تراریوم, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با گیاهان آبزی بیشتر آشنا شوید !

گیاهان به زندگی ما شادابی و نشاط می‌دهند. اگر دوست دارید در محل زندگی خود یک اکوسیستم گیاهی کوچک داشته باشید خوب است که با انواع گیاهان آشنا شوید. اکواریوم‌ها یکی از در دسترس‌ترین اکوسیستم‌هایی هستند که میتوانید آن را در محیط کار یا زندگی خود ایجاد کنید. در اکواریوم اغلب از گیاهانی استفاده می‌شود که آن را با نام گیاهان آکواریومی (گیاه آبزی و نیمه آبزی) می‌شناسند. در این مطلب قصد داریم درباره انواع گیاهان نیمه آبزی، آبزی وکیفیت خاک گیاهان آبزی صحبت کرده و همچنین چند مورد از گیاهانی که در آب زنده میمانند را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

دانستنی‌های گیاهان آکواریومی

اگر به اکوسیستم‌های کوچک مثل آکواریوم علاقه مند هستید، حتما دیده‌اید که گاهی افراد در داخل اکواریوم از گیاهانی مخصوص استفاده می‌کنند. حیات گیاهان آکواریومی وابسته به آب است و در داخل آن رشد می‌کنند. به طور کلی گیاهان آکواریومی را میتوان به دو دسته گیاهان آبزی و گیاهان نیمه آبزی تقسیم بندی کرد :

گیاهان آبزی

گیاه آبزی چیست ؟ به گیاهانی گفته می‌شود که برای زندگی به آب شیرین یا شور نیاز دارند. این گیاهان برای زنده ماندن باید در آب یا خاکی رشد کنند که به کامل با آب اشباع شده باشد. به همین جهت آن‌ها را با نام گیاهان آکواریومی نیز می‌شناسند.

گیاهان نیمه آبزی

گیاهان نیمه آبزی همانطور که از اسمشان بر می‌آید نوعی از گیاهان دوزیست  هستند. گیاهان نیمه آبزی میتوانند در داخل آب یا در خاک مناطقی رشد کند که در نزدیکی دریاچه یا برکه است.

خاک گیاهان آبزی چطور باید باشد؟

برای خاک گیاهان آبزی نمی‌توانید از خاک‌های معمول گلدان یا باغچه‌ای استفاده کنید که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. زیرا این خاک‌ها دارای کود و مواد غیر ارگانیکی هستند که باعث مرگ ماهیان آکواریوم می‌شوند. بهترین روش برای تهیه خاک گیاهان آبزی استفاده از خاک‌های 100% ارگانیک و فاقد هر گونه مواد افزودنی یا کودهای شیمیایی است.

معرفی 4 مورد از گیاهانی که در آب زنده میمانند

زنده نگهداشتن گیاهان آکواریومی کار چندان دشواری نیست ولی پیش از هر اقدامی باید گیاهانی که در آب زنده میمانند را بشناسید. تا بتوانید گیاه آبزی مناسبی را برای آکواریوم خود انتخاب کنید. در ادامه 4 مورد از این گیاهان را معرفی می‌کنیم:

  • خزه جاوه (Java Moss)

خزه جاوه یکی از گیاهان محبوب اکواریوم‌های آب شیرین است و میگوها آن ار بسیار دوست دارند. زیرا محل مناسبی برای مخفی شدن برایشان فراهم می‌کند. جاوه را می‌توانید با ترکیب سنگ و چوب برای تزئین اکواریوم استفاده کنید. برای جلوگیری از شناور ماندن خزه در سطح آب، پایه آن را به روی چوب محکم کنید. این گیاه آبزی نیاز به نور کمی دارد و نور زیاد، رشدش را کم می‌کند. همچنین دمای مناسب برای نگهداری آن حدود 21 تا 32 درجه سانتی گراد است.

  • گیاهان آکواریومی آنوبیاس و آنوبیاس نانا (Anubias Nana)

آنوبیاس و آنوبیاس نانا دو گیاه آبزی مناسب آب شیرین هستند که بر خلاف خزه‌ها رشد کمی دارند. بهتر است این گیاه را در نزدیک سطح آکواریوم قرار دهید. همینطور این گیاه نیاز به مقدار کمی مواد مغذی دارد و احتیاجی به افزودن کود مایع ندارد. اگر دوست دارید ماهیان آکواریوم فضایی برای مخفی شدن داشته باشند این گیاه انتخابی عالی است. این گیاه آبزی  تنها حدود 15 سانتی متر رشد می‌کند. همینطور نیاز به روشنایی متوسط و دمای آب بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد دارد.

  • گیاهان آکواریومی کریپتوکورین (Cryptocorynes)

از دیگر گیاهانی که در آب زنده میمانند میتوان کریپتوکورین‌ها را نام برد. این گیاه در رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی یافت می‌شود و برای نگهداری میگوها در آکواریوم بسیار مناسب است. برای رشد به نور کمی نیاز دارد ولی نسبت به خزه جاوه و آنوبیاس باید بیشتر مراقب ریشه‌هایش باشید. دمای آب مورد نیاز این گیاه آبزی بین 22 تا 27 درجه سانتی گراد است.

  • گیاه آبزی گلیسین یا ویستریا (Water Wisteria)

شکل برگ‌های گیاه ویستریا بسیار جذاب است. خاک گیاهان آبزی ویستریا شن است. این گیاه تا زمانی که ریشه‌هایش در شن باشند و اکسیژن کافی در دسترس باشد، به خوبی رشد می‌کند. میتوانید ساقه‌های بلند آن را کوچک کرده و در میان سنگ‌ها در عمق 7 تا 10 سانتی متری اکواریوم قرار دهید تا دوباره جوانه بزند. نگهداری از گیاه ویستریا بسیار راحت است. آنها نیاز به نور مستقیم دارند و در محدوده دمایی بین 23 تا 26 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *