گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

نحوه کاشت و تکثیر سیکلامن + آموزش تصویری

سیکلامن یا گیاه نگونسار ایرانی یک محصول مهم گلخانه‌ای است که در مقاله ی معرفی و شرایط نگهداری سیکلامن به توضیح کامل آن پرداخته ایم و شرایط نگهداری نسبتا آسانی دارد. این گیاه زیبا با گلدهی در فصل زمستان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و در همین فصل به بازار عرضه میشود .تکثیر سیکلامن به 3 طریق انجام میشود :1.کاشت بذر و 2. قلمه ی برگ و 3. از طریق ژوخه یا غده که در اینجا به توضیح آنها میپردازیم .

 

تکثیر_سیکلامن

سیکلامن چه زمانی گل میدهد ؟!

گیاه سیکلامن ( Cyclamen ) دارای ۱۵ گونه مختلف میباشد و از گیاهان غده دار است که به صورت وحشی در کشورها و جزایر مدیترانه ای یافت می شود و تکثیر آن نیاز به تحمل سختی فراوانی دارد چراکه با کاشتن بذر این گیاه در آخر تابستان ، اواخر پاییز و اوایل دی ماه سال آینده گل خواهد داد یعنی تقریبا زمان لازم برای گلدهی 15 ماه بعد است . 

 تکثیر سیکلامن از طریق بذر 

گیاه سیکلامن ایرانی یا نگونسار دارای بذر های سیاه رنگ ، ظریف و زاویه دار است و در خاک نرم و سبک در یک ظرفی که عمق زیادی نداشته باشد کشت میشوند و در صورت مساعد بودن شرایط بعد از گذشت 28 الی 35 روز بعد جوانه میزند . 

تکثیر سیکلامن

 

ابتدا بذرها را در ظرفی کم عمق در خاک کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید پش از قرار دادن در مکانی تاریک روی آنها با پارچه بپوشانید و دما را 18 تا 20 درجه نگهدارید تا بذر ها شروع به جوانه زدن کنند . اولین بذر جوانه زده یا یک غده ی بسیار کوچک و کم رنگ با ریشه های ظریف دارد و یا یک برگ ریز که بعد از این مرحله این تک برگی هارا در گلدان های استکانی میگذارند تا تعداد برگ ها بیشتر شود و غده های گیاهی رشد یابند سپس گیاه آماده ی انتقال به گلدان بزرگتر است توجه داشته باشید که در این حالت شکل برگ ها به تدریج به سمت کامل شدن و بزرگ شدن میرود .

در مرحله ی بعد گیاه بزرگ تر شده و حداکثر دارای 8 برگ جوان خواهد بود این نشاندهنده ی نیاز گیاه به گلدان بزرگ تر با قطری حدود 15 سانتی متر ( گلدان خیاری ) است. در این زمان گیاه شما 14 الی 15 ماه از زمان تولدش میگذرد و دیگر زمان گلدهی آن است و مواد غذایی بخصوص نیتروژن و پتاسیم ضروری است . توجه داشته باشید که 40 روز قبل از گلدهی درجه ی محیط را به 12 تا 15 درجه کاهش دهید تا گلدهی گیاه در ماههای آذر تا دی اتفاق بیفتد و دوام بیشتری داشته باشند .

 

تکثیر سیکلامن

تکثیر سیکلامن

 

تکثیر سیکلامن از طریق غده

در این روش ابتدا مطمئن شوید که ژوخه و یا غده سالم است سپس به طریق زیر عمل کنید :

سیکلامن یک گیاه زمستان گل است پس نسبت به سرما مقاومت خوبی از خود نشان میدهد و برای کاشت آن در فضای باز باید غده را در عمق 15 سانتی متری خاک قرار دهید اما اگر میخواهید آن را در گلدان بکارید در عمق 3 سانتی متری کافیست. برای کاشت ژوخه ها دقت کنید که سطح صاف آنها را ره به پایین و سطح دیگری رو به بالا قرار بگیرد .

نکته آخر اینکه در کشت سیکلامن توجه کنید که برآمدگی انتهای ساقه (ژوخه) در سطح خاک قرار گیرد چون کاشت عمیق آن موجب پوسیدگی گیاه میشود.

تکثیر سیکلامن21

 

تکثیر سیکلامن از طریق برگ

  • ابتدا یک برگ سالم از یک گیاه سالم انتخاب میکنیم . برگی را انتخاب کنید که ساقه ی سالم داشته باشد . حتما از یک قیچی تمیز که ضدعفونی شده است استفاده کنید و برگ را به همراه دم برگ با زاویه 60 درجه از گیاه جدا کنید .

تکثیر سیکلامن

 

  • با توجه به مرطوب بودن قلمه ی گرفته شده از گیاه ، ممکن است برگ به بیماری های قارچی مبتلا شود برای جلوگیری از این معضل بهتر است از هورمون ریشه زایی که مواد قارچ کش نیز از محتویات آن است استفاده کنیم و برگ را در آن فرو ببریم .

تکثیر سیکلامن

 

  • قلمه ی گرفته شده را در دمای متعادل خانه و نور کم قرار میدهیم تا زمانی که برروی قسمت جدا شده بافت پینه ای یا کالوس بسته شود که این کار 1 الی 2 هفته طول میکشد صبور باشید .

تکثیر سیکلامن

 

  • خاک مخصوص قلمه تهیه کنید و گلدان مورد نظر را با آن پییر کنید سعی کنید گلدان خیلی بزرگ نباید که ریشه فضای اضافی نداشته باشد . سپس آن را در مکانکه نور غیر مستقیم به آن میتابد قرار دهید . توجه داشته باشید تا زمانی که ریشه زایی صورت گیرد باید خاک آنرا مرطوب نگه دارید .

تکثیر سیکلامن

 

 

 

 

8 دیدگاه در “نحوه کاشت و تکثیر سیکلامن + آموزش تصویری

  1. محمودی گفت:

    عالی بود. سپاسگزارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

  2. نادری گفت:

    متشکرم، اطلاعات خوبی از این صفحه گرفتم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

  3. يلدا گفت:

    بايد برگ رو داخل آب قرار بديم يا لازم نيست؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام داخل خاک ریشه دار می شن.

  4. آزاده گفت:

    خیلی جامع عالی و مفید بود مچکرم

  5. مامانِ آیلین گفت:

    سلام و درود
    ممنون از سایت خوبتون
    من دیروز پنج گلدان سیکلامن خریدم
    متاسفانه برگ هاش کثیفه و من طبق عادت باید گل هام تمیز باشن
    هرچی مقاله هارو خوندم نفهمیدم چطور میشه برگ هارو تمیز کرد .ایا با پنبه و آب ولرم رو برگ ها رو تمیز کنم ، گل آسیب میبینه ؟
    و سوال دوم
    گل های من تو گلدون های بی کیفیت کاشته شده
    آیا میشه اونارو تو گلدون های جدید بکارم یا بازم آسیب میبینن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *