گیاهان آپارتمانی, مقالات

مراحل روش تکثیر برگ انجیری + تصاویر

برگ انجیری یکی از گیاهان دکوراتیو با ظاهری متفاوت و خاص است که به دلیل فرم ظاهری برگها، در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. این گیاه دارای برگهای پهن با بریدگی های منظم است و در گونه های مختلف این شکاف ها طرحهای متفاوتی به خود می‌گیرند. علاوه بر نگهداری آسان، تکثیر برگ انجیری نیز بسیار راحت است و می‌توانید به سادگی و در منزل، گلدان برگ انجیری خود را به چند گلدان کوچک تبدیل کنید. در صورتی که شما هم از طرفداران این گیاه خاص هستید در این مقاله همراه ما باشید تا روش تکثیر برگ انجیری آشنا شوید.

روش تکثیر برگ انجیری

روش تکثیر برگ انجیری

با روش تکثیر برگ انجیری آشنا شوید

برگ انجیری دارای برگهای بزرگ و پهن با شکافهای متعدد است و شاخه های رونده است که در صورتی که به آن یک قسم خزه ای بدهید، به زیبایی از آن بالا می‌رود و بزرگ می‌شود. شاخه های جدید از انتهای برگ قبلی رشد می‌کنند و بعد از رشد برگ، شاخه یک گره ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد این گره های قهوه ای رنگ به ریشه های هوایی تبدیل می‌شوند و این ریشه های هوایی همان چیزی است که گیاه برای اتصال به قیم و بالا رفتن از آن و همچنین تکثیر و ریشه زایی به آن نیاز دارد.

برگ انجیری تکثیر آسانی دارد اما ریشه زایی و دادن برگ جدید در آن کمی به طول می‌انجامد که با توجه به محبوبیت بالای آن، ارزش صبر کردن را دارد. برای تکثیر این گیاه آپارتمانی 3 روش کاشت بذر، خوابانیدن ریشه های هوایی و تکثیر از طریق قلمه ساقه وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

1. تکثیر برگ انجیری از طریق کاشت بذر

تکثیر برگ انجیری از طریق بذر زمانبر و کمی دشوار است و توصیه نمی‌شود. اما با این حال می‌توانید به راحتی بذر برگ انجیری را از گلخانه ها تهیه کرده و در بستر دارای کمپوست بکارید. آن را در بهترین شرایط نگهداری کنید تا زمانی که بذر ها جوانه دهند و پس از بزرگ شدن آنها را در یک گلدان جدید و بزرگتر بکارید.

2. تکثیر برگ انجیری از طریق خوابانیدن ریشه‌های هوایی

همانطور که گفته شد برگ انجیری دارای ریشه های هوایی کوچک و یا بعضا بزرگی است که به وسیله آنها مواد غذایی را جذب می‌کند و رشد می‌کند. برای بزرگ شدن و بهتر رشد کردن برگها لازم است که این ریشه های هوایی را به یک چوب با خزه ببندید و یا در خاک بکارید. از این ریشه ها برای تکثیر گیاه نیز استفاده می‌شود.

تکثیر برگ انجیری از طریق خوابانیدن ریشه به این صورت است که باید ریشه های هوایی را به همان صورت متصل به گیاه، داخل خاک دیگری بکارید و آبیاری کنید. توجه داشته باشید که استفاده از ریشه های بلند راحت تر است. بنابراین در این روش هیچ چیزی ار گیاه مادر جدا نمی‌شود و تنها زمانی که گیاه جدیدی سبز شد، می‌توانید آن را از گیاه مادر جدا کنید.

تکثیر برگ انجیری از طریق ریشه هوایی

تکثیر برگ انجیری از طریق ریشه هوایی

3. تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه گیری ساقه

یکی از بهترین روش های تکثیر برگ انجیری ، قلمه گیری از ساقه در فصول رشد و ریشه دار کردن آن است. این روش نتیجه سریعتری نسبت به سایر روش ها دارد و تنها به یک قلمه دارای ریشه هوایی یا گره (محل اتصال برگ به ساقه) و یک برگ نیاز دارد. توجه داشته باشید که با برگ تنها و بدون گره نمی‌توانید این کار را انجام دهید و برگ بعد از چند روز زرد شده و از بین می‌رود. برای تکثیر برگ انجیری به روش قلمه گیری باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. پیدا کردن گره در یک گیاه سالم

شاخه های برگ انجیری خود را با دقت نگاه کنید و به دنبال گره باشد. گره یک برآمدگی کوچک یا بزرگ قهوه ای رنگ است و تنها راهی است که می‌توانید گیاه را با آن تکثیر کنید چرا که در نهایت تبدیل به ریشه می‌شود.

تکثیر برگ انجیری

تکثیر برگ انجیری

 

2. قلمه گیری

بعد از انتخاب شاخه حاوی گره و برگ یک قلمه از آن تهیه کنید. قلمه شما باید به گونه ای باشد که دارای حداقل یک برگ و یک گره در قسمت پایینی خود باشد. برای برش از یک چاقوی تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنید.

تکثیر برگ انجیری مونسترا

تکثیر برگ انجیری مونسترا

3. برگ های اضافی را جدا کنید

برای قلمه داشتن حداکثر 1 الی 3 برگ ضروری است و بهتر است که برگهای اضافی را جدا کنید.

4. قرار دادن قلمه در آب یا خاک

یک ظرف شیشه ای را تا نیمه از آب تصفیه شده (کلر برای گیاهان جوان خوب نیست) و هم دما با دمای اتاق پر کنید. قلمه را در ظرف آب قرار دهید و توجه کنید که هیچ چیز دیگری جر ساقه و گره در آب نباشد چرا که به مرور اجزای داخل آب گندیده می‌شوند و باعث بیماری قلمه و از بین روفتن آن می‌شوند.

می‌توانید قلمه را در خاک سبک مانند بستر آماده کاشت یا کمپوست در یک گلدان کوچک نیز بکارید اما سرعت ریشه زایی در آب بیشتر است. حتما توجه داشته باشید که قلمه را در عمق کم بکارید به صورتی که برگهای انتهایی از خاک بیرون بماند. برای ثابت ماندن قلمه بهتر است یک چوب یا میله‌ی آهنی را به صورت تکیه گاه به آن وصل کنید. می‌توانید برای سرعت بخشیدن به فرایند ریشه زایی از پودر یا هورمون ریشه زایی نیز استفاده کنید.

روش تکثیر برگ انجیری در اب

روش تکثیر برگ انجیری در اب

5. ریشه زایی

قلمه را در شرایط مناسب و مشابه با شرایط گیاه مادر به خصوص در نور خوب و زیاد قرار دهید. دمای مناسب قلمه ها بهتر است بین 21 الی 23 درجه باشد و برای تامین رطوبت می‌توانید از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده کنید و روی آن چند سوراخ ایجاد کرده و روی قلمه ها بکشید. پس از گذشت تقریبا یک ماه و ریشه دادن قلمه، کیسه را برداشته و کوددهی محلول در آب را آغاز کنید. پس از گذشت تقریبی دو ماه، ریشه ها قوی و محکم خواهند بود و می‌توانید قلمه را مستقیما در خاک بکارید.

روش تکثیر برگ انجیری

روش تکثیر برگ انجیری