اخبار, گیاهان آپارتمانی, مقالات

چگونه بیماری و مشکلات برگ انجیری را درمان کنیم ؟!

برگ انجیری از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که با برگهای خاص و منحصر به فردش زیبایی دکوراسیون شما را دو چندان می‌کند. برگهای پهن و سبز رنگ برگ انجیری دارای بریدگی و شکاف هایی هستند که از ابتدا بر روی آنها وجود داشته و دلیل پیدایش آنها مقابله با بادهای شدید و باران های سیل آسای زادگاهش بوده است. برگ انجیری گیاه مقاومی است اما در صورت مناسب نبودن شرایط نگهداری آن ممکن است به بیماری هایی دچار شود. زرد شدن برگ انجیری، رشد کم، بیحال بودن گیاه و … از جمله مشکلاتی است که برای این گیاه اتفاق می‌افتد. برای آشنایی با مشکلات برگ انجیری و راه درمان آنها در این مقاله همراهمان باشید. 

بیماری و مشکلات برگ انجیری و راه درمان

برگ انجیری نیز مانند دیگر گیاهان آپارتمانی ممکن است در مواقعی دچار بیماری و آفت شود و باید در اسرع وقت علت را شناسایی و در صدد درمان آن باشیم. یکی از نکات مهم در رابطه با گیاهان، اطمینان از سلامت آنها در هنگام خرید است، بنابراین قبل از خرید برگ انجیری و هر گیاه دیگری از سلامت برگها، ریشه و ساقه مطمئن شوید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

برگ انجیری

 

در ادامه با بیماری و مشکلات برگ انجیری آشنا می‌شویم :

زرد شدن گیاه برگ انجیری و پژمرده شدن برگها

در صورتی که گیاه برگ انجیری دارای تعداد زیادی برگ زرد و پژمرده باشد، به معنای آبیاری زیاد و غرقاب شدن خاک است. زمانی که آبیاری بیشتر از نیاز گیاه باشد، ریشه ها در آب غرق شده و تنفس خود را از دست می‌دهند و برگ ها به دلیل نرسیدن اکسیژن، زرد و قهوه ای شده و می‌ریزند. این مشکل از برگهای پایینی و نزدیک به ریشه آغاز می‌شود.

برای حل شدن این مشکل باید در ابتدا زهکش گلدان را بررسی کرده و از باز بودن آن مطمئن شوید. صبر کنید تا خاک گلدان به اندازه 2 الی 3 سانتی متر خشک شود. در روزهای سرد و فصل زمستان فواصل آبیاری را بیشتر کنید زیرا خاک گیاه دیرتر خشک می‌شود و نیاز آبی آن کمتر است.

در صورت اطمینان از زمان و مقدار آبیاری، ممکن است این مشکل از کمبود مواد مغذی گیاه در خاک نیز باشد. به منظور تقویت گیاه، هر 2 هفته یکبار آن را با کود مناسب برگ انجیری تغذیه کنید.

 

زرد شدن برگ انجیری

قهوه ای شدن لبه و نوک برگهای گیاه

تشنه بودن گیاه، رطوبت کم و هوای خشک از دلایل قهوه ای شدن نوک برگها است. در روزهای گرم تابستان فواصل آبیاری را کمتر کنید و از خشکی دادن بیش از حد به گیاه خودداری کنید. خشک و چروک شدن برگها نیز دلایلی مشابه قهوه ای شدن آنها دارد و با آبیاری منظم و افزایش رطوبت بیشتر می‌شود.

 

عدم وجود شکاف و بریدگی در برگهای جدید

نبود بریدگی در برگهای جدید به چند عامل بستگی دارد، در ادامه با آنها و راههای پدیدار شدن این شکاف ها آشنا شوید.

  • کافی نبودن آبیاری و تشنگی کشیدن گیاه که در ابتدا با حذف بریدگی ها نمایان می‌شود.
  • گیاه گونه ای متفاوت از برگ انجیری شکافدار است و نبود شکاف در برگها طبیعی است.
  • گیاه دچار کمبود مواد مغذی است و باید آن را تقویت کنید.
  • هرگز ریشه های هوایی در برگ انجیری های بلند را قطع نکنید بلکه آن ها را در یک قیم خزه دار فرو کنید تا رطوبت آنها حفظ شده و گیاه رشد بهتر و برگهای زیباتری داشته باشد.
  • برگهای جوان برگ انجیری ممکن است بدون شکاف و یا با شکاف کم رشد کنند و هرچه سن گیاه بیشتر شود شکاف ها نیز بیشتر خواهند شد.
  • کمبود نور در نبود شکاف روی برگها و متوقف شدن رشد موثر است. 

 

برای مشاهده بیشتر محصولات برگ انجیری کلیک کنید.

کوچک بودن برگهای برگ انجیری

کمبود نور و رطوبت از دلایل کوچک شدن برگهای جدید است. درصورتی که گیاه نور و رطوبت کافی نداشته باشد، نمی‌تواند انرژی لازم برای پهن و بزرگ شدن برگها را کسب کند.

کوچک شدن برگ انجیری

افتادگی برگها به خصوص بعد از تعویض گلدان

افتادگی برگها در حالت عادی می‌تواند به دلیل آبیاری زیاد اتفاق افتاده باشد و راه حل آن آبیاری منظم و در فواصل مناسب بعد از خشک شدن خاک است. در صورتی که برگها بعد از تعویض گلدان بی حال شده باشند، ممکن است به دلیل وارد شدن تنش به ریشه باشد. بعد از تنش تعویض گلدان، برخی از برگها یا گلها بی حال و زرد شده و سپس می‌ریزند.

بعد از بروز این مشکل باید گیاه را در جای مناسبی قرار دهید و صبر کنید تا ریشه ترمیم شود و برگهای جدید گیاه نمایان شود. در صورتی که ریشه آسیب جدی ندیده باشد با قرار دادن گیاه در نور غیر مستقیم و اجتناب از کوددهی، بعد از گذشت چند هفته مشکل گیاه برطرف خواهد شد. بهبود نیافتن گیاه و ادامه روند زرد شدن برگها، به معنای از بین رفتن ریشه است و باید از گیاهتان قلمه بگیرید.

مشکلات برگ انجیری

بروز لکه های قهوه ای در حاشیه برگها و یا وسط آنها

غبار پاشی در آفتاب سبب بروز این مشکل می‌شود. بهتر است برای افزایش رطوبت گیاه از جزیره استفاده کنید و در صورت انجام عمل غبار پاشی، آن را در سایه انجام دهید تا نور خورشید برگهای مرطوب و خیس را نسوزاند. 

 

لکه های سیاه به شکل زخم روی برگها

در صورتی که برگ انجیری در معرض هوای بسیار سر قرار بگیرد لکه های سیاهی روی برگها نمایان می‌شود که به مرور بیشتر شده و سبب از بین رفتن برگ می‌شوند. در روزهای بسیار سرد از قرار دادن برگ انجیری در تراس، راهرو و یا نزدیک پنجره های غربی خودداری کنید.

پیر و چروک شدن ساقه

چروک شدن ساقه زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه و یا قسمتی از ساقه به یک بیماری مبتلا شده باشند. این مشکل ممکن است به دلیل آبیاری زیاد اتفاق افتاده باشد و برای درمان آن باید از قارچ کش استقاده کنید و ساقه را بالاتر از جایی که سالم است ببرید و قلمه بزنید.

بروز لکه های قهوه ای روی برگ

مرطوب ماندن برگها در زمان غبار پاشی، نبود زهکش خوب، وجود برگهای بیمار در روی خاک از عوامل شیوع بیماری های قارچی در گیاه است. برای درمان این بیماری از قارچ کش استفاده کنید اما در صورتی که تعداد برگهای لکه دار کم است آن ها را بکنید و دور بیندازید. 

سیاه شدن برگ انجیری

 

کنه تار عنکبوتی

در صورت مشاهده تارهایی شبیه به تار عنکبوت در زیر برگها و رنگ پریدگی آنها، ممکن است کنه تار عنکبوتی در گیاهتان وجود داشته باشد. اگر برگهای کمی دچار این مشکل شده اند، تنها با غبار پاشی زیر برگها می‌توانید این آفت را از بین ببرید. اما با افزایش برگ های آلوده و همه گیر شدن گیاه هر 2 هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید.

شپشک آرد آلود

موجودات کوچک سفید رنگ در محل اتصال برگ به ساقه و زیر برگها که از خود ردی شبیه به آرد به جای می‌گذارند، شپشک آرد آلود هستند که مشکلات زیادی را برای گیاهان به وجود می‌آورند و در قدم اول بهتر است گیاه آلوده را از سایر گیاهان جدا کنید. برای از بین بردن این آفت در ابعاد کوچک می‌توانید از محلول رقیق مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید و روی شپشک ها اسپری کنید. در صورتی که تعداد این آفت زیاد باشد باید گیاه را سمپاشی کنید تا هرچه سریعتر از بین بروند.

شپشک آرد آلود

 

13 دیدگاه در “چگونه بیماری و مشکلات برگ انجیری را درمان کنیم ؟!

  1. parisa گفت:

    سلام گیاه برگ انجیری من یه برگ جدید داده ک بلند و بزرگ شده ولی متاسفانه برگ جدید اصلا سرحال نیس و مدام خم میشه پایین تنه گیاهمو بستم ک ساقه ها صاف بایستن و به اطراف کشیده نشن ولی با این حال بازم شاخه ی جدید خم میشه و برگش شل و افتاده میشه، مابقی شاخه ها سرحال و صافن، لطفا راهنمایین کنید

  2. عارفه گفت:

    سلام وقت بخیر مدت زیادی هست که برگ انجیری من برگ تازه و سر حال داره ولی هیچ کدوم شکاف دار نیستن
    میشه راهنمایی کنید لطفا

  3. Arefe گفت:

    سلام
    برگ انجیری من مدتی هست که برگ تازه و سر حال درمیاره ولی همه بدون شکاف هست
    میشه راهنمایی کنید لطفا

    1. افشین گفت:

      سلام ب حد کافی نور بهش نمی رسه

  4. ماری گفت:

    نور اگه خوب هست بهش آب زیاد میدین

  5. پروین دادپور گفت:

    سلام
    لکه های کوچک زرد روی برگ های برگ انحیری دیده میشه علت چیه
    غبار پاشی میشه نور مستقیم نداره ولی نور غیر مستقیم خوبی داره
    سه روزه یه بار اب میدهیم
    کود بیست بیست هم میدیم

  6. متین گفت:

    سلام برگ انجیری من وقتی برگش میخواد از حالت لوله خارج بشه خوردگی پیدا میکنه مشکلش چیه

  7. سپیده گفت:

    سلام برگ انجیری من پشت برگاش لکه های قهوه ای داره تازه خریدم داره کم کم برگاش از پایین زرد میشن چیکار کنم؟؟چه کودی بدم؟؟

  8. فائزه گفت:

    سلام برگ انجیری من برگاش زرد میشه ابیاری هردوروز یک بار و کود دهی هم هر دوهفته یکبار انجام میدم اما جدیدا برگاش زرد میشه علتش چی میتونه باشه (انگار از برگ قلمه زدن و کنار گلدون قرار دادن اون برگا زرد میشه وگرنه شاخه هایی که چند برگ دارن سالمن )

  9. ونوس گفت:

    سلام برگ انجیری من قلمه بود تازه کاشتمش اما داره بیحال و پژمرده میشه علتش چبه؟؟ تازه ریشه مادرش هم گلدونو که عوض کردم گرفتم ریششو زیر آب بعد کاشتمش بعد ازون برگاش لول و بیحال شدن چجور میتونم نجاتش بدم???

  10. تینا گفت:

    سلام
    دقیقا زیر ساقه از خاک دونه‌های زرد رنگ عین قارچ درومده دونه‌های ریز زرد
    میشه بگید چیه ؟!!
    چیکار باید بکنم؟

  11. میترا گفت:

    سلام برگ انجیری من شیره پس داده انگار روی برگاش عسل مالیدی وروی ساقه اش هم مثل یه قطره عسل چسبیده بهش.دونه های سفید خیلی ریز هم روی ساقه هاش هست نمیدونم چیه ومشکلش کجاست لطفا راهنمایی کنید.نوروآب کافی داره.

  12. Elham گفت:

    سلام روزتون بخیر.
    برگ انجیری من برگ تازه در میاره ولی همونطور که پیچیده هست به مرور قهوه میشه و اصلا باز نمیشه .
    علتش چی میتونه باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *