آلاله

شرایط نگهداری گل آلاله

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *