گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه آکوبا نگهداری کنیم ؟!

اگر در پارک ها و یا فضاهای سبز اختصاصی گیاهی زیبا با برگهای سبز و نقطه های طلایی مشاهده کردید، به آن به چشم یک شمشاد معمولی نگاه نکنید ! این درختچه زیبا با نام آکوبا شناخته می‌شود و یکی از مقاوم ترین گیاهان فضای سبز با نگهداری آسان است. بنابراین اگر به دنبال یک درختچه زیبا با ظاهری خاص و متفاوت از شمشادهای معمولی و دارای شرایط نگهداری بسیار ساده می‌گردید، تا باغچه و یا فضای ورودی خانه شما را زیباتر کند، آکوبا می‌تواند بهترین گزینه برای آنجا باشد. برای آشنایی با این درختچه و شرایط نگهداری آن همراهمان باشید.

با درختچه آکوبا، پادشاه زیبای باغچه ها آشنا شوید

آکوبا یا شمشاد ژاپنی ( Japanese laurel ) بومی جنگلها، دشتها و کوههای آسیای شرقی چین و ژاپن است. آکوبا درختچه ای همیشه سبز، مقاوم به سرما، دارای رشدی متوسط، نیار نوری کم و مقاوم به خشکی است. برگهای سبز کمرنگ همراه با قطره های طلایی پاشیده شده برروی آنها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کنند و در کنار درختچه های دیگر در باغچه ترکیب زیبایی به وجود می‌آورد. آکوبای باغچه ای شدیدا دوستدار هوای تازه و پراکسیژن است و در خانه های امروزی دوام نمی‌آورد. در صورتی که می‌خواهید آن را در منزل نگهداری کنید، بهتر است تهویه مناسبی برای آن فراهم کنید تا زیبایی آن طولانی مدت باشد. اگرچه امروزه بیشتر گیاهان آکوبای موجود در بازارها گلدانی هستند و در شرایط خانه رشد می‌کنند اما آنها را نیز در صورت نبود آفتاب شدید می‌توانید در باغچه نگهداری کنید.

این درختچه خاصیت غذایی نیز دارد و می‌توانید برگهای جوان آن که طعمی مانند اسفناج دارند را آبپز کرده و در کنار غذاهای مختلف استفاده کرد. زیبایی ظاهری، نگهداری بسیار آسان، تکثیر ساده و مقاومت بالای آکوبا، طرفداران زیادی برای آن جمع کرده است و با داشتن گونه های فراوان با ظاهری متفاوت پاسخگوی هر سلیقه ایست. آکوبا در شرایط ویژه می‌تواند تا 5 متر ارتفاع داشته باشد و مانند یک پرچین برای شما عمل کند. عده ای ممکن است این گیاه را در نگاه اول گونه ای خانواده کروتون بشناسند اما کروتون ها دارای برگهایی با لبه های صاف و بدون بریدگی هستند و این در صورتیست که برگهای آکوبا دارای بریدگی های بسیار ریزی هستند که آنها را کاملا از خانواده کروتون ها مجزا می‌کند.

آکوبا

شرایط نگهداری درختچه آکوبا

نور :

آکوبا به نور متوسط و نیم سایه نیاز دارد و در باغچه های سایه دار بهترین رشد را خواهد داشت. توجه داشته باشید که این درختچه را هرگز در مناطق گرمسیری با آفتاب فراوان نگهداری نکنید چرا که قرار گرفتن آن در آفتاب ظهر حتی به مدت چند دقیقه سبب سوختگی برگها می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری این درختچه در زیر سایه درختان و یا در زیر سایه بان ها است.

آبیاری :

مقاوم بودن اندک این گیاه به خشکسالی و کم آبی آن را برای افراد پر مشغله بسیار مناسب کرده است. برگهای آکوبا کمی چرمی مانند است و همین امر سبب می‌شود که تبخیر آب کمتر باشد و این گیاه به آبیاری کمتری نیاز داشته باشد. بهتر است مانند تمامی گیاهان بعد از خشک شدن خاک به آبیاری آن اقدام کنید و توجه داشته باشید که در صورت آبیاری زیاد و غرقابی شدن خاک آن، برگها زرد و سیاه خواهند شد.

رطوبت :

این گیاه در نزدیکی نهرها، رودخانه ها و درکل فضاهای مرطوب رشد بهتری خواهد داشت و رطوبت آن در فضای باز خیلی گزینه مورد اهمیتی در نگهداری آن نخواهد بود. اما در صورتی که آن را در خانه نگهداری می‌کنید، بهتر است از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک گرفته و رطوبت متوسطی برای آن فراهم کنید. بودن آن در کنار گیاهان دیگر، می‌تواند به افزایش رطوبت آن کمک کند.

دما :

مقاومت این گیاه نسبت به هوای سرد و سرما زبانزد است اما دقت کنید که یخبندان شدید برای این گیاه مضر است و لازم است که با پلاستیک پوشانده شود. همانطور که گفته شد آن را در مناطق گرمسیری با گرمای شدید نگهداری نکنید چرا که تحمل آن در مقابل گرمای زیاد کمتر است.

تعویض گلدان و یا باغچه :

در مورد تعویض گلدان گیاهان خانگی بهتر است در فصل بهار و هر 2 سال یکبار اقدام کرده و گلدان آن را به یک سایز بزرگتر تعویض نمایید. برای نوع باغچه ای آن نیز در هوای خنک یعنی اوایل بهار و یا اواخر تابستان که گیاه در خواب است گودالی را در باغچه جدید کنده و آن را پر از آب کنید و درختچه را در آن قرار دهید.

کوددهی :

بهتر است به گیاهان جوان و استقرار یافته هر 3 یا 4 ماه یکبار کود داده شود اما از دادن کود به گیاهان تازه خریداری شده خودداری کنید. در صورتی که کود مورد نیاز این گیاه را در دسترس نداشتید نگران نباشید چرا که آکوبا بدون کوددهی هم سالم و زیبا می‌ماند اما برای رشد بیشتر و بهتر حتما به کود نیاز دارد. انواع کود ورمی کمپوست برای این درختچه مناسب است.

خاک مناسب :

این درختچه در هر خاکی به جز خاکهای سنگین که مدت طولانی آب را در خود نگه می‌دارند، رشد میکند اما خاک دارای زهکشی بالا و مواد آلی برای این گیاه مناسب است.خاک کمی اسیدی و یا خنثی همراه با مالچ برای حفظ رطوبت و یا یک پیمانه خاک رس، پیت ماس و یا خاکبرگ از علاقه مندی های آکوبا است.

 

آکوبا

 

15 دیدگاه در “چگونه از گیاه آکوبا نگهداری کنیم ؟!

  1. فریما گفت:

    سلام اکوبای من نمیدونم چرا داره برگاش زرد میشه وبیحال اب هم هروقتی که سطح گلدون خشک باشه ابیاری میکنم دلیل زردشدن برگاش چیه میشه راهنماییم کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه از کمبود مواد مغذی باشه. می تونید جهت تقویت گیاه بهش کود شیمیایی بدین.

    2. حمید قشلاقی گفت:

      سلام .گیاه اکوبایی تهیه کردم که پس از یک هفته برگهاش اویزون پژمرده شده .پشت پرده پنجرهای که نور متوسطی داره وبا ابیاری در حدی که خاک نم داشته باشه این اتفاق براش افتاده.ممنون می شم اگه راهنمایی کنید

      1. پویان گفت:

        سلام.این گیاه نیاز به نور غیر مستقیم داره.ابیاری هفته ای دوبار.هوای خنک وآزاد خیلی بهش شادابی میده.اگه برگاش زرد میشه و میریزه حشره زده.حشرات ریز روی برگ متصل به ساقه ی اصلی درختچه میتونید مشاهده اشون کنید

  2. سارا گفت:

    سلام،روز بخیر
    کروتون اکوبایی من اولش که اومد سرحال بثد ولی الان بعد ۱ ماه لبه برگ هاش به هم میچسبن و بیحال شدن و ریزش دارن،ممنون میشم راهنماییم کنید چون دقیقا به همین علت یک کروتون اکوبایی دیگه داشتم برگاش همین مشکل داشت ازبین رفت

    1. مهدی گفت:

      سلام گیاه من برگهاش خیلی بی حال و افتاده شده،علتش چیه؟؟؟؟

  3. محمد گفت:

    گیاه قشنگیه ولی ارزش خرید نداره
    الکی پولتون رو صرف این گیاه نکنید چون قیمتش هم تقریبا زیاده
    هر وقت خریدم بعد از یک هفته برگهاش ریخت و خشک شد

  4. رضایی گفت:

    با سلام آکوبا چند روزی یک بار باید آبیاری بشه؟؟

  5. سمانه گفت:

    سلام وقت بخیر. من حدود یک ماه و نیم پیش گیاه اکوبارو خریدم . اوایل یکم برگاش زرد شد که خب بخاطر شوک جابجایی بود ولی بعدش شروع به رشد سریع کرد و برگ های جدید دراورد و برگ های قبلی هم بزرگ تر شدن ولی یک دفعه برگ ها شروع به زرد شدن کردن. فکر کردم شاید به خاطر کمبود مواد معدنیه برای همین کود سه بیست دادم به گیاه. ولی دقت که کردم دیدم دو تا شپشک ارد الود چسبیده به گیاه که از گیاه جداشون کردم و سم پاشی کردم و تمامی برگ هارو تمیز کردم که تخم شپشک ها از بین بره ولی هنوز روند زرد و از بین رفتن برگ های گیاه ادامه داره. چطور گیاهمو درمان کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید منو

  6. Fereshteh گفت:

    سلام من هم خریدم بعد از دو هفته برگ هاش زرد شدن وبی حالن وداره ریزش میکنه برگش

    1. مسعود گفت:

      سلام و روزبخیر
      ۲هفته پیش یک گلدان اکوبا خریدم که برگها از پایین و حتی برگهای جوان زرد شدن و میریزن, لبه های بعضی برگها لکه های قهوه ای هست, تشکر میکنم راهنمایی بفرمایید.

  7. گلنوش گفت:

    سلام وقتی جواب نمیدید دیدگاه رو ببندید.

  8. لیلا گفت:

    به درد نگهداری خانگی نیمخوره چون برای منم بعد یه هفته برگهاش زرد شد و هرکاریم کردم درست نشد.

  9. محمدمعین گفت:

    سلام، دقیقا من هم یک هفته است گرفتم و برگهاش بی حال و بعد زرد شدن و…..

  10. بهار گفت:

    سللم منم گرفتم همینجوریا شد دوستان بنظرم اگه باغچه تو سایه ی کم آفتاب خور دارید بکارید و گلدون توی خونه رو فراموش کنید چون اکسیزن زیاد نیاز داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *