گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری گیاه مارانتا را درمان کنیم ؟

گیاه مارانتا زبرا ( Maranta Zebrina) یک نماد زیبایی و سرسبزی در محیط آپارتمان شماست. این گلهای زیبا به طور کلی از گیاهان خاص آپارتمانی می‌باشند، که برگ های بزرگ و طرحدار آنها نماد زندگی است. نگهداری مارانتا گورخری نسبتا آسان است و رعایت چند نکته ساده در مورد آن، سلامت گیاه را تضمین می‌کند. اما در مواردی ممکن است بعضی از آفات و بیماری گیاهان به سراغ این گیاه نیز بیاید و باعث مشکلاتی در آن بشود. اما نگران نباشید، در این مقاله ما به بررسی تمامی بیماری ها و مشکلات این گیاه چون علت زرد شدن و لوله شدن برگ گیاه مارانتا می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

نگهداری-مارانتا-گورخری

 

بیماری ها و مشکلات گیاه مارانتا

زخم ها و لکه های قهوه ای بر روی گیاه

لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ، که به عنوان لکه برگ هلمینتواسپوریوم نیز شناخته می‌شود، یکی از شایع ترین بیماری‌های گیاه مارانتا می‌باشد. اگر این بیماری به سرعت درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد. این مشکل در اثر آبیاری بیش از حد ایجاد می‌شود و می توان با تنظیم میزان آب دهی باعث توقف و یا پدید آمدن این لکه ها شد. این لکه های زرد به سرعت گسترش می‌یابند و سرانجام از نظر ظاهری برنزه و قهوه ای رنگ می‌شوند. آنها همچنین ممکن است هاله های زرد کوچک داشته باشند.

متاسفانه زمانی که این لکه‌ها بر روی برگ های گیاه مارانتا ایجاد می‌شود به سختی قابل درمان است. بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل، آبیاری منظم است.

بیماری-گیاهان

زرد شدن برگ گیاه مارانتا

زرد شدن برگ نیز در گل مارانتا معمول است، این بیماری ناشی از استرس محیطی، بیماری قارچی یا ویروس ها است. کنه تار عنکبوتی نیز یکی از علل این زردی می‌باشد. غالباً ، زردی برگها ناشی از چیزی است که به راحتی قابل تنظیم است، مانند محل استقرار گیاه یا نوع کودی که استفاده می‌کنید. دلیل دیگری که می‌تواند باعث زرد شدن برگ های گیاه مارنتا شود کمبود آهن است که در صورت نرسیدن آهن به گیاه می‌تواند باعث مرگ گیاه شود.

آفت-گیاهان-آپارتمانی

گاهی اوقات، برگهای زرد نشانه این است که گیاه شما در معرض نور زیاد خورشید قرار گرفته است. گیاه خود را به یک مکان جدید منتقل کنید یا برای کمک به فیلتر کردن نور، گیاه را پشت پرده قرار دهید. همچنین در مواردی مقادیر زیاد فسفات یا فلوراید، که گاهی اوقات در آب شیر یافت می‌شود، علت زرد شدن برگ ها است. این موارد می‌تواند نوک برگ های شما را بسوزاند. استفاده از آب تصفیه شده یا استفاده از آب شیر که ساعاتی در فضای آپارتمان بوده می‌تواند به کمک شما بیاید.

قهوه ای شدن برگ گیاه مارانتا

برگ هایی که قهوه ای شده اند یا در حال فرسودگی هستند ممکن است نشانگر این باشد که گیاه شما نور زیادی دریافت می‌کند. سعی کنید گیاه خود را به یک مکان جدید منتقل کنید. با این حال ، برگهای قهوه ای نیز می‌تواند در اثر کلر موجود در آب شیر ایجاد شود. از آب تصفیه شده استفاده کنید یا اجازه دهید آب شیر بیست و چهار ساعت قبل از استفاده در ظرفی درباز در محیط خانه بماند.

علت-لوله-شدن-برگ-گیاه-مارانتا

برگ ها پیچ خورده و حالت پژمردگی دارد

هوای محیط گیاه سرد است، گلدان را به محیط گرم تری منتقل کنید. این مشکل می‌تواند به دلیل آبیاری کم و یا رطوبت نسبی کم نیز باشد. رطوبت گیاه را بالا برده و در صورت نیاز آبیاری نمایید.

رنگ پریدگی برگ ها

نور کافی به گیاه شما نمی‌رسد، گلدان را جابجا کنید تا نور بیشتری به مارانتا برسد.

رگ برگ ها از بین رفته اند

تغذیه گیاه نامناسب بوده و به علت کمبود مواد مغذی در خاک این مشکل پیش آمده است.

برگ های خمیده و افتاده

دمای هوای محیط برای گیاه شما بسیار بالاست، هوای محیط را خنک‌تر کنید یا گیاه را جابجا کنید. غبارپاشی گیاه فراموش نگردد.

آفت-گیاهان-آپارتمانی1

 

آفات و کنه ها

کنه عنکبوتی

گل مارانتا نیز ممکن است به آفات گیاهان آپارتمانی دچار شود، که متداول ترین آنها نیز کنه عنکبوتی است. کنه عنکبوتی در نزدیکی دم برگ ها و زیر برگ ها از شیره گیاه تغذیه می‌کند. کنه عنکبوتی از رطوبت متنفر است و خوشبختانه گیاه مارانتا به رطوبت مطلوبی نیاز دارد. به همین دلیل مرطوب نگه داشتن آن یکی از راه های مقابله با این کنه سمج است.

مشاهده کنه عنکبوتی با چشم غیر مسلح دشوار است اما می‌توانید تارهای آن را بر رو و زیر برگ ها پیدا کنید. برای رهایی از دست این آفت می‌توانید از آفت کش های خانگی و شیمیایی موجود در بازار استفاده کنید.

آفت گیاهان آپارتمانی

شپشک آرد آلود

یکی دیگر از عوامل استرس زا برای صاحبان گیاه مارانتا و بقیه گیاهان، شپشک آرد آلود است. این آفت آردی سفید رنگ شبیه به پنبه روی برگهای گیاه ایجاد می‌کند و علت لوله شدن برگ گیاه مارانتا هستند. شپشک آرد آلود از شیره گیاه شما تغذیه کرده و یکی از مضرترین آفات برای گیاه شما است.

اگر آثاری از آرد سفید رنگ بر روی گیاه خود مشاهده کردید ابتدا گیاه را از سایر گیاهان خود جدا کنید و به سرعت اقدام به پاکسازی آردهای شپشک کنید. سپس می‌توانید با یک سم دست ساز خانگی مانند آب ، صابون یا آفت کش های شیمیایی استفاده کنید، این کار را تا از بین رفتن کامل آفت هر سه روز یک بار تکرار کنید.

بیماری گیاهان

33 دیدگاه در “چگونه بیماری گیاه مارانتا را درمان کنیم ؟

  1. مهتاب گفت:

    دانسته های شما خیلی عالی بود ازتون ممنونم

  2. حسین پور گفت:

    سلام من ی گل ماراتتا خریدم ظهر به بعد جمع میشه علتش چیه ؟!؟

    1. سلام گفت:

      اصلا مدل اين گياه همين هست منم خيلي دوس دارم داشته باشم ولي هيچجا پيدا نكردك شما از كجا خريديد??‍♂️

      1. کیانا والی گفت:

        سلام
        مارانتا در سایت موجوده می تونید خریداری کنید.

      2. پگاه گفت:

        باغ گل تهران نمیدونم کجاست ولی ازونجا گرفتیم?

    2. آرمین گفت:

      یا گرمش میشه یا نورش زیاد میشه

    3. گلناز گفت:

      سلام من در خاکش یه سری موجودات ریز مثل شپشک آرد آلود دیدم برو هاشم داره کم کم قهوه ای میشه چی کار باید کرد؟

      1. کیانا والی گفت:

        سلام عکس گیاه و آفت رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

    4. شبنم گفت:

      گرمشه

    5. علی گفت:

      سلام این خصیصه این گروه از گیاهان هستش بطور کلی گیاه مارانتا و کالاته آ ها همگی با تاریک شدن هوا جمع میشن

  3. مالکی گفت:

    سلام، برگ های گل مارانتا کن بر اثر نور زیاد زرد و جمع شد
    اگر برگ هارو با قیچی جدا کنم، دوباره در میاد؟؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      برگ های زرد و خشک رو جدا کنید احتمالا برگ‌های جدید درمیاره.

  4. مهتاب بهمن گفت:

    من دو هفتست که مارانتا خریدم خیلی خوشگل بود الان یه هفتست که داره همه برگاش زرد میشه اصلا دیگه شاداب نیست کلا داره از بین میره نورش زیاد نیست آبم زیاد بهش ندادم ولی هر روز روزی دوبار غبار پاشی کردم فقط چنتا دونه برگش مونده چیکار کنم از بین نره؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه بیماری قارچی باشه. یک سم قارچ کش مثل مانکوزب یا برودوفیکس تهیه کنید و طبق دستور به خاک گیاه بزنید. زرد شدن برگ ها می تونه از کمبود آهن هم باشه. در این صورت باید یک کود حاوی آهن تهیه کرده و گیاه رو تغذیه کنید.

  5. الهام گفت:

    من شش ماهه که مارانتا خریدم.از وقتی خریدم متاسفانه لک های قهوه ای و زرد رنگ داشت.ولی من همچنان هر ۱۵ روز یکبار کود دادم.تقریبا هر سه روز یکبار ابیاری با اب جوشیده سرد شده انجام میدم و در محل روشن اما بدون نور مستقیم قرار دادم.و جالبه که تا الان سه تا پاجوش زده و کم کم داره گلدونم پرتر میشه.البته برگ های پاجوشم فعلا نسبتا کوچیکن.در هر صورت خیلی دوستش دارم.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

  6. حسین گفت:

    سلام. گل مارانتا دارم خشک شده و تقریبا از بین رفته. چگونه دوباره میتونم گل رو احیا کنم . چه کاری با ریشه گل کنم؟ ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر گیاه خشک شده امید چندانی نداشته باشید. اما در کل باید با آبیاری منظم و تامین رطوبت جلوی خشک شدن گیاه رو بگیرید. آبیاری به حدی باشه که خاک مرطوب باشه و تامین رطوبت هم بهتره با روش غبارپاشی و ساخت جزیره انجام شه. برای ساخت جزیره زیرگلدونی گیاه رو از سنگریزه پر کنید و تا نیمه روی آن ها آب بریزید و بعد گلدون رو روی زیرگلدونی قرار بدین.

    2. امیر فرهنگ گفت:

      سلام خسته نباشید
      ببخشید من ی چند روزی هست مارنتا ۳ رنگ‌ خریدم امروز با ابر خاکهای برگ پشت و رو با ابر نم دار پاک کردم از ظهر نوک برگها بسمت تو دارن خم‌میشن دلیلش چی میتونه باشه ، با تشکر

  7. فاطمه گفت:

    گل مارانتا خریدم نوک برگهاش زرد شده و وسط برگ ها سوراخ شده چکارش کنم؟هفته دوبار اب دادم؟ نور لامپ کافی یا بزارمش جلوی نور خورشید؟

    1. Mjrnoh گفت:

      سوراخ شدن وسط برگ ها برای آفات می باشد و زرد شدن نوک برگ ها برای رطوبت پاین و کم ابی میباشد هر زمان خاک سطحی گلدان کمی خشک شد ابیاری کنید و روزانه گیاه را غبار پاشی کنید
      شما می توانید با با ما در اینستاگرام با نام مجرنو مستقیما در ارتباط باشید

  8. امیر فرهنگ گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من ی چند روزی هست مارنتا ۳ رنگ‌ خریدم امروز با ابر خاکهای برگ پشت و رو با ابر نم دار پاک کردم از ظهر نوک برگها بسمت تو دارن خم‌میشن دلیلش چی میتونه باشه ، با تشکر

    1. Mjrnoh گفت:

      این عمر یه عمر طبیعی هست معمولا مارانتا سه رنگ که شما می فرماید برگ هاش به سمت داخل جمع میشه که یه عمر طبیعه
      مارا در اینستاگرام با نام مجرنو می توانید دنبال کنید .

      1. M.Q گفت:

        خسته نباشید
        مجید جان دلبندم
        اون امر هست نه عمر
        امر طبیعی

  9. ساکورا گفت:

    سلام
    ماارنتای من تقربیا دو هفته ای هست که برگاش از داخل( نزدیک ساقه) شروع به خشک شدن کرده…بااینکه براش جزیره درست کردم و ابیاریش رو تو زمستون کم کردم.هوای اتاق هم معتدله..دلیلش چی میتونه باشه؟
    میشه لطفا راهنماییم کنید.
    تشکر

  10. داود گفت:

    سلام. من یک هفته هست گل مارانتا خریدم روی برگ ها سوراخ های خیلی ریزی به وجود اومده دلیلش چیه و داروش چی هست. ممنون میشم راهنمائی کنید

  11. پری گفت:

    سلام من مارانتا خریدم برگ هاش لول شد وخشک شد الان فقط ریشه ها مونده واونام سیاه شدن میشه کاری کرد که برگرده؟

  12. leili گفت:

    سلام گل مارانتا من ،رو ساقه هاش و برگهاش لكه هاي قهوه اي افتاده و برگهاي جديد هم كه در مياره همين شكليه ممنون ميشم راهنماييم كنين ?

    1. امین گفت:

      سلام دوست عزیز مارانتا یه گل حساس به دما هستش دمایی که مارانتا نیاز داره بین۲۱تا۲۹ درجه هستش واینکه گل رطوبت دوستی هست اگر برگهای گیاهت زرد ویا لکه قهویی روش داره لطفا مقداری میخ آهنی در یک لیتر آب بریزید وهر ۳روز یکبار به گیاهتون بدین قابل توجه شما که گیاه مارانتا خاک نیمه اسیدی میخواهد و زهکش بسیار بالا یعنی آومدتن از خاک برگ

  13. مهدی گفت:

    سلام.من ی مارانتا دارم وقتی تو یجای نسبتا پر نور گذاشته بودمش برگ هاش ظهر لوله میشد ولی وقتی نور رو کم کردم دیگ لوله نمیشه .در مورد ابیاری هم باید بگم ک اگ زیاد اب بدید و خاک همیشه خیس باشه برگهاش زرد میشن و خشک میشه اب کلر دار هم بدید لبه برگ ها میسوزن.اینا چیز هایی بود ک من میدونستم امیدوارم کمکتون کنه.

  14. رضا جهانگرد گفت:

    من دوتا گلخونه تو مازندران عباس اباد تنکابن دارم و مارانتا کاشدم ایشاالاه پاییز اماده به فروشن در خدمت شما هستم

  15. Saideh گفت:

    سلام گیاه مارانتانام من برگاش داره میسوزه ودچار دیه خوردگی میشه ،حتی پاجوشهای جدید ک دراومده داره همین اتفاق براشون نیفته ..من چند روز بهشون قارچ کش اسپری کردن می‌تونه علتش همین باشه؟ اگه آره باید چیکار کنم ..همه برگارو من با پنبه خیس تمیز کردم ولی فرقی نکرد و همچنان مارانتانا داره برگهاشو از دست میده

  16. Saideh گفت:

    سلام ..
    گیاه مارانتانای من خیلی پر و خوب بود ،بهش اسپری قارچ کش زدم از همون روز ب بعد همه برگهاش حالت پیچ خوردگی و سوختگی پیدا کرد ،ب من گفتن گل رو بشور و بهش آب اسپری کن مرتب ،ولی همچنان داره همه برگ هاشو از دست میده در حد یکی دوتا سالم موندن،البته یکی دوتا هم پاجوش زده ..چیکار باید بکنم ک‌گلم مثل اول بشه یا پاجوش بیشتری بد ک گیاه از بین نره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *