گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت مشکلات و بیماری های گل آنتوریوم

گیاه آنتوریوم  ،گیاه بسیار زیبایی است و استفاده زیادی در گل آرایی و طراحی دکوراسیون دارد. اگر از این گل های زیبا در منزل دارید و یا قصد خریداری کردن آن را دارید بهتر است با بیماری های آن آشنا شوید تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوانید به راحتی به مقابله با آن بپردازید. در این مقاله قصد داریم شما را با بیماری های گل آنتوریوم و علت آن ها مانند قهوه ای شدن گل آنتوریوم ، علت زرد شدن برگ آنتوریوم ، علت سوختگی برگ گل آنتوریوم و نحوه درمان گل آنتوریوم آشنا کنیم:

درمان گل آنتوریوم

گل آنتوریوم

 

بیماری های گل آنتوریوم:

آنتوریوم گیاه مقاومی است، اما گیاه موجودی طبیعی و زنده است و ممکن است به دلایل مختلف دچار آفت و بیماری شود در حالیکه با رعایت نکات ساده ای می توان از بیماری های گل آنتوریوم جلوگیری کرد. در زیر به صورت کامل با علت وقوع این بیماری ها و نحوه مقابله با آن ها آشنا می‌شویم:

علت ریز و رنگ پریده بودن برگ های جدید:

دلیل کوچک شدن برگ ها و رنگ پریدگی آن ها کم بودن مواد مغذی و فقیر بودن خاک است. در زمان رشد گیاه یعنی فصول بهار و تابستان هر دو هفته یکبار گیاه را با کود مخصوص آنتوریوم مطابق با دستور تقویت کنید تا گیاهی پرپشت و پر گل داشته باشید .

علت گل ندادن آنتوریوم:

گل ندادن گیاه آننتوریوم میتواند به دلایل مختلفی باشد یکی از این دلایل کم و ناکافی بودن نور است. شرایط را بررسی کنید و گیاه را به محل پرنورتری با نور غیرمستقیم منتقل کنید. این مشکل همچنین به دلیل آبیاری بیش از اندازه هم میتواند اتفاق بیفتد. آبیاری به صورت هفته ای یکبار در زمستان کافی است و طبیعی است که ابن مقدار در تابستان و ماه های گرم سال باید افزایش یابد اما بطور کلی میزان آبیاری وابستگی زیادی به شرایط محیطی دارد و نمیتوان مقدار قطعی برای آن در نظر گرفت.

علت گل ندادن انتوریوم

علت گل ندادن انتوریوم

علت زرد شدن برگ آنتوریوم و خم شدن آنها به سمت پایین:

سرما و رطوبت بیش از اندازه، دو عامل ایجاد کننده این مشکل هستند. برای رفع آن گیاه را به مکان گرم تری منتقل کنید و آب کمتری به آن بدهید. دقت کنید که بین دو آبیاری خاک حتما خشک شود، خیس بودن بیش از اندازه خاک و باتلاقی شدن آن عمده ترین علت مرگ گیاهان است.

علت-زرد-شدن-برگ-آنتوریوم

علت زرد شدن برگ آنتوریوم

علت به هم پیچیدن برگ های سبز:

سرد و خشک بودن هوای محیط منجر به بروز این مشکل می شود. برای حل این مشکل گیاه را به محل گرم تری منتقل کرده و رطوبت آن را با غبارپاشی بر روی برگ ها، گذاشتن ظرف آب کنار گیاه و یا ساخت جزیره، تامین کنید.

علت زرد، نازک و کم آب شدن برگ ها:

دانستن میزان آب مورد نیاز گیاه اهمیت بسیاری دارد و همن طور افراط در آبیاری بزرگترین قابل گیاهان است، آبیاری کم هم باعث نازک و کم آب شدن برگ می شود. برای رفع این مشکل میزان آبیاری را بیشتر کنید و حتما از باز بودن زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید.

علت از بین رفتن براقی برگ ها: 

کمبود رطوبت میتواند موجب بروز همچین مشکلی شود. برگها را به صورت روزانه با آب ولرم آبپاشی کنید و یا از سایر روش های تامین رطوبت گیاه برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

علت سوختگی برگ آنتوریوم

قرار گرفتن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید و غبارپاشی گیاه در این حالت، منجر به ایجاد لکه های سوختگی در سطح برگ های گیاه می شود پس از این کار اجتناب کنید و گیاه را در سایه غبارپاشی کنید یا روش های دیگری مانند ساخت جزیره برای تامین رطوبت آن انتخاب کنید.

سوختگی در نوک برگ ها نیز می تواند به علت کمبود رطوبت یا استفاده از آب با املاح زیاد باشد پس دقت کنید که رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید و برای آبیاری حتما از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

علت سوراخ شدن برگ ها

گاهی این مشکل در اثر صدمات فیزیکی ایجاد می شود که در این صورت سلامت گیاه را تهدید نمی‌کند، اما سوراخ شدن سطح برگ و سوختگی نوک برگ ها به صورت همزمان می تواند نشانه بیماری باکتریایی باشد. برای درمان این مشکل از قارچکش های حاوی مس استفاده کنید، برگ های آلوده را جدا کرده و دقت کنید که در زمان آبیاری خیس نشوند.

علت سوراخ شدن برگ آنتوریوم

علت سوراخ شدن برگ آنتوریوم

علت توقف رشد

در صورتی که این مشکل در فصل پاییز و زمستان ایجاد شود، طبیعی است چراکه در این فصول رشد گیاهان کم و یا متوقف میشود. کمبود مواد مغذی، نور، فرارسیدن زمان تعویض گلدان و زیاده روی در آبیاری گیاه می توانند از دیگر علت های بروز این مشکل باشند.

 

آفت آنتوریوم :

شپشک آرد آلود: 

ایجاد زخم های سفید بر روی برگ و ساقه ی گیاه از علائم حضور این آفت است. برای رفع مشکل هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید. همچنین استفاده از پنبه ی آغشته به آب و صابون پاک کردن برگ ها میتواند در جهت کاهش آفت موثر باشد.

شپشک آرد آلود آنتوریوم

شپشک آرد آلود آنتوریوم

کنه قرمز:

ایجاد زخم های تار عنکبوتی در سطح زیرین برگ ها نشانه ی حضور این آفت میباشد.گیاه را با سم کنه کش سمپاشی کنید.تامین رطوبت نیز در جهت کاهش آفت موثر است.

ایجاد لکه قهوه ای بر روی برگها :

عارضه مربوط به حمله قارچ است،با محلول قارچ کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید و برگ های صدمه دیده را حذف کنید.

علت سیاه شدن برگ ها :

در تماس بودن برگ ها با شیشه در فصول سرد سال این مشکل را ایجاد می کند که مشکل خاصی نیست و باید گیاه را از پنجره دور کنید، اما اگر این مشکل موضعی نیست و برگ ها از وسط شروع به سیاه شدن میکنند و لکه ها در سطح برگ پخش می شوند، ممکن است گیاهتان دچار بیماری قارچی شده باشد. ریشه ها را بررسی کنید و در صورت مشاهده پوسیدگی بخش های خراب را جدا کنید. برگ های آسیب دیده را حذف کنید و گیاه در گلدان جدید با خاک جدید بکارید و خاک را با قارچکش بنومیل ضد عفونی کنید.

قهوه ای شدن گل آنتوریوم

 

68 دیدگاه در “علت مشکلات و بیماری های گل آنتوریوم

  1. زهراکرمی گفت:

    بعد تعویض گلدان گل ها زرد و سپس سیاه میشود ولی برگ ها سالم هستن چکار کنیم

  2. مهدی گفت:

    تعویض گلدان باید در زمستان انجام شود ک گلدهی ب پایان رسیده باشد

  3. بخشی گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون
    گیاهم رو تقریبا دوهفته است خریدم با فاصله نیم متری از پنجره شرقی گذاشتم .و هرروز برگهاش رو ابپاشی میکنم به تازگی وسط گل (همون که به زنگ زرد و سبز هست ) داره سفید میشه عایا طبیعیه ؟

    1. باران گفت:

      سلام ببخشید گل انتریوم من گل داده ولی گلش باز نمیشه همونجور پیچیده مونده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام روزبخیر. شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ رطوبت گیاه فراهمه؟ نور کافی دریافت می کنه؟

    2. یعقوب گفت:

      سلام خسته نباشی گل من برگاش داره سیاه میشه ومیریزه امروز قارچ کش خریدم خاکشو عوض کنم وبا قارچ کش تمیز کنم به نظرتون تاثیر میزاره.وپاجوش زده میترسم جدا کنم میترسم جدا کنم خشک شه چطور جدا کنم

      1. سجاد گفت:

        سلام من یک گیاه انتاریوم دارم که چند برگ آن رنگ قهوه مانند به خودشون گرفتن ولی بعضی هاشون هم صحیح و سالم هستن هنوز ولی روز به روز اون برگ ها قهوه ای تر میشه باید چیکار کنم ؟

  4. نبوی گفت:

    سلام مغزی گل انتریومی که دارم ضخیم شده و پف کرده و سبز می باشد اول تصور کردم شاید تازه گل باز شده ولی حدود دوماه گذشته و مغزی مثل بقیه گل ها زرد و باریک نیست علت چیست ؟

    1. مریم حسین خانی گفت:

      چرا مغزی گلها سبز و پف کرده شده؟

  5. دنیا گفت:

    سلام وقت بخیر من از این گل دارم رنگ سفیدشوالان رو گلاش لکه های قهوه ای افتاده دیگه سفید براق نیستن دلیلش چیه؟

  6. زهره گفت:

    سلام.گل انتوریومم تو زمستون یه غنچه زد خشک شد کم کم گلش خشک شد و بزگ ها زرد شدن که قارچ کشی کردم خوب شدن ولی برگی که قبل از قارچ کشی در اومده خمیده هست و گل هم نمیده چیکار کنم

    1. منیره گفت:

      سلام
      ببخشید یک سوال درباره ی گیاه آنتریوم داشتم
      من چند روزه این گیاه رو خریدم الان سه روزه داره قطره های آب بعد از ظهر ها رویش جمع میشه
      میشه لطفا بگید باید چیکار کنم؟

      1. کیانا والی گفت:

        سلام احتمالا تعریق گیاهه. گیاه رو در مکان خنک تر بذارین.

      2. سمیه گفت:

        چرا گل آنتریوم که صورتی بوده کم کم داره سفید میشه م روی اون لکه های ریز سبز رنگ به وجود اومده؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام عکس واضحی از گیاه به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

        2. زهرا گفت:

          سلام گل آنتریوم تقریبا سه هفته ست خریدم که یک هفته ای هست برگاش شروع به زرد شدن کرد براش جزیره درست کردم برگاشو آب پاشی کردم گلدانو به مکان خنک تری انتقال دادم الان گلدان درجایی هست که نور غیرمسقیم وتهویه کافی داره دیگه واقعا نمیدونم چیکار باید بکنم

  7. آزاده گفت:

    یعنی نمیتونید تصور کنید مطالبتون چقدرررررررر برای من مفید بودن
    ممنونم
    خداخیرتون بده

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از لطف شما. خوشحالیم که تونستیم کمک کنیم.

  8. منیره گفت:

    سلام
    ببخشید یک سوال درباره ی گیاه آنتریوم داشتم
    من چند روزه این گیاه رو خریدم الان سه روزه داره قطره های آب بعد از ظهر ها رویش جمع میشه
    میشه لطفا بگید باید چیکار کنم؟

  9. پریسا گفت:

    سلام گل انتاریوم من وقتی خریدم کناردیوارجاییکه اصلا نور خورشید بهش نمیخورد بود مدت سه ماه.بعد اون گل گذاشتم کنار پنجره جنوبی تا نورغیر مستقیم خورشید بهش برسه ولی متاسفانه در کمتر از یک هفته سه تا ازگلاش خشک شدن دلیلش چی میتونه باشه.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام آبیاریتون چن وقت یک باره؟ می تونین رطوبت گیاه رو با غبارپاشی بالا ببرین تا حالش بهتر شه.

      1. وحید گفت:

        سلام گل من تمام برگهاش خشک شده فقط یکی مونده و اونم تا نصفه خشک شده الان دوماهه همینجوریه نه خشک میشه نه برگ جدید میده چکار کنم مرسی

  10. حسین پور گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون گیاه انتریوم من همه گل هاش خشک شد و برگ هاش هم قهوه ای شد خشک شد و افتاد الان دیگه اصلا برگ نداره ?دیگه بزارمش بیرون ؟ دیگه رشد نمی کنه؟

  11. زهرا گفت:

    گیاه آنتوریم من گل داده ولی گلش سبزه و رنگی نمیشه چکار کنم؟

  12. سعید گفت:

    باسلام علت سبز شدن و پف کردن مغزی وسط گل آنتوریوم از چیست ؟
    ممنون میشم راهنمایی بکنید

  13. سارا گفت:

    من از خود شما ی گلدون رو هدیه گرفتم و گل هاش دارن یکی یکی پلاسیده و از بین میرن باید چیکار کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ رطوبتش رو تامین می کنید؟ الان که هوا گرمه حتما باید رطوبت اطراف گیاه رو بالا ببرین تا پژمرده نشه. برای بالا بردن رطوبت غبارپاشی برگ ها می تونه کمک کننده باشه.

  14. محمدرضا گفت:

    نمیدونم دلیل قهوه ای شدنش چیه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام منظورتون قهوه ای شدن آنتوریوم هست؟ برگ ها حالت قهوه ای سوخته دارند یا نرم و آبکی شدن؟

  15. ندا گفت:

    من گذاشتم تو نور مستقيم برگاش قهوه اي شد -خوب ميشه؟?

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله اگه چند تا از برگ ها سوختن مشکلی نیست گیاه دوباره برگ جدید می ده. آبیاری رو منظم انجام بدین و غبارپاشی برگ ها رو فراموش نکنید تا گیاه بیشتر خشک نشه.

      1. امیر گفت:

        سلام
        برای دوین بار آنتریوم من شروع به گلدهی کرده ولی هر دو بار بعد از یکی دو هفته از شروع باز شدن گل , قبل از باز شدن کامل گل شروع به سیاه شدن میکند و باز نمی شود
        لطفا راهنمایی کنید مشکل از چیه
        پنجره شمالیه نور خوبه هفته دو بار آب میدم کود سه بیست دو هفته یکبار و غبار پاشی هر روز انجام میدم

        1. کیانا والی گفت:

          سلام ممکنه گیاه به آفت قارچی مبتلا شده باشه. فعلا غبارپاشی و کوددهی رو متوقف کنید. یک سم قارچ کش مثل مانکوزب تهیه کنید و طبق دستور برگ های گیاه رو کامل سمپاشی کنید. این کار رو سه بار و هر بار به فاصله ده روز تکرار کنید.

  16. نسا عزیزی گفت:

    سلام و خسته نباشین
    من ۲ ساله گل آنتریوم دارم اوایل رنگ گلها صورتی پررنگ بود الان چندین ماهه رنگ گلها سبز پررنگ شده
    دلیلش چی میتونه باشه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام این مشکل به دلیل کمبود نوره. درسته که آنتوریوم در سایه هم به خوبی رشد می کنه ولی در نور کم ممکنه گل هاش سبز بشن. بهتره گیاه رو در محیط پرنورتر قرار بدین.

  17. الناز گفت:

    سلام من یه گلدون آنتریوم دارم یه مدت گلاش تا میخواست در بیاد خشک میشد الان که کمتر آب میدم و کود میدم بهتر شده
    اما نمیدونم چرا مغز گلهاش هی باد میکنه حالت غده غده میشه بعضی هاشم میترکه خودش
    علتش چیه

  18. الناز گفت:

    سلام من یه گلدون آنتریوم دارم یه مدت گلاش تا میخواست در بیاد خشک میشد الان که کمتر آب میدم و کود میدم بهتر شده
    اما نمیدونم چرا کاسبرگ گلهاش هی باد میکنه حالت غده غده میشه بعضی هاشم میترکه خودش
    علتش چیه ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  19. زهره گفت:

    سلام خسته نباشین گل آنترویوم دارم ۴ماه گلاش خراب شد چیدم با چندتا برگاش و خاکشو عوض کردم حالا ۲ماه سه تا از برگاش مونده نه خشک میشه نه سرحال میشن نه رشد میکنم آیا نگه داشتنش فایده داره یانه با خاک جنگلی عوض کردیم ولی هیچ اتفاقی نمیفته الان یه هفته پیش یه کود تووی محلول آب زدم بهش پاشیدم ادامه بدم یا بیخیال نگهداشتنش بشم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ حتما مشکلی در محیط نگهداری گیاه هست که دچار مشکل شده. در صورت تمایل می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  20. سمیه گفت:

    چرا گل آنتریوم که صورتی بوده کم کم داره سفید میشه م روی اون لکه های ریز سبز رنگ به وجود اومده؟

  21. ارمغان گفت:

    سلام
    من گیاه آنتریوم رو نزدیک دو ساله دارم شرایطش کاملا مساعده همیشه هم گل داره اما پاجوش نزده تا به امروز ،دلیلش چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. گیاه رو تقویت می کنین با کود؟ ممکنه به تغذیه نیاز داشته باشه و یا گلدون گیاه بزرگ باشه براش.

  22. مهین فرخ سرشت گفت:

    سپاس از راهنمایی های شما خیلی برام مفید هست .
    متوجه شدم که هر دو گلدان من دچار قارچ شده است .

  23. مهدی قره باشلویی گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون من چند روزی است که گل انتاریوم خریدم بعد که اوردم گلدانشو عوض کردم تو خونه دیدم یکی از برگاش زرد شده وروی برگای دیگه پارگی وجود داره و روی یکی از گلاش لکه های قهوه ای دیدم اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. فریبا گفت:

      سلام.آنتوریومم روحدود۴۰ روزقبل خریدم.داخل آب بود.بعدازخریدداخل خاک سبک گلخانه ای وگلدان مناسب کاشتم.بعدازدوهفته کمی کودسه بیست دادم.برگاش داره خشک میشه وگلهاش سیاه میشه.هفته ای یکبارآب کم میدم وبافاصله ۳۰ سانت ازپنجره جنوبی هست.مشکلش چیه

  24. دانیال گفت:

    سلام گل انتوریم بنده تقریبا ۱ ماه میشه که گلدون عوض کردم یکی از گل های از ساقه شروع کرد قهوه ای وخسک شدن تا افتاد گل کاملا خشک شد الان چند روزه یه گل از بقل داره در میاره ولی باز یک گل دیگه همون حالت داره خشک میشه دلیلش چیه راهنمایی لطفا راهنمایی کنید تشکر

  25. دانیال آریان فرد گفت:

    سلام گل انتوریم بنده تقریبا ۱ ماه میشه که گلدون عوض کردم یکی از گل های از ساقه شروع کرد قهوه ای وخسک شدن تا افتاد گل کاملا خشک شد الان چند روزه یه گل از بقل داره در میاره ولی باز یک گل دیگه همون حالت داره خشک میشه دلیلش چیه راهنمایی لطفا راهنمایی کنید تشکر

  26. زهرا گفت:

    سلام روز خوش گل انتوریوم من سر یکی از درفش هاش قهوه ای سوخته شده علتش چیه؟

  27. میلادشمس گفت:

    با سلام گیاه انتوریوم من تمام گل هاش یهویی سیاه شدن و ریختن و برگاشم سوراخای زرد و قهوه ای رنگ ایجاد میشه چیکارش کنم؟

  28. رویا گفت:

    سلام…خسته نباشید..گل انتریوم من رو برگاش نوچ و شیره ای شدن..و ساقه هاش و بعضا پشت برگاش برجستگی های قهوه ای داره که با ناخن کنده میشه..چه سمی بزنم.؟ ممنونم

  29. رویا گفت:

    سلام…خسته نباشید..گل انتریوم من رو برگاش نوچ و شیره ای شدن..و ساقه هاش و بعضا پشت برگاش برجستگی های قهوه ای داره که با ناخن کنده میشه..چه سمی بزنم.؟ ممنونم

  30. ?O.J2.K2.C2.G-様 گفت:

    سلام.
    گل من چند وقته که زرشکی رنگ شده, در حالی که با توجه به نوعش باید قرمز روشن باشه…یه کم هم خشک و چروکیده به نظر می رسه. مشکل از کجاست؟

  31. فرناز گفت:

    با سلام
    من یک گل انتوریوم دارم روند رشد خوبی هم داره ولی گل هاش خیلی کج هستن و صاف زیبا باز نمی شوند
    خواهشا راهنمایی کنید که چیکار باید بکنم

  32. Fs گفت:

    سلام.
    من حدودا دوهفته هست که یک گیاه انتوریوم خریدم
    که سه تا گل داشت الان از اون سه تا دوتاشون سیاه شده و فقط یکیشون سالم مونده علتش چی می‌تونه باشه؟هر پنج روز یک بار هم بهش آب میدم و نور خورشید بهش نمیخوره نورسفید لامپ بالاسرشه
    لطفاً جواب بدید?

  33. Fs گفت:

    سلام.خسته نباشید.
    من حدودا دوهفته هست که یک گیاه انتوریوم خریدم
    که سه تا گل داشت الان از اون سه تا دوتاشون سیاه شده و فقط یکیشون سالم مونده علتش چی می‌تونه باشه؟هر پنج روز یک بار هم بهش آب میدم و نور خورشید بهش نمیخوره نورسفید لامپ بالاسرشه
    لطفاً جواب بدید?

  34. یعقوب گفت:

    سلام خسته نباشی گل من برگاش داره سیاه میشه ومیریزه امروز قارچ کش خریدم خاکشو عوض کنم وبا قارچ کش تمیز کنم به نظرتون تاثیر میزاره.وپاجوش زده میترسم جدا کنم میترسم جدا کنم خشک شه چطور جدا کنم

  35. سجاد گفت:

    سلام من یک گیاه انتاریوم دارم که چند برگ آن رنگ قهوه مانند به خودشون گرفتن ولی بعضی هاشون هم صحیح و سالم هستن هنوز ولی روز به روز اون برگ ها قهوه ای تر میشه باید چیکار کنم ؟

  36. یاس گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دو هفته است گل انتاریوم خریدم
    از پنجره جنوبی نور میگیره اما حدود 4 متر از پنجره فاصله داره
    دو تا از برگهاش لک سوختگی اورده
    گلدونش هم ظاهرا خیلی پره باید عوضش کنم یا نه

  37. نرگس گفت:

    سلام. گل انتوریوم من نور خوبی داره … ولی رنگ گلهاش سبز شدند. چرا اینطوری شده؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  38. مهنازاذر گفت:

    سلام وقت بخير گل انتوريوم من ٢تا گل از خيلى قبل داره كه لكه قهوه اى روش افتاده وگلها كاملا سبز هستن چيكار كنم گل جديد بده ورنگ گل صورتى بشه. وقتى خريدم گلهاى صورتى داشت

  39. پری گفت:

    سلام.للت خشک شدن‌خود گل های آنتریوم چیه؟

  40. فاطمه گفت:

    سلام. داخل گلدان گل آنتریوم حشرات ریز سفید یه عالمه دیده میشن که خیلی سریع هم حرکت میکنن. برگها هم تکه تکه قهوه ای و خشک میشن. لطفا راهنماییم میکنید چیکار کنم؟

  41. شهین گفت:

    سلام و خسته نباشید
    برگای انتوریوم من روز به روز دارن زرد میشن دلیش چی میتونه باشه؟راستی از هسته البالو واسه تزین گلدان استفاده کردم میتونه تاثیر گزار باشه؟

  42. saya گفت:

    کنار گل من یه چیزایی شبیه قارچ زرد رنگ دراومده،چی هستن؟

  43. آریو گفت:

    سلام من یه قلمه آنتریوم توی گلدان کاشتم، برگش داره زرد میشه و بی حاله یکم، چی کار کنم که از بین نره خواهش می کنم راهنمایی کنید،
    قلمه از بند زده شده، آبدهی و نور درست بوده

  44. پریناز گفت:

    خیلی نکات عالی و آموزنده ای بود. با توجه به این توضیحات گیاه من دچار حمله قارچ شدا و باید درمانش کنم. حتی سطح خاک هم حالت کپک قارچ بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *