گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه نماتانتوس نگهداری کنیم ؟!

گل نماتانتوس از زیباترین گیاهان ریز نقش و همیشه سبز است که در تمام طول سال به جز فصل پاییز به گل می‌نشیند و جالب ترین و ظریف ترین گلها را تولید می‌کند. برگهای این گیاه کوچک و زیبا رنگ بندی منحصر به فردی دارند و با توجه به مقاومت بالا و نگهداری آسان رای هدیه نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نماتانتوس و نحوه نگهداری از آن، در این مقاله همراه ما باشید.

انواع گل نماتانتوس

انواع گل نماتانتوس

نماتانتوس را بیشتر بشناسید

نماتانتوس ( Nematanthus gregarius ) از جمله گیاهان رونده و آویز است که به دلیل ظاهر ظریف و چرم مانند برگها با خانواده کاکتوس ها و ساکولنت ها اشتباه گرفته می‌شود. اما درواقع این گیاه از خانواده بنفشه آفریقایی است و با نام انگلیسی goldfish plant شناخته می‌شود. نماتانتوس بومی کشور برزیل، گواتمالا و کاستاریکا است و در تمام نقاط به یک شکل پرورش می‌یابد.

نماتانتوس دارای برگهای ظریف به رنگ سبز تیره و یا ابلق است که در بعضی انواع آن قسمت زیرین برگها به قرمزی می‌زند. این گیاه گلهای خاص به رنگ زرد متمایل به نارنجی تولید می‌کند که ظاهری عجیب و جالب دارند و اما جنبه تزیینی ندارند. این گیاه در اوایل بهمن و نزدیک کریسمس وارد بازار می‌شود و به همین دلیل عده ای به آن گل کریسمس می‌گویند. نماتانتوس 30 گونه متفاوت دارد و تمامی آنها شرایط نگهداری آسانی دارند و نسبت به شرایط گوناگون از مقاومت خوبی برخوردارند.

گل نماتانتوس

گل نماتانتوس

 

شرایط نگهداری گل نماتانتوس 

آبیاری :

نماتانتوس به دلیل داشتن برگهای گوشتی، براق و چرم مانند به کم آبی مقاوم است و می‌تواند تا حد کمی خشکی را تحمل کند. برای آبیاری بهتر است خاک را چک کنید و هر زمان رویه خاک خشک شده بود به آبیاری اقدام کنید. از آبیاری بیش از حد و خشکی دادن طولانی به گیاه خودداری کنید زیرا سبب از بین رفتن ریشه و در نهایت کل گیاه می‌شود.

خاک :

بهترین خاک برای نماتانتوس خاکی سبک با زهکشی بالا است تا در عین حفظ رطوبت برای گیاه، آب اضافی را نیز از خود عبور دهد. خاک بنفشه آفریقایی به همراه پرلیت می‌تواند برای این گیاه مناسب باشد.

رطوبت :

نماتانتوس به رطوبت متوسطی نیاز دارد و می‌توانید با استفاده از جزیره یا غبار پاشی این رطوبت را فراهم کنید. برای داشتن یک گیاه بسیار شاداب و سرحال با برگهای درشت تر بهتر است که رطوبت زیادی به این گیاه بدهید.

دما :

نماتانتوس هوای خنک و سرمای کم را به آب و هوای گرم ترجیح می‌دهد. با توجه به این ویژگی می‌توان آن را در تراس یا راه پله نیز قرار داد. در روزهای بسیار سرد زمستان و یا تابستان حتما آن را به داخل خانه منتقل کنید تا از بین نرود.

نور :

نماتانتوس به دلیل داشتن برگهای گوشتی و تیره رنگ به نور نسبتا زیادی نیاز دارد. بهتر است این گیاه را در کنار پنجره جنوبی قرار دهید تا نور مورد نیاز خود را دریافت کند. 

کوددهی :

نماتانتوس گیاهی گلدار است و برای تقویت به کود گلدهی و یا فسفر و پتاسیم نیاز دارد. برای گلدهی گیاه باید در تمام ماههای سال به جز دو ماه تیر و مرداد اقدام به کوددهی کنید تا گیاه نماتانتوس برای شکوفایی گل ها مشکلی نداشته باشد. 

گلدهی :

نماتانتوس برای گلدهی به هوای خنک پاییز و کوتاه شدن روزها نیاز دارد و در صورتی که در جای بسته با گردش هوای ثابت نگهداری شود، اقدام به گلدهی نمی‌کند. قرار دادن نماتانتوس در مکان دارای گردش هوا مانند راه پله و یا تراس به گلدهی آن کمک می‌کند. بهتر است برای گلدهی گیاهی که در خانه نگه داری می‌شود پنجره را باز کنید تا هوای خنک پاییز را احساس کند. 

برای گلدهی زودتر می‌توانید این گیاه را در اواخر تابستان به بیرون منتقل کنید و بعد از شکوفایی گلها آن را به داخل منتقل کنید.

تعویض گلدان :

نماتانتوس به تعویض گلدان سالیانه نیاز ندارد و تنها در صورت بیرون زدن ریشه ها هر 2 الی 3 سال یکبار گلدان را تعویض کنید. جایگزین کردن خاک سطحی گلدان با خاکی جدید و غنی نیز به رشد بهتر نماتانتوس کمک می‌کند. 

تمیز نمودن برگها :

زیبایی گیاه نماتانتوس به برگهای براق و سبز این گیاه است و در صورت غبار آلود شدن برگها توصیه می‌شود که آنها را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید و یا غبار پاشی کنید.

هرس :

نماتانتوس گیاهی رونده است و در صورت بلند شدن ساقه ها می‌توانید برای پر شدن گیاه آنها را در فصل تابستان هرس کرده و تکثیر کنید. با هرس کردن ساقه ها، نماتانتوس شما گلهای بیشتری می‌دهد.

هرس نماتانتوس

هرس نماتانتوس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *