گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با 8 علامت کمبود رطوبت گیاهان آشنا شوید

چرا بسیاری از گیاهان به سطح رطوبت بیشتری نیاز دارند ؟! این سوالی است که همیشه در ذهن گیاه دوستان وجود دارد. بسیاری از گیاهان داخلی از مناطق گرمسیری که محل زندگی اصلی آنهاست و در زیر سایبان جنگل شکل می گیرند. این گیاهان چون در دمای گرمتر و شرایط نوری کمتری رشد می کنند برای آپارتمان بسیار مناسبند. با این حال ، ثابت دیگر این آب و هوا میزان رطوبت بالاتر است که در جنگل ها به وفور یافت می شود. بنابراین گیاهانی که از محیط طبیعی خود خارج شده و در شرایط خشک و داخلی قرار می گیرند علائم کمبود رطوبت را نشان می‌دهند.

در این مقاله با ما همراه شوید تا با 8 علامت کمبود رطوبت در گیاهان، گیاهان رطوبت دوست و هر دانستی در مورد رطوبت گیاهان آشنا شوید.

8 علائم کمبود رطوبت در گیاهان

 

8 علائم کمبود رطوبت در گیاهان

1. نوک و لبه های برگ قهوه ای می‌شود

بیشتر رطوبت گیاه از طریق سطح برگها از بین می رود و در شرایط خشک ، میزان تعرق و تبخیر بیشتر خواهد بود. لبه های ظریف برگ حساس ترین نقاط هستند و در شرایط رطوبت کم به راحتی رنج می برند و قهوه ای می شوند. نکات برگ قهوه ای یک مشکل رایج برای گیاهان آپارتمانی است. رطوبت کم و مشکلات آبیاری دو دلیل عمده برای این مشکل هستند.

2. برگهای زرد

برگهای زرد نشانه تنش گیاه است که می تواند به دلایل مختلفی باشد. دیدن افزایش سریع تعداد برگ های زرد در گیاه شما را مجبور می کند که تمام مراقبت ها از جمله میزان رطوبت را مرور کنید.

3. برگ های ترد و خشک

میزان رطوبت کم باعث خشک شدن بیش از حد برگ ها می شود و گاهی اوقات قادر به رشد کافی نیستند و ترد و خشک می شوند. این یک علامت هشدار دهنده است و باید سریعاً رفع شود.

برگ های ترد و خشک

4. جوانه ها قبل از باز شدن می ریزند

جوانه ها و گل های بسیاری از گیاهان نسبت به میزان رطوبت کم حساس هستند. وقتی از گیاهان آپارتمانی گلدار نگهداری می‌کنید دیدن جوانه ها و گل های جدید هیجان انگیزترین و پاداش آورترین قسمت از چرخه رشد آنها است و دیدن افت جوانه ها بسیار ناامید کننده است. رطوبت کم یکی از شایع ترین علل این مشکل است.

5. جوانه ها رشد نمی کنند

اگر گیاهان دچار تنش شوند از گل دادن خودداری می کنند و استرس ناشی از رطوبت کم می تواند در درجه اول از گلدهی گیاهان خانگی شما جلوگیری کند. البته این همیشه صدق نمی کند ، زیرا گیاهانی وجود دارند که استرس باعث وحشت آنها می شود و به گلدهی تشویق می‌شوند. پس در ابتدا به خوبی گیاه خود را بشناسید و با نگهداری آن آشنا شوید.

6. گلها پس از باز شدن پژمرده می شوند

هوای خشک باعث افزایش تبخیر و از دست رفتن آب می شود و ممکن است در رطوبت کم شکوفه های شما زودتر پژمرده شوند.

گلها پس از باز شدن پژمرده می شوند

7. شاخ و برگ پژمرده

پژمردگی عمومی شاخ و برگ اغلب به دلیل کم آبی گیاه است ، اما می تواند به دلیل رطوبت کم نیز اتفاق بیفتد.

8. نیاز به آب بیشتر

ممکن است متوجه شوید که گیاهان خانگی در شرایط رطوبت کم به آب بیشتری نیاز دارند. از آنجایی که میزان تعرق و تبخیر بیشتر است ، برای سالم نگه داشتن گیاه به آب بیشتری نیاز است.

نیاز به آب بیشتر

بهترین سطح رطوبت برای گیاهان چیست؟

بیشتر گیاهان خانگی در سطح رطوبت 50-60٪ رشد می کنند. اگر بتوانید به این سطح رطوبت برسید ، بیشتر گیاهان با موفقیت با شرایط سازگار می شوند و سالم می مانند. تعداد زیادی از گیاهان آپارتمانی در شرایط خشک بسیار بهتر عمل می کنند اما تعدادی کمی هم وجود دارند که برای رشد به رطوبت بسیار بالایی نیاز دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

آیا رطوبت زیاد برای گیاهان مضر است؟

سطح بیش از حد رطوبت برای نوع نامناسب گیاه ( گیاهان دوستدار خشکی ) می تواند فاجعه بار باشد و خطر بیماری باکتریایی و قارچی را بسیار افزایش دهد. بسیاری از باکتری ها و قارچ ها در شرایط رطوبت بالا بخصوص در شرایطی که تهویه هوا ضعیف است ، رشد و تکثیر می یابند. این امر می تواند باعث شیوع بسیار سریع بیماری گیاهان خانگی شود.

اگر گیاهان خانگی شما در شرایط بسیار مرطوب رشد می کنند ، باید اطمینان حاصل کنید که این شرایط برای این نوع گیاه ایده آل است یا خیر. علاوه بر این ، باید اطمینان حاصل کنید که تهویه مناسب برای گیاه فراهم باشد، زیرا هوای متحرک خطر بیماری را بسیار کاهش می دهد. پس گاه به گاه باز کردن یک پنجره یا استفاده از پنکه برقی می تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

آیا گیاهان خانگی رطوبت را افزایش می دهند؟

گیاهان خانگی بخار آب را از روی برگهای خود آزاد می کنند. این باعث افزایش رطوبت محلی در محل رشد آنها می شود. بنابراین اگر با سطح رطوبت کم در خانه خود دست و پنجه نرم می کنید ، یک گزینه بسیار خوب تهیه برخی از گیاهان خانگی رطوبت دوست است.

آیا گیاهان خانگی رطوبت را افزایش می دهند؟

 

گیاهان خانگی نیازمند رطوبت کم

اگر ایده افزایش سطح رطوبت در خانه خود را نمی پسندید یا شرایط کم رطوبت را ترجیح می دهید ، هنوز هم می توانید از مزایای رشد گیاهان در داخل منزل بهره مند شوید. گیاهان خانگی زیر در شرایط کم رطوبت رشد می کنند :

  • آلوئه ورا
  • افوربیا
  • پپرومیا
  • فیکوس الاستیکا
  • کاکتوس
  • کراسولا خرفه ای
  • اشوریا
  • لیندا
  • گل مرجان مینیاتوری

گیاهان خانگی نیازمند رطوبت بالا

گیاهان زیر در شرایط رطوبت بالا بسیار بهتر عمل خواهند کرد. اگر این گیاهان را نگهداری می کنید ، قطعاً باید سطح رطوبت را کنترل کنید و از برخی از تکنیک هایی که در مقاله راههای افزایش رطوبت گفته شد استفاده کنید.

  • بگونیا رکس
  • پیله آ
  • ارکیده
  • آلوکازیا ( بابا آدم )
  • مارانتا
  • لاکی بامبو
  • سرخس
  • دیفن باخیا
  • کالاتیا 

 

گیاهان خانگی نیازمند رطوبت بالا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *