گیاهان آپارتمانی, مقالات

همه چیز درباره خواص گیاه سانسوریا !

گیاه سانسوریا شمشیری گیاهی بسیار محبوب است و مقاومت بی‌نظیر آن، این گیاه را به یک انتخاب عالی برای آپارتمان نشینان تبدیل کرده است. همه ما کم و بیش با خواص فوق العاده سانسوریا آشنایی داریم و می‌دانیم که بودن آن در خانه می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی روح و جسم ما داشته باشد. اما درصد موثر بودن این خواص در زندگی ما چقدر است ؟! در این مقاله با ما همراه شوید تا با ویژگی های منحصر به فرد سانسوریا و اهمیت آنها در زندگی روزمره آشنا شوید.

 

گل سانسوریا

گل سانسوریا

سانسوریا و ویژگی های بی‌نظیر این گیاه

اگر به جدول گیاهان مناسب آپارتمانی نگاهی بیندازید، در صدر لیست جدول، نام سانسوریا با افتخار می‌درخشد. گیاهی زینتی که در عین زیبایی، در نامناسب ترین شرایط نیز سالم می‌ماند. این گیاه درست مانند نام خود همانند یک شمشیر، سخت و مقاوم است و برای از بین بردن آن باید سختی زیادی بکشید ! این محبوبیت گسترده سانسوریا تنها به دلیل فرم ظاهری برگها، دکوراتیو بودن گیاه و یا نگهداری بسیار آسان آن نیست، بلکه خواص و ویژگی های مفید این گیاه در صدر نشینی آن اهمیت زیادی داشته اند که در ادامه به طور مفصل با آنها آشنا خواهیم شد.

با نگهداری سانسوریا بیشتر آشنا شوید

1. دستگاه تصفیه هوا تایید شده توسط ناسا !

سانسوریا یک گیاه ایده آل برای فضاهای داخلی است زیرا یک دستگاه تصفیه هوا فوق العاده برای داخل است. طبق آزمایشات مختلف و مطالعات هوای پاک ناسا، مشخص شده است که سانسوریا به طور مداوم برای از بین بردن سمومی مانند فرمالدئید، زایلن، تولوئن و اکسیدهای نیتروژن کاربرد دارد. این بدان معناست که صنایعی مانند کارخانه های اتومبیل سازی و نمایشگاهها، کارخانه های هواپیماسازی، سازندگان رنگ و فروشندگان آنها، چاپ و دفاتر و مکانهایی که این مواد شیمیایی را در کالاهای خود استفاده می‌کنند، با نگه داشتن چندین سانسوریا در اطراف خود، سود زیادی خواهند برد. 

در واقع هدف اصلی ناسا از انجام این مطالعات، پیدا کردن یک راه حل مناسب برای تمیز کردن هوا در ایستگاه های فضایی بوده است که در این بین به ویژگی سانسوریا در تصفیه هوا نیز پی برده اند !

گیاه سانسوریا شمشیری بزرگ

گیاه سانسوریا شمشیری بزرگ

2. یک اکسیژن ساز قوی در شب

یکی از ویژگی های جالب گیاه سانسوریا شمشیری در شب، تبدیل حجم زیادی از دی اکسید کربن هوا به اکسیژن است و همین عامل این گیاه را به گزینه ای مناسب برای اتاق خواب تبدیل کرده است. اکسیژن سازی سانسوریا در یک اتاق به اندازه ای است که حتی در صورت نبود جریان هوا در اتاق نیز می‌توانید با داشتن 6 الی 8 گیاه سانسوریا ( برای هر فرد ) به راحتی تنفس کنید. این درحالیست که اکثر گیاهان در طول روز با عمل فتوسنتز اکسیژن را جذب کرده و شب دی اکسید کربن را دفع می‌کنند. این ویژگی سانسوریا کاملا علمی است و می‌توان به راحتی آن را شرح داد :

عمل فتوسنتز در گیاهان به 2 شکل صورت می‌گیرد : 1. واکنش نور و H2O و 2. واکنش تاریک با CO2

در واکنش اول از ترکیب نور روز با H2O موجود در هوا O2 ( اکسیژن ) آزاد می‌شود و این عمل در طول روز انجام می‌شود که بیشتر گیاهان اینگونه عمل می‌کنند.

در واکنش دوم که به واکنش تاریک ( چرخه کالوین ) معروف است، CO2 برای تهیه قند ها مصرف می‌شود. انرژی لازم برای تولید اکسیژن از طریق نوری که گیاه در طول روز جذب کرده است تامین می‌شود. اما طریقه اکسیژن سازی به چه صورت است ؟! گیاه سانسوریا به خشکی مقاوم است و این عملکرد سبب می‌شود که سانسوریا در شب روزنه های خود را باز بگذارد تا هدر رفتن آب به حداقل برسد و از طریق همین رزونه ها دی اکسید کربن جذب و اکسیژن آزاد می‌شود.

 

گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا

3. با سانسوریا به مبارزه با آلرژی و سندروم ” SBS ” بروید

گیاه سانسوریا سموم موجود در هوا را جذب می‌کند و به جای آن اکسیژن آزاد می‌کند و با اینکار رطوبت را در هوا بیشتر کرده و سموم موجود در آن را کاهش می‌دهد. بنابراین افراد مبتلا به آلرژی حتما باید این گیاه را بیشتر بشناسند چرا که یک روش آسان و ارزان برای کاهش علائم آلرژی و درمان بیماری آنهاست. علاوه بر این فضاهای عمومی و کارخانه ها حتما باید از فواید این گیاه بهره ببرند و از آن استفاده کنند تا یک هوای تصفیه شده را برای عموم افراد به وجود بیاورند. 

یکی از بیماری های نادر به نام سندروم ساختمان بیمار ( SBS ) نیز وجود دارد که علائم آن در یک ساختمان و محل خاص در بیمار پدیدار می‌شود. سندروم ساختمان به این صورت عمل می‌کند که فرد با قرار گرفتن در یک فضا ممکن است به طور حاد و یا خفیف به علائمی مانند سوزش گوش، بینی و گلو، سرفه، خارش، سرگیجه، حالت تهوع، عدم تمرکز حتی گرفتگی قفسه سینه و درد عضلات دچار شود و جالب اینجاست که بعد از ترک آن مکان، تمامی علائم، بدن بیمار را ترک می‌کنند. در این نوع آلرژی فرد هیچگونه بیماری خاصی ندارد و این علائم تنها ممکن است مربوط به کیفیت پایین هوای داخل ساختمان باشد. 

عدم تهویه مناسب هوا، مواد شیمیایی موجود در فرش، اثاث یا لوازم داخلی، دستگاه های کپی، سموم دفع آفات و مواد تمیز کننده، باکتری ها و … همه سبب وجود علائم سندروم ساختمان بیمار در فرد می‌شوند. اما چگونه می‌توانیم ساختمان بیمار  خود را درمان کنیم ؟! گیاه سانسوریا با از بین بردن این سموم یک داروی آماده برای آلرژی و سندروم SBS است.

 

سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا پاکوتاه

4. فنگ شویی و انرژی مثبت

عده ای از افراد، گیاه سانسوریا را یک فنگ شویی بد معرفی می‌کنند اما اینگونه نیست. سانسوریا با قرار گرفتن در نقاط خاصی از منزل می‌تواند انرژی فنگ شویی بسیار مفیدی با خود به همراه بیاورد. این گیاه یک محافظ قوی است و در برابر انرژی منفی بسیار عالی عمل می‌کند. اما سانسوریا را باید در نقاطی از منزل قرار دهید که انرژی مثبت آن دفع نشود. بهترین موقعیت برای قرار گیری آن در منزل، گوشه های شرقی، جنوبی و جنوب شرقی است.

چینی ها قبلاً این گیاه را به عنوان یک گیاه با ارزش در خانه های خود پرورش می دادند و اعتقاد داشتند که هشت خدایان  آنها، هشت فضیلشان را به عنوان هدیه به کسانی که از این گیاه برخوردارند، اعطا می‌کنند. هشت فضیلت عبارتند از : سعادت، زیبایی، زندگی طولانی، شعور، سلامت، هنر، قدرت و شعر. آنها برای اینکه بتوانند هشت فضیلت را قبل از فنگ شویی وارد خانه کنند، گیاه سانسوریا را نزدیک ورودی در خانه خود قرار می‌دادند.

گیاه سانسوریا شمشیری

گیاه سانسوریا شمشیری

 5. کشتن آن سخت و نگهداری از آن بسیار آسان است

نگهداری از گیاه سانسوریا بسیار آسان است و اگر شما چند هفته به آنها توجهی نداشته باشید بازهم ایستاده منتظر شما می‌ماند ! سانسوریا ساده ترین گیاه برای نگهداری داخل خانه است و به راحتی در هر جایی و با هر شرایطی رشد می‌کند و همین امر ضرورت وجود این گیاه در خانه را خاطر نشان می‌کند.

 

چرا خرید سانسوریا !؟

 سانسوریا از جمله بهترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود زیرا :

  • نگهداری بسیار راحتی دارد.
  • در هر نقطه ای در داخل خانه رشد می‌کند.
  • به دلیل رشد طولی فضای کمی می‌گیرد.
  • مقاومت زیادی به خشکی دارد.
  • گزینه مناسبی برای داخل خانه است.

قیمت سانسوریا به تعداد برگها، ارتفاع آنها و تعداد پاجوش ها بستگی دارد و سلامت گیاه شرط اولیه خرید آن است. با توجه به قیمت های متنوع سانسوریا در بازارهای گل و گیاه، مشکلات حمل و نقل و نداشتن اطمینان از سلامت گیاه، توصیه می‌شود سانسوریا و دیگر گیاهان آپارتمانی را از مراکز معتبر فروش آنلاین گل و گیاه تهیه کنید. شرکت ایران درخت به عنوان معتبرترین و بزرگترین فروشگاه آنلاین خرید گل و گیاه به شما این تضمین را می‌دهد که گیاه خریداری شده در سلامت کامل و بهترین شرایط برای شما و عزیزانتان ارسال می‌شود.

 

گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *