گیاهان آپارتمانی, مقالات

چگونه بیماری ها و مشکلات گیاه بابا ادم را درمان کنیم؟

بابا آدم یا آلوکازیا یک گیاه آپارتمانی خاص است که با ظاهر زیبایش می تواند هر کسی را عاشق خود کند. البته گیاه آلوکازیا با وجود ظاهر جذابش یک گیاه حساس است و بیماری های مختلفی آن را تهدید می کنند. برای داشتن گیاهی سالم باید علت زرد شدن بابا آدم ، علت کوچک شدن برگ بابا آدم و سوختگی برگ بابا آدم و … را بدانید. در این مقاله با بیماری ها و مشکلات گیاه بابا ادم و نحوه پیشگیری از آن ها آشنا می شویم. پس با ما همراه باشید.

بیماری بابا آدم

بیماری بابا آدم

بیماری ها و مشکلات گیاه بابا ادم

افتادگی گیاه به طرفین:

اگر دیدید گیاهتان به طرفین افتادگی پیدا کرده است سریعا آن را آبیاری کنید. این مشکل به دلیل تشنه ماندن گیاه و گرمای محیط پیش می آید. می توانید گلدان گیاه را به مدت نیم ساعت داخل آب بگذارید تا سرحال شود. غبارپاشی هم می تواند به رفع مشکل کمک کند.

مشکلات گیاه بابا ادم

مشکلات گیاه بابا ادم

مشاهده لکه های سوخته روی برگ ها:

لکه های سوخته روی برگ ها ناشی از غبارپاشی زیر نور مستقیم است. درست است که آلوکازیا به رطوبت نیاز دارد و باید غبارپاشی شود، اما بهتر است غبارپاشی در سایه انجام شود تا گیاه آسیب نبیند.

قهوه ای شدن نوک برگ ها:

قهوه ای شدن نوک برگ های آلوکازیا ناشی از تشنه ماندن گیاه است. آبیاری منظم و به موقع می تواند از این عارضه پیشگیری کند.

سوختن نوک برگ ها

سوختن نوک برگ ها

نازک شدن برگ ها:

در این حالت یا مواد مغذی گیاه کم است و یا رطوبت آن کافی نیست. برای تامین رطوبت غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید. یک راه دیگر تامین رطوبت ساخت جزیره بر ای گیاه است. به این صورت که زیرگلدانی را با سنگریزه پر کنید و روی آن تا نیمه آب بریزید. در نهایت گلدان را روی زیرگلدانی قرار دهید.

علت زرد شدن بابا آدم و ریزش برگ ها:

یکی دیگر از مشکلات گیاه بابا ادم زرد شدن برگ ها و ریزش آن هاست. زرد شدن برگ گل بابا آدم از آبیاری بیش از حد ناشی می شود. ممکن است خاک گیاه باتلاقی شده باشد. باید زهکشی خاک را بررسی کنید و از باز بودن سوراخ زهکش مطمئن شوید. فواصل آبیاری را ببیشتر کنید تا گیاه در اثر پوسیدگی از بین نرود. پس برای جلوگیری از زرد شدن آلوکازیا حتما باید تعادل آبیاری را رعایت کنید.

 

علت زرد شدن بابا آدم

علت زرد شدن بابا آدم

کم رنگ و شفاف شدن برگ ها:

کم رنگ شدن برگ ها معمولا در اثر نور شدید آفتاب است. کمبود مواد مغذی خاک هم می تواند باعث این مسئله شود. علت را پیدا کنید و برای رفع آن اقدام کنید.

ریزش برگ های سالم:

مشاهده ریزش برگ ها به شما نشان می دهد که نور گیاه کم است. برای متوقف کردن ریزش برگ ها گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید.

علت کوچک شدن برگ بابا آدم:

کوچک بودن برگ های جدید دو دلیل عمده دارد. یا مواد مغذی گیاه کم است و یا گلدان آن برایش بزرگ است. حتما باید اندازه گلدان با گیاه متناسب باشد تا رشد گیاه متوقف نشود. همچنین برای تقویت بابا آدم می توانید در فصول رشد از کودهای مخصوص طبق دستورالعمل استفاده کنید.

مشاهده لکه های قهوه ای با هاله زرد روی برگ ها:

مشاهده لکه های قهوه ای مایل به سیاه و به دنبال آن ریزش برگ ها می تواند نشانه پوسیدگی گیاه باشد. گیاه آلوکازیا به قارچ ها حساس است و نباید آب روی برگ های آن بماند. بیماری لکه برگی یکی از مشکلات گیاه بابا ادم است که در صورت خیس ماندن برگ ها و ساقه ها بروز می کند. عدم آبیاری بیش از اندازه، خشک نگه داشتن برگ های گیاه و فراهم کردن تهویه مناسب برای گیاه می تواند از بروز این بیماری پیشگیری کند.

زرد شدن آلوکازیا

زرد شدن آلوکازیا

آفات گیاه بابا آدم

کنه عنکبوتی

اگر برگ های گیاهتان تار عنکبوت گرفته و برگ ها زرد می شوند نشانه حمله کنه است. در این صورت باید سریعا گیاه آفت زده را از بقیه گیاهان دور کنید. برگ های تار عنکبوتی را جدا کرده تا بیماری منتشر نشود. گیاه را با آب پر فشار بشویید. درر نهایت استفاده از سموم کنه کش می تواند موثر باشد.

بیماری بابا آدم

بیماری بابا آدم

شپشک آردآلود

این آفت ماده ای آرد مانند در سطح بدن خود دارد که به صورت پودر سفید رنگی روی گیاه دیده می شود. برای مبارزه با شپشک آردآلود یک پنبه را به الکی آغشته کنید و برگ های گیاه را با آن کاملا تمیز نمایید.

 

56 دیدگاه در “چگونه بیماری ها و مشکلات گیاه بابا ادم را درمان کنیم؟

  1. پروین گفت:

    سلام روز بخیر، نوک برگ های گیاه بابا ادم من به رنگ قهوه ای مایل شده.از دستگاه بخار اب سرد استفاده کردم زه کشی مناسبی دارد و وقتی رطوبت از بین میرود ابیاری انجام میدهم. کنار پنجره جنوبی پشت پرده توری بوده الان به سایه منتقل کردم.دلیل تعییر رنگ برگ ها به دلیل گرما و نور زیاد بوده؟ یا پرپشت بودن گیاه؟نیاز به کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ در این فصل دارد؟ممنون از راهنمایی

  2. pari گفت:

    سلام از نوک برگهای گیاه من قطره اب میچکه، حتی روی خودبرگ هم اب جم میشه نگران شدم لطفا راهنماییم کنید و علت را بگین بهم

    1. Miss r گفت:

      برای منم همچین اتفاقی افتاده پرس و جو کردم گفتن طبیعیه
      گفتن بهش دست نزنم و موقع آبیاری گاهی در و پنجره‌ رو باز کنم تا آب خاک خشک بشه
      بهشم کود بدم

      1. paru گفت:

        ممنون از راهنماییتون

        1. pari گفت:

          ممنون از راهنماییتون

        2. ایرج گفت:

          سلام من دیشب گل بابا ادم خریدم اوردم خونه،صبح دیدم همه برگاش شل شده و خم شده،چکار کنم لطفا کمک کنید

      2. Fatme_sr گفت:

        سلام گل من یکم دورش لکه هایه قهوه ایو زرد شده بهم گفتن قارچ کش اسپری کن.ولی طرز استفاده ازشو نمیدونم .هر روز باید بزنم یا چی؟

      3. شیرین گفت:

        سلام گیاه بابآادم من آفت عنکبوتی زده بود با آفت کش روی برگاش اسپری کردم و با دستمال پاک کردم و دوباره اسپری کردم افت کش رو لازم هست که بشورم برگهارو؟

    2. راضیه گفت:

      سلام دوست عزیز، من آلوکازیا زبرینا دارم، تو یه سایت خارجی خوندم که آب اضافی رو این مدل بابا آدم یعنی (آلوکازیا زبرینا ) به صورت عرق روی برگاش پس می زنه ، من هم بعد از آبیاری گلم چند روز از برگاش آب خارج می شه، احتمالا گل شما هم این ویژگی رو داره که طبیعیه.

      1. راضیه گفت:

        ممنون از راهنماییتون

    3. راضیه گفت:

      سلام وقتتون به خیر من گل بابا آدم دارم و برگهاش خیس میشه و عرق میکنه میتونم بپرسم علتش چیه ؟

    4. احمد گفت:

      با سلام؛
      چکیدن آب از نوک برگ های گیاه بابا آدم به علت آبیاری زیاده!

    5. هادی گفت:

      با سلام نگران نباشید

    6. فرزانه گفت:

      آبیاریتون زیاده

  3. زهرا فروغی گفت:

    سلام. وقت بخیر
    من یک گیاه بابا آدم کوچک خریدم. ولی یکی از برگ های اون در عرض 3 روز کاملا زرد شد. نمیدونم باید چیکارش کنم

  4. سحر هژبری گفت:

    سلام
    گیاه بابا آدم من،کلا ۷ تا برگ داره که بزرگن،الان که دقت کردم،برگاش تا عنکبوت زده که نوشتین نشانه کنه هست،با دستمال تمام برکاشو پاک کردم،اینطوری که نوشتین،باید برگاشو قطع کنم،آخه ازش چیزی نمیمونه چون همونطور که گفتم ۷ تا برگ بیشتر نداره!!!
    میشه مستقیم برم سراغ آفت کش کنه تا قطع برگاش؟!

    1. زهرا گفت:

      از سم آبامکتین استفاده کن، گیاه منم همینجوری شده بود سم زدم تو دونوبت خوب شد. گیاهتو غبار پاشی کن اگه میخوای دوباره کنه تار عنکبوتی نگیره.

      1. فرشاد گفت:

        سلام وقت بخیر خوب هستین اره شنیدم سم ابامکتین خوبه واسه کنه تار عنکبوتی و اردی و حشرات …فقط میگن زیاد غبار پاشی نکنید که کنه و قارچ میزنه …یکسری میگن واسه رطوبت غبار پاشی خوبه فکر کنم غبار پاشی زمانی خوبه که تهویه مناسب داشته باشی مثلا پنجره باز باشه که هوا بخوره اب زیاد روی برگ نمونه اینطوری به نظرم درسته.

        1. سمیه گفت:

          سلام گیاه بابا ادم من از وقتی گلدان شو تعویض کردم تو دوتا برگ مونده ورد نمیکنه ودو تا دور لبه های براش زرد شده میشه لطفا بگین علتش چی هست

        2. مینا گفت:

          ‌سلام من یه گیاه باباادم خریداری کردم حدودیک هفته بخاطراینکه به گیاه شوک واردنشه گلدون روعوض نکردم بعدازیک هفته گلدون عوض کردم توخاکش کرم بودولی باخاک مناسب گلدون روپرکردم ولی نزدیک دوروزتارعنکبوت روی سطح تمام برگ هاشوگرفته،لطفابهم بگیدهربرگ روجداگونه اسپری افت کش بزنم؟یااینکه به ساقه هاهم اسپری بزنم؟واینکه دوسمت برگ رواسپری کنم؟

      2. ایرج گفت:

        سلام من دیشب گل بابا ادم خریدم اوردم خونه،صبح دیدم همه برگاش شل شده و خم شده،چکار کنم لطفا کمک کنید

  5. زهرا گفت:

    از سم آبامکتین استفاده کن، گیاه منم همینجوری شده بود سم زدم تو دونوبت خوب شد. گیاهتو غبار پاشی کن اگه میخوای دوباره کنه تار عنکبوتی نگیره.

    1. نازی گفت:

      سلام من سه روزه بابا ادم خریدم یک برگ کوچیکش یهو نارنجی شد دقت کردم دیدم رو گلدون سفید پر از یه حشرات بسیار بسیار ریز در حد گردو غباره که به سختی دیده میشن ولی زیادن با ابامکاین پشت و روی برگهاشو اسپری کردم حالا اصلا نمیدونم اونا چی بودن اصلا

  6. زواری گفت:

    سلام علت جمع شدن قسمتی از برگ‌تازه باز شده چیست

  7. حمید گفت:

    سلام وقت بخیر,گیاه باباآدم من ساقش خیلی بلند شده و پیچیده و از فرم در اومده و برگش هم کامل باز نشده و مچاله هست و یک برگ دیگش هم مچاله شد هم قسمت های کناری برگ سیاه شد جوری که انگار جوهر روش ریختن .
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  8. راضیه گفت:

    سلام دوست عزیز، من آلوکازیا زبرینا دارم، تو یه سایت خارجی خوندم که آب اضافی رو این مدل بابا آدم یعنی (آلوکازیا زبرینا ) به صورت عرق روی برگاش پس می زنه ، من هم بعد از آبیاری گلم چند روز از برگاش آب خارج می شه، احتمالا گل شما هم این ویژگی رو داره که طبیعیه.

  9. نیلوفر گفت:

    سلام خسته نباشید یه حشرات خیلی ریز سفید روی برگ بابا آدم وجود داشت سم کلرپیریفوس یهش زدم متاسفانه یک ساعت بعداز استفاده از سم روی برگ لکه های زرد دیده شده چه کاری میتونم انجام بدم

    1. سمیرا رحیمیان گفت:

      دقیقا سوال منم هست
      پشت برگ حشرات ریز سفید ک دردست میزنم میپرن،و تخم هاشون ک ریز و سفیده ب زیر برگا چسبیده،من هرروز با گوشپاکن و آب پاک میکنم تا ببینم چی براش مناسبه

  10. سید محمد گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    چرا بعد از آب دادن به گیاه بابا آدم برگهای جدیدش خودش رو میندازه؟ ساقه مشکل نداره، فقط بعضی برگها خودشون رو رو به بیرون میندازن و بعضیا جمع میشن رو به داخل و شبیه کاسه و بعضیاش حالت عادیه. این چه رفلکسیه؟ طبیعیه؟ از جایی که خریدم گفت هفته ای ۲ ۳بار آب بده که ازش رو بشه و بره توی زیر گلدون و بعد خالی کن. لطفا راهنمایی کنید. ممنون

  11. بهنام گفت:

    سلام
    دیدگاه بقیه و جواب ندادین ولی باز منم مینویسم
    من باباآدم بزرگ خریدم با ۷تا برگ بزرگ تقرییا ۳۰ سانت در ۵۰ سانت
    کمی ضعیف شد منم خاک و گلدان و عوض کردم
    بعد همه برگهاش ریخت و الان کلا ۲تا برگ کوچیک داره
    ۱۰در۱۵ سانت
    باید چیکارش کنم هر ۴۰روز بهش هیومیک اسید میدم
    هر یکماه سه ۲۰

    1. بابک گفت:

      با سلام اول اینکه از خاک سبک، خاک برگ و کوکو پیت استفاده کنید بعد از تعویض گلدان هیچ کودی بهش ندید تا به حالت عادی خودش برگرده ، گیاه آفتاب دوسته ، جلوی پنجره بگذارید تا نور کافی بهش بخوره ، خاکش رطوبت کافی داشته باشه مرتب بهش آب بدید اگر کود مایع میدید حتما از یک نوع استفاده کنید از دو مدل کود استفاده نکنید همون سه بیست خوبه

      1. قاسم گفت:

        سلام
        خسته نباشید
        من ی گل بابا ادم ساقه قرمز خریدم حدود دو هفته است یک پاجوش کوچکی داشت الان پاجوشش بی حال شده افتاده
        علتش چیه؟
        در ضمن ته گلدان حفره داره اما اب ازاش خارج نمیشه

    2. شهاب گفت:

      هر ۳ ماه یکبار هیومیک اسید بده کود هم ۱ماه یکبار
      بعدم عوض کن هر دفعه مثلا ۱ ماه کلات آهن ۱ماه سه۲۰ ۱ماه یه لیوان شیر قاطی آبش کن …

  12. فریماه گفت:

    سلام میشه راهنماییم کنین
    گیاه من ،برگهای بزرگی داشت که خریدم.بعد از ۲هفته ۲ تا برگ جدید درآورده و اون برگهای بزرگش کم کم زرد شدن و به طرفین خم میشن و میوفتن.
    طبیعیه این موضوع یا به دلیل آبیاری زیاده؟؟؟

    1. مازیار گفت:

      سلام من دو ماه گل را تازه خریدم گلدانش رو بزرگ کردم اما هنوز برگ تازه که باز میکنه لک قهوه ای داره و زود خشک میشه برگ جدید باز میکنه .دلیلش چیه .ابیاری متوسط رطوبت براش تامین کردم نور کافی هم داره

  13. مهرداد گفت:

    طبیعیه هر برگی جوانی که از برگ پیرتر در میاد مواد از مواد مغذیه برگ بالغ استفاده میکنه در نهایت برگ جدید سالمتر به مرور زمان بزرگ تر و سر حال تر رشد میکند هر برگ جدیدی که از برگ قدیمی در میاد اون برگ قدیمی زرد میشه خشک میشه و در نهایت برگ قدیمی از بین رفته و برگ جدید جای ان را میگیرد

  14. فریماه گفت:

    ممنونم

  15. محمدرضا صالحی گفت:

    سلام گیاه بابا آدم حدودا ۴ ماه خرید کردم . برگها خیلی به سرعت زرد شده و از بین میرن و برگ جدید در میاد . ولی اصلا موندگاری ندارن . ساقها خیلی بلند و نازک هستن و سریع از بین میرن و برگ جدید درمیاد . متشکرم پاسخ منو بدین !

  16. نازنین گفت:

    سلام گل بابا آدم من یک برگ که درمیاره برگ قبلیش خشک میشه میفته و روش حالت سفیدک میزنه داخل بهار رشدش خیلی عالی بود ولی در نهایت یک برگ باقی میمونه.امروز خاکش رو بررسی کردم داخلش یک کرم خاکی بزرگ بود ممکنه علت پوسیدگی برگاش اون کرم بوده باشه و اگر خاکش رو کلا عوض کنم درست میشه؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

  17. الهه گفت:

    سلام. من ۲ ماه یه گلدان بابا آدم خریدم. ولی ساقه هاش خیلی بی جونه هی از گلدون برمیگرده پایین و کم کم میشکنه ساقش خیلی آشفته شده علتش چیه؟؟

  18. صنم گفت:

    سلام من بابا آدمم رو که خریدم برگاش بزرگ بود گلدونشو بزرگ کردم بعد ازون هر برگی در میاره بعد از یه مدت تو حاشیه برگاش لکه های قهوهای قهوه ای پیدا میکنه و شروع میکنه به زرد شدن ضمن اینکه برگاش هم به بزرگی اولش نمیشه. گلدونش رو باید کوچیک کنم یا قارچ کش بزنم؟ کنه تارعنکبوتی و شپشک هم نداره. ممنون میشم راهنمایی کنید

  19. ساجده گفت:

    سلام خاك بابا آدم من هزار پا زده بجز سمپاشي كسي ميدونه چكار بايد بكنم!

  20. ساجده گفت:

    سلام خاك بابا آدم من هزار پا زده كسي ميدونه چكار بايد بكنم!

    1. قاسم گفت:

      وقتی ک خریدمش گلدانش رو همونجا برام عوض کردن امکان داره بابت همین باشع؟

    2. وحید گفت:

      سم آیکون زرد رنگه قرق آبی بهش بده

  21. الف.پ گفت:

    من به تازگی یه گیاه بابا آدم خریدم با وجود تنه نسبتا ضخیم ولی شروع به گندیدگی کرده نمی دونم علتش چیه

  22. حمید گفت:

    سلام من گیاهم برگهاش از ساقه خم میشود دلیلش چیه ممنون

  23. Zahra گفت:

    سلام ته ساقه بابا آدم من به علت آب زیاد پوسیده
    و گیاه کلا ساقه لاغر شده و برگها کوچک ممنون میشم راهنمایی کنید

  24. وحید گفت:

    گیاهان خودتون رو غبارپاشی نکنید. یکی از دلایل خرابی گیاهان آپارتمانی غبارپاشیه… برای بالا بردن رطوبت، از بخور آب سرد یا درست کردن جزیره استفاده کنید.

  25. ع.ق گفت:

    سلام من سه هفته س گيره بابا آدم خريدم از همون اول نقطه هاي ريز سياه پشت برگ هاش داشت من فكر كردم كثيفه شايد يا مدلشه اما ظاهرا تخم كنه بوده تار عنكبوت نداره اما بعد از اوردنه اون گل خونم پره كنه شده زندگيم نابوده چيكار كنم

  26. زهرا گفت:

    سلام گلم حشره گذاشته میتونم به خاکش دالچین اضافه کنم حشره هاش از بین برن؟

  27. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر گیاه بابا ادم من نور و رطوبت زیادی داره. و رشد خوبی داشت اما پس از مدتی در خاکش شته و مورچه بود که با سم از بین رفتند از طرفی روی برک هاایش شته هاای عنکبوتی وجود دارد و سم کنفیدر استفاده میکنم اما تاثیری ندارد حتی برگ های جدید هم شته دارند گیاه به شدت ضعیف شده چیکار میتونم بکنم

  28. نگار محمدی گفت:

    سلام من تازه گل بابا آدم گرفتم هفته‌ی ۲ بار آبیاری میکنم الان چن روزه یه دونه برگش که زرد شده بود افتاد دوباره امروز دیدم یه برگ دیگه زرد شده یه دونم برگ جدیدم در آورده علتش چیه؟

  29. احمد گفت:

    سلام و عرض ادب
    من سه ماهی هست گیاه بابا ادم گرفتم خوب سرحال بود هر مدت یبار برگ تازه پشت سر هم ولی یهو تو هفته اخیر ساقه ها شل برگا خراب شدن و من گباهو دوس دارم نمیخوام خراب شه چکار کنم؟
    گلدونشو عوض کردم با خاک
    کود هیومیک اسید دادم که هم خاک خوب بشه هم شوک برطرف شه
    ولی بدتر داره میشه چکار کنم؟

  30. رسول گفت:

    سلام گیاه باباآدم من برگ جدیدی که درمیاره شل میشه ومیفته دلیلش چیه گلدونشم عوض کردم فایده ای نداشت

  31. مهدی گفت:

    سلام پشه سفید رنگ خیلی ریز زیربرگهای بابا آدم میزنه چگونه باید درمان بشه ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *