گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

طریقه ساخت چند نمونه سم خانگی آسان برای گیاهان

حشرات و آفات آسیب فراوانی به گیاهان خانگی شما خواهند زد و از بین بردن آنها در اولویت کارهای شما قرار میگیرد اما چگونه آفت گیاه را بکشیم ؟!! در چنین شرایطی همه به دنبال یک حشره‌کش یا بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی خود خواهند بود. اما ما یک پیشنهاد کاملا تازه به شما داریم. برای از بین بردن آفات و حشرات خانگی، از مواد شیمیایی استفاده نکنید. بهتر است که از مواد طبیعی استفاده کنید و یک سم خانگی برای گیاهان خود طراحی کنید. 

مضرات و فواید حشرات و آفات برای گیاهان

برخی حشرات می‌توانند برای ادامه حیات یک گیاه ضروری باشند. اما برخی آفات و حشرات هم به ماهیت گیاهان ضربه می‌زنند و باعث مرگ و خرابی آن‌ها خواهند شد. از نظر مضرات، حشرات و آفات به دو شکل به گیاه ضربه می‌زنند.

با توجه به مقاله رایج ترین آفات گیاهان آپارتمانی حشرات و آفات مضر و مفیدی برای گیاهان وجود دارند که در شکل اول حشرات به گیاه حمله می‌کنند و از اجزای مختلف مانند برگ، ساقه و ریشه تغذیه می‌کنند. این باعث می‌شود که به ارگان‌های حیاتی گیاه ضربه بخورد و گیاه دچار مشکل شود. در شکل دوم، اما حشره به صورت مستقیم ضربه اساسی به گیاه نمی‌زند. حشره از گیاه تغذیه نمی‌کند، اما حشره یک نوع باکتری، ویروس یا قارچ را به گیاه انتقال می‌دهد. طی مرور زمان، باکتری و قارچ تازه، گیاه را خشک خواهد کرد. بدین ترتیب شما نه تنها نیازمند یک سم خانگی برای گیاهان هستید، بلکه باید به فکر قارچ کش خانگی هم باشید.

اما برخی حشرات مانند کفشدوزک، آخوندگ یا بال‌توریان به گیاه کمک هم خواهند کرد. این حشرات، آفات مضر یک گیاه یا باغچه را می‌خورند و مشکلات شما را حل می‌کنند. برخی از گلخانه‌ها و باغ‌ها چنین حشراتی را خریداری می‌کنند تا به مشکلات آن‌ها کمک کند.

چرا و چگونه یک سم خانگی برای گیاهان خود تهیه کنیم؟

سموم شیمیایی نه تنها مضرات مختلفی برای سلامت شما و گیاهان دارند، بلکه آنقدر هم کارآمد نیستند. در مرحله اول هنگامی که از این سموم استفاده می‌کنید تعداد زیادی از آفات نابود خواهد شد. اما به مرور زمان این آفات مقاومت بیشتری نسبت به سم پیدا خواهند کرد و قوی‌تر می‌شوند.

بدین ترتیب بهتر است که از سم خانگی برای گیاهان استفاده کنید. در ادامه با روش ساخت حشره کش خانگی و آفت کش خانگی آشنا خواهید شد. با مواد موجود در اطراف خود می‌توانید سم طبیعی تهیه کنید که به سلامت شما آسیب نزنید و همچنان ارزان باشد.

1. آب و شوینده

با استفاده از یک ماده شوینده یک سم خانگی مناسب تهیه کنید. ۵ قاشق سوپ‌خوری ماده شوینده، به همراه ۴ فنجان آب را با هم مخلوط کنید. سپس آن را با یک ظرف مناسب روی گیاهان اسپری کنید. این سم، برای از بین بردن شپش و کنه عنکبوتی کارآمد خواهد بود.

2. روغن نیم

روغن نیم یا چریش هم یک آفت‌کش قوی است. می‌توانید با این روغن هندی، هر نوع حشره‌ای که بدن نرمی دارد را از بین ببرید و خیالتان از سلامت گیاه راحت باشد.

3. ماءالشعیر

ماالشعیر به عنوان یک تله استفاده می‌شود. با ریختن مقداری از این نوشیدنی کنار گل و گیاه آپارتمانی خود، موجوداتی همچون حلزون و لیسه را به آن جذب کنید و از خاک جدا کنید. نوشیدنی‌هایی مانند آب انگور یا آب پرتقال هم کارآمد خواهند بود.

4. سیر

حشرات مختلفی از بوی سیر متنفر هستند. چند حبه سیر را پوست بگیرید و داخل خاک گلدان قرار دهید. بویی که از سیر آزاد می‌شود، حشرات را دور می‌کند.

5. اسپری فلفل

با ۲ قاشق سوپ‌خوری فلفل، ۶ قطره ماده شوینده و ۳ لیتر آب، محلول فلفل را طراحی کنید. سپس این محلول را روی گیاهان اسپری کنید. این محلول انواع حشرات و کنه‌ها را از بین می‌برد. فلفل قرمز، سیاه، چیلی و پاپریکا جوابگوی شما خواهد بود.

6. الکل

۱ یا ۲ فنجان الکل ۷۰ درصد را با یک لیتر آب مخلوط کنید. محلول به دست آمده را روی گیاهان و مخصوصا گیاهان گرمسیری اسپری کنید. سریعا شاهد دور شدن حشرات خواهید بود.

7. آب

آب نوشیدنی ساده‌ترین شکل سم خانگی برای گیاهان است. با اسپری کردن و ریختن آب روی گیاهان، می‌توانید حشرات را از گیاهان و برگ‌ها دور کنید.

تسلیم نشوید !!

مبارزه با حشرات و آفات کار سختی است. با یک بار استفاده از این سموم خانگی، گیاهان شما آزاد و رها نمی‌شوند. به جز این چند سم خانگی برای گیاهان که معرفی کردیم، سموم و راه‌حل‌های دیگری هم وجود دارد. می‌توانید از کارت‌های زرد چسبناک برای به دام انداختن حشرات استفاده کنید. اما دقت کنید و ببینید که کدام محلول و کدام سم پاسخ بهتری می‌دهد. سپس آن را نسبت به نیاز تغییر دهید و هر روز یک بار تا زمان نابودی کامل حشرات از آن استفاده کنید.

125 دیدگاه در “طریقه ساخت چند نمونه سم خانگی آسان برای گیاهان

  1. روژيار گفت:

    اينا گياه رو خراب نميكنه؟؟ مثلا مواد شوينده به نظر مياد گياه رو خراب كنه

    1. نینا گفت:

      برای از بین بردن شپشک آرد آلود از کف محلول رقیق مایع ظرفشویی و آب استفاده کردم؛ گیاهم آسیب ندید و از شر شپشک‌ها آزاد شد.
      به نظرم اگه محلول رقیق درست کنید (یه قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی و نیم لیتر آب) می‌تونید سم خوبی بسازید که برای حشرات کاری باشه ولی به گیاه آسیب نزنه.
      من این کار رو کردم که آب محلول رو پای گیاه نریختم، بلکه کف‌های روی محلول رو به کل برگ‌ها زدم و بعد بازم با کف روی خاک گلدان رو پوشوندم. بعد از یک ربع کل گیاه رو با آب شستم و و ده دقیقه‌ای هم آب پای گلدان ریختم که کف‌ها خارج بشه.
      من جواب گرفتم و گیاه هم سرحال شد و آسیب هم ندید. گفتم تجربه‌ام رو به اشتراک بذارم. 🙂

      1. سمیرا گفت:

        مرسی نینا جان،خیلی کامل گفتی،

      2. آیناز گفت:

        عجب شپشک خفیفی بوده
        من شش ماه دیازنون زدم هیچی به هیچی اخر تا خودم دست به کار نشدم و دونه دونه شپشا رو نکشتم تموم نشد

    2. احمد گفت:

      خوب شما میگین سم شیمیایی هست. خوب مواد شوینده هم شیمیاییه. ما تا بخوایم بفهمیم چه آفتی، چی بدش میاد.گیاه نابود میشه که

    3. علی اکبر فرج پو ر گفت:

      سلام. من داخل گلخانه کوچکو گوجه گیلاسی کاشته ام. اخیرا پروانه خاکستری دوباله مشاهده کرده‌ام که خیلی برایم دردسرسازشده هیچگونه سمی هم رویشان کارسازنبوده،لطفآ بفرمائید چطور مبارزه کنم؟ ممنون

      1. کیانا والی گفت:

        سلام برای تشخیص بهتر می تونین عکس واضحی از گیاه و آفت رو به اینستاگرام ایران درخت ارسال کنید تا ما راهنماییتون کنیم: iranderakht

        1. فائزه گفت:

          سلام من بیرون گلدان یک هزار پا و یک کرم خاکی به فاصله دو روز دیدم که البته مرده بودن گل زیاد دارم چیکار باید کنم
          همه گلدان ها رو سم پاشی کنم لطفا راهنماییم کنید

          1. mahya گفت:

            سلام ببخشید من ریشه گلم کرم سفید زده چیکارکنم میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

          2. الینا گفت:

            سلام پشت گیاه لیراتا من نقاط قهوه ایی رنگ زده و فقط سه تا از برگ ها اینجوریه نقاط حشره نیست میشه بگید چ سمی بزنم قارچ کش و سم دیازنون دارم اگه لازم هستش لطفا بگید چجوری سم پاشی کنم .
            گیاه م فیکوس لیراتا س و نمیخوام خراب شه

          3. گودرزی گفت:

            دوتا از گلای منم کرم وهزار پا دارن اونی که کرم داره تا حالا ۴بار خاکشون عوض کردم تاثیری نداشته

      2. گلی گفت:

        منم هسته انبه کاشتم مین بلا سرم اومد،آب یاریه زیاد باعثشه و من آب و الکل دادم،البته الکل سفید ۷۰ درصد و با آب قاطی کردم و هر چند روز یه بار که آبیاری میکنم گلدونامو یه ذره الکل قاطیش میکنم بهشون آب میدم به برگ هاشم نزدم چون ملتهبشون کرد،همه ی پشه دود شدن رفتن هوا،یعنی هر جور سم و سیر و داریچین و میخک گذاشتم کارساز نبود که نبود جز الکل حتی کرم های خاکی گلدونام هم زدن بیرون،اونارو هم با یه بار اسپری الکل صنعتی (این زردا)کشتم،شما هم رو یه گیاهی که جداست یا برات مهم نیست استفاده کن،بعد رو گیاه خودت

        1. کیانا والی گفت:

          سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون. البته الکل زیاد هم برای گیاه ضررهایی داره و بهتره به صورت روتین استفاده نشه مگر برای از بین بردن آفات.

        2. مخلص همه گفت:

          خجالت نمی کشی قتل عام راه می ندازی
          خب اونام حشرات خداوند هستند دیگه دارن واسه خودشون زندگی می کنند
          زدی خونه زندگیشونو نابود کردی و خودشونم کشتین
          اینقدر مغرور نباش بذار حشرات هم زندگی کنند
          خودت پاشو برو مریخ اینجا جای اوناست نه ما

          1. مریم گفت:

            خیلی دیدگاه زیبایی داشتین من متحول شدم الان دارم شپشک آردآلود و کلا همه جور آفتی رو پرورش میدم

          2. یکی گفت:

            ساقیتونم تگ میکردین کارش خیلی درست بوده

          3. فرهاد گفت:

            همه دنیا همین کار رو انجام میدن
            شاید جای شما نیست
            چون همه اون چیزهایی که استفاده میکنی کلی موجود بابتش کشته شدن
            گوشت مرغ میوه ها و …
            ولی من پیشنهاد میکنم برای از بین بردن شته از کفشدوزک استفاده کنید
            بد جور نابودگر هست
            و با تکسیرش همه جا رو پاکسازی میکنه
            و‌اکوسیستم رو تقویت میکنید

        3. Amin گفت:

          بانو کرم خاکی برای گلدان خیلی مفید هست و باعث متغذیه بیشتر میشه

        4. کیانا گفت:

          سلام ببخشید چقدر الکل رو با چقدر آب مخلوط کردین؟

    4. سارا توکلی گفت:

      سلام. گیاه بنجامین من چند وقته یهو همه برگ های یه شاخه اش خشک میشه و میریزه. نگاه کردم خیلی کم شپشک آردآلود داره که با گوش پاک کن تمیز میکنم. چه علتی میتونه داشته باشه این خشک شدن های کلی؟ خاکش هم عوض کردم.داخل خاک قبلی کلی کرم و هزارپای ریز بود.

      1. کیانا والی گفت:

        سلام به دلیل همین آفات هست. اگر خاک هنوز هم کرم و هزارپا داره یک سم مثل دیازینون تهیه کنید و به مقدار 1 سی سی در 1 لیتر آب به صورت آبیاری به خاک گیاه بدین تا از بین برن. آفت های روی ساقه و برگ رو هم با محلول رقیق مایع ظرفشویی و آب تمیز کنید و اگر از بین نرفت سمپاشی کنید.

        1. ترسا گفت:

          سلام من یه دیفن باخیا دارم که وقتی تعوض گلدان انجام دادم متوجه شدم خاکش حشره های سفید و کرم خاکی داره ممکنه خطرناک باشه
          دو ماهی هم میشه که رشدش خیلی ضعیف شده و دو تا برگ داده بود که باز نشدن و لول موندن چطور میتونم دوباره رشد قبلی رو بهش برگردونم؟

          1. کیانا والی گفت:

            سلام بله ممکنه این آفات باعث توقف رشد گیاه شده باشن. سم دیازینون تهیه کنید و طبق دستور به صورت آبیاری به خاک گیاه بدین تا مشکل برطرف شه.

          2. Ashkan_tkta گفت:

            شما خیلی خوبی گیاه شما هم خیلی خوبه اصلا باکلاس هست اسمش هم واقعا نگاه ما باید با چه گل های سر کنیم پول دارها اسم گیاه هاشونم باحاله???

    5. ... گفت:

      خراب میکنه

  2. روژيار گفت:

    اينا گياه رو خراب نميكنه؟؟ مثلا مواد شوينده به نظر مياد گياه رو خراب كنه?

    1. یحانه گفت:

      منم فکر میکنم مواد شوینده به گیاه آسیب میزند و گیاه رو خراب و پژمرده می کند

    2. Tara گفت:

      سلام من از کف صابون برای شستشوی گیاه پتوس استفاده می کنم. مشکلی میش نمی یاد نگران نباشید. گیاه سفیدک زده بود دو بار با کف صابون شستشو دادم الان خیلی خوبه.

  3. ریحانه گفت:

    منم فکر میکنم مواد شوینده به گیاه آسیب میزند و گیاه رو خراب و پژمرده می کند

  4. بهار گفت:

    برای از بین بردن کرم خاکی باید چیکار کنم

    1. حمید گفت:

      گلدان را غرقاب کنید،کف گلدان را در تشت آب بگذارید و خاک گلدان را غرقاب کنید، کرم خاکی بعد از ساعاتی به دلیل عدم تنفس در آب به بیرون از خاک میاد.

      1. شهریار گفت:

        کرم خاکی برای خاک خیلی مفیده و هیچ ضرری هم نداره، تولید کننده های کمپوست از کرم خاکی استفاده میکنند و کرم خاکی رو کیلویی به قیمت بالایی میخرند

      2. الهام گفت:

        واسه گل مثل سانسوریا ضرر نداره غرغاب کردن

    2. Mina گفت:

      خیلیم مفیده کرم خاکی

      1. Iman گفت:

        کرم خاکی برای باغچه مفیده که شاخو برگ پوسیده هست تو گلدون غذا گیرش نمیاد از ریشه گیاه تغذیه میکنه

      2. لادن گفت:

        کرم خاکی بخاطر فضولات که میزاره خاک و سیمانی و سفت میکنه وبرای گیاه مضره

        1. کیانا والی گفت:

          سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک می ذارید.

          1. فرزانه گفت:

            به نظر من هم کرم خاکی برای خاک و گیاه مفیده اما حلزون خیلی مضره و باید اون رو از بین برد

          2. کیانا والی گفت:

            سلام وجود کرم خاکی تا حدی در خاک طبیعیه اما اگر تعدادشون زیاد بشه می تونن به ریشه آسیب بزنن و باید باهاشون مبارزه بشه.

      3. madar1370 گفت:

        کرمای گل خراب کنن

    3. منصور گفت:

      کرم خاکی بسیار مفیده ! نباید از بین ببریدش .

      1. کیانا والی گفت:

        سلام
        بله درسته کرم خاکی برای خاک گیاه مفیده.

    4. امیر گفت:

      چند روز بیسکویت با چای بریزین پای گل بعد سه روز چایی رو خالی بریزین پای گل کرم خاکی میاد بیرون میپرسه بیسکویتش گو زود بگیرینش.

      1. ميرزا گفت:

        خوشمزه هاى بينمك همه جا بايد باشن چرا؟
        براى آفت خويش پرنمك پندارى محلولى سراغ نداريد؟

    5. سمیرا گفت:

      کرم خاکی صورتی رنگ برای هم زدن خاک مفیده،و انگل نیست تا اونجا که من میدونم،من خودم تو.گلدونام کرم خاکی میندازم تا تو خاک حرکت کنن تا خاک سفت نشه،

      1. فرهاد گفت:

        تجربه شخصیم اینه که کرم و خر خاکی تو باغچه مشکلی نداره ولی تو خاک گلدون گیاهو از بین میبره

  5. ابراهیم گفت:

    سلام منم از محلول شوینده همون ریکا با آب استفاده کردم و با یک پنبه که اونو به این مواد آغشته کردم روی جاهای سفید که همون شپشک هست زدم و اگر از پنبه استفاده کنیم به خاک گیاه اسیب نمیرسه

  6. باران گفت:

    برای شته بنظرتون ازچی استفاده کنم.. گل مرجانم شته زیادی زده?

    1. سینا گفت:

      سلام دو و نیم قاشق چای خوری و و چهار قاشق چای خوری ریکا رو داخل جای شیشه پاک کن بریزید و روی گیاه اسپری کنید انشالله برطرف میشه سعی کنید زیاد تو خاکش نره جهت اطمينان

  7. Alireza گفت:

    اگه تو خاک گلدونتون حشراتی مثل کرم و مورچه و حشرات موذی هست از الکل صنعتی استفاده کنید ضرری برای خاک یا برگ نداره .

  8. سایه گفت:

    سلام
    درمان ارگانیک برای شپشک سپردار چیست؟

  9. آوا گفت:

    من بوته ی گل رزم یه چیزای سفید رنگ ارد مانند زده میگن قارچه اما سم قارچ گرونه،از چی استفاده کنم بهتره

    1. یکتا گفت:

      برای از بین بردن قارچ گیاهان شیر رو در یک لیوان بریزید و بگذارید دو روز بیرون در هوای گرم بمونه بعد از دو روز شیر فاسد شده یا ترش شده رو از صافی عبور بدین
      بعد یک قاشق غذاخوری از شیر فاسد شده رو در یک ظرف شیشه پاکن بریزید و بقیه ی ظرف رو با آب پر کنید
      و به گیاهتون اسپری کنید

    2. داود گفت:

      قارچ نيست . شپشك آرد آلوده . از سم مخصوصش استفاده كنيد

      1. کیانا والی گفت:

        سلام بله درسته.

  10. یکتا گفت:

    برای از بین بردن قارچ گیاهان شیر رو در یک لیوان بریزید و بگذارید دو روز بیرون در هوای گرم بمونه بعد از دو روز شیر فاسد شده یا ترش شده رو از صافی عبور بدین
    بعد یک قاشق غذاخوری از شیر فاسد شده رو در یک ظرف شیشه پاکن بریزید و بقیه ی ظرف رو با آب پر کنید
    و به گیاهتون اسپری کنید

  11. مهدى گفت:

    سلام ريشه سانسوريا كرم سفيد زده خاكش رو عوض كردم براى سم پاشى چه نوع سمى براى كرم سفيد ريشه درست كنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      برای مبارزه شیمیایی علیه کرم سفید ریشه می‌تونید با سم دیازینون طبق دستورالعمل محلول پاشی کنید. بعد از محلول‌پاشی آبیاری سبک انجام بدید.

  12. مسلم گفت:

    سلام
    من یک پتوس دارم نزدیک صد تا پشه تو خاک اون زندگی می‌کنند چسب زرو ضدم ولی باز هم مونده
    راه حل وسم؟

    1. داود گفت:

      از يك حشره كش تار و مار استفاده كنيد به شدت تعداشون كم ميشه . بعد از مدتي ميتونيد دوباره استفاده كنيد

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک می ذارین.

  13. کیارش گفت:

    سلام من یه گل سانسوریا خریدم
    این گل خیلی گرونه و من براش نگرانم
    تو ی خونمون هر چند وقت یه بار پشه های ریزی میبینم
    هر روزم خاک گلامو نگاه میکنم که مبادا رفته باشن تو خاک
    هر چند وقت یه بارم بالای گل هام (یعنی نزدیکی) گل هام امشی یا همون حشره کش اسپری میکنم ایا برای گل هام ضرر داره
    یا بهتره از همین یک های خونگی استفاده کنم؟؟؟؟
    لطفاً جوابمو بدین
    البته اگه مطمئنید
    ممنون میشم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بهتره از آفت‌کش های طبیعی استفاده کنید. این مقاله رو بخونید که مربوط به راهکارهای از بین بردن پشه گلدانه:

  14. امیرارسلان گفت:

    سلام . برای آفات نهال درخت لیموترش چهارفصل از چه چیزی استفاده کنم

  15. امیرارسلان گفت:

    سلام . برای آفات نهال درخت لیموترش چهارفصل از چه چیزی استفاده کنم. لطفا پاسخ دهید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام باید نوع آفت رو ذکر کنید.

  16. سما گفت:

    گیاه شفلرا من پژمرده شد بد دیدم که روی برگهای شفلرا حشرات قرمز رنگ هستن که راه میرن بد برگهای شفلرا جدا کردم گذاشتم توی خاک دیگه والان شفلرا ی من فقط ی چوب خشک ایا به شفلرا اب بدم باز گیاه برگ میده یا ریشه سوخته میشه بهم بگید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام متاسفانه اگر کامل خشک شده احتمالا دیگه امیدی بهش نیست.

      1. لادن گفت:

        کرم خاکی بخاطر فضولات که میزاره خاک و سیمانی و سفت میکنه وبرای گیاه مضره

  17. رزگار گفت:

    برای دفع آفاتی مثل شته گیاهان مخصوصا گلهای رز و آپارتمانی مقداری سرکه رو با آب رقیق کنید و گیاه رو باهاش بشورید با یه پلاستیک خاک گلدان رو بپوشانید که محلول وارد خاک نشه. برای همیشه از دست آفات خلاص شوید .خودم تست کردم عالی جواب میده هیچ ضرری هم برای گلهاتون نداره.
    تا اکتشافات بعدی خدا نگهدار?

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بسیار عالی ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

  18. ملیکا گفت:

    برای کرم و حلزون از چی استفاده کنم بهتره؟

  19. زهرا گفت:

    سلام. من یه بنسای انار دارم که تازه غنچه کرده اما یک هفت۶ ای میشه که شته های سبز رنگ روش میبینم چیکار باید بکنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام به گیاه محلول صابونی اسپری کنید. اگر آفت ها از بین نرفتند باید به فکر سمپاشی باشین.

      1. محمد گفت:

        سلام دوستان اندازه یک گرم شیره اتغوزه را با مقداری اب گرم در یک شیشه دربسته بریزید ، مثل دوغ میشه ، بعدش آب را با کمی از اون محلول را روی گلدون بپاشید عمرا تا سه ماه یک جنبنده از اون طرف تاب نمیخوره ، سم نیست ولی بخاطر بوش هیچ حشره طرفش نمیاد ،

  20. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید برگ بامیه سوراخ سوراخ شده و موقع آب دهی کرم مشکی رنگ از خاک بیرون میاد میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام سم دیازینون تهیه کنید و به اندازه 2 سی سی در 1 لیتر آب حل کنید و موقع آبیاری به خاک گلدون بدین.

  21. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید برگ بامیه سوراخ سوراخ شده و موقع آب دهی کرم مشکی رنگ از خاک بیرون میاد میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. رکسانا گفت:

      سلام من یه تازه یه گلدون امپیشن خریدم اول که شپشک آردآلود داشت با الکل ظاهرا از بین رفتن بعد دیدم راب و حلزون داشت اونها روهم سعی کردم جدا کنم و تفاله قهوه پای گیاه ریختم که برن!
      حالا امروز که گلدونش رو عوض کردم چندتا هزارپا تو خاکش بود !!! اینو دیگه نمی‌دونم چه کار کنم ?

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون. برای هزارپاها 2 سی سی سم دیازینون یا سوین در 1 لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک گیاه بدین تا از بین برن.

        1. پریسا گفت:

          سلام من یه گلدون پتوس دارم برگها سوراخ ریز قهوه ای روشون ایجاد شده حتی برگهایی که تازه جونه زدن هم اینطور شدن، جلوی نور مستقیم نبوده فقط ده روزی تو گرما بوده، نمیدونم دلیلش چیه لطفا راهنمایی کنید چیکارش کنم

          1. کیانا والی گفت:

            سلام گیاه رو بررسی کنید که آفت نگرفته باشه. می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا ما بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

      2. hasan گفت:

        سلام گل شفلرا داشتم رشد کمی داشت یکی دیگه گرفتم کنارش بکارم موقع عوض کردن دیدم قبلیه که داشتم روی برگهاش لکه های قهوه ای چرب داشته همه را باپنبه تمیز کردم وکنار هم کاشتم الان گل جدیده برگهای تازه درمیاره ازهمونها داره،الان ازهم جدا کنم ؟لکه های قهوه ای روی ساقه ی شفلرا طبیعیه

        1. کیانا والی گفت:

          سلام احتمالا آفت بوده و به گیاه جدید هم سرایت کرده. با یک پنبه الکلی برگ های گیاه رو تمیز کنید تا اثری از آفت نمونه. یک مورد دیگه که باید بهش توجه کنین آبیاریه. حتما قبل از آبیاری چک کنید که خاک گیاه خشک شده باشه.

      3. مجید گفت:

        سلام درود برای تقویت و افات مثل قارچ و حشرات از پودر دارچین استفاده کنید یادراب شب تا صبح مخلوط کنید بعد اسپری کنید من جواب گرفتم برای ریشه زایی هم عالیه .

  22. رکسانا گفت:

    سلام من یه تازه یه گلدون امپیشن خریدم اول که شپشک آردآلود داشت با الکل ظاهرا از بین رفتن بعد دیدم راب و حلزون داشت اونها روهم سعی کردم جدا کنم و تفاله قهوه پای گیاه ریختم که برن!
    حالا امروز که گلدونش رو عوض کردم چندتا هزارپا تو خاکش بود !!! اینو دیگه نمی‌دونم چه کار کنم ?

  23. زهرا گفت:

    سلام
    یک نهال هلو دارم داخل گلدون کاشتم
    چند ماهی بود شاخ برگ دار شده بود
    الانم هست
    اما دقیقا یک هفته هست برگاش سفیدک زده و بی جون شدن بعضیاشم ریخته
    راهنماییم کنین که باید چه کنم براش
    بنظرتون بازم رشد میکنه اگ نجاتش بدم؟
    فک کنم آفت باشه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله احتمالا آفته. عکس واضحی از گیاه به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم.
      اینستاگرام ایران درخت: iranderakht

      1. زهرا گفت:

        اینستا ندارم
        تل یا واتساپ اگه دارید اونجا عکس بفرستم راهنماییم کنین

        1. کیانا والی گفت:

          عکس رو آپلود کنید و لینکش رو در کامنت بگذارید.

        2. پریوش گفت:

          سلام من درخت نارنگی در گلدان دارم خاکش رو که از رو هم میزنم کرمهای ریز و هزار پا میبینم از سم مانکوزب استفاده کردم فایده‌ای نداشت لطفاً راهنماییم کنید

  24. زهرا گفت:

    چارتا عکس فرستادم ببینید

    داخل یک سطل کاشتم?
    اون گیاهایی که کنارش در اومده علف هرزه؟
    اونا رو فک کنم باید بکنم

    ولی برای رشد دوباره و برگای از بین رفتش چیکا کنم

  25. زهرا گفت:

    عکسا پاک میشن!

  26. سمیه گفت:

    سلام آیا میتونم برای سبزی خوردن هم از این روش مایع و آب استفاده کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله مشکلی ندارد.

  27. تارا گفت:

    سلام من یه گلدون نارنج دارم یه سری کرم قهوه ایی افتادن به جونش و میخورن من هی از روش برمیدارم میکشم ولی هی به وجود میان چی کار کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام برای از بین بردن کرم های خاک باید از سم استفاده کنید. سم سوین تهیه کنید و به مقدار یک قاشق مرباخوری در یک لیتر آب حل کرده و به صورت آبیاری به خاک گیاه بدین.

      1. نانا گفت:

        سلام من گیاهام و تو بالکن که نور غیرمستقیم داره نگهداری میکنم الان چندین ساله که گل عطرچای میخرم ولی نه بزرگ و پر برگ میشه نه ساقه اش محکم میشه خیلی لاغرو با تعداد کمی برگ ضعیف یه کوچولو بلندتر میشه و بعدشم میخشکه تواین بالکن فقط الوورام دووم اوردن ویه چن تا گلدون گل شمعدونی هم دارم ک اونام خوبن ولی گل چای و سبزیجات خوراکی هرچی میکارم بی فایده س ریحون کاشتم اصلا بزرگ نمیشه اندازه یه بندانگشت ک میشه خشک میشه ابیاری هم متعادل بعضی وقتها یه حشرات کوچولوی سیاه میبینم ک پرواز میکنن خیلی کم اندالان مثلا نیستن یا عنکبوت اونم تعداد خیلی کم خیلی معدود..
        عط چای و خیلی دوست دارم داشته باشم شایدم مشکل از این گلفروشیای بی انصافه چون از هرجا عطرچای میخرم خیلی لاغرو کوچیک و بی جونن نمیذارن اقلا گیاه یه خورده رشد کنه بعد بفروشنش راهنمایی کنید عطر چای ام چرا هی خراب میشه ممنونم

        1. کیانا والی گفت:

          سلام طبیعیه که بعد از خرید گلدان و انتقالش به منزل، گیاه ممکنه دچار شوک جابه جایی بشه و طراوت خودشو از دست بده. بعد از انتقال گلدون باید حتما مراقبت های لازم رو انجام بدین تا گیاه به حالت طبیعیش برگرده. آبیاری رو منظم و بعد از خشک شدن نسبی رویه خاک انجام بدین و گیاه رو با کود تقویت کنید. استفاده از کود گلدهی هم می تونه به گل دادن بیشتر گیاه کمک کنه.

  28. سارا لطفی گفت:

    سلام برای هزار پا و کرم خاکی سم دیازینون بهتره یا سوین لیندین؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام سم سوین از همه قوی تره اما اثرش دیرتره ولی سم لیندین برای انسان کم خطرتره. در کل از همه این سموم می تونین استفاده کنین ولی توصیه معمول ما سم دیازینون هست. اگر آفات از بین نرفتند از سم سوین استفاده کنید.

    2. سحر گفت:

      سلام وقتتون بخیر بتازگی متوجه شدم رو برگای سانسوریام دقیقا وسط تنه ش یه چندتا خوردگی ایجاد شده نمیدونم مربوط به کدوم حشره ست و چیکار باید کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  29. سحر گفت:

    سلام وقتتون بخیر بتازگی متوجه شدم رو برگای سانسوریام دقیقا وسط تنه ش یه چندتا خوردگی ایجاد شده نمیدونم مربوط به کدوم حشره ست و چیکار باید کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  30. Me گفت:

    روی انساناها هم جواب میده؟

  31. بهزاد گفت:

    سلام ، چند وقت پیش خاک خریدم ، متوجه نشدم و متاسفانه آلوده به مگس ریز سیاه بود ، واز همه بدتر تمام گلدونامو آلوده کرده ، دو نوع سم از گلفروشی خریدم هم به خاک دادم هم مرتب اسپری میکردم ، قارچ کش هم به خاک میدادم ، حتی دستمال کاغذی آغشته به سم‌کردم‌ رو خاک‌گذاشتم اما فایده‌نداشت فقط کپک زد ، چسب زرد هم زدم ، چسبا سیاه شدن ازین مگس اما بازم توخاک یه عالمه هست ، چی کار کنم؟

    1. sshant گفت:

      بهترین راه برای خلاصی از مگس های ریز مخلوط کردن مساوی دارچین و زردچوبه هست که به صورت نمکپاش روی سطح گلدان بپاشید طوری که تعجب می کنید.

  32. Parsa گفت:

    سلام من روی گلام یه عنکبوت ریز میندازم(گونش نباید طوری باشه که بزرگ باشه این عنکبوتایی که همیشه ریز میمونن)دیگه هیج آفتکشی هم نمیزنم هم شته و کنه رو میخوره اگه درشت نباشه اگرم چیزی نخوره و گرسنش بشه از گلدون میاد بیرون به خاطر همین اگه مدت زیادی چیزی نخوره میتونین یه حشره ریز براش بندازین امتحان کنین جواب میده به گیاه هم آسیب نمیرسونه تا وقتی هم که سیر باشه از گلدون بیرون نمیاد خیالتون راحت

  33. آفتاب گفت:

    سلام.من ۳ تا گیاه گندمی دارم که خاکش پر از حشرات خیلی ریزه سفید رنگی هستش که به سختی دیده میشه خاکش کامل دور ریختم وبا ریشه هاش داخل آب گذاشتم تا بعد یک هفته بزارم داخل خاک جدید به نظرتون اینجوری از دست این آفت راحت میشوم یا ممکنه باز بمونن

  34. محمد گفت:

    سلام برای از بین بردن حشرات داخل خاک چکار کنیم؟
    (من یک گلدان گل شب بو دارم و وقتی زیر گلدانی را برداشتم زیر گلدان ۵ عدد حشره سیاه خیلی کوچک +یک خر خاکی بود چه نوع سمی برای از بین بردن این حشرات هست؟+نحوه مصرف؟)

  35. حسین گفت:

    سلام.من کاکتوسم روی بدنه اش قارچ گرفته.برای رفع ان ترکیب روغن وجوش شیرین وصابون خوبه؟

  36. فاطمه گفت:

    سلام
    برای هزار پای برگ انجیری و کروتون باید کدومشو انجام بدم؟

  37. مژی گفت:

    باسلام
    من معمولا از محلول آب وسرکه استفاده میکنم.برای مبارزه با امیدآفرین مفید.خدمت دوستان عرض کنم محلول مایع ظرفشویی با آب یاجای دستشویی با آب هم مفیده به شرط این که میزان مایع شستشو کنترل بشه هیچ آسیبی نمیتونه.مخصوصابرای این فصل که شیوع شده رو داریم برای کنترل شته بسیار راه مناسب وساده ای است.

    1. مژی گفت:

      پیام قبلی که فرستادم کلی غلط املایی و جمله های اشتباه داره و علت رو نمیدونم.
      دوباره تایپ میکنم.من معمولا از محلول آب وسرکه استفاده میکنم که برای کنترل اکثر آفات مفیده.محلول مایع شستشو و آب هم با رعایت دوز ترکیب مفیده مخصوصا برای این فصل که شته زیاد هست.اگرمیزان مایع دستشویی یا ظرفشویی که با آب مخلوط میشه زیاد بشه گیاه رومیسوزونه

  38. مژی گفت:

    پیام قبلی که فرستادم کلی غلط املایی و جمله های اشتباه داره و علت رو نمیدونم.
    دوباره تایپ میکنم.من معمولا از محلول آب وسرکه استفاده میکنم که برای کنترل اکثر آفات مفیده.محلول مایع شستشو و آب هم با رعایت دوز ترکیب مفیده مخصوصا برای این فصل که شته زیاد هست.اگرمیزان مایع دستشویی یا ظرفشویی که با آب مخلوط میشه زیاد بشه گیاه رومیسوزونه

  39. احمد گفت:

    سلام استفاده کردیم از نظر دوستان
    سپاس

  40. امید گفت:

    سلام خسته نباشید
    میشه تو درمان با فلفل
    به جای ۳ لیتر آب ، با یک لیتر آب مخلوط کرد ؟

  41. امید گفت:

    سلام داخل گلدان حسن یوسوفی که به تازوی خریدم کرم هایی که رد نقره‌ای دارند دیدم چیکار باید انحام بدم؟

    1. رضا گفت:

      سلام .رد نقره ای داخل گلدان نشانه حلزون ریشه خوار است .این نرم تن باعث خشک شدن گیاهتان میشود .حتما خاک گلدان را عوض کنید.در هنگام تعویض خاک دقت کنید حلزونها اطراف ریشه گیاه باقی نمانند

  42. Amir pishvaa گفت:

    سلام و عرض احترام به دوستان.
    اما سخنی به این دوست عزیزمون که با نام «مخلص…. » ابراز نطر فرمودن دارم…
    شما تا این حد پشتیبان حشرات و…هستید و ما هم بشما و نظرتون احترام میزاریم اما دوست عزیز و دلنازکم ممکنه بگی برای حفاظت از گیاهان و. خصوصا گلدان های اپارتمان که قطعا خبر دارید چقدر با ارزش و البته گرانقیمت هم هستند، محافظت کنیم که به این جانورهای عزیز و با ارزش صدمه نزنیم و مهمتر اینکه این عزیزان به گلدانهای عزیز ما صدمه نزنند؟ ضمن اینکه «شپش » «کنه» «قوم و طایفه ی بزرگ انگل ها » و… قطعا نام این عزیزان و ضررهای جانی و مالی فراوانی که میزنند را شنیدین؟ با این عزیزان اگر مواجه شدیم چه کنیم؟

  43. سهیلا صادقی گفت:

    سلام سنسوریای من مدتی است که رشدش خیلی کم شده بعد از بررسی خاک متوجه شدم پر از حشره های سفید رنگ شبیه خر خاکی هست
    برای از بین بردن اونها چه کار کنم؟

  44. فرهاد گفت:

    تجربه شخصیم اینه که کرم و خر خاکی تو باغچه مشکلی نداره ولی تو خاک گلدون گیاهو از بین میبره

  45. محمدرضا گفت:

    ضمن عرض ادب یه پیش نهاد بنده میدم برای هم کرم خاکی داخل خاک هم محلول اسپری به گیاه ده گرم انغوزه ازعطاری بگیرین همه این ناراحتیها سه سوته تموم میشن التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *