مقالات

چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است؟

برای فهمیدن این که چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است باید بدانید که به صورت کلی سه نوع خاک وجود دارد: خاک رس، خاک سیلت و ماسه ای. بهترین خاک برای کاشت گیاهان، خاک گلدانی شنی و غنی است که رشد گیاه را در حالت مطلوب تضمین می کند. در واقع این خاک ترکیبی از سه نوع خاک دیگر است. در اکثر موارد شما نیاز دارید تا خاک مورد نظر را با کمپوست اصلاح کنید.

بر اساس این که خاک چقدر فشرده است؛ شما باید شن و پیت ماس به آن اضافه کنید. در هر صورت گیاهانی وجود دارند که به خوبی وفق پیدا کرده اند و می توانند در یک نوع خاص از خاک رشد کنند.

انواع خاک

چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است

در پاسخ به این سوال که چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است؛ ابتدا باید با انواع خاک آشنا شوید. باید گفت که به طور معمول تعریف خاک عبارتست از مقداری شن، خاک رس و گل، که بافت خاک نامیده می شود. بافت خاک ارتباط مستقیمی با کیفیت مواد غذایی و زهکشی دارد. خاک لوم حاوی مقادیر مناسبی از ماسه، سیلت، خاک رس و هوموس است. عواملی که این خاک را برای رشد گیاهان مناسب می کند عبارتند از:

  • سطح ph مناسب: بهترین سطح ph برای گیاهان بین 6 و 7 است. سطح ph خاک بر توانایی گیاه برای رشد تاثیر می گذارد. سطح مناسبی از اسید باعث می شود تا مواد مغذی و خوب خاک و سایر موجودات مفید مثل کرم خاکی رشد کنند.
  • سطح کلسیم مناسب: گیاهان برای داشتن یک رشد سالم و مناسب به کلسیم نیاز دارند. کلسیم باعث حفظ مواد شیمیایی خاک می شود. کلسیم توانایی حفظ آب را در خاک افزایش می دهد و باعث می شود آب بیشتری به ریشه گیاه برسد. کلسیم باعث سست شدن خاک می شود و سبب می شود تا اکسیژن به اندازه کافی به ریشه ها برسد. نمک، رشد و توانایی جذب مواد مغذی گیاه را محدود می کند و مقدار زیاد نمک به سیستم ریشه ها آسیب می زند. کلسیم باعث کاهش نمک در خاک می شود.
  • بافت شنی خاک: شن و ماسه به خاک خاصیت زهکشی می دهند. بافت شنی، آب و مواد معدنی مورد نیاز را به راحتی جذب می کند که این کار به نفع گیاهانی است که به غذا و رطوبت دائمی نیاز دارند. از آنجایی که این خاک بسیار شکننده است؛ باعث می شود تا هوا به راحتی به ریشه ها برسد. حالا با این اطلاعاتی که دارید بهتر متوجه می شوید که چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است.

خاک شنی

ماسه بزرگ ترین ذرات خاک را دارد و به خوبی نمی تواند مواد مغذی را در خود نگه دارد. گیاهان زیر با خاک شنی سازگار هستند.

گل بلنکت: این گل نسبت به خشکی مقاوم است و در خاکی شنی با ph خنثی رشد می کند.

ادامز نیدل: این گیاه خاک شنی را ترجیح می دهد و می تواند نمک را تحمل کند و ریشه های این گل در خاک مرطوب پوسیده می شود.

ورم وود: این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است و خاک شنی نه چندان حاصل خیز را ترجیح می دهد.

علف باترفلای: این گیاه آفتاب دوست است و خاک شنی ضعیف و خشک را ترجیح می دهد.

خاک رس

خاک رس به خوبی هوا در آن جریان ندارد و آب را به سختی به خود جذب می کند. گیاهان بی بالم، سوزان چشم سیاه و گلدن رود، گیاهانی هستند که می توانند در این خاک زندگی کنند.

خاک سیلت

این خاک پودری حاصل خیزی زیادی دارد و به راحتی می تواند غرقاب شوند. گیاهانی مثل سوومپ میلک وید، آیریس زرد و آیریس ژآپنی به خوبی می توانند در خاک سیلت رشد کنند.

بهترین خاک برای رشد گل ها

بهترین خاک برای رشد گل ها

بهترین خاک برای رشد گل ها بستگی به نوع گل، بذری یا پیازی بودن آن گل و آب هوای آن منطقه دارد. برای دانستن این که چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است بگذارید تا مثالی برای شما بیاورم. به عنوان مثال پیاز گل در خاک لومی و شنی به خوبی رشد می کند. این خاک باعث پوسیدگی پیاز گل نمی شود و پیاز می تواند به راحتی در آن رشد کند.

اگر قصد نگهداری گل ها در گلدان یا جعبه هایی که در کنار پنجره ها برای نگهداری گل ها به کار می رود را دارید؛ خاک گلدان معمولی برای این کار بسیار مناسب است. اما اگر باغچه دارید و قصد کاشتن گل در آن را دارید؛ می توانید یک ترکیب یک به یک از خاک سطحی، ذغال سنگ نارس و مخلوط خاکی کمپوست درست کنید و گل ها را در این خاک بکارید.

بهترین خاک برای کاشت سبزیجات

این که چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است؛ بستگی به باغچه یا باغ شما دارد. برای زمین هایی که بلند هستند مخلوط 50 درصد کمپوست و 50 درصد خاک سطحی مناسب است. برای باغ نیاز است که ابتدا زمین به درستی زهکشی شود. اگر سطح خاک رس زیاد است؛ نیاز است تا میزان خاک رس اصلاح شود تا جذب آب توسط خاک بهبود پیدا کند.

بهترین خاک برای کاشت سبزیجات

بهترین خاک برای کاشت گیاهان آپارتمانی

برای پرورش گیاهان آپارتمانی در ابتدای کار می توانید خاک از باغچه خود بردارید تا بتوانید گیاهان خود را در آن پرورش بدهید. اما این کار اشتباه است و ممکن است در خاک باغچه باکتری هایی وجود داشته باشند که به گل های شما آسیب بزنند. بنابراین شما می توانید به یک گل فروشی مراجعه کنید و مقداری خاک گلدانی بخرید.

در غیر این صورت می توانید از طریق روش زیر خاک مورد نیاز خود را بسازید.

استریل کردن خاک بیرون: اگر دوست دارید تا از خاک بیرون استفاده کنید باید آن را استریل کنید تا هر گونه بیماری و حشرات موذی را نابود کنید. برای این کار کافیست تا خاک را در سینی فر خود پهن کرده و در فر 180 درجه به مدت نیم ساعت آن را بپزید. البته این کار بوی بدی را منتشر می کند.

بعد از استریل کردن خاک باید آن را با پیت ماس و ماسه اصلاح کنید. این دو مورد جریان هوا در خاک را ممکن می سازند و سبب حفظ رطوبت می شوند. البته خاک گلدانی که می خرید هم به همین شکل است. توجه کنید تا خاکی که خریداری می کنید شامل پیت ماس، ورمیکولیت و کود آهسته رهش باشد. بعضی از خاک ها ممکن است کود مناسب نداشته باشند. این ترکیب مواد مغذی و رطوبت را در خود نگه می دارد و جریان هوا را برای رسیدن نیتروژن به ریشه ها را فراهم می کند.

بهترین خاک برای کاشت گیاهان آپارتمانی

جمع بندی

برای فهمیدن این که چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است؛ خاک ها را به صورت کلی به سه دسته رس، شنی و سیلت دسته بندی کردیم. هر کدام از این خاک ها گیاهان مخصوص به خود را دارند که با شرایط آن ها سازگار هستند. خاک ماسه ای جریان هوای خوبی دارد و رطوبت را به خوبی می تواند جذب کند اما چندان حاصل خیز نیست. خاک رسی بسیار متراکم است و خاک با درصد رس بالا نیاز به اصلاح خاکی دارد تا بتواند قابل کشت شود. این که چه نوع خاکی برای کاشت گیاه مناسب است؛ بستگی به گیاه شما دارد. متراکم بودن خاک رس باعث می شود تا هوا به درستی در خاک جریان پیدا نکند و اصلا جذب آب خوبی ندارد و بیشتر به شکل یک عایق آب عمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *