مقالات

پرورش آسان بادمجان در گلدان

بادمجان یکی از محبوب ترین صیفی‌جات در کشور ما است که به دلیل طعم خاصی که دارد در انواع غذاها استفاده می‌شود. بادمجان بومی کشور هند و سریلانکا است و می‌توان آن را به راحتی در گلدان پرورش داد. کاشت و نگهداری از این گیاه در بالکن سرگرم کننده است و علاوه بر لذت پرورش آن در تمام طول سال به شما میوه تازه می‌دهد. در این مقاله همراه ما باشید تا با کاشت و پرورش بادمجان در گلدان آشنا شوید.

پرورش آسان بادمجان در گلدان

 

با بادمجان ( Solanum melongena ) آشنا شوید

برینجال یا بادمجان سبزی بومی قسمت جنوبی هند است اما امروزه به سبزی محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است. بادمجان گیاهی گرمسیری و چند ساله است. غذاهای هندی دارای طعم های متنوعی هستند که بیشتر آنها با بادمجان تهیه می شوند. Baingan ka bharta و vankaya sambhar از محبوب ترین انواع بادمجان هستند.

پرورش بادمجان در گلدان

شما می‌توانید بادمجان را در گلدان به دو روش پرورش دهید. اولین راه این است که از دانه ها برای رشد گیاه از ابتدا استفاده کنید. راه دیگر خرید نهال از گلخانه است. خرید نهال برای مبتدیان بهترین راه است زیرا روند آسان و بدون دردسری دارد. شما می‌توانید بذرها یا نهال های هر گونه بادمجان را که می خواهید رشد دهید را در گلخانه به راحتی پیدا کنید.

کاشت بادمجان

معمولاً فصل بهار بهترین زمان برای کاشت این سبزی در باغ یا باغچه است. اما وقتی آن را در گلدان پرورش می‌دهید ، می‌توانید آن را در طول سال در هر فصلی بکارید ، زیرا می‌توانید گیاه را با توجه به تغییرات آب و هوا جابه جا کنید. رشد بادمجان در سرزمین اصلی خود یعنی هند حتی در زمستان ها نیز امکان پذیر است زیرا آب و هوای هند نیمه گرمسیری است و زمستان ها به جز ایالت هیمالیا خیلی سرد نیستند.

کاشت بادمجان

پرورش بادمجان با استفاده از بذر

دمای بالای 20 درجه سانتی گراد برای جوانه زنی بادمجان ایده آل است. می‌توانید هر بذر را در گلدان کوچک با خاک سبک مانند بستر آماده کاشت قرار دهید تا روند جوانه زنی راحت تر باشد. هنگامی که دانه ها جوانه زدند و حداقل دارای 4 برگ شدند، نهال ها آماده کاشتن در گلدان های بزرگتر هستند ، جایی که می توانند به خوبی رشد کنند.

انتخاب گلدان مناسب برای نهال

هنگام انتخاب گلدان برای پرورش نهال بادمجان باید خوب دقت کنید زیرا انواع مختلف این گیاه به گلدان های متفاوتی نیاز دارند. گونه های بزرگ برای رشد به گلدان های بزرگتر و به مراتب گونه های کوچکتر گلدان کوچکتری نیاز دارند. بنابراین حداقل ، گلدانی را انتخاب کنید که قطر آن تقریبا 30 سانتی متر باشد و دارای سوراخ های مناسب زهکشی باشد.

انتخاب گلدان مناسب برای نهال

شرایط مورد نیاز برای رشد بادمجان در گلدان

برای رشد بادمجان در گلدان باید به الزامات زیر توجه کنید :

موقعیت مکانی گلدان

گیاهان خود را در مکانی قرار دهید که در آن نور خورشید زیاد باشد زیرا نهال در هنگام رشد به گرما و نور خورشید زیادی نیاز دارد. گردش مناسب هوا نیز برای رشد بیشتر در گیاه ضروری است.

خاک مناسب

بادمجان در خاک لومی شنی که از نظر pH خنثی تا کمی اسیدی است ، بهتر رشد می‌کند. آنها به خاکی نیاز دارند که سرشار از مواد مغذی باشد، مقدار کافی رطوبت را در خود نگه دارد و در عین حال دارای زهکشی خوب باشد. همچنین می‌توانید کود گاوی یا کود کمپوست را به خاک اضافه کنید تا احتباس آب آن بهبود یابد و مواد مغذی اضافه شود.

آبیاری

این گیاهان به خاک یکنواخت مرطوب احتیاج دارند ، بنابراین آبیاری منظم را هر روز در تابستان و هر 2 یا 3 روز در زمستان یا فصل بارندگی انجام دهید. مطمئن شوید گلدان دارای سوراخ های زهکشی است تا ریشه های گیاه در اثر خاک خیس پوسیده نشود.

کوددهی

نهال های بادمجان نیازمند تغذیه کننده های سنگین هستند و به دوز مناسب کود نیاز دارند. مخلوط خاک را با 1/4 کمپوست و همین مقدار کود گاوی پوسیده یا کود مرغ تهیه کنید. همچنین در طول رشد گیاه کوددهی ماهانه را فراموش نکنید. در صورت عدم رشد با کودهای آلی، می‌توانید کودهای مخصوص گوجه فرنگی را برای گیاهان خود تهیه کنید.

درجه حرارت

برای پرورش بادمجان در محل سکونت خود باید شرایطی مشابه با زادگاه آن برایش فراهم کنید. هند بیشتر دارای آب و هوای گرمسیری یا نیمه گرمسیری است و گیاه بومی هند با آب و هوای این کشور سازگار است. بنابراین لازم نیست زیاد نگران شرایط دمای گیاهان بادمجان باشید. آنها به راحتی در آب و هوای خانه زنده می‌مانند و رشد می‌کنند.

شرایط مورد نیاز برای رشد بادمجان در گلدان

نکات مراقبتی از گیاه بادمجان

  • شما می توانید با هرس کردن بهره وری گیاه خود را افزایش دهید. بنابراین ساقه هایی را که بیش از حد بلند می‌شوند هرس کنید زیرا رشد گیاه را محدود می‌کنند.
  • مراقب هرگونه زردی برگ یا موجودات مکنده در گیاه خود باشید و آنها را بردارید.
  • گیاهان خود را به یک قیم ببندید تا به اندازه کافی از آنها حمایت کنید. رشد میوه های بزرگتر بر روی گیاه می‌تواند شاخه های را سنگین و خم کند. بنابراین ، گیاهان خود را به نرده های بالکن ببندید ، یا می توانید با بستن آنها به یک چوب بامبو و قرار دادن آن در مرکز گلدان ، از گیاه حمایت کنید.
  • حفاظت از گیاهان در برابر انواع آفات و بیماریها نیز ضروری است. سوسک، کک سیاه ، شته ها ، کرم ها از آفات رایج در بادمجان هستند. با استفاده از آفت کش های خانگی مانند روغن چریش یا به سادگی چند قطره صابون ظرفشویی روی آنها می توانید این آفات را به راحتی حذف کنید.

نکات مراقبتی از گیاه بادمجان

برداشت بادمجان ها

به طور کلی دو تا سه ماه طول می کشد تا نهال ها از روز کاشت به بلوغ برسند. زمان رسیدن میوه ها به چند عامل بستگی دارد : 1. ماهی که گیاه در آن قرار دارد 2. آب و هوای فعلی گیاه و 3. نوع بادمجان کاشته شده. برای برداشت بادمجان کافی است آن را چند سانتیمتر بالاتر از کلاه میوه با هرس یا چاقو ببرید. برای داشتن بهترین طعم ترجیحاً تا هنگام پخت آن را  بر روی گیاه حفظ کنید تا طراوت آن حفظ شود یا تا زمان استفاده در یخچال نگهداری شود.

برداشت بادمجان ها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *