گیاهان دارویی, مقالات

با 6 فایده پیاز برای سلامتی آشنا شوید

برای گریه کردن با اشک های زیاد آماده شوید !! پیاز قطعاً لیاقت یافتن جایگاهی را در تخته برش شما دارد. انواع پیازها اعم از سفید، بنفش، سبز و زرد فواید سلامتی چشمگیری دارند. پیاز از مدت ها قبل مورد توجه و احترام گیاهان دارویی بود و از دیرباز مورد استفاده پزشکان سنتی قرار میگرفت. باستان شناسان آثاری از پیاز را کشف کرده اند که مربوط به 5000 سال قبل از میلاد است. گفته می شود که در مصر باستان ، پیازها را پرستش می کردند زیرا شکل و دایره های متحدالمرکز آنها نماد ابدیت بود. در قرون وسطی نیز از پیاز برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده می کردند و به آنها هدیه می دادند. اما این محبووبیت پیاز به چه دلیل بوده است ؟! 

در این مقاله همراه ماباشید تا با 6 دلیل قانع کننده و مفید برای استفاده زیاد از پیاز آشنا شوید.

با 6 فایده پیاز برای سلامتی آشنا شوید

با 6 فایده پیاز برای سلامتی آشنا شوید

6 فایده پیاز برای سلامتی

1. پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است

پیاز ممكن است مملو از ویتامین ها و مواد معدنی نباشد اما یك پیاز متوسط حاوی حدودا 44 کالری و 20٪ از نیاز روزانه شما به ویتامین C و بین 5 تا 10٪ از نیاز روزانه به B6 ، فولات ، پتاسیم و منگنز را تأمین می کند. همچنین پیاز سرشار از آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی قوی است. بیرونی ترین لایه پیاز منبع قوی از آنتی اکسیدان است.

2. پیاز و محافظت از بدن در برابر سرطان

در تحقیقی که در مجله تغذیه بالینی منتشر شد ، محققان بررسی کردند که مردم ایتالیا و سوئیس بیشتر از یکبار در روز پیاز و سیر می خورند. آنها دریافتند که در میان جمعیتهای مورد مطالعه ، بین تعداد دفعات استفاده از این سبزیجات و خطر ابتلا به چندین سرطان شایع رابطه معکوس وجود دارد ، به این معنی که هرچه پیاز و سیر بیشتر بخورند ، میزان سرطان کمتر است.

نکته : برای دفع سرطان ، پیاز قرمز را بیشتر از پیاز سفید مصرف کنید.

پیاز و محافظت از بدن در برابر سرطان

پیاز و محافظت از بدن در برابر سرطان

 

3. پیاز تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد

یک مطالعه که بر روی زنان 50 ساله و بالاتر انجام شد ، نشان داد که بین مصرف پیاز و سلامت استخوان رابطه مستقیم وجود دارد. زنانی که پیاز بیشتری می خورند ، تراکم استخوان بهتری دارند و در مقایسه با کسانی که هرگز پیاز نخورده اند ، خطر شکستگی مفصل ران در آنها بیش از 20 درصد کاهش می‌یابد.

4. پیاز به هضم غذا کمک فراوانی می‌کند

انواع پیاز غنی از اینولین هستند. اینولین نوعی فیبر است که به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند. به طور خلاصه ، پروبیوتیک ها به عنوان یک ماده غذایی مفید برای هضم بهتر عمل می‌کنند و به شکوفایی میکروب های مفید کمک می کنند. اینولین همچنین به جلوگیری از یبوست ، بهبود تنظیم قند خون ، تقویت جذب مواد مغذی و پشتیبانی از تراکم استخوان سالم کمک می کند. همچنین این ماده غذایی ممکن است با مهار اشتها از کاهش وزن نیز پشتیبانی کند.

پیاز به هضم غذا کمک فراوانی می‌کند

پیاز به هضم غذا کمک فراوانی می‌کند

5. پیاز فواید گوجه فرنگی را برای شما بیشتر می‌کند

یکی از علل مهم در هم افزایی غذایی این است که فواید خوردن دو ماده غذایی خاص در کنار هم بیشتر از فواید خوردن هر ماده غذایی جداگانه است. به نظر می رسد این مورد در مورد پیاز و گوجه فرنگی نیز وجود داشته باشد: دانشمندان معتقدند که ترکیبات گوگرد موجود در پیاز ، جذب لیکوپن را افزایش می دهد ، لیکوپن یک آنتی اکسیدان در گوجه فرنگی است که به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی و همچنین سلامت مغز ، استخوان و چشم کمک می کند. خوشبختانه ، گوجه فرنگی و پیاز ترکیبی لذیذ در املت ، سالاد ، سوپ و سس درست می کنند.

6. پیاز به کاهش کلسترول کمک می‌کند

یک مطالعه جالب بر روی زنان دارای اضافه وزن یا چاقی مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شد. در این کارآزمایی بالینی، بیماران به دو دسته به یک رژیم غذایی با پیاز بالا (شامل پیاز قرمز خام) و یک رژیم غذایی با پیاز کم تقسیم شدند. پس از هشت هفته ، محققان دریافتند كه میزان كلسترول ( از جمله كاهش كلسترول LDL “بد” ) در هر دو گروه كاهش یافته است ، اما در دسته اول با پیاز بالا این كاهش بیشتر بود.  در مطالعه دیگری 24 زن مبتلا به کلسترول خفیف بالا ردیابی شدند و مشخص شد که در کسانی که به مدت هشت هفته روزانه آب پیاز می نوشیدند ، در مقایسه با کسانی که دارو مصرف می‌کردند میزان کلسترول کل ، LDL و اندازه گیری دور کمر کاهش یافت.

پیاز به کاهش کلسترول کمک می‌کند

پیاز به کاهش کلسترول کمک می‌کند

 

چگونه می توان از فواید پیاز بهره برد

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که پیاز همچنین می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کرده و از قدرت باروری نیز پشتیبانی کند. این بدان معناست که به احتمال زیاد مطالعات انسانی بیشتری روی این گیاه بزرگ سوپراستار انجام خواهد شد. بنابراین بهتر است که برای سلامت بدن خود پیاز را در انواع و رنگ ها مختلف به صورت خام و پخته مصرف کنید.

اگر بریدن پیاز باعث سوختن و ایجاد اشک در چشمان شما می شود ، بهتر است آنها را زیر آب روان یا نزدیک آب برش دهید. اینکار می تواند از تماس بیشتر گاز با چشم جلوگیری کند. همچنین می‌توانید از یک عینک آشپزخانه استفاده کنید و حتماً از لمس چشمان خود پس از آماده سازی پیاز خودداری کنید!

چگونه می توان از فواید پیاز بهره برد

چگونه می توان از فواید پیاز بهره برد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *