گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت بیماری و مشکلات گیاه نخل اریکا

گیاه نخل اریکا بسیار زیبا با خواص خارق العاده است. این گیاه از بهترین تصفیه کنندگان هوا و تامین کننده ی رطوبت محیط می باشد. پیش تر با شرایط نگهداری این نخل دوست داشتنی آشنا شدیم و اکنون می خواهیم با آفات و بیماری نخل اریکا آشنا شویم و علت ایجاد این مشکلات نظیر علت زرد شدن برگ نخل اریکا یا علت خشک شدن نخل اریکا یا … را ریشه یابی کنیم و در آخر نیز به ارائه راهکار برای جا این مشکلات بپردازیم:

بیماری های نخل اریکا

مشکلات بیماری نخل اریکا :

علت زرد شدن برگ نخل اریکا:

 ممکن است علت ایجاد این مشکل شوری خاک ، آبیاری نامنظم ، استفاده از آب با املاح زیاد یا از آفت یا کمبود عناصر میکرو باشد. ابتدا علت را بررسی کرده و سپس به رفع آن اقدام کنید و برای آبیاری از آب جوشیده استفاده کنید یا ان را به مدت 24 الی 72 ساعت در جایی ساکن قرار دهید.

با رشد برگ تازه برگ های قبلی گیاه شروع به زرد شدن می کنند این عارضه بدلیل فقر مواد غذایی خاک ایجاد می شود که به کمک کود دهی این مشکل قابل حل خواهد بود.

علت سوختگی نوک برگ ها:

این مشکل می تواند در اثر آبیاری کم ،نور بیش از اندازه ، کمبود رطوبت و خشکی وگرمی باشد.ابتدا باید علت شناسایی و سپس به رفع آن اقدام شود.

سوختن نوک برگ های اریکا

علت ایجاد سوختگی بر روی برگ ها:

 غبارپاشی در زیر نور خورشید این مشکل را ایجاد می کند.از انجام این کار خود داری کنید.

گیاه بیحال است و خود را انداخته:

 از آبیاری زیاد یا تشنگی  سردی و گرمی میباشد شرایط را بازبینی کنید.

علت ایجاد سوختگی در حاشیه برگ ها:

آبیاری نامنظم می تواند علت ایجاد این مشکل باشد.حتما آبیاری را در فواصل منظم و بعد از خشک شدن سطح خاک انجام دهید.

علت کم رنگ شدن برگ ها و افتادگی ساقه و برگ ها: 

خیس و غرقابی بودن طولانی خاک می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و ساقه ی گیاه و در نهایت مرگ آن شود.حتما از خاکی با زهکش مناسب استفاده کنید و اجازه ندهید خاک برای مدت طولانی خیس یا زیر گلدانی پر از آب بماند.

علت رشد علفی گیاه:

ساقه های گیاه بعد از مدتی شل می شود و حالت خمیدگی می گیرد یا اینکه برگ های تازه گیاه خیلی با فاصله و یا به اصطلاح علفی رشد که دلیل این اتفاق کمبود نور در محیطی است که گیاه قرار دارد و با انتقال اریکا به محیط پر نور و یا تآمین نور، بوسیله نور های مصنوعی این مشکل از بین خواهد رفت که این مشکل نیز بیشتر در زمستان مشاهده می شود.

علت ایجاد نقاط سیاه رنگ بر روی برگ ها و ساقه:

 گیاه نخل اریکا به کیفیت آب آبیاری بسیار حساس است یعنی باید ترجیحا با آب معدنی آبیاری شود که کلر و فلوراید در آن نباشد آب کلر دار باعث ایجاد نقطه های سیاه روی شاخ و برگ می شود.

آفات نخل اریکا :

کنه قرمز:

 ایجاد زخم های تار عنکبوتی در سطح زیرین برگها و زرد شدن برگ های گیاه نشان دهنده ی وجود این آفت است.حفظ رطوبت گیاه در پیشگیری از بروز این مشکل می تواند بسیار موثر باشد. برای رفع مشکل از سموم کنه کش طبق دستور استفاده کنید.

کنه قرمز

لکه برگی قارچی:

از جمله مشکلات این گیاه است که زخمهایی به رنگ قهوه ای قرمز تا مشکی در تمامی سطوح گیاه مشاهده می شود. معمولا هاله ای زرد رنگ در حاشه زخمها وجود دارند. زخمها به تدریج به هم پیوسته و بزرگتر می‌شوند و نواحی پیوسته ای را در نوک و یا حاشیه برگها تشکیل می‌دهند و گاهی برگهای جدید و جوان تماما زرد و سوخته می‌شوند. بیماری پژمردگی توسط قارچهای مختلفی می‌تواند ایجاد شود که در طی آنان گیاه پژمرده و زرد شده و ممکن است از بین بروند.

قارچ نخل اریکا

بلایت:

بیماری دیگری است که می‌تواند منجر به بروز لکه هایی نامنظم با شکلهای مختلف به رنگ کرم تا خاکستری رنگ با حاشیه قهوه ای تیره شود. عدم آبیاری بیش از اندازه، تهویه مناسب هوای محیط، عدم مرطوب ماندن برگسار گیاه، استفاده از بستر خاکی ضدعفونی شده از جمله راه های جلوگیری از شیوع بیماریهای قارچی است و در صورت شیوع فراگیر آن بهتر است که از سموم قارچکش استفاده شود.

حشرات سپردار:

از جمله آفات نخل اریکا است که به صورت لکه های قهوه ای کرم رنگ بر روی ساقه و برگهای گیاه بوجود می آید و از شیره گیاه تغذیه کرده و شدت حمله آنان موجب خشک و زرد شدن برگها خواهد شد.

شپشک آرد آلود:

 وجود زخم های سفید رنگ پنبه ای شکل نشانه ی وجود این آفت است.این حشرات از شیره ی گیاه تغذیه کرده و در صورتی که اقدام به از بین بردن آنها نکنید به تدریج منجر به نابودی گیاه می شوند.

شپشک ارد آلود نخل اریکا

 پیشنهاد: برای آشنایی با شرایط نگهداری این گیاه زیبا کلیک کنید.

پیشنهاد: برای آشنایی با نحوه کاشت و تکثیر این گیاه کلیک کنید.

35 دیدگاه در “علت بیماری و مشکلات گیاه نخل اریکا

  1. مریم صابونی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من به علت جابجایی منزل گیاه اریکا رو به مدت ۲ روز در تراس گذاشتم و چون آفتاب بود برگهای گیاه رنگ پریده شدند در حالی که قبلش گیاه خیلی سبز و شاداب بود می خواستم از شما راهنمایی بگیرم امکانش هست گیاه به سبزی قبل برگرد ؟؟
    گیاه رو دوباره به جای اولش برگردوندم????????

    1. عربزاده گفت:

      سلام من ۳ ماه گیاه اریکا خریداری کردم ولی گیاه نه تنها رشد نداشته بلکه یک هفته ای هست برگهای گیاه دارن خشک میشن هم دمای منزل مناسب هم آبیاری گیاه منظم بوده امکانش هست راهنمایی کنین

      1. احمد گفت:

        سلام من چند ماه هستش که این گیاه رو دارم فصل زمستان که شروع شد شپشک اردالود داره روش لکه های سیاه روساقه هاش بوجود اومده البته پایین ساقه هاش برگاشم چندتا خشک شدن

  2. کاوه مرادنیا گفت:

    سلام، نخل اریکا دو ماه است خریداری کردیم، در گلدان بلند با خاک زیاد کاشتیم. برگها شروع به خشک شدن کردند. با مشورت دوباره گلدان را عوض کردیم و نیمی از خاک را پوکه معدنی ریختیم. هنوز برگها خشک می شوند. نورش غیر مسقیم و کم است و آبیاری هفته ای یکبار داریم، فاصله ۳ متری با شوفاژ دارد لطفا راهنمایی کنید.

    1. آرشام گفت:

      الان وضعیت گل چطور است؟
      لطفا جای پزنورتری قرار بدید
      وقتی سطح خاک به عمق یک سانت خشک شد آبیاری نمایید

      1. سپیده شیخی گفت:

        سلام من یه نخل اریکا دارم که یه سالی میشه خریدم اریکام رشد خوبی داره از سال پیش تا الان حدودا دو برابر شده ولی ارتفاع ساقه ها تغییری نمیکنه و برگ ها حالت افتاده دارن میخوام دلیلشو بدونم و اینکه برای بلندتر شدن ارتفاع اریکا باید چکار کنم. ممنونم

  3. سونیا پناهی گفت:

    با سلام و خسته نباشید من به تازگی گیاه اریکا خریدم ولی بعد آوردن متوجه لکه هایی روی برگها شدم که به راحتی با دست کنده میشود این لکه ها به شکل دایره وسط قهوه ای و اطراف آن خاکستری روی بعضی برگها پر بود که من آنها رو کات کردم و تمام برگها رو یکی یکی با دست تمیز کردم ولی حس میکنم برگها دارن یکم زرد میشن ممنون میشم راهنماییم کنید .

  4. نگار گفت:

    سلام گیاه اریکا دارم وار مطالعه بالا متوجه شدم افت شپشک آرد آلود زده چطور برطرف کنم تا گیاهان دوباره خوب بشه

  5. آرش گفت:

    با سلام
    اریکای حدود ۲ ماری با ۱۲ شاخه دارم از پایین ساقه تا هرتفاع ۱۰ سانتی متری کمی زرد رنگ است، به خاطر حدارم از ابتدا اینطور بوده یا خیر، راهنمایی میفرمایید.
    مشخصا نام کود مناسب اریکا چیست؟
    ممنون

  6. وحيد گفت:

    سلام من نزديك به دو هفته هست گياه شامادورا رو خريدم
    ولى برگهاش يه حالت چغر پيدا كرده
    به تازگى روز اول و زيبايى اون نيست الان
    و بعد اينكه فكر كنم زياد اب دادم به گياهم الان بايد چيكار كنم

    1. انوشه حریری گفت:

      سلام تا خشک شدن کامل خاک دیگه به گیاه آب ندین

    2. علیرضا بینایی گفت:

      سلام نخل اریکا دارم و مشکلی که داده برگهای جدید از غلاف خارج نمیشه و مدت ریادی طول کشیده و به همون حالت باقی میمونه

      1. کیانا والی گفت:

        سلام
        شرایط نگهداریتون رو بگید تا بتونیم کمکتون کنیم.

      2. مهدی گفت:

        سلام. دو سالی هست که اریکا دارم. هر چند مدتی در برگهای زیرین و قدیمی لکه های زرد رنگ دیده می شوند و این لکه ها بتدریج کل اون برگ رو فرا می گیرن و برگ زرد و خشک میشه. چه کار باید کرد. آبیاری هفته ای یک بار و پشت پنجره جنوبی است.

        1. کیانا والی گفت:

          سلام احتمالا به دلیل کمبود مواد مغذی هست. می تونین گیاه رو با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی طبق دستورالعمل تغذیه کنید.

        2. علی گفت:

          منم همین مشکل و دارم?

  7. نیما گفت:

    سلام ما اریکا را در اسباب کشی روزنامه پیچ کردیم و از تبریز به تهران منتقل کردیم و حدود. ۱۲ ساعت در راه بود و وقتی رسید همه برگ هایش زرد شدن و داره خشک میشه لطفاً راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا به گیاه شوک وارد شده. آبیاری رو منظم انجام بدین و رطوبت گیاه رو بالا ببرین. برای بالا بردن رطوبت به گیاه آب اسپری کنید یا یک ظرف آب کنار گلدان گیاه قرار بدین. می تونین با ساخت جزیره هم به افزایش رطوبت کمک کنید. برای این کار باید زیر گلدانی رو با سنگریزه پر کنید و روی سنگریزه ها آب بریزید و گلدان رو روی زیر گلدانی قرار بدین. این کارها رو انجام بدین تا حال گیاهتون بهتر بشه.

  8. صدف گفت:

    سلام من گياه و ١ماه نشده كه خريدم هر وقت سطح خاك كامل خشك ميشه آب جوشيده به دماي محيط رسيده ميدم،غبار پاشي هم انجام ميدم .ولي گياه زرد شده و داره خشك ميشه.چند جاي اونم هم لكه قهوه اي داره هم سوختگي .گياه هرروز كه ميگذره بدتر ميشه.كنار پنجره با نور غير مستقيم هست

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستبن تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  9. ندا گفت:

    سلام
    گیاه من در دما و رطوبت مناسب بوده و به خوبی رشد داشته
    اما حالا رو برگهاش پینه هایی مثل تار عنکبوت بسته و داره بیحال میشه و میریزه
    خاکش رو چک کردم هیچ مشکلی نداشت چه کار کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا آفت کنه به گیاهتون حمله کرده. یک سم کنه کش مثل دیازینون یا مالاتیون تهیه کنید و به میزان 1 سی سی سم در 1 لیتر آب به گیاه بدین تا آفات از بین برن.

  10. نرگس گفت:

    سلام گل من برگاش زرد شدن و انگار بیحال و در حال افتادن هستن من نمیدونم مشکل از کجاست دقیقا میشه راهنماییم کنید

  11. سمیرا گفت:

    سلام من نخل اریکا رو دو ماهی هست خریدم ولی اول نوک برگاش زرد شد حالا هم داره سبز خشک میشه .خواهش میکنم بگین چیکارش کنم چون خیلی دوستش دارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ بهتره عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا راهنمایی ما دقیق تر باشه: iranderakht

    2. سمیرا گفت:

      من اونو توی راه پله با نور کم نگه داشتم و تو هفته هم دوبار آب میدم

  12. حسن س گفت:

    سلام .خداقوت . نخل اریکا دارم ،. پنج ماهه نگهداری میکنم .خیلی عالی مونده بود ،. پشت پرده پنجره جنوبی نگهداری میکردم . هر یک هفته بهش آب میدادم . این یک هفته اخیر ساقهای گیاه حالت شل گرفتگی و آویزون گرفته . ممنون میشم راهنمایی کنید .

  13. غزال گفت:

    سلام من دو ماهی که گیاه اریکا دارم هر هفته یک شاخه یهو به صورت کامل زرد میشه و روی ساقه قسمتی که به ریشه متصل هست دونه های سیاه رنگ‌قهوهای زده و زیر گلدونی هم سنگ ریزه‌گزاشتم‌ غبار پاشی هم‌می‌کنم به خاطر اینکه خاک اسیدی دوست داره داخل ابش یه قطره ابلیمو هم می ریزم
    لطفا راهنمایی کنید

  14. آیدین فرامرز گفت:

    سلام ، گیاه اریکا من از چند وقت پیش شروع به سیاه و تیره شدن ساقه ها کرد و یواش یواش برگها هم خشک شدن تا کامل از بین رفت

  15. مریم گفت:

    سلام وقتتون بخیر گل اریکا ی من حشره های ریز سفید رنگ مثل هزار پا اما خیلی کوچیک وبه تعداد بالا توی خاک پرشده چکار باید بکنم؟لطفا راهنمایی کنید

  16. شادمهر گفت:

    سلام خدمت کارشناسان گرامی
    گیاه رو هفته‌ای دو بار با آب جوشیده‌ی به دمای محیط رسیده آبیاری میکنم و دو روز در میون غبار پاشی انجام میشه.
    دمای اتاق نسبتاً سرد هستش و نور غیر مستقیم کافی هم دریافت میکنه.
    حالا تقریبا یک ماهی میشه برگ‌ها شروع به سیاه شدن میکنن و امشب متوجه شدم که انگاری پوسیدگی ساقه داره بوجود میاد.
    دو لکه‌ی قارچ مانند روی ساقه‌ها وجود داره که با پودر قارچکش حل شده در آب به فاصله دو هفته آبیاری و سم پاشی انجام دادم اما هنوز هستند.
    گیاهم داره ازبین میره کمکم کنید 🙁

  17. فریبا گفت:

    سلام وقت بخیر امیدوارم که جواب من رو هم خیلی زود بدید
    من یک گل نخل دارم که ۵روز پیش این گلم رو
    از یه گلدون پهن میخواستم بذارم تو این گلدون ک باریکتر اما بلندتر هست،چون گلدوندقبلی پهن بود ریشه‌ها خیلی پهن و زیاد بود جا نمیشد توی گلدون جدید مجبور شدم گل دور ریشه هارو بریزم که باعث شد ریشه‌ها خیلی آسیب ببینه ،گلم داره سبز خشک میشه هنوز برگها نرم هستن ولی میبینم ک داره تغییر میکنه و داره سبز خشک میشن تورو خدا راهنماییم کنید نمیخوام از این حالت خوشکل در بیاد و خشک بشه خیلی ناراحتم

  18. مهدی گفت:

    با سلام
    تقریبا یک ماه پیش این گیاه زیبا را با کلی وسواس انتخاب و خریداری کردم.
    الان بعد از گذشت یک ماه روی بعضی برگها مانند کرم خوردگی ایجاد شده.
    همینطور نوک برگها سبز مونده ولی داره خشک میشه.
    همینطور روی ساقه ها دونه های بسیار ریز مثل ذرات دوده ایجاد شده که با ناخن برداشته میشوند.
    خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.
    بسیار ممنونم.

  19. علیرضا خلیل زاده گفت:

    سلام دو ماه هست که نخل اریکا رو خریدم رشد خوبی داشت ولی الان برگهای جدیدش باز نمیشه و برگهای قبلی هم همونطور که سبز هستن از نوک برک خشک میشن محل نگهداریش نسبتا خنک و با نور متوسط هست و هر ۴ روز یکبار ابیاری با اب تصفیه شده و ۱۵ روز یکبار هم کود مخصوص مایکرو میدم لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *