گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه هدرا ( پاپیتال ) نگهداری کنیم !؟

پاپیتال از زیباترین گیاهان رونده برای نگهداری در داخل آپارتمان و فضای باز است که با برگهای ظریف و خوشرنگ زیبایی خانه را دو چندان می‌کند. این گیاه نگهداری نسبتا دشواری دارد اما با رعایت چند نکته ساده و برطرف کردن نیازهای مهم آن، می‌توانید یک گل پاپیتال زیبا و سرحال داشته باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا با این گیاه خاص و نکات نگهداری پاپیتال آشنا شوید. 

هدرا

هدرا

گیاه پاپیتال را بیشتر بشناسید

گل پاپیتال ( Canary Ivy ) گیاهی همیشه سبز و رونده از خانواده آرالیاسه ( Araliaceae ) و بومی جزایر قناری و نواحی شمال آفریقا است. در زبان فارسی به این گیاه عشقه یا پیچک می‌گویند و به دلیل نام علمی آن ( Hedera canariensis ) به گیاه هدرا نیز معروف است. برگهای زیبا و ساقه ظریف پاپیتال در یک گلدان همراه با قیم خزه ای و یا گلدان آویز به زیبایی خودنمایی می‌کنند و طول ساقه در طبیعت به بیش ار 5 متر نیز می‌رسد. هدرا از جمله گیاهانی است که به دلیل نیاز رطوبتی بالا، می‌تواند داخل آب و بدون خاک نیز رشد کند و از مشکلات خاکی در امان بماند.

هدرا گیاهی سازگار به نور کم و مقاوم به سایه است و برگهای ظریف و چرم مانند آن در رنگ بندی سبز تیره و یا ابلق رشد می‌کنند که رنگ آنها در تابستان و زمستان به ترتیب تیره و روشن می‌شود. لبه برگ هدرا دارای بریدگی های کنگره ای شکل است و برگها در قسمت اتصال به ساقه قلبی شکل می‌شوند. هدرا سریع الرشد است و نوع سبز رنگ آن از ابلق رشد بیشتری دارد و در مدت زمان کم با برگهای رونده اش، خانه ای سبز به شما هدیه می‌دهد. هدرای ابلق نسبت به نوع تک رنگ، محبوبیت بیشتری دارد و در دو رنگ سبز با حاشیه سفید و سبز با نوار های طلایی وجود دارد.

پاپیتال

پاپیتال

 

شرایط نگهداری گل عشقه ( پاپیتال، هدرا )

نگهداری از گل عشقه شرایط خاصی دارد و قبل از آوردن آن به خانه بهتر است که با نیاز های این گیاه به طور کامل آشنا شوید و مکان مناسبی برای قرار دادن آن انتخاب کنید زیرا گیاه هدرا به جابه جایی بسیار حساس است.

نور :

نور متوسط و زیاد غیر مستقیم برای پاپیتال مناسب است و در این شرایط نوری بهترین رشد را دارد. این گیاه به نور کم و معمولی نیز مقاوم است اما نوع ابلق آن برای داشتن نوارهای روشن به نور بیشتری نیاز دارد. بهتر است از قرار دادن هدرا در نور مستقیم زیاد خودداری کنید زیرا اشعه آفتاب رنگ برگها را از بین می‌برد.

آبیاری :

هدرا به آبیاری متوسطی نیاز دارد و باید اجازه دهید تا خاک سطحی به اندازه یک سانتی متر خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. گیاه هدرا به آبیاری حساس است و از خشکی دادن بیش از حد به این گیاه خودداری کنید. توجه داشته باشید که در روزهای گرم و سرد دفعات آبیاری را نسبت به دما کمتر یا بیشتر کنید.

دما :

یکی از نکاتی که باعث می‌شود نگهداری این گیاه در فضای باز مشکل به نظر برسد، دمای بسیار بالا در تابستان و پایین در زمستان است.  بهترین بازه دمایی برای گیاه هدرا 7 الی 16 درجه سانتی گراد است. در دماهای پایین و زمستان های خیلی سرد گیاه را به داخل منتقل کنید و یا روی آن پلاستیک بکشید و چند سوراخ برای تهویه روی آن ایجاد کنید. در تابستان های گرم نیز گیاه را در سایه قرار دهید و هر روز آن را غبار پاشی کنید.

رطوبت :

هدرا به رطویت 50 الی 70 درصد نیاز دارد و در رطوبت بالا بهترین رشد را خواهد داشت. برای افزایش رطوبت این گیاه می‌توانید از جزیره استفاده کنید و یا برگهای آن را غبار پاشی کنید. برای ساخت جزیره باید زیر گلدانی را از سنگریزه و آب پر کنید و گلدان را روی سنگها قرار دهید و از تماس گلدان با آب خودداری کنید. با توجه به رطوبت دوست بودن گیاه هدرا، می‌توانید آن را در حمام یا سرویس بهداشتی های نورگیر نیز قرار دهید.

خاک :

خاک باغچه همراه با خاک برگ و پیت ماس برای گیاه هدرا بهترین ترکیب است.

کوددهی :

هدرا به کوددهی منظم هر 2 هفته یکبار، در فصول رشد ( بهار و تابستان ) نیاز دارد. در صورتی که این گیاه را در آب و بدون خاک نگهداری می‌کنید باید به آن قطره بامبو بدهید.

تعویض گلدان :

هدرای جوان و در حال رشد به دلیل نیاز ریشه به فضا و مواد غذایی بیشتر به تعویض سالیانه گلدان نیاز دارد. بعد از بالغ شدن گیاه می‌توانید در صورت نیاز و بیرون زدن ریشه ها به تعویض گلدان اقدام کنید. در صورتی که امکان تعویض گلدان وجود ندارد، می‌توانید خاک سطحی را با خاکی جدید و غنی جایگزین کنید.

نگهداری گیاه هدرا

نگهداری گیاه هدرا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *