گیاهان دارویی, مقالات

نحوه پرورش هل توسط بذر در خانه

یکی از بهترین طعم دهنده های مورد نیاز در آشپزخانه، دانه هل است که به صورت پودر در انواع دسر و یا به صورت همان دانه در چای و دمنوش استفاده می‌‌شود. علاوه بر اینکه می‌توانید پودر و دانه هل را از عطاری ها و یا مغازه ها تهیه کنید، می‌توانید آن را به راحتی و توسط بذر در خانه نیز پرورش دهید و در تمام طول سال از آن استفاده کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا با روش پرورش هل از طریق کاشت بذر آشنا شوید.

نحوه پرورش هل توسط بذر در خانه

هل چیست ؟!

هل گیاهی علفی و چند ساله است که دارای برگهای معطر اما سفت است. این گیاه خوشبو بومی شبه قاره هند است و میوه های آن که به کپسول معروفند دارای طعم کمی تند هستند و دانه هایی در آنها هست که به عنوان ادویه در انواع غذاها استفاده می‌شود. طعم هل در بسیاری از غذاها و دسرها مورد علاقه مردم است. به عنوان مثال ، چای ساخته شده با هل بهترین راه برای شروع یک روز فوق العاده است ! اکنون بیایید نگاهی به نحوه رشد هل از بذر بیاندازیم !

انواع هل

به طور عمده ، دو نوع هل در دنیا به خصوص در هند کشت می‌شود. اولین آنها هل سبز است که بومی هند است و عمدتا در هند و سریلانکا رشد می‌کند. گونه دیگر نوع هل سیاه است که بیشتر در ایالت هیمالیا در هند و برخی از مناطق نپال کشت می‌شود.

مزایای استفاده از دانه هل

گنجاندن هل در رژیم غذایی شما راهی درخشان برای حفظ تناسب اندام و فعالیت است. در اینجا برخی از فواید اثبات شده این گیاه برای سلامتی آورده شده است.

  1. هل سلامت کبد را بهبود می‌بخشد و از فرد در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب محافظت می‌کند.
  2. سطح قند خون را کاهش می‌دهد و ممکن است به کنترل دیابت کمک کند.
  3. خواص ضد باکتریایی آن برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

چگونه می توان هل را از دانه ها پرورش داد

چگونه می توان هل را از دانه ها پرورش داد

گیاه هل یک انتخاب عالی برای رشد در خانه است ، زیرا نه تنها بودن در آشپزخانه مفید است بلکه دارای گلهای زیبا و ظریف زرد رنگ با نوارهای قرمز است که زیبا به نظر می‌رسند. رشد هل در خانه ممکن است کمی مشکل باشد ، اما می‌توانید آن را امتحان کنید !

کاشت بذر

برای کاشت هل از طریق بذر، باید بذرها را از یک نهالستان یا گلخانه خریداری کنید و یا خودتان از طریق توسط دانه های هل بذر ها را بیرون بکشید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

  1. بذرها را در آب گرم بشویید و بگذارید زیر سایه خشک شوند.
  2. یک ظرف شیشه ای بردارید ، دانه های خود را داخل آن بریزید و این شیشه را در یک سینی آب قرار دهید، به طوری که آب نیمی از ارتفاع ظرف را بپوشاند.
  3. پس از این کار ، دانه ها را در محلول 2.5٪ اسید نیتریک خیس کنید و با هم زدن سعی کنید که محلول روی تمام دانه ها را بپوشاند. سپس دانه ها را در آب جاری بشویید.
  4. پس از تمیز کردن ، دانه ها را در یک کاسه آب گرم قرار دهید. این کار به بازکردن پوشش های سخت دانه ها کمک می‌کند و باعث جوانه زنی آسان می‌شود.
  5. بذرها اکنون آماده کاشت هستند. سینی کاشت را از خاک سبک و بستر آماده کاشت پر کنید و دانه ها را در آن بکارید.
  6. این دانه ها به احتمال زیاد در 3-4 هفته جوانه می‌زنند. گیاهان را در سایه نگه دارید و از آنها در برابر نور شدید و مستقیم خورشید محافظت کنید.

چگونه می توان هل را از دانه ها پرورش داد

شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه هل

1. مکان نگهداری گیاه

گیاه هل خود را در منطقه ای قرار دهید که نور خورشید در آن زیاد است. این گیاه در سایه درختان باغ تا ارتفاع 2-5 متر رشد می‌کند. این گیاهان معمولاً برای رشد خوب به دمای روزانه ای بین 18 تا 35 درجه سانتی گراد نیاز دارند.

2. خاک مناسب

خاک لومی غنی از کودهای آلی برای پرورش هل ایده آل است. این گیاه خاکهای دارای pH خنثی و کمی اسیدی را ترجیح می‌دهد. سطح pH 6-6.8 برای آن عالی است. اگرچه ، می‌تواند pH اسیدی 5/5 تا 6 را نیز تحمل کند. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که خاک این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد چرا که گیاه هل به خاک مرطوب نیاز دارد، اما غرقاب شدن ریشه ممکن است گیاه را بکشد.

3. آبیاری

گیاهان خود را پس از خشک شدن سطح کمی از خاک، آبیاری کنید تا خاک به طور مداوم مرطوب بماند. هرگز اجازه ندهید خاک کامل خشک شود. در فصل تابستان یا هنگام باردهی آبیاری کامل تری انجام دهید.

4. کود

دوبار در ماه، مقدار مناسبی از کمپوست غنی از فسفر را به گیاه خود اضافه کنید. اگر می‌خواهید گیاه خود را به صورت ارگانیک رشد دهید، می‌توانید از کود گاوی نیز استفاده کنید. همچنین می توانید روغن چریش را روی برگ گیاهان خود بمالید.

شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه هل

برداشت میوه هل

به طور کلی این گیاه سه سال پس از کاشت شروع به باردهی می‌کند. هنگامی که میوه ها سبز و خشک می‌شوند ، باید میوه ها را به صورت دستی برداشت کنید. این غلاف ها را به مدت 7-8 روز پس از برداشت خشک کرده و در یک ظرف بدون هوا نگهداری کنید.

آفات و بیماریهای رایج گیاه هل

اگرچه این گیاه مستعد آفات نیست، اما آفات و بیماری هایی که در ادامه گفته می‌شود گاهی اوقات می‌توانند به آن حمله کنند.

ویروس موزائیک هل : یکی از شدیدترین بیماریهایی که گیاه هل می‌تواند به آن مبتلا شود این ویروس است. ویروس موزائیک ویروسی است که از طریق شته ها منتقل می‌شود.

پوسیده شدن ریزومها : این اتفاق به دلیل کمبود فاصله بین گیاهان یا غرقابی شدن ریشه رخ می‌دهد. علائم این بیماری شامل زرد شدن برگهای پایینی‌، ریزش زودرس میوه‌ها، پوسیدگی ریزومها و غیره است.

تریپس : پوسیدگی کپسول ( همان میوه هل ) و نماتدها از دیگر آفاتی هستند که می‌توانند به گیاهان شما نیز حمله کنند.

برداشت میوه هل

1 دیدگاه در “نحوه پرورش هل توسط بذر در خانه

  1. عجب گفت:

    اتفاقا ما صد کیلو اسید نیتریک توی خونه داریم… اصلا کلا توی همه خونه ها هست،،!!!!
    عجببببب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *