گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

راهنما کامل معرفی و نگهداری گل شامادورا | 63 نکته کلیدی | ایران درخت

گل شامادورا یکی از زیباترین نخل های آپارتمانی است که نگهداری نسبتا آسانی دارد و برای داخل آپارتمان، ادارات و دفاتر کاری گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این گیاه علاوه بر زیبایی فواید زیادی دارد و قدرت بالا در تصفیه هوا یکی از ویژگی های شگفت انگیز این گیاه است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نگهداری شامادورا و خصوصیات آن بیشتر آشنا شوید.

با نخل شامادورا بیشتر آشنا شوید

گیاه شامادورا – Parlour Palm یا نخل بامبو گیاهی از خانواده اریکاسه ( نخل ها ) بوده و بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. این نخل زیبا و آپارتمانی دارای ظاهری باریک و برگهای کشیده سبز رنگ است که بر روی ساقه هایی به رنگ روشن تر رشد می‌کنند. شامادورا رشد سریعی ندارد و ارتفاع آن در فضای باز تنها تا ارتفاع 2 متر رشد می‌کند.

این گل محبوبترین نخل آپارتمانی است زیرا قدرت بالایی در تصفیه هوای آلوده اتاق دارد و نسبت به نور کم، سایه جزئی و دماهای پایین مقاوم است. این گیاه برای افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند نیز گزینه مناسبی است زیرا خوردن برگهای آن مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند و از گیاهان مناسب برای کودکان و حیوانات خانگی به شمار می‌رود. همچنین گونه ای از این گیاه در اواخر زمستان به گل می‌نشیند که در السالوادور و گواتمالا از میوه و گلهای آن در سالاد استفاده می‌شود.

گیاه شامادورا

گیاه شامادورا

شرایط نگهداری شامادورا

به طور کلی نگهداری شامادورا آسان است به شرطی که تمامی نکات زیر را رعایت کنید و کوچکترین تغییرات ظاهری را به دنبال رفع آن باشید.

آبیاری :

این گیاه آبیاری حساس است و آبیاری پیش از حد سبب غرقاب شدن ریشه ها و ریزش برگهای سبز می‌شود. بهترین زمان برای آبیاری هنگامی است که خاک تا عمق 2 سانتی متری ( 1 بند انگشت ) خشک شده باشد. توجه کنید که تعداد دفعات آبیاری را به دلیل تبخیر سریعتر آب در روزهای گرم، بیشتر و در روزهای سرد کمتر کنید.

نور :

در مقایسه با دیگر نخل های آپارتمانی نسبت به سایه و نور کم مقاوم است و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب سبب سوختن برگهای آن می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری آن در منزل، پشت پنجره شمالی و شرقی است.

رطوبت :

رطوبت متوسط محیط برای این گیاه کافی است اما در صورت خشک شدن نوک برگها و نداشتن رشد مناسب، بهتر است رطوبت را افزایش دهید. از راههای افزایش رطوبت گیاهان می‌توان به ایجاد جزیره در زیر گلدانی، غبار پاشی برگها و قرار دادن یک ظرف آب در کنار گیاه اشاره کرد. برای ساخت جزیره می‌توانید زیر گلدانی را پر از آب و سنگریزه کنید و گلدان را روی سنگها قرار دهید به طوری که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد.

دما :

دمای اتاق برای این گیاه مناسب است و از قرار دادن این گیاه در هوای بسیار گرم و یا سرد خودداری کنید. در روزهای گرم بهتر است روی برگها را غبار پاشی کنید. با توجه به گرمسیری بودن زادگاه شامادورا، قرار گیری آن در هوای نسبتا گرم موردی ندارد.

خاک :

خاکی سبک با زهکشی بالا برای گل شامادورا مناسب است. خاک هوموسی ( خاک جنگلی ) و یا ترکیب خاک باغچه و خاک برگ نیز برای این گیاه گزینه خوبی است.

کوددهی :

برای داشتن رشد بهتر گیاه می‌توانید در فصول رشد یعنی بهار و تابستان هر دو هفته یکبار از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

تعویض گلدان :

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد این گیاه به دلیل داشتن ریشه های ضعیف و شکننده، رشد کندی دارد و به تعویض گلدان سالیانه نیازی ندارد. هر 1 یا 2 سال یکبار در صورت مشاهده موارد زیر گلدان را تعویض کنید و یا خاک سطحی را با خاکی کامل و نو جایگزین کنید.

  1. نشست خاک و پیدا شدن ریشه ها روی سطح خاک
  2. بیرون زدن ریشه ها از زهکش گلدان
  3. بی حال شدن گیاه با وجود مناسب بودن همه شرایط

تمیز نمودن برگها :

زیبایی گیاهان به خصوص گل شامادورا در برگهای آنهاست و در صورت نشستن گرد و غبار بر روی آنها ممکن است زیبایی ظاهری خود را از دست بدهند و یا روزنه های آنها بسته شود و اکسیژن کافی را دریافت نکنند. بنابراین برای داشتن گیاهی زیبا و سالم باید برگهای آن را با دستمال و آب تمیز کنید.

<yoastmark class=

با انواع نخل شامادورا آشنا شوید

این گیاه دارای چندین گونه مختلف با ظاهر نسبتا یکسان است. اکثر این گونه‌ها نیازهای مشابهی دارند و برای نگهداری در منزل مناسب‌اند. در ادامه با محبوبترین انواع شامادورا آشنا می‌شویم.

1. شامادورا الگانس یا نخل پارلور (Chamaedorea elegans)

گل شامادورا الگانس احتمالا محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع است. انگلیسی‌ها به شامادورا الگانس، نخل پارلور ( نخل اتاق پذیرایی) نیز می‌گویند. این گیاه، گیاهی مقاوم است که در نور کم هم به خوبی رشد می‌کند و به همین دلیل از گیاهان مناسب برای آپارتمان به شمار می‌رود. آبیاری گیاه متعادل و نیاز رطوبتی آن بالا است.

1. شامادورا الگانس یا نخل پارلور (Chamaedorea elegans)

1. شامادورا الگانس یا نخل پارلور (Chamaedorea elegans)

2. شامادورا نخل بامبو (Chamaedorea Seifrizii)

چند گونه از این گیاه وجود دارند که به آن‌ها نخل بامبو گفته می‌شود. این گیاه به دلیلی پرورش آسان برای نگهداری در فضاهای داخلی بسیار ایده آل است. نخل بامبو بومی کشور مکزیک و بعضی دیگر از کشورهای آمریکای مرکزی است. نخل بامبو نسبت به خشکی مقاوم است و در طیف گسترده‌ای از شرایط نوری رشد می‌کند و تا حد خوبی در برابر شرایط کم نور و نور کامل مقاومت نشان می‌دهد.

2. گل شامادورا نخل بامبو (Chamaedorea Seifrizii)

3. شامادورا نخل گربه (Chamaedorea cataractarum)

یکی دیگر از انواع این گیاه نخل گربه است. نخل گربه هم در باغچه و فضای بیرونی و هم در گلدان و فضای داخلی نگهداری می‌شود. شامادورا نخل گربه برخلاف شامادورا الگانس و نخل بامبو به صورت بوته‌های بدون ساقه می‌روید. این گیاه در زادگاه خود (مکزیک) در خاک همواره مرطوب رشد می‌کند. نخل گربه حتی با غوطه‌ور شدن در آب هنگام بارش‌های فصلی هم سازگار شده است. نخل گربه مانند نگهداری شامادورا در برابر کم آبی حساس است و اگر آب‌دهی آن را به تعویق بیاندازید ممکن است دچار پژمردگی شود.

3. شامادورا نخل گربه (Chamaedorea cataractarum)

4. شامادورا متالیکا (Chamaedorea metallica)

شکل ظاهری این گیاه اندکی با بقیه انواع شامادورا تفاوت دارد. برگ‌های متالیکا دارای یک شکاف عمیق در وسط هستند. همچنین رگه‌های نقره‌ای زیبا روی آن‌ها دیده می‌شود. علت محبویت این گونه به دلیل برگ‌های خاص و براقش و نگهداری آسان در فضای داخلی و خارجی است. این نوع شامادورا در برابر سرما مقاومت کمی دارد و سرمای زیاد می‌تواند باعث آسیب و مرگ آن شود. نخل متالیکا با نور کم به خوبی سازگار می‌شود.

4. شامادورا متالیکا (Chamaedorea metallica)

روش تکثیر

تکثیر نخل شامادورا از دو روش کاشت بذر و تقسیم بوته یا همان جدا کردن پاجوش انجام می‌شود. توجه داشته باشید که تکثیر این گیاه از طریق قلمه برگ یا ساقه امکان پذیر نیست و هرگز برگهای این گیاه را به منظور تکثیر آن جدا نکنید.

روش تکثیر شامادورا

بیماری های رایج و راه درمان آنها

این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد و در صورت مناسب بودن همه شرایط کمتر به بیماری دچار می‌شود. اما این گیاه نیز مانند تمامی گیاهان با مشکلات و بیماری هایی دست و پنجه نرم می‌کند که از جمله آنها می‌توان به خشک شدن برگها، هجوم آفات، زرد شدن و ریزش برگها اشاره کرد. تمامی بیماریهای شامادورا در صورت تشخیص به موقع، به راحتی درمان می‌شوند و گیاه شما مجدد سالم و شاداب می‌شود.

بیماری های رایج و راه درمان آنها

نخل اریکا یا شامادورا !؟

اریکا و شامادورا هر دو از یک خانواده اند و برگها و ساقه های آنها شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. تفاوت ظاهری آنها در برگهایشان است و نخل اریکا نسبت به شامادورا برگهای متراکم تر، کلفت تر و رو به بالایی دارد. این در صورتی است که برگهای شامادورا عریض تر است و برگهایش بازتر رشد می‌کنند.

اریکا و شامادورا

اریکا و شامادورا

10 دیدگاه در “راهنما کامل معرفی و نگهداری گل شامادورا | 63 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. دال گفت:

    سلام. من نخل شامادورا دارم و متاسفانه سر برگ هاش بخصوص برگ های اولیه سوختگی داره.هر سه الی چهار روز یکبار آبیاری میکنم. ممنون میشم کمکم کنید.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام نور مستقیم که نمی خوره؟ ممکنه از کمبود رطوبت باشه بهتره با غبارپاشی یا ساخت جزیره رطوبت گیاه رو بالا ببرین.

    2. shahab گفت:

      خیلی اب میدی بهش

  2. طعم سیب گفت:

    سلام من برای گلدانم جزبره درست کردم ابیاری هم به موقع انجام میدم اما نوک برگام سوخته برگهای پایینی هم خشک شده میشه راهنمایی بفرمایید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. شرایط نوری چه طوره؟ ممکنه نورش زیاد باشه یا هوای محیط گرم باشه. گلدون رو در محلی قرار بدین که خنک تر باشه و تهویه مناسب داشته باشه. نورش هم کاملا غیر مستقیم باشه.

  3. محمد گفت:

    سلام برگها خیلی سبز نیستن و کمرنگ شدن

  4. beni28 گفت:

    سلام من چند روز پیش این گیاه رو از شما خریدم با گلدان بزرگ پایه دار ولی وقتی آبیاری می کنم آب از زیر گلدان خارج نمیشه چقدر باید آب بدم؟ در ضمن برگها انگار یک حالت کاغذی دارند آیا این طبیعیه؟

  5. الما گفت:

    سلام برگ های زیر گیاهم کامل خشک شده و همینجور رو ب بالا از نوک برگ ها داره خشک میشه. گلدونم شیشه ای هست و زیر گلدان منفذی برای خروج اب نداره ممکنه برای اون باشه ممنون میشم کمکم کنید

  6. مهدی گفت:

    باسلام
    نخل شامادورای من دچار سبز خشکی شده. رشد کمی داره و برگها سبز کمرنگ رو به زردی و یه خشکی کمی همه برگها دارن.
    ممکنه کمکم کنید ؟

  7. F.v گفت:

    با سلام . اگه گلدان زیر وال واشر رشد گیاه بزاریم هم براش ضرر داره یا خوبه؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *