گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

36 نوع از گیاهان زینتی که در آب رشد میکنند | نحوه پرورش گیاهان در آب | ایران درخت

تا به حال نام هیدرو پونیک را شنیده اید ؟! هیدروپونیک به معنای پرورش گیاهان در آب و بدون کاشتن آنها در خاک است. در این روش نه تنها از کثیفی های خاک راحت میشوید، بلکه برای حیوانات خانگی هم بهتر است و به نگهداری کمی نیاز دارد و میتواند دکور زیبایی هم ایجاد کند.  در این مقاله همراه ما باشید تا با 36 نوع از گیاهانی که در آب رشد میکنند  و میتوانند بدون خاک پرورش یابند آشنا شوید و بدانید چه گیاهانی زینتی در آب رشد میکنند.

اگر میخواهید با انواع گیاهانی که میتواند در آب پرورش داد و همزمان نیز از دیدن ریشه های سفید رنگ لذت ببرید توصیه میکنیم با ما همراه باشید تا با انواع آن و روش پرورش آن ها در آب آشنا شوید

انواع گیاهانی که در آب رشد میکنند :

1. ریحان و شاهی و انواع آن

تمام سبریجاتی از جمله گیاهانی که در آب رشد میکنند هستند برای این کار هم میتوانید از بذر ها و هم به روش قلمه زدن از سبزیجات بزرگ شده این کار را انجام دهید همچنین فراموش نکنید که نور آفتاب زیاد برای پرورش انواع سبزیجات نیاز دارید پس توصیه میکنیم گیاهتان را نزدیک پنجره نور گیر قرار دهید 

2. اضافات سبزیجات

اگر به تازگی کرفس، کاهو، برگ هویچ، پیازچه و … را تمیز کرده اید پی میبرید که ضایعات و اضافاتی دارد جهت پرورش مجدد گیاه حدود 5 الی 8 سانتی متر از پایی سبزیجات را نگهداری کنید و با استفاده از خلال دندان آن را در آب معلق کنید آّ زیر آب نرود بعد از مدتی شاهد خواهید بود که گیاه شروع به ریشه زدن میکند البته نباید بیش از حد انتظار داشته باشید که گیاهی به کیفیت گیاه اولیه به شما بدهد با این حال میتوانید برای رشد سریع تر از کود مخصوص سبزیجات استفاده کنید.

3. گیاه برگ بیدی

برگ بیدی از جمله گیاهانی که در آب رشد میکنند و رنگ بندی زیبا، وجود طرح خاص روی برگها و ساقه های آویز از خصوصیات منحصر به فرد گل برگ بیدی است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. برگ بیدی از زمانهای قدیم تا اکنون، گیاهی محبوب در خانه و یا باغچه ها بوده است.

نگهداری از این گیاه خوشرنگ در یک گلدان آویز و یا در کنار گیاهان سبز برگ، طیف رنگی چشمگیری به فضا می‌دهد و زیبایی آن را دو چندان می‌کند. با این وجود میتوانید این گیاه زیبا که کاربرد زیادی در دکوراسیون دارد را در داخل آب پرورش و رشد دهید 

اگر گیاه برگ بیدی خودتون رو هرس کرده باشید و یا شاخه ای شکسته باشد میتوانید آن را داخل آب قرار بدهید تا به اندازه کافی رشد کند و نیازی به خاک ندارید همچنین برای رشد سریع تر دقت کنید که گره هایی جهت ریشه زدن بر روی ساقه وجود داشته باشد بعد از ریشه زدن میتوانید از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید .

برگ بیدی

4. گل بی‌صبر یا گل حنا

گل بی‌صبر یا گل حنا یکی از گیاهان مناسب برای مکان های سایه است، و باید توجه کنیم که این گیاه رطوبت بالایی میخواهد به همین علت میتوانید جز گیاهانی که در آب رشد میکنند به حساب آورد. زمانی که رشد آن متوقف میشود میتوانید، چند ساقه از این گیاه را جدا کنید و آن‌ها را در داخل ظرف آب بگذارید . ساقه‌ها کم‌کم داخل آب ریشه می‌زنند و می‌توانید فصل بهار دوباره آن را به باغچه منتقل کنید یا در گلدان بکارید.

از جمله گیاهانی که در آب رشد میکنند

5. بنفشه‌ی آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی گیاهی گلدار با رنگ های متنوع مانند سفید ، بنفش ، آبی ، قرمز و صورتی است و یکی از زیباترین گل های آپارتمانی به شمار می‌آید. این گیاه علاوه بر گل، دارای برگ های مخملی می‌باشد که زیبایی آن را بیشتر کرده است.

طرز نگهداری بنفشه آفریقایی در مقایسه با گلهای آپارتمانی دیگر بسیار آسان است بنفشه آفریقی جز  گیاهانی که در آب رشد میکنند میباشد و تکثیر آن از طریق این روش بسیار آسان است . تقریبا یک الی یک ماه و نیم  می‌کشد تا ساقه‌ها ریشه بزنند و کم‌کم یک گیاه کامل شکل بگیرد.

6. بامبوی خوش‌شانس

لاکی بامبو از بهترینا گیاهانی که در آب رشد میکنند میباشد و میتوان آن را در آب  نگهداری کرد. برای این گیاه بهتر است از گلدان های باریک و بلند بسته به ارتفاع گیاه استفاده کنید. برای داشتن یک بامبوی سرحال بهتر است که ساقه آن تا بند پنجم در آب قرار بگیرد و برای استحاک ساقه ها می‌توانید از شن و یا وسایل تزیینی کوچک در انتهای گلدان استفاده کنید.

لاکی بامبو در آب

7. گیاه پوتوس

گل پتوس یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که با شاخه های آویز و برگهای قلبی شکلش زیبایی خانه را دو چندان می‌کند و در آب نیز بخوبی رشد میکند . نگهداری پتوس بسیار آسان است و علاوه بر زیبایی و مقاومت بالا، از زمان های قدیم تا به حال پرطرفدارترین گیاه از نظر فنگ شویی بوده است و نقش مهمی در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی های منفی ایفا می‌کند.

این گیاه زیبا دارای انواع مختلف با شکل ظاهری متفاوت است که از جمله آنها می‌توان به پتوس ابلق، پتوس سفید و … اشاره کرد. پس توصیه میکنیم از گیاهانی که در آب رشد میکنند به حساب آورید

گیاه پتوس در آب

8. فیلودندرون

از بین تمامی گونه های فیلودندرون، فیلودندورن برگ قلبی از جمله گیاهانی که در آب رشد میکنند و در آب بسیار سازگار است. برای داشتن یک فیلودندرون زیبا و سبز در آب می‌توانید یک قلمه به طول 15 سانتی متر تهیه کنید که تنها دارای 3 الی 4 برگ باشد. قلمه تهیه شده را در بطری شیشه ای پر از آب قرار دهید و آن را در مکانی با نور غیر مستقیم روشن قرار دهید.

بهتر است هر 3 الی 4 روز یکبار آب درون ظرف را تعویض کنید تا رشد گیاه به خوبی ادامه داده باشد.

نکته : برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه و ایجاد جلبک در آب، مقداری ذغال چوب به آب اضافه کنید.

فیلودندرون در آب

9. حسن یوسف

اگر از مادربزرگ یا پدربزرگتان در مورد گلدان هایی که در قدیم داشته‌اند سوال کنید، صد در صد گل حسن یوسف اولین نامی است که بر زبان آنها می‌آید. حسن یوسف یک گیاه زیبا در رنگها و طرحهای مختلف است که از قدیم الایام در خانه‌ یا حیاط ما ایرانیها حضور داشته است.

شرایط نگهداری گل حسن یوسف بسیار آسان است و می‌توانید آن را در خانه یا باغچه نگهداری کنید. حسن یوسف با برگ‌های رنگارنگ و زیبایش، بسیار سریع داخل آب ریشه می‌زند. برای تکثیر این گیاه ساقه‌ای 15 الی 25 سانتی‌متری از آن جدا کنید.

برگ‌های نیمه‌ی پایینی ساقه را جدا کنید و آن را داخل آب بگذارید. این گیاه را باید در مکانی آفتابی نگهداری کنید و برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید می‌توانید ماهانه به آن کود مخصوص حسن یوسف بدهید.

حسن یوسف

10. بگونیا

شاید شما هم علاقه‌مند به نگهداری از گونه‌های مختلف بگونیا برای تزیین اتاق‌خواب، آشپزخانه، باغچه، بالکن و راهروی خانه خود هستید. در واقع، گیاه بگونیا به دلیل گل‌ها و برگ‌های خیره‌کننده خود به‌صورت گسترده‌ای پرورش می‌یابد.

این گیاه دارای 1000 گونه در نقاط مختلف جهان است که بر اساس انواع برگ‌ها، گل‌ها و همچنین روش تکثیر، قابل‌تمایز از یکدیگر هستند در ایران نوع بگونیا عروس به خاطر زیبایی گل‌هایش طرفداران بسیاری دارد ولی بگونیا دارای گونه‌های مختلفی از جمله گونه برگی، تکلمه‌ای و همیشه گل‌دار است که ظاهر متفاوتی با یکدیگر دارند. از جمله گیاهانی که در آب رشد میکنند میتوان بگونیا را مثال زد

بگونیا در آب

11. آگلونما 

با داشتن برگهای متنوع، رنگارنگ، طرحدار و چرم مانند دیفن باخیا و انواع آگلونما، می‌توان آنها را از زیباترین گیاهان داخل آب در نظر گرفت. می‌توانید قلمه های این گیاهان را به راحتی در گلدان شفاف و پر از سنگ ریزه های آکواریومی کوچک قرار دهید. می توانید چندین ماه از زیبایی این قلمه ها در ظروف شیشه ای بهره ببرید اما بعد از زیاد شدن ریشه ها بهتر است آنها را به خاک منتقل کنید.

آگلونما و دیفن باخیا در آب

12. چمن عروس

چمن عروس یا هلکسین یک گیاهی زینتی میباشد که برای ساخت انواع تراریوم مورد استفاده قرار میگیرد این گیاه از دیگر گیاهان رونده است که برگ‌های ریزی روی ساقه‌های بلند آن رشد می‌کند.

13. گیاه گندمی

گیاه عنکبوتی از جمله گیاهانی که در آب رشد میکنند یا گندمی با شاخه های باریک قوس دار و افشان و عنکبوت های کوچکی که بر روی ساقه ها ظاهر می‌شوند، چهره جالبی به فضا می‌دهد. گندمی گیاه حساسی است و نگهداری از آن به دقت بیشتری نیاز دارد.

می‌توانید گیاهچه های کوچک گندمی را در آب ریشه دار کرده و سپس به گلدان جدید منتقل کنید. همچنین می‌توانید آنها را تا مدت ها در آب نگهداری کنید و پس از ریشه زدن، هر 2 الی 3 روز یکبار آب را تعویض کنید.

گیاه گندمی در آب

14. قاشقی

قاشقی یکی از گیاهان آپارتمانی خاص و زیبا است که به دلیل نگهداری آسان، مقاومت بالا و سازگاری با شرایط مختلف از جمله نور کم، برای نگهداری در داخل منزل، ادارات و شرکت ها بسیار مناسب است.

این گیاه زیبا همانند اسمش برگهایی همیشه سبز به شکل قاشق دارد و در رنگ بندی سبز و ابلق وجود دارد. این گیاه توانایی رشد در آب را بخوبی دارا میباشد

15. زاموفیلیا

اگر به دنبال گیاهی مقاوم و خاص برای نگهداری داخل منزل هستید، زاموفیلیا بهترین گزینه است. یکی از راه های پرورش زاموفیلیا قرار دادن ساقه زاموفیلیا در آب است. این گیاه زیبا با برگهای سبز و ساقه های کلفت ظاهری متفاوت به دکوراسیون شما می‌دهد و با توجه به سازگار بودن با شرایط محیطی مختلف، برای هر مکانی مناسب است.

این گیاه را می‌توانید در مکان های کم نور مانند ادارات، بانک ها، شرکت ها و … نگهداری کنید و از داشتنش در کنار خود لذت ببرید. 

16. سانسوریا

ریشه زایی و تکثیر گیاه شمشیری یا سانسوریا ( Sansevieria ) در آب، یکی از جالب ترین پروژه های تکثیر گیاهان است. چگونگی انجام این روش آسان است و تنها نکته سخت آن، انتظار برای ریشه زایی قلمه ها در آب و زدن پاجوش است. البته تکثیر سانسوریا از طریق جدا کردن پاجوش، بذر و ریشه زایی قلمه در خاک نیز انجام می‌شود

17. سینگونیوم ( Syngonium )

سینگونیوم گیاهی رونده است و همین ویژگی سبب شده است تا به آن گیاه کوهنورد نیز بگویند. نگهداری از سینگونیوم درون آب بسیار آسان است و برای داشتن رشد بهتر می‌توانید در هفته دو بار آب شیرین به آب آن اضافه کنید.

سینگونیوم

18. دراسنا ( Dracaena )

بسیاری از گونه های دراسنا با رشد کردن در داخل آب سازگارند. به دلیل ارتقاع بلند این گیاهان، استفاده از ظروف شیشه ای بلند یا کوزه های بلند و باریک پیشنهاد می‌شود. بهتر است آب درون ظرف را هفته ای 2 الی 3 بار تغییر دهید.

نکته : برای داشتن یک دراسنای سالم با رشد خوب، از آب بدون کلر و عاری از فلوراید استفاده کنید و در صورت کدر شدن آب آن را تعویض کنید.

دراسنا پرچمی

19. کروتون ( Croton )

کروتون گیاهی با برگهای پهن و رنگارنگ است که حس پاییز را تداعی می‌کند. این گیاه زیبا ممکن است به طور دائم در آب رشد نکن اما برای ریشه دار کردن قلمه ها می‎توانید مدتی از زیبایی ریشه ها در داخل آب بهره ببرید.

کروتون

20. گل نرگس ( Narcissus )

شما می‌توانید گل نرگس را از طریق قرار دادن پیاز آن در داخل آب پرورش دهید و شاهد گلدهی آن باشید. برای این کار یک ظرف شیشه ای تهیه کنید، یک چهارم آن را با پوسته های صدف و ماسه پر کنید. پیاز ها را روی این بستر قرار دهید و محل آن ها را با کمی فشار دادن در داخل ماسه ها ثابت کنید. ظرف را تا جایی که انتهای پیاز ها در آب باشد، از آب پر کنید. این ظرف را در مکانی روشن قرار دهید و بعد از 4 الی 5 هفته شاهد جوانه زدن ساقه گل باشید.

گل نرگس در آب

21. هدرا ( English Ivy )

قلمه های گیاه هدرا یا عشقه می‌توانند مدت طولانی در آب رشد کنند و ساقه های خود را به زیبایی در مسیر دلخواه شما پیچ دهند. برای اینکار می‌توانید از یک گیاه هدرا چند قلمه تهیه کنید و برگهای زیرین آن را جدا کنید و در آب قرار دهید.

هدرا در آب

22. گیاه قلب ارغوانی ( The Purple Heart Plant )

گیاه قلب ارغوانی یک گونه متفاوت از برگ بیدی است و تنها وجه مشترک آنها، رنگ بنفش برگها است. برای داشتن یک قلب ارغوانی در ظرف شیشه ای باید قلمه های مناسبی تهیه کنید و برگهای انتهایی آن ها را جدا کرده و ساقه را در آب قرار دهید. این گیاه به سرعت رشد می‌کند و در شرایط نوری مناسب گلهای ظریف زیبایی تولید می‌کند.

قلب ارغوانی در آب

دیگر سبزیجات و گیاهان

سبزیجاتی که می‌توانند در آب رشد کنند :

23- نعناع

24-آویشن

25-رزماری

26-اسطوخودوس

27-مریم گلی

گیاهان آپارتمانی قابل پرورش در آب :

28-هدرا

29-ارکیده

30-ژرانیوم یا شمعدانی عطری

31-کاکتوس خرفه ای

32-اسپاتی فیلوم

33-برگ بیدی

34-دراسنای برگ قرمز

35-برگ انجیری

36- پیله آ

نگهداری گیاهان آپارتمانی در آب

نگهداری گیاهان آپارتمانی در آب

تکثیر گیاهان در آب  و نگهداری آن ( نگهداری گل در آب )

وجود گیاهان در خانه و یا محیط های اداری لازم است چرا که آنها هوای داخل را تصفیه می‌کنند و با برگهای سبز و پر انرژی خود، زیبایی فضا را دو چندان می‌کنند. پرورش و نگهداری گیاهان در آب، چه گیاهان آپارتمانی و چه گیاهان فضای باز ، یک فعالیت عالی برای یک باغبان تازه کار و یا آموزش نگهداری از گیاهان به کودکان است. همچنین این روش برای فضاهای کوچک و کسانی که از کثیفی های خاک رنج می‌برند و یا آبیاری صحیح گیاهان را نمی‌دانند، بسیار کاربردی است. قرار دادن گیاهان در آب به مراقبت کمی نیاز دارد و علاوه بر زیبایی و سهولت در نگهداری، گیاه را در برابر بیماری و آفات مقاوم می‌کند. 

برای برای پرورش و نگهداری گیاهان به آب ، نور ، اکسیژن ،مواد مغذی و اندکی مراقبت نیاز است تا گیاه مستقل شود. در روش های سنتی دو نیاز اخر  توسط خاک تامین میشوند.اما اگر میخواهید از کثیفی خاک رها شوید به شیشه ای با دهانه ی باریک برای محافظت از ریشه و آب احتیاج دارید تا باغچه ای عاری از خاک داشته باشید.

نگهداری گیاهان آپارتمانی در آب

نگهداری گیاهان آپارتمانی در آب

مزایای استفاده از روش هیدروپونیک چیست ؟

این روش به طور کامل برخی از دلایل عمده مرگ گیاهان مانند آبیاری بیش از اندازه یا آبیاری ناکافی را از بین میبرد و  گیاه کمتر با آفات و بیماری ها رو به رو میشود و علاوه بر این نگهداری و مراقبت را از حالت روزانه به ماهیانه کاهش میدهد. همچنین برخی از کودکان و یا افراد بالغ ممکن است به ذرات خاک حساسیت داشته باشند و همین امر آنها را از داشتن گیاه منصرف می‌کند، اما با این روش این افراد نیز به راحتی می‌توانند از مزایای وجود گیاهان در خانه بهره مند شوند و در کنار آنها احساس رضایت داشته باشند.

پرورش گیاهان در آب

پرورش گیاهان در آب

پرورش گیاهان در آب چگونه است؟

1) گیاهی را انتخاب کنید که میدانید در آب ریشه میدهد و قسمتی از آن را مانند قلمه از پایین برگ و از روی بند ببرید.این همان جایی است که گیاه به صورت طبیعی از آن ریشه میدهد.میتوانید از هورمون ریشه زایی هم برای اطمینان از ریشه دادن استفاده کنید..

2)زمانی که قسمت بریده شده هنوز تازه است آن را داخل ظرفی شیشه ای پر از آب قرار دهید.طرفیی را انتخاب کنید که دهانه ی باریک تری داشته باشد تا از ریشه گیاه محافظت کند مانند طرف های موجود در عکس زیر.به دلیل این که در این روش گیاه تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق خاک دریافت میکند ،انتخاب نوع آب یک موضوع کلیدی است.از آب معدنی یا آب چاه به جای اب لوله کشی استفاده کنید چرا که این آب اغلب به خاطر فیلتر شدن و اضافه کردن کلر خواص مغدی خود را از دست میدهند و کلر برای گیاه ضرر دارد.

3)به گیاه خود توجه کنید که زمانی شروع به ریشه زایی میکند.این پروسه معمولا بعد از 2 هفته آغاز میشود.

4)زمانی که آب کم شد ،ظرف را پر کنید.

5)زمانی که احساس کردید رشد گیاه کم یا متوقف شده است ،به این معنی است گیاه مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمیکند پس به آن تقویت کننده اضافه کنید.

گیاهان آپارتمانی که در آب نگهداری میشوند

گیاهان آپارتمانی که در آب نگهداری میشوند

چه گیاهانی در آب رشد میکنند ؟

لیست کامل و دقیقی از سبزیجات آپارتمانی و گیاهان آپارتمانی که در آب نگهداری میشوند وجود ندارد اما در زیر به تعدادی از گیاهان آسان برای شروع این کار اشاره میکنیم که شما با کمک آن ها به راحتی میتوانید یک باغ آبی داشته باشید:

 گیاهان آپارتمانی که در آب نگهداری میشوند

17 دیدگاه در “36 نوع از گیاهان زینتی که در آب رشد میکنند | نحوه پرورش گیاهان در آب | ایران درخت

  1. مخمد شمس گفت:

    خب بالاخره در نهایت که آب خالی مواد مغذی نداره کودی که بشه آب رو مغذی کرد برای گیاه وجود داره؟؟

    1. فاطمه گفت:

      یکم کود قاطی ابت کن

    2. دهقانی گفت:

      هر کودی مناسب گیاهانی که درآب رشد میکنن نیست ونباید از کودهای مخصوص خاک استفاده کرد، کودهای هیدروکونیک مخصوص گیاهانی هستن که درآب رشد میکنن

    3. دهقانی گفت:

      کود هیدورپونیک

  2. مهرانه گفت:

    کود قاطی ابش هست

  3. الف گفت:

    بهترین کود برای گیاهان خانگی و آبی بعد از این که ریشه زدن NPK 0-52-34 که بدون نیتروژن هست نیم تا 1 گرم بسته به اندزه ریشه تو 1 لیتر آب که هر 1 ماه آب عوض شه
    یا
    کود اکسین هم خوبه 10 سی سی تو 1 لیتر آب که هر 2 ماه آب عوض شه

    میشه یکی در میون از این کود ها استفاده کرد یا ترکیب اون دوتا کود 5 سی سی اکسین با نیم گرم NPK تو 1 لیتر آب هر 1 تا 2 ماه آب عوض شه

    کود های نیتروژن دار فقط دفعه های اول که استفاده بشه تاثیر خوبی میبینید و لی بعد از مدتی جلوی رشد گیاه میگیره بهتر نیتروژن یا اصلا استفاده نکنید یا سالی یک بار

    1. آ گفت:

      کاش میگفتید چه مارکی باید باشه

    2. marzieh گفت:

      سلام ممنون میشم توضیح بیشتری بدید مثلا گیاه یباید چقدر ریشه داشته باشه

  4. z گفت:

    سلام مطلب عالی بود
    فقط دور ریشه اگه ژله ببنده از چیه؟

    1. صادق گفت:

      سلام
      آب رو دیر عوض میکنید
      زود به زود آب رو عوض کنید
      بهتره از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید
      ظرف رو با آب و دست تمیز بشویید
      ریشه ها هم به صورت بالا بشویید

    2. رجب گفت:

      مهرانه گفت ولی متوجه نشدید
      اینکاره طرف
      کود داخل آبش هست

  5. marzieh گفت:

    سلام کسی اینجا هست که تجربه نگه داری گیاهان آپارتمانی در آب و لیکاپون داشته باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دهقانی گفت:

      هر کودی مناسب گیاهانی که درآب رشد میکنن نیست ونباید از کودهای مخصوص خاک استفاده کرد، کودهای هیدروکونیک مخصوص گیاهانی هستن که درآب رشد میکنن

  6. مصطفی گفت:

    سلام. من پتوس رو داخل سوپر جاذب نگهداری میکنم. رشد خوبی داره

  7. ... گفت:

    سلام آیا میتوان از برگ درخت آلبالو برای گیاهان آپارتمانی خاک برگ ساخت مناسب است یانه و دچار پوسیدگی نکنه گیاه را چه کار باید کرد؟

    1. فری گفت:

      سلام خیر استفاده نکنید من از برگ زرد آلو وسیب استفاده کردم گیاهم دچار کلی بیماری شدوازبین رفت ،،،،معمولا از برگ چنار ،بلوط،وتاحدی برگهای سوزنی استفاده میشود

  8. مجید گفت:

    سلام و سپاس از زحمات شما خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *