گیاهان دارویی, مقالات

چگونه روغن اکالیپتوس را در خانه تهیه کنیم ؟

اکالیپتوس گیاهی دارویی با رایحه ای بسیار خاص است که به دلیل خواص درمانی فوق العاده، یک داروی خانگی محسوب می‌شود. این گیاه زیبا دارای برگهای سبز _نقره ای است و به دلیل زیبایی بصری و عطر خوبی که دارد، محبوبیت بالایی در میان گیاه دوستان به دست آورده است. برگها و روغن اکالیپتوس خواص درمانی بسیاری دارند و در داروهای ضد سرما خوردگی و یا آروماتراپی استفاده می‌شوند. روغن اکالیپتوس از برگهای آن استخراج می‌شود و یک فرایند ساده اما زمانبر دارد. اگر می‌خواهید یک روغن اکالیپتوس طبیعی داشته باشید، در این مقاله همراه ما باشید تا با طرز تهیه آن آشنا شوید.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس

کاربردهای اکالیپتوس

بیش از 500 گونه اکالیپتوس وجود دارد که همه آنها به عنوان یک گیاه زینتی در باغ های بزرگ، باغچه ها و بعضی از آنها به صورت گلدانی در داخل آپارتمان استفاده می‌شوند. بسیاری از طراحان دکوراسیون از ترکیب برگهای خشک شده و المان های معماری، کارهای خلاقانه ای انجام می‌دهند. جالب است بدانید این گیاه، خوراکی مورد علاقه کوآلاهای استرالیا است که تا به حال عکس های جالبی از خوردن این برگها توسط کوآلاها ثبت شده است. خواص اکالیپتوس بسیار زیاد است و تمامی قسمت های این گیاه خاصیت درمانی دارند. اکالیپتوی را به همین صورتی که هست نمی‌توان خورد اما دمنوش برگ اکالیپتوس، چای اکالیپتوس و … را می‌توان در رژیم غذایی خود اضافه کرد.

نحوه برداشت اکالیپتوس

بعد از رسیدن نهال اکالیپتوس به درختچه ای بالغ، می‌توانید تعدادی از شاخه های آن را به دلخواه برش بزنید. تمامی قسمت های مختلف گیاه اعم از : برگها، پوست و ریشه همگی دارای روغن قوی هستند.

نکته : روغن اکالیپتوس خوراکی نیست و نباید آن را مستقیم بر روی پوست مالید. می‌توان این روغن را با ترکیباتی مانند داروهای طبیعی، نمک و … ترکیب کرد که در ادامه نحوه استفاده و تهیه آن را شرح می‌دهیم.

نهال اکالیپتوس

نهال اکالیپتوس

تحوه تهیه روغن اکالیپتوس

1. یک اکالیپتوس تازه پیدا کنید

برای تهیه روغن اکالیپتوس در ابتدا باید یک درخت سالم و تازه اکالیپتوس پیدا کنید. در صورتی که به درخت آن دسترسی ندارید می‌توانید نوع درختچه و گلدانی آن را تهیه کنید. توجه داشته باشید که برای تهیه یک فنجان روغن اکالیپتوس، به یک مشت کوچک یعنی 1/4 لیوان برگ نیاز دارید. بهترین زمان برای چیدن برگهای اکالیپتوس اوایل صبح است. در این زمان برگها حاوی بیشترین مقدار روغن اکالیپتوس هستند.

برگهای تازه اکالیپتوس

برگهای تازه اکالیپتوس

2. برگها را بشویید

برگهای چیده شده را خوب بشویید و آب آنها را خشک کنید. در صورتی که برگها را از یک درختچه اکالیپتوس در بازار جدا کرده اید، شستن آنها اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است روی برگها حاوی مواد نگهدارنده باشد.

شستن برگها

شستن برگها

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید انواع بونسای” taxonomies=”602″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”yes” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

3. مایع ترکیبی مخلوط را آماده کنید

یک فنجان روغن زیتون، روغن نارگیل و یا روغن بادام تهیه کنید. بهتر است روغن انتخابی شما بوی کمی داشته باشد تا رایحه روغن اکالیپتوی بر آن غالب شود. مقدار روغنی که انتخاب می‌کنید در نتیجه نهایی شما تاثیر دارد و در صورتی که مقدار کمتری روغن می‌خواهید، می‌توانید نسبت روغن و برگها را کوچکتر بگیرید.

استفاده از روغن های مکمل

استفاده از روغن های مکمل

4. آزاد کردن روغن اکالیپتوس

برگها را از ساقه جدا کنید و آن را به آرامی خرد کنید. با این کار استخراج روغن شروع می‌شود و رایحه اکالیپتوس به آرامی در فضا پخش می‌شود. استفاده از ساقه و شاخه های خشک اکالیپتوس در این ترکیب ایرادی ندارد. در صورتی که می‌خواهید یک روغن ترکیبی درست کنید می‌توانید برگهای گیاهان دیگر را نیز به برگ اکالیپتوس اضافه کنید.

آزادسازی روغن برگها

آزادسازی روغن برگها

5. ترکیب مواد با یکدیگر

روغن و برگها را در یک بخار پز برقی یا گازی ترکیب کنید. شکل نهایی مخلوط شما باید به گونه ای باشد که 1/4 روغن روی برگها قرار گرفته باشد. اجازه دهید مواد حداقل به مدت 6 ساعت با یکدیگر مخلوط شوند. هر چه مدت زمان بخارپز شدن بیشتر شود، روغن اکالیپتوس شما قوی تر خواهد بود. زمانی که رایحه روغن بخارپز در کل خانه شما نسبتاً قوی شد، زمان برداشتن روغن است. اطمینان حاصل کنید که روغن اوکالیپتوس خود را در زمانی تهیه می کنید که می توانید از آن لذت ببرید.

ترکیب مواد اولیه

ترکیب مواد اولیه

6. آماده سازی ظرف روغن

زمانی که محلول خنک شد، روغن اوکالیپتوس را از صافی رد کنید و آن را در یک شیشه کاملا خشک و تاریک بریزید و یا در جایی تاریک در منزل قرار دهید. حتما قبل از ریختن روغن در ظرف صبر کنید تا خنک شود تا سبب شکستن شیشه از گرمای ناگهانی نشود.

آماده سازی روغن

آماده سازی روغن

7. روغن اکالیپتوس شما آماده است

این روغن از زمان ساخت تا 6 ماه پس از آن انقضا دارد. در صورتی که برگ گیاهان دیگر را به روغن اضافه کرده اید حتما نام گیاه را در برچسب روغن ذکر کنید. برخی از گیاهانی که ترکیب آنها با اکالیپتوس شگفت انگیز است عبارتند از : مریم گلی، اسطوخودوس و رزماری. در صورتی که می‌خواهید روغن شما مدت زمان بیشتری سالم بماند، می‌توانید آن را در یخچال قرار دهید.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس

نحوه خشک کردن برگ اکالیپتوس و نگهداری از آن

برگهای اکالیپتوس را می توان با آویزان کردن شاخه ها به صورت وارونه در یک دسته کوچک، روی ساقه خشک کرد. همچنین می‌توانید برگ ها را جدا کرده و آنها را روی حوله کاغذی یا صفحه خشک کن قرار دهید. در هر 2 روش، اجازه دهید اکالیپتوس در هوای خشک باشد تا زمانی که برگهای پیر کمی چرمی شکل شوند و برگهای کوچکتر ترد و شکننده شده باشد. پس از خشک شدن، برگ های اکالیپتوس را در یک ظرف شیشه ای با یک درب محکم بسته نگه دارید.

در صورتی که می‌خواهید از برگهای خشک شده به عنوان یک المان تزیینی در دکور خانه استفاده کنید، بهترین راه نگهداری آن ها در آب همراه با گلیسیرین است. برای داشتن یک گلدان شیشه ای همراه با برگهای زیبا و معطر اکالیپتوس به روش زیر عمل کنید :

لوازم خشک کردن برگ اکالیپتوس

لوازم خشک کردن برگ اکالیپتوس

1. انتخاب یک ظرف مناسب

ظرفی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی، تمامی شاخه ها در آن جای بگیرد.

2. گلیسیرین و آب را با هم مخلوط کنید

یک پیمانه گلیسیرین را با دو پیمانه آب جوش مخلوط کنید و تا سرد شدن آن صبر کنید. بعد ار خنک شدن محلول، آن را در داخل ظرف مورد نظر بریزید.

خشک کردن برگ اکالیپتوس

خشک کردن برگ اکالیپتوس

3. اکالیپتوس را اضافه کنید

شاخه های اکالیپتوس را به آرامی درون ظرف قرار دهید. توجه داشته باشید که حداقل 7 الی 8 سانتی متر از انتهای شاخه ها باید داخل آب قرار گرفته باشد.

4. ظرف را در محلی خنک قرار دهید

ظرف حاوی اکالیپتوی را در جایی خنک و تاریگ قرار دهید و هفته ای یک مرتبه به آنها سر بزنید. در صورتی که آب آن کم شده بود مقداری مایع را دوباره ترکیب کنبد و به آن اضافه کنید.

5. صبر کنید !

بسته به مکانی که ظرف در آن قرار دارد، روند خشک شدن برگها با حفظ ظاهر ممکن است بین 1 تا 8 هفته طول بکشد. بعد از اینکه تمامی برگها و ساقه ها خشک شدند، می‌توانید آن را در مکان مورد نظر قرار دهید. همچنین برای زیبایی بیشتر برگها و از بین نرفتن آنها، می‌توانید شاخه های اکالیپتوس را برداشته، آنها را با یک حوله کاغذی خشک کنید و قبل از استفاده، دو یا سه روز آنها را به صورت وارونه آویزان کنید.

خشک کردن برگها

خشک کردن برگها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *