مقالات

با 7 مزیت خرما برای سلامتی آشنا شوید

خرما به طور طبیعی شیرین و فوق العاده همه کاره و سرشار از مواد مغذی است و به همین دلیل این میوه برای شما بسیار مفید است. شیرینی طبیعی و عطر و طعم غنی خرما می‌تواند هر دسر یا عصرانه ای را خوشطعم تر کند. اما این میوه مغذی علاوه بر خوشمزگی می تواند فواید سلامتی چشمگیری داشته باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا با هفت راهی که خرما می تواند از سلامتی شما محافظت کند آشنا شوید.

7 مزیت خرما برای سلامتی

7 مزیت خرما برای سلامتی

 

7 مزیت خرما برای سلامتی

1. خرما سرشار از مواد مغذی است

سه خرما حدود 200 کالری ، 54 گرم کربوهیدرات با حدود 5 گرم فیبر ، یک گرم پروتئین بدون چربی تأمین می کند. همین مقدار خرما همچنین مقادیر کمتری از طیف وسیعی از مواد مغذی ، از جمله ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، پتاسیم ، روی و منگنز را نیز تأمین می کند. به عبارت دیگر ، خرما به سادگی بمب قند یا کالری خالی نیست و سرشار از ویتامین است.

2. خرما دارای انواع آنتی اکسیدان است

خرما علاوه بر ویتامین و مواد معدنی، سرشار از آنتی اکسیدان های محافظ سلامتی است، آنتی اکسیدان های طبیعی که می توانند برای مدیریت بیماری های مربوط به استرس اکسیداتیو استفاده شوند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول و توانایی بدن در مقابله با اثرات مضر آنها وجود داشته باشد. این پیش ماده ای برای پیری و آسیب سلول است که می تواند منجر به بیماری شود. خرما همچنین حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد میکروبی است ، به این معنی که ممکن است در مبارزه با بیماری های عفونی نیز نقش داشته باشد.

تحقیقات دیگر نشان داده است که خرما حاوی آنتی اکسیدان های زیادی از جمله کاروتنوئیدها ، پلی فنول ها (به عنوان مثال ، اسیدهای فنلیک ، ایزوفلاون ها ، لیگنان ها و فلاونوئیدها) ، تانن ها و استرول ها است. آنها همچنین دارای خواص ضد قارچی هستند.

خرما دارای انواع آنتی اکسیدان است

خرما دارای انواع آنتی اکسیدان است

 

3. خرما به طور طبیعی شیرین است و هیچ قند اضافه شده ای ندارد

بسیاری از مردم خرما را میوه خشک می دانند، اما در واقع میوه تازه است ، زیرا هیچ آبی از آن خارج نمی شود و از آنجا که خرما میوه کامل و فرآوری نشده است ، محتوای قند آن به طور طبیعی  وجود دارد. به عبارت دیگر ، اگر یک نوار انرژی فقط با خرما شیرین شود ، برچسب می تواند 0 گرم قند اضافه شده را ذکر کند. این مهم است ، زیرا قند اضافه شده به دلیل ارتباط با افزایش خطر بیماری های قلبی و چاقی مضر است و باید آن را محدود کنیم.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که زنان بیش از شش قاشق چای خوری شکر اضافه شده در روز مصرف نکنند که معادل 25 گرم یا 100 کالری است. مقدار توصیه شده برای آقایان نیز 9 قاشق چای خوری شکر اضافه شده است که 36 گرم یا 150 کالری است. اگر برای شیرین کردن یک وعده غذایی یا دستورالعمل از خرما استفاده می کنید ، برخلاف شیرین کننده هایی مانند شکر نیشکر درواقع هیچ یک از بودجه قند اضافه شده روزانه خود را مصرف نکرده اید.

4. خرما از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند

سه خرما حدود 18٪ از هدف روزانه فیبر را تأمین می کند که از عملکرد خوب هضم غذا پشتیبانی می کند. اگر تا به حال یبوست را تجربه کرده اید ، می دانید که این مشکل چگونه می تواند با سطح انرژی شما رابطه مستقیم داشته باشد و راحتی کلی شما را خراب کند. بنابراین خرما می تواند یک روش ساده برای حرکت دادن روده و کاهش یبوست باشد.

خرما از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند

خرما از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند

 

5. خرما از سلامت قلب و تنظیم قند خون محافظت می کند

تحقیقات قدیمی اثرات مصرف خرما در بزرگسالان سالم را طی یک دوره چهار هفته ای بررسی کرده است. در این مطالعه ، داوطلبان روزانه حدود سه و نیم اونس از دو نوع خرما مختلف می خوردند. در پایان ماه ، محققان دریافتند که قند خون ناشتا و سطح چربی خون پس از مصرف هر دو نوع خرما افزایش پیدا نکرد. در حقیقت ، چربی های خون و اندازه گیری استرس اکسیداتیو نیز کاهش یافت.

در مطالعه دیگری که اخیراً انجام شده است ، مصرف خرما بر روی چربی خون و کنترل قند خون آزمایش شده است. به صد زن و مرد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی اختصاص داده شد که به مدت 16 هفته روزانه گروهی از آنها خرما مصرف کنند و گروه دیگر مصرف نکنند. خرماخواران از نظر آماری کاهش معنی داری در کلسترول کل و LDL “بد” داشتند و میزان کنترل قند خون نسبت به دوره دو تا سه ماه قبل در خرماخواران تغییری نکرد. گروهی که خرما مصرف کردند همچنین در سلامت روان و اندازه گیری کیفیت کلی زندگی نیز پیشرفت کردند.

خرما از سلامت قلب و تنظیم قند خون محافظت می کند

خرما از سلامت قلب و تنظیم قند خون محافظت می کند

 

6. خرما ممکن است از مغز محافظت کند

همچنین تصور می شود که ترکیبات محافظتی موجود در خرما به محافظت از مغز کمک می کند. خرما به دلیل توانایی در مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز ، دارای پتانسیل درمانی امیدوارکننده ای در برابر بیماری آلزایمر است.

7. خرما ممکن است به کاهش زایمان زودرس کمک کند

یک مزیت خرما به طور خاص برای زنان باردار اعمال می شود. در مقاله ای که در سال 2020 منتشر شده است ، تأثیر خرما بر زایمان و زنان باردار بررسی شده است. محققان این مقاله نتیجه گرفتند که خوردن خرما ممکن است طول دوره فعال زایمان را کاهش دهد ، مرحله ای که دهانه رحم در آن متسع می شود. همچنین ممکن است میزان آمادگی دهانه رحم برای زایمان را ارزیابی کند. با این حال ، مصرف خرما تاثیری در طول مرحله اول ، دوم و سوم زایمان یا تعداد دفعات سزارین نداشت.

خرما ممکن است به کاهش زایمان زودرس کمک کند

خرما ممکن است به کاهش زایمان زودرس کمک کند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *